انتظارات تولیدکنندگان انیمیشن از جشنواره فیلم فجر؛
جوایز بخش انیمیشن جشنواره فجر افزایش پیدا کند/ داوری انیمیشن تخصصیتر شود
تولیدکنندگان آثار انیمیشن بر این عقیدهاند که در جشنواره فجر توجه چندانی به سینمای انیمیشن نمیشود و لازم است که برای بهتر شدن شرایط برای این سینما تعداد جوایز افزایش پیدا کند و داوری آثار هم تخصصیتر شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، پیشرفت و رونق سینمای انیمیشن در سالهای گذشته باعث شد تا آثار انیمیشن به مهمترین رویداد سینمایی کشور راه پیدا کنند و در کنار فیلمهای سینمای داستانی رئال دیده شوند و مورد داوری قرار بگیرند.
سال گذشته بخشی جداگانه با عنوان بخش پویانمایی در جشنواره فجر برای این آثار در نظر گرفته شد که 4 انیمیشن سینمایی نیز در این بخش با هم به رقابت پرداختند اما مطمئناً هر تغییر و اقدامی تازه میتواند با آزمون و خطاهای بسیاری همراه باشد که باید به منظور تقویت این بخش نقاط قوت و ضعف دورههای قبل را مورد بررسی قرار داد و انتظارات فعالان حوزه انیمیشن را از جشنواره فجر شنید.
به همین بهانه با دو تهیهکننده سینمای انیمیشن که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را از نظر میگذرانید:
همه بخشهای انیمیشن باید مورد داوری قرار بگیرند
محمدمهدی مشکوری تهیهکننده انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر نسبت به سینمای انیمیشن اجحافی جدی صورت میگیرد. بخش انیمیشن به طور کامل از بخش اصلی جدا میشود و تنها یک جایزه بهترین انیمیشن داده میشود که آن هم به تهیهکننده تعلق میگیرد و دیگر افرادی که در ساخت اثر نقش داشتند از جمله کارگردان، تدوینگر، صداگذاری و... اصلاً دیده نمیشوند در حالیکه در بخش سودای سیمرغ همه عوامل فیلمها عملکردشان مورد داوری قرار میگیرد و جایزهای برای این بخشها در نظر گرفته میشود.
مشکوری خاطرنشان کرد: ساخت هر فیلم انیمیشن به طور میانگین سه سال زمان میبرد و حدود 250 نفر در ساخت آن نقش دارند و کار میکنند و ندیده شدن هیچ یک از این افراد که هر کدام در یک بخش فعالیت دارند منجر به کاهش انگیزه فعالان این عرصه میشود و اگر به همین شکل نادیده گرفته شدن عوامل ادامه پیدا کند ما هم چند سال دیگر انگیزه نخواهیم داشت.
وی افزود: مسئولان و سیاستگذاران جشنواره فجر میتوانند بخش انیمیشن را از دیگر بخشها جدا نکنند و اگر هم تصمیم بر این است که حتماً انیمیشن از بخش فیلمهای سینمایی سودای سیمرغ جدا شود دیگر عواملی که در ساخت اثر انیمیشن نقش داشتهاند هم دیده شوند. به نظر من این جداسازی و در ادامه نادیده گرفتن دیگر عوامل تولید فیلمهای انیمیشن بزرگترین اجحافی است که در حق این سینما میشود.
این تهیهکننده در ادامه تأکید کرد: یکی دیگر از نقاط ضعفی که میتوان درباره جشنواره فیلم فجر نسبت به انیمیشن مطرح کرد این است که در اکرانها هم کمترین سالنها به فیلمهای انیمیشن اختصاص داده میشود اما با توجه به فضا و جو جشنواره و اینکه این رویداد مختص سینمای بلند داستانی است میتوان این اشکال درباره جشنواره نادیده گرفت چراکه احتمالاً میزان مخاطبان انیمیشن در جشنواره چندان زیاد نیستند اما برای اینکه میزان مخاطبان افزایش پیدا کند بهتر است به مرور زمان سانسهای بیشتری به سینمای انیمیشن اختصاص داد.
وی افزود: جشنواره فجر در دیده شدن فیلمهای انیمیشن و موفقیتشان در اکران بیتأثیر نیست ولی این تأثیر را نمیتوان چندان جدی دانست. به طور کل فیلمهای کودک و نوجوان در جشنواره فجر دیده نمیشوند و سینمای انیمیشن وضعیت بدتری دارد چون این سینما ستاره محور نیست و جشنواره فجر بازیگر محور است و حضور بازیگران در دیده شدن آثار بسیار تعیینکننده است.
مشکوری خاطرنشان کرد: علاوه بر سینمای انیمیشن به نظر میرسد که فیلمهای کمدی هم در جشنواره فجر کمتر دیده میشوند که دلیل این اتفاق میتواند رویکرد و سیاست جشنواره باشد که جشنوارهای در جهت انسجام ملی و هویتسازی است و معمولاً فیلمهای کمدی به این مسائل نمیپردازند اما سینمای انیمیشن این ویژگی را دارد، به عنوان مثال انیمیشن «ببعی قهرمان» اثری انگیزشی و روحیهبخش و امیدآفرین است.
وی تصریح کرد: سینمای انیمیشن امروز با یک معضل مهم روبرو است و بسیاری از فعالان این عرصه این روزها به مهاجرت فکر میکنند چون معتقدند که در خارج از ایران فضای کار بهتری برایشان فراهم است و به نظر من رویدادهایی مثل جشنواره فجر میتوانند در کمتر شدن این اتفاق تأثیرگذار باشند. بسیاری از فعالان سینمای انیمیشن اگر احساس کنند که هنرشان در ایران دیده میشود قطعاً ممکن است نظرشان نسبت به رفتن از این کشور تغییر کند و به همین دلیل توجه جشنواره فجر به هنرمندان دیگر بخشهای تولید آثار انیمیشن مسئلهای بسیار مهم و حیاتی است.
جشنواره فجر فقط برای تولیدکنندگان کار اولی انیمیشن مناسب است
مصطفی حسنآبادی تهیهکننده انیمیشن سینمایی «رویاشهر» اظهار کرد: در دورههایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت کردیم متأسفانه انتظاراتی که داشتیم برآورده نشد و آثارمان بسیار کمتر از میزانی که توقع داشتیم دیده شدند و هدف معرفی و شناساندن اثر به مخاطبان در جشنواره اتفاق نمیافتاد.
حسنآبادی تصریح کرد: انیمیشن در جشنواره فجر از کمترین اهمیت برخوردار است. اگر قرار است این آثار در جشنواره رقابت کنند بهتر است در کنار دیگر فیلمها قرار بگیرند و همه کسانی که در ساخت یک اثر انیمیشن نقش دارند کارشان مورد داوری قرار بگیرد. اگر از تولیدکنندگان آثار انیمیشن که در این سالها در جشنواره فجر حضور پیدا کردهاند درباره این تجربه سوال بپرسید اکثر این افراد از این تجربه راضی نیستند و دلیل اینکه برخی از این افراد دورههای بعد هم در جشنواره حاضر میشوند وعدهها و قولهای متعددی است که مسئولان در آستانه جشنواره بابت حضورشان در این رویداد میدهند. سال گذشته ما قصد حضور در جشنواره را نداشتیم اما با ما تماس گرفتند و قول دادند که در این دوره به انیمیشن بها داده میشود اما در عمل این اتفاق رخ نداد و در مراسم اختتامیه دیدیم که انیمیشن اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود: کملطفیهای بسیاری به عوامل انیمیشن میشود؛ به عنوان مثال سال گذشته آقای بهزاد عبدی برای ساخت موسیقی متن دو فیلم نامزد سیمرغ بود و هر دو اثر را اعلام کردند، در حالیکه ایشان آهنگساز «رویاشهر» هم بود و اصلاً هیچ اشارهای به این انیمیشن نشد. متأسفانه نمونههای اینچنین در جشنواره فیلم فجر به تکرار اتفاق افتاده و کسانیکه در سالهای گذشته در این رویداد حضور داشتهاند معمولاً به دیگر افراد پیشنهاد میکنند که در جشنواره شرکت نکنند اما همانطور که گفتم وعدههایی که در آستانه جشنواره داده میشود افراد را برای حضور در این رویداد مجاب میکند.
این تهیهکننده تأکید کرد: البته اگر نگاهی به چند سال اخیر داشته باشیم باید بگویم که جشنواره فیلم فجر نسبت به سینمای انیمیشن توجهش بیشتر شده و ما روند رو به رشدی را شاهد هستیم اما این رشد بسیار کند است و معمولاً نمیتواند انتظارات موجود را برآورده کند. توجه به عوامل تولید آثار انیمیشن موجب انگیزه بخشیدن به فعالان این عرصه میشود.
وی افزود: در کارهای قبلی که تولید کردیم بسیاری از افراد بااستعداد و جوان در بخشهای فنی کار کردند ولی وقتی دیدند که در مهمترین رویداد سینمایی کشور هیچ توجهی به هنر آنها نمیشود انگیزه خود را برای حضور در جشنواره از دست دادند. به نظر من توجه به سینمای انیمیشن به اعتبار جشنواره فجر هم کمک میکند، این سینما تنها سینمایی است که در کشورمان به راحتی اکران بینالمللی دارد و پخش جهانیاش با استقبال بسیار خوبی صورت میگیرد در حالیکه این اتفاق در سینمای داستانی برای فیلمهای معدودی رخ میدهد. حتی رسانههای ما هم به انیمیشن توجهی ندارند چون این سینما برخلاف سینمای داستانی سوپراستار ندارد و متأسفانه فضای رسانهای ما معمولاً فقط به سوپراستارها توجه دارد.
حسنآبادی تأکید کرد: حضور در جشنواره فجر برای فیلمهای انیمیشن اتفاق بزرگی نیست و در این سالها هم اتفاق ویژهای برای این آثار رخ نداده است. جشنواره فجر فقط برای کار اولیهای انیمیشن مناسب است ولی با اطمینان میگویم کسانی که چند دوره در جشنواره شرکت کردهاند کمکم دیگر هیچ انگیزهای برای شرکت دوباره ندارند.
تهیهکننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» در ادامه تصریح کرد: افزایش جوایز و داوری آثار در بخشهای مختلف یکی از مسائلی است که به نظر من باید در جشنواره فجر رخ دهد. نکته دیگر این است که داوریها باید تخصصی باشند، متأسفانه طبق شنیدههایم در دورههای قبل داوران اصلاً فیلمهای انیمیشن را ندیدهاند و فقط یک فرد متخصص آثار را دیده، قضاوت کرده و یک فیلم هم به انتخاب او بهترین فیلم جشنواره بوده که به تأیید هیئت داوران هم رسیده است. شاید داوران در فضای رسانهای تأکید داشته باشند که فیلمهای انیمیشن را هم دیدهاند اما طبق تجربهای که من داشتم باید بگویم که متوجه شدم داوران اصلاً فیلمهای انیمیشن را نمیبینند و قضاوت این آثار معمولاً به یک نفر سپرده میشود که او نظرش را اعلام میکند. این اتفاقات معمولاً ذوق و انگیزه را از بین میبرد و امیدوارم در این دوره و دورههای بعد بیشتر به انیمیشن بها داده شود هر چند که معتقدم سینمای انیمیشن با این بیمهریها هم به مسیر رو به رشد خود ادامه میدهد و حق خود را میگیرد.