خبرگزاری کار ایران

سید جواد هاشمی مطرح کرد؛

«شهر گربه‌ها ۲» فیلمی دموکراتیک است

«شهر گربه‌ها ۲» فیلمی دموکراتیک است
کد خبر : ۱۵۴۴۶۱۸

کارگردان فیلم شهر گربه‌ها ۲ با بیان اینکه از اعتقاداتم فاصله نگرفتم گفت: امروز بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ دیگر مرا به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند و خوشحالم که سهمی کوچک از آثار ماندگار سینمای کودک و نوجوان دارم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی، نقد و بررسی فیلم شهر گربه‌ها با حضور کارگردان این اثر به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی پخش شد.

سید جواد هاشمی اظهار کرد: در ساخت شهر گربه‌های ۲، به مسئله مهاجرت فکر می‌کردم؛ چرا مهاجرت اتفاق می‌افتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده می‌کنند که این یک دغدغه بود. بسیاری از کودکان در مدرسه که می‌روند از سوی معلمان خود به رفتن از کشور ترغیب می‌شوند. در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و همه می‌دانیم. در فیلم شهر گربه‌های ۲، گربستان را ایران دیدم اما اگر به جای دیگری بروند اسیر گربه ترامپ می‌شوند و او تخصص انها را می‌گیرد.

وی ادامه داد: در شهر گربه‌های ۲ می‌خواستم به بچه‌ها بگویم بمان و کشور خودت را بساز. فیلم سال ۹۸ تولید شد، شهر گربه‌های ۱، سال ۱۴۰۰ اکران شد و این فیلم پنجمین فیلم پرفروش زمان خود بود. ما متاسفانه امروز تبلیغات نداریم. تلویزیون دوست نداشت شهر گربه‌های ۲ اکران شود و منویات این رسانه با سید جواد هاشمی مشکل دارد.

این کارگردان سینما توضیح داد: من وقتی معلم بودم به جبهه می‌رفتم و دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ تاریخی بود و در عرصه بازیگری در آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردم. ۳۰ سال پیش در کانون حر منبع رشد بسیاری از افراد را فراهم کردیم.

هاشمی با بیان اینکه من باید کار کودک بسازم توضیح داد: من مدعی هستم که از کارشناسان بهتر می‌دانم که چه می‌خواهند. البته که مجبورم شتر گاو پلنگ بسازم تا خانواده‌ها فرزندان خود را به سینماها بیاورند. هیچوقت آثارم را تخصصا برای کودکان نساختم.

وی با بیان اینکه این فیلم مسلح شده و تیغ سانسور به جان شهر گربه‌های ۲ افتاد اظهار کرد: شوراها انتظار دارند فیلمسازان یک قدم از مردم عقب‌تر باشند. سینمای کمدی و غیر منتظره‌ای که امروز میلیاردی می‌فروشد از مردم عقب‌تر است و وقتی سینمایی از مردم جلو می‌افتد مخاطب دیگر عادت ندارد به استقبال این آثار برود. سینما در ذهن کسانی است که دوست دارند همه رسانه دستشان باشد.

کارگردان شهر گربه‌های ۲ تاکید کرد: سینما باید پیام بدهد. در شهر گربه‌های ۲ به من گفتند چرا می‌گویی شرایط سخت است.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز اظهار کرد: سید جواد هاشمی خودش را با این فیلم وارد فضایی می‌کند که موافقت و مخالفت خودی‌ها را فراهم کند و خودش را در معرض این مسئله قرار می‌دهد که مخالفت هر دو گروه سیاسی و مذهبی را برای خود بخرد.

وی ادامه داد: متزلزل کردن جایگاهی که برای سید جواد هاشمی تصور کرده‌اند با فیلمی که اتفاقا خصوصی و با هزینه شخصی ساخته شده عجیب است و این استحاله از جنس خاصی است.

این فیلم مقدمه یک رویکرد جدید است زیرا سید جواد هاشمی یک نماد برای سینمای دفاع مقدس است و مواجهه وی با شهر گربه‌ها و سانسور فیلم، مخاطب را متعجب می‌کند.

هاشمی نیز با اشاره به فیلم‌های تولید شده‌اش در حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: تولید این فیلم‌ها عین دفاع مقدس است همان ایدئولوژی با شکل تازه تر. متاسفانه خیلی‌ها این مهم را نفهمیدند یا نخواستند بفهمند و من از اعتقاداتم فاصله نگرفتم.

طهماسبی با بیان اینکه مشخص است که شهر گربه‌ها ۲ دچار سانسور شده یادآور شد: در شهر گربه‌ها مسائل از جنس دغدغه سید جواد هاشمی نیست. از یک سو در فیلم درباره موسیقی حرف زده می‌شود و از طرفی تصویر ترامپ را می‌بینیم و به عبارتی فیلم به اصطلاح نه اینجا و نه آنجاست.

هاشمی گفت: شهر گربه‌ها ۲ فیلمی دموکراتیک است؛ کار من موسیقی بوده و قبل از وارد شدن به عرصه نمایش، موسیقی کار می‌کردم اما فردی مذهبی ام. موسیقی را در شهر گربه‌ها ۲ دستاویز قرار دادم و حرفم را زدم. نباید مرا به جای فیلمم تفسیر کرد.

می‌گویند سید جواد هاشمی نباید شهر گربه‌ها ۲ بسازد. بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ من را به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند بلکه مرا با فیلم‌های کودک و نوجوانی که کارگردانی کردم می‌شناسند و در شهر گربه‌های ۲ ضد امپریالیسم حرف می‌زنم.

افراد تغییر می‌کنند اما من رویکرد سیاسی ندارم گاه به جناحی نزدیک می‌شوم می‌گویند چپ است و گاه برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و معتقدم هیچ چیز بهتر از میانه روی نیست.

طهماسبی یادآور شد: شهر گربه‌های یک را بیبشتر دوست داشتم. وقتی به سراغ شهر گربه‌های ۲ می‌رویم باید چیزی بیش از یک باشد که دلیل فراری بودن از گربستان و جغرافیا داشته باشد. نگاه ایدئولوژی سید جواد هاشمی در فیلم‌های او جاری است و معتقدم فیلم‌های ایدئولوژیک عمر طولانی ندارد.

هاشمی نیز افزود: جغرافیای فیلم مشخص است؛ یک مدینه فاضله ظاهری داریم که تکنولوژی فراتر است اما گربستان فضای سنتی و عروسکی است. در سینمای کودک از حدود ۴۰۰ اثر، چند فیلم ماندگار شده؟ یکی از این فیلم‌ها آهوی پیشونی سفید است و خوشحالم از ۱۵ اثر ماندگار سینمای کودک، یک فیلم متعلق به من است.

وی توضیح داد: می‌گویند سید جواد هاشمی نباید فیلم شاد و موزیکال بسازد و بیایید به من یک نگاه دیگری داشته باشید.

هاشمی با انتقاد صریح از بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دو دهه اخیر هیچ کدام از فیلم‌های فارابی مورد پسند بچه‌ها نبوده است.

من بچه‌ها را به سینما کشاندم شاید بلد نبودم حرف بزنم شاید نویسنده خوبی نباشم. چند سال منتظر بودم کسی فیلمنامه خوب فانتزی بنویسد اما کسی ننوشت و خودم نوشتم. چرا برخی آثار دهه ۶۰ هنوز کار می‌کند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب می‌شود. خجالت‌آور است که از ۴۰۰ فیلم فقط ۱۵ فیلم قابل اعتنا است. بودجه فارابی را به فیلم‌هایی می‌دهند که از منویات این مدیران است و تفکر برخی افراد خاص که در دوره‌های مدیریت‌های خاص آنجا ماندگار هستند غالب است.

وی تصریح کرد: چرا کارگردان روزی روزگاری باید داور جشنواره کودک شود؟ بعد از آهوی پیشونی سفید را در جشنواره ندیدند و آثار من همیشه جایزه تماشاگران را گرفته است. داور یک دوره از جشنواره به من گفت با تو زاویه دارند و اعلام کرده بودند فیلم من را رها کنند. چرا نباید جلوه‌های ویژه فیلم تورنادو دیده شود؟

فیلم منطقه ممنوع ۱۴۰۰ تیزر دارد اما من ۳۰ تیزر دارم و این در حالی است که ما هر دو از ارشاد مجوز گرفتیم. تیزر مرا از تلویزیون پخش نمی‌کنند و می‌گویند این رسانه، ملی است. نمی‌دانم کی قرار است این تبعیض تمام شود.

در ادامه این برنامه پویا سعیدی کارگردان فیلم کوتاه شیهه نیز گفت: در انتخاب بازیگر نقش کودک، به دنبال کسی بودم که شبیه کودک فیلم درخشش باشد و به امیرسام رسیدیم. دوست داشتم بازیگری نقش لیلا شایگان را در فیلم بازی کند که من به عنوان مخاطب با او خاطره سینمایی زیادی دارم و نگار جواهریان به دلیل آنکه مادر است و احساسات و عواطف کاراکتر را گذرانده و جز بازیگران محبوب من است و خوشبختانه بازی در این فیلم را پذیرفت.

در بخش دیگری از این برنامه انیمیشن «درون و بیرون ۲» به بهانه پخش از اکران مدیا بررسی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز