خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران؛

میراث‌فرهنگی در برابر طرح‌های شهرداری برای رهاشدن چشمه‌علی از خشکیدگی مقاومت می‌کند

میراث‌فرهنگی در برابر طرح‌های شهرداری برای رهاشدن چشمه‌علی از خشکیدگی مقاومت می‌کند
کد خبر : ۱۵۴۲۷۱۹

رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی از مقاومت وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به طرح‌های شهرداری برای رها شدن چشمه‌علی از خشکیدگی گلایه کرد. سیداحمدعلوی اعلام کرد؛ آب چشمه‌علی به‌عنوان اصلی‌ترین نماد این منطقه به‌دلیل عبور مترو خشک شد درحال‌حاضر هر طرحی که به وزارت میراث‌فرهنگی پیشنهاد می‌شود تا اینکه آب در چشمه‌علی رهاسازی شود با مقاومت کارشناسان این وزارتخانه مواجه می‌شویم. هر چند که رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران علت این مخالفت‌ را اعلام نکرد اما گفته می‌شود این روزها چشمه‌علی به‌دلیل خشکیدگی وضعیت مناسبی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر صبح امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست سیداحمدعلوی از وضعیت نامشخص مرمت خانه وثوق‌الدوله و خانه تاریخی علاءالدوله که اتفاقا در اختیار شهرداری است گلایه کرد و از وزارت میراث‌فرهنگی نیز تقاضا کرد تا با طرح‌های شهرداری برای نجات چشمه‌علی موافقت کند.  

«سیداحمدعلوی» گفت: با اینکه شهرداری مرمت‌های خوبی را در محدوده چشمه‌علی انجام داده است اما آب چشمه‌علی اصلی‌ترین نماد آن است که هم‌اکنون به‌دلیل عبور مترو به‌طور کامل خشک شده است.

او گفت: در این مدت نیز هر طرحی از سوی شهرداری به وزارت میراث‌فرهنگی پیشنهاد داده شده تا دوباره آب از چشمه‌های طبیعی در چشمه‌علی جاری شود با مخالفت کارشناسان میراث‌فرهنگی مواجه شده است و این درحالی است که چشمه‌علی چندین ماه است که خشکیده و آب ندارد.

علوی از خبرنگاران درخواست کرد تا با مطالبه از وزارت میراث‌فرهنگی، کارشناسان این حوزه یکی از طرح‌های شهرداری را بپذیرد و با هزینه‌های شهرداری آب را نه به صورت مصنوعی که از چشمه‌های طبیعی به چشمه‌علی سرازیر کنیم.  

چرا خانه‌علاءالدوله درحال تخریب است و طولانی شدن مرمت خانه‌وثوق‌الدوله با وجود اعتبارات!

سیداحمدعلوی اما با گلایه از مرمت برخی بناهای تاریخی تهران که در اختیار شهرداری است به خانه تاریخی علاءالدوله حاکم تهران اشاره کرد و افزود: این بنای تاریخی در دهه 90 خریداری شده اما همانطور که شاهد هستیم درحال‌حاضر رها شده و دارد از بین می‌رود.

او همچنین به مرمت طولانی خانه تاریخی وثوق‌الدوله اشاره کرد و افزود: با اینکه هر ساله اعتبارات برای مرمت خانه وثوق‌الدوله تمدید می‌شود اما حدود 3 سال است که این مرمت به طول انجامیده است. با اینکه اتفاقات بسیار خوبی در رابطه با خانه ‌ـ‌موزه‌ها صورت گرفته اما این گلایه‌ها نسبت به بناهای تاریخی مثل خانه علاء الدوله و وثوق‌الدوله وجود دارد.

کاربری خانه فروغ در انتظار تعیین و تکلیف شهرداری!

علوی، درخصوص وضعیت خانه فروغ فرخزاد و نیما یوشیج گفت: خانه فروغ تقریبا تمام کارهایش به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.منتظر هستیم که دوستان در شهرداری تکلیف کاربری این بنا را مشخص کنند تا خانه فروغ نیز به سرانجام برسد. همچنین درمورد خانه نیما که سازمان زیباسازی اقدامات مرمتی آن را انجام داده هم‌اکنون درحال بهره‌برداری است و قرار است مسیر خانه نیما به خانه جلال و سیمین نیز به گذر گردشگری تبدیل شود.

رئیس کمیته گردشگری و  میراث‌فرهنگی شورای شهر، درخصوص آخرین وضعیت خانه قصه تهران یا خانه تاریخی مرادی کرمانی نیز گفت: خانه مرادی کرمانی نیز مرمت آن توسط بخش خصوصی درحال انجام است و قرار است این بنا با عنوان خانه قصه تهران پس از مرمت فعالیت خود را آغاز کند. این درحالی است که خانه موزه اتحادیه یا خانه موزه تهران نیز بهره‌برداری فضاهای فاز دو مشخص شده و امیدواریم فاز دو خانه اتحادیه تا پایان سال به اتمام برسد.

علوی همچنین به مرمت بازار تهران اشاره کرد و افزود: یکی از اماکن و تاریخی و پرتردد تهران بازار تاریخی این شهر است که در ایام نوروز شلوغترین محدوده شهر تهران محسوب می شود.

به گفته او،  محدوده بازار تهران از حصار ناصری گرفته تا حصار صفوی و دروازه‌ها و خانه‌های تاریخی آن بسیار حائز اهمیت است به همین خاطر با کمک کمیته ایمنی و سلامت و کمیسیون شهرسازی و شهرداری منطقه 12 و همچنین سازمان نوسازی تلاش کردیم مرمت بسیاری از سقف‌ها،دیواره‌ها و جداره‌های بازار را با مشارکت کسبه بازار انجام دهیم که در این مرمت‌ها موضوع ایمنی بازار هم لحاظ شد.

به گفته رئیس کمیته گردشگری و میراث‌فرهنگی شورای شهر، درحال ‌حاضر مرمت بسیاری از راسته‌های بازار در همین دوره تکمیل شده و یا در حال تکمیل هستند. این درحالی است که مسجد حاج رجبعلی که از قدیمی‌ترین مساجد شهر تهران است قرار است مرمت آن با کمک وزارت میراث‌فرهنگی و تولیت مسجد و شهرداری در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت:ساختمان بلدیه یکی از اتفاقات بسیار خوب بود و با نصب تابلو روزشمار قرار است تا 100 روز دیگر افتتاح  شود.

«سیداحمدعلوی» رئیس کمیته گردشگری و  میراث‌فرهنگی شورای شهر با اعلام اینکه زمانی‌که این کمیته را از شورای شهر دریافت کردیم بسیاری از موضوعات مهم میراث‌فرهنگی و گردشگری در حاشیه بود اما با توجهی که به این حوزه‌ها شده می‌توانیم اعلام کنیم اکثر اعضای شورای شهر تهران درگیر موضوعات میراث‌فرهنگی شهر هستند.

او تاکید کرد: در این دوره تلاش شده موضوعات میراث‌فرهنگی و گردشگری با جدیت پیگیری شود تا در مقابل تهاجم گسترده‌ای که به هویت شهر تهران می‌شود با جدیت بیشتر این هویت ارزشمند را حفظ کنیم از همین‌رو، تلاش کردیم بودجه و اعتبارات را افزایش دهیم و از زمانی‌که وارد این دوره مدیریت شهری شدیم اعتبارات گردشگری در حدود 4 میلیارد تومان بود درحال‌حاضر فقط در حوزه تورهای گردشگری در محلات اعتبارات 100 میلیارد تومان است

او گفت: پیشتر در حوزه نگهداری و مرمتی آثار تاریخی که در اختیار مدیریت شهری بود اعتبارات فقط به صورت موردی اختصاص پیدا می‌کرد به عبارتی اگر یک بنا نیاز به مرمت داشت در بودجه شورای شهر تعریف می‌شد و پس از آن اعتباری به آن تخصیص پیدا می‌کرد و در سال 1401 در حدود 100 میلیارد ریال بودجه مرمت هم به صورت موردی داشتیم و در سال 1402 این مبلغ به 200 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد اما باز هم به صورت موردی! اما در سال 1403 علاوه بر 100 میلیاردی که به صورت موردی در نظر گرفته شد حدود 400 میلیارد ریال هم به شهرداری اعتبار داده شد تا نقاطی که شناسایی نشده و نیاز به مرمت داشت، مورد مرمت قرار گیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز