خبرگزاری کار ایران

اکبر رادی هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران جاری است

اکبر رادی هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران جاری است
کد خبر : ۵۷۵۰۵۶

«اگر بزرگ و صحیح نزیسته باشیم، چه سریع و باورنکردنی فراموش می‌شویم. اما آیا اکبر رادی فراموش شده­ است؟»

پنج دی سالگرد درگذشت اکبر رادی است؛ بهروز محمودی بختیاری (مترجم، پژوهشگر تئاتر و استاد دانشگاه تهران) برای دهمین سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«پنجم دی‌ماه، دهمین سال­گرد آسمانی‌شدن استاد اکبر رادی است. شگفتا که زمان چه زود می‌گذرد و اگر بزرگ و صحیح نزیسته باشیم، چه سریع و باورنکردنی فراموش می‌شویم. اما آیا رادی فراموش شده­است؟

به دانشگاهی هنری بروید و از استادن تئاتر آن‌جا درباره­ ستون‌های نمایش‌نامه‌نویسی ایران بپرسید. بی‌هیچ تردید اسامی بزرگانی چون بیضایی، رادی و ساعدی را خواهید شنید. حال از دانشجویان همان استادان پرسش خود را تکرار کنید. شگفتا که بازهم پاسخی مشابه خواهید شنید. رادی در طول نسل‌های مختلف معاصر جاری بوده ­است.

آن­چه حضور رادی را در فضای نمایشی ما به اثبات می‌رساند، اجراهای متعدد آثار او، چه در مقام اتودهای کلاسی دانشجویان نوآمده و چه در اجراهای حرفه‌ای پیش­کسوتان تئاتر است. «تانگوی تخم‌مرغ داغ» او است که استاد علی نصیریان را پس از چندین دهه به صحنه­ تئاتر می‌کشاند و نهایت شکوه بازیگری‌ گلاب آدینه را نیز می‌توان بر صحنه­ «خانومچه و مهتابی» دید. آدم‌های خلق ­شده توسط رادی از «فری» آسمان‌جل و گردن‌کلفت «پایین گذر سقاخانه» تا استادان دانشگاه «شب روی سنگ­فرش خیس» متنوع و متفاوتند؛ و این کاری نیست که هر نویسنده‌ای قادر به انجامش باشد. یادش گرامی که حتا پس از یک دهه از پروازش هم­چنان در مویرگ‌های تئاتر ایران با قدرت و به زلالی جاری است. چه، اگر ما شاگردان خوبی باشیم، جاری هم خواهد ماند.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز