در نشست «ورود به بازار نشر در چین» مطرح شد:
۶۰ درصد نشر چین در اختیار بخش دولتی است
مدیر تولیدات گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین اظهار کرد: شصت درصد نشر کشور چین برعهدهی گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین است.
به گزارش ایلنا، تهران، الکس هو عصر شنبه ۱۵ اردیبهشت در نشست «ورود به بازار نشر در چین» که در سالن بینالملل نمایشگاه کتاب برگزار شد با اشاره به فعالیتهای گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین تصریح کرد: شصت درصد نشر کشور چین برعهدهی این گروه بزرگ است که در سال ۱۹۸۶ تاسیس شده و از بزرگترین موسسات تجاری کتاب در آسیاست.
وی ادامه داد: در سال۲۰۱۷ با رشد ۵/۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ بیش از دویست هزار عنوان کتاب جدید در چین منتشر شد که ۶/۲۴ مورد آن مربوط به کتاب کودک بوده است و به طور کلی ۵۱ درصد فروش سال ۲۰۱۷ به کتاب کودک اختصاص داشته باشد.
هو دربارهی خردهفروشی کتاب در کشور چین گفت: ۳/۱میلیون کتاب در فروشگاههای کتاب این کشور فروخته شده که نشان میدهد کتاب غیرمجاز هنوز بازار ویژهی خود را دارد و این رشد چشمگیر عمدتا در پکن، شانگهای، گوانجو و شنزه بوده است.
علوم اجتماعی و کتاب کودک، سردمدار فروش کتاب مجازی در چین
مدیر تولیدات گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین با اشاره به فروش یک و نیم میلیون عنوان کتاب در سال ۲۰۱۷ در فروشگاههای مجازی کتاب عنوان کرد: رقم این فروش به حدود سه میلیارد دلار میرسد و به طور کلی این رقم از سال ۲۰۱۲ پیوسته در حال افزایش است و بیشترین فروش کتابهای مجازی به حوزهی علوم اجتماعی و کتاب کودک و نوجوان اختصاص دارد.
وی در ادامهی این نشست با معرفی سه موسسهی مجازی که در حوزهی کتاب فعالیت میکنند تصریح کرد: دانگ دانگ، آمازون و جی دی در حوزهی فروش آنلاین کتاب فعال هستند و ویچت هم بهتازگی وارد این بازار شده است.
مدیر تولیدات گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین، درآمد حاصله از فروش کتابهای الکترونیکی و روزنامههای دیجیتالی را رقمی معادل یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ سود سالانهی فروش مجازی کتاب به طور متوسط ۷۸ درصد افزایش یافته است.
وی در مورد موسسهی «دانگ دانگ» نیز اظهار کرد: دانگ دانگ بیش از ۱۵میلیون کاربر دارد و دویست هزار عنوان کتاب الکترونیکی را در دسترس عموم قرار داده است.
هو افزود: در سال ۲۰۱۴ شصت و شش میلیون کتاب از طریق دانگ دانگ به فروش رفته که بیست درصد از کل فروش کتابهای الکترونیک چین را دربر میگیرد.
مدیر تولیدات گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین با اشاره به وضعیت کتابهای شنیداری در چین تصریح کرد: بیش از پانزده سکو یا محل عرضهی کتابهای شنیداری در چین وجود دارد.
وی «لیزی من» را در این زمینه مثال زد و گفت: این موسسه صدمیلیون کاربر دارد و بیش از پانصد ناشر با این موسسه همکاری میکند اما موسسهی محبوبتر تینگ نام دارد که ۴۵۰ میلیون کاربر دارد و یک میلیون کتاب شنیداری را در اختیار عموم قرار داده است.
دعوت چین از ایرانیان برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن
هو ویژگیهای نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن را برشمرد و افزود: شرکت صادرات و واردات انتشارات دولتی چین سازماندهندهی نمایشگاه است و از امسال قرار است در کنار آن نمایشگاه کتاب کودک نیز برپا شود.
مدیر تولیدات گروه صادرات و واردات انتشارات بینالمللی دولتی چین مساحت این نمایشگاه را ۹۲هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه روزانه سیصدهزار بازدیدکننده دارد و حدود ۵ هزار و دویست ناشر برای شرکت در آن ثبتنام کردهاند.
وی از حاضران دعوت کرد تا از ۲۲ تا ۲۶ آگوست برای بازدید از نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن مهمان چین باشند.
نانسی او نیز به عنوان عضو کمیتهی اجرایی نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن در ادامهی نشست از فعالیت موسسهی همکاریهای انتشاراتی پکن گفت و اظهار کرد: این موسسه با دورهم جمع کردن بیش از ده ناشر بزرگ این افراد را با فعالان حوزهی چاپ و نشر، ناشران داخلی و خارجی و نویسندگان آشنا میکند و امیدوارم ایرانیها نیز در سال آینده در برنامههای این مجمع شرکت کنند.
سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار میشود.