خبرگزاری کار ایران

پل تاریخی لاتیدان مرمت می‌شود/ صنایع هرمزگان در مرمت آثار تاریخی مشارکت می‌کنند

پل تاریخی لاتیدان مرمت می‌شود/ صنایع هرمزگان در مرمت آثار تاریخی مشارکت می‌کنند
کد خبر : ۱۵۳۵۸۰۵

استاندار هرمزگان گفت: طرح مرمت و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع‌تر آغاز شود و صنایع استان هرمزگان نیز در این طرح مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، نشست بررسی مرمت و بازسازی پل تاریخی لاتیدان بعدازظهر روز شنبه ۷مهرماه ۱۴۰۳، با حضور احمد مرادی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان و  مدیران شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس و نفت ستاره خلیج فارس، فولاد، تایدواتر، فولاد کاوه جنوب، پالایشگاه نفت آفتاب، بنادر و دریانوردی، اتاق بازرگانی، بنا گستر کرانه و آلومنیوم المهدی و فعالان حوزه میراث فرهنگی به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار شد. 

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در حاشیه این نشست گفت: پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی ارزشمند در کشور است که عملیات مرمت و بازسازی آن به زودی آغاز می‌شود تا مردم بتوانند از این بنای تاریخی منحصربفرد که طولانی‌ترین پل ایران به شمار می‌آید دیدن کنند.

او افزود: ایجاد راه دسترسی و لایروبی رودخانه برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی به پل لاتیدان را با استفاده از منابع استانی توسط اداره کل راهداری استان و آب منطقه‌ای انجام خواهیم داد اما برای مرمت و بازسازی باید در استان تقسیم کار صورت گیرد.

دوستی اظهار کرد: برآورد دقیق و طرح اولیه مرمت و بازسازی پل لاتیدان باید به صورت کارشناسی آماده و اراضی پیرامونی نیز به عنوان پشتیبان برای طرح احیای این پل شناسایی شود.

استاندار هرمزگان عنوان کرد: طرح مرمت و بازسازی پل لاتیدان باید هر چه سریع‌تر آغاز شود و صنایع استان هرمزگان نیز در این طرح مشارکت داشته باشند و به موازات مرمت نیز با استفاده از مشاور، طرح جامع آن نیز آماده شود.

محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیز در این نشست گفت: پل تاریخی لاتیدان با فاصله ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس به سمت لارستان، در راهبردی‌ترین نقطه از «جاده تاریخی ادویه»، احداث شده است.

او با اشاره به اینکه این اثر، نزدیکترین بنای تاریخی به منطقه صنعتی غرب بندرعباس است که بر روی رودخانه «کل» حدفاصل سه روستای نیمه کار، آرابی و لاتیدان قرار دارد، اظهار کرد: پل لاتیدان با قدمتی افزون بر ۵۰۰ سال صدرنشین فهرست طولانی‌ترین پل‌های تاریخی ایران است.

محسنی عنوان کرد: معماری منحصربفرد آن با استفاده از مصالح بومی اقلیم کرانه‌های خلیج فارس یعنی سنگ و ساروج ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه پل لاتیدان طولانی‌ترین پل در خاورمیانه است، افزود: کاروان‌های بازرگانی جاده تاریخی ادویه برای عبور از رودخانه، ۲۳۳ دهانه این پل را پیمایش می‌کرده‌اند. 

او عنوان کرد: از ۱۲۰۰ متر این اثر، ۲۷۰ متر ضلع غربی و ۱۴۷ متر در ضلع شرقی باقی مانده است که قابلیت مرمت و بازسازی را دارد.

محسنی تأکید کرد: مرمت پل تاریخی لاتیدان انتظارجدی کنشگران اجتماعی، دوستداران تاریخ و تمدن و فعالان گردشگری است.

پل لاتیدان در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۰۵، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز