خط ۲ مترو شیراز از حافظیه عبور کرده/ معاون شهرداری شیراز: کار متوقف نشده بود
شورای فنی معاونت میراث فرهنگی کشور در حالی صبح روز دوشنبه با حضور معاون میراث فرهنگی و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگریف جلسه بررسی عبور خط دو مترو شیراز از حافظیه را برگزار کرده است که هادی شهدوست شیرازی معاون حمل و نقل شهرداری شیراز اعلام کرد که مترو شیراز از حافظیه عبور کرده و هیچگونه نشست و اثر منفی بر پیرامون مسیر عبور مترو مشاهده نشده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اعلام این خبر که "مترو شیراز از حافظیه عبور کرده و هیچگونه نشست و اثر منفی بر پیرامون مسیر عبور مترو مشاهده نشده است..." در شرایطی صورت میگیرد که در جلسه روز دوشنبهی کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی کشور، فاطمه داوری (مدیرکل حفظ و احیاو بناها، بافتها و محوطههای تاریخی و دبیر شورای فنی معاونت میراث فرهنگی) از بررسی گزارش ارزیابی فنی پروژه خط دو مترو شیراز خبر داد و اعلام کرد: در این جلسه مصوب شد که شهرداری شیراز با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمهیدات پیشبینی شده در حین احداث و دوره فعالیت خط مترو برای عدم آسیب ارتعاشی به آثار تاریخی همجوار را اعلام و به رعایت تمام ملاحظات فنی اعلامی میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی متعهد شده است.
نتیجه جلسه برگزار شده در معاونت میراث فرهنگی کشور به معنای آن است که وزارت میراث فرهنگی، موافقت خود را با عبور خط دو مترو شیراز از حافظیه اعلام کرده و تنها نقش نظارتی در این پروژه دارد. این در حالی است که براساس مصوبه شورای شهر پیشین شیراز، عبور مترو از زیر حافظیه غیرقانونی اعلام شده بود و جابهجایی مسافران در این مسیر باید با تراموا صورت میگرفت. ضمن آنکه حفاری تونل مترو حافظیه نیز پس از اطلاعرسانی ایلنا درباره این پروژه و آثار تاریخی موجود در مسیر تونل مترو حافظیه به گوش وزارت میراث فرهنگی رسید و قراردادها و اعلام خبر توقف پروژه پس از انتشار این خبر منعقد و اعلام شد.
مترو بدون آسیب از حافظیه عبور کرده است
هادی شهدوست شیرازی (معاون حمل و نقل شهرداری شیراز) در گفتگو با ایلنا، از صدور بیانیه مشترک وزارت میراث فرهنگی و شهرداری شیراز در روزهای آینده درباره پروژه خط دو مترو حافظیه خبر داده و گفت: جزئیات مربوط به عبور مترو از حافظیه در آن بیانیه منتشر میشود.
او در پاسخ به این سوال ایلنا که وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده بود پروژه متوقف شده است و با توجه به این موضوع که امکان خاموش کردن دستگاه حفاری تونل مترو به دلیل وزن سنگین و نشست آن در زمین وجود ندارد، آیا این پروژه متوقف مانده؟ افزود: اینکه پروژه متوقف باشد خیر چنین نیست و ما کار خودمان را انجام میدهیم. توضیحات ما نیز اقناع کننده بوده و البته مدل تی. بی. ام مورد استفاده در حفاری خط دو مترو حافظیه از جدیدترین متدهای روز بهره برده که با فشار هوا میتواند نشست زمین را کنترل کند.
معاون حمل و نقل شهرداری شیراز تاکید کرد: خوشبختانه تونل مترو از حافظیه بدون هیچ گونه نشست و اثری عبور کرده است و ادامه مسیر هم با رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
او گفت: حفاریهای خط دو و سه مترو شیراز به همراه اتصال خط یک به خط ۴ مترو شیراز با هماهنگی میراث فرهنگی اجرا میشود و امروز تفاهمنامهای با پژوهشگاه میراث فرهنگی و دانشگاه هنر شیراز منعقد میکنیم تا پژوهشگاه میراث فرهنگی به عنوان ناظر و دانشگاه هنر به عنوان عوامل پژوهشگاه در کنار ما باشند و کارهای مرتبط با رصد و گمانه زنیهای باستانشناسی را انجام دهند.
نقش نظارتی میراث به پیمانکاری تغییر کرده است
امین طباطبایی (مدیر خانه فرهنگ جاودان و فعال میراث فرهنگی استان فارس) نیز در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: ماجرای عبور مترو از حافظیه مشخص کرد که معاونت میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث فرهنگی به ماشین امضا برای مجوز دادن به پروژههایی که قبلا استعلام مجوز از وزارت میراث فرهنگی نداشتهاند، تبدیل شده است.
او افزود: همین که این پروژه بدون مجوز نهاد مسئول و متولی شروع شده، باید حداقل برخورد با آن انجام میشد نه اینکه بگویند فقط متوقف شده و همه ما هم میدانیم که دستگاه حفار تمام این روزها روشن بوده است. چون اصلا امکان خاموش کردن آن وجود ندارد. مسئولین شهرداری و اعضای شورای شهر هم این موضوع را تایید کردهاند.
مدیر خانه فرهنگ جاودان اعلام کرد: همین موضوع مترو شیراز نشان میدهد که جلسات برگزار شده برای آن پس از آن که کار از کار گذشته، به نوعی شانه خالی کردن از زیر مسئولیت بوده است.
او گفت: معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی همه چیز را در اختیار شهرداری شیراز قرار دادهاند و در نهایت اعلام کردهاند که خود نقش نظارتی دارند. عجیب آنکه پس از انتشار خبر عبور خط دو مترو از حافظیه در رسانهها اعلام کردند که تازه متوجه موضوع شدهاند. بعد هم توجیه آوردند که عبور مترو از حافظیه برای گردشگری و حمل و نقل خوب است. یعنی به نظر میرسد جای شهرداری و میراث فرهنگی در دفاع از پروژه مترو عوض شده است.
امین طباطبایی گفت: دست آخر هم پژوهشگاه میراث فرهنگی به این نتیجه رسید که یک تفاهمنامه با شهرداری شیراز برای انجام مطالعات پروژههای شهری منعقد شود. یعنی جای ناظر و پیمانکار عوض شده است و باید دید این مطالعات چه اندازه در حفاظت از میراث فرهنگی موثر است. قراردادی که کارفرمای آن شهرداری است و پژوهشگاه میراث فرهنگی انگار نقش پیمانکار پروژه را دارد. یعنی به جای اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی جایگاه نظارتی خود را حفظ کند، همان زمان که هیچ اظهارنظری در اینباره مطرح نکرده است با شهرداری شیراز برای انجام مطالعات قرارداد بسته است که ماهیت نظارتی این پژوهشگاه با همین تفاهمنامه زیر سوال میرود.