خبرگزاری کار ایران

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد
کد خبر : ۱۵۳۴۸۲۳

برای گوش هویتی ایرانیان کاری کنیم/برگزیدگان معرفی شدند

هفدهمین دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان عصر امروز پنجشنبه، پنجم مهرماه در تالار وحدت برگزار شد. طی این اتفاق با حضور مسئولان و در حضور تعدادی از هنرمندان شرکت کنندگان برگزیدگان معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان عصر امروز پنجشنبه پنجم مهرماه راس ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت برگزار شد. 

محمد الهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی) محمود سالاری (معاون هنری)، امیرحسین سمیعی(مدیر دفتر حوسیقی)، محمدعلی مرآتی (رییس انجمن موسیقی جوان) حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در این رویداد حضور داشتند. 

 

آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد

 

در ابتدای برنامه عباس سجادی که مجری برنامه بود از علی مرادخانی یاد کرد. 

سپس نماهنگی از روند برگزاری جشنواره هفدهم موسیقی جوان که امسال هم در سطح ملی برگزار شد، به سمع و نظر حاضران رسید. 

در ادامه حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) روی صحنه رفت. 

اردلان به حضار خوش آمد گفت و ادامه داد: به اختصار گزارشی را تقدیم می‌کنم که حائز اهمیت است. جشنواره موسیقی جوان در واقع یک آزمون است. 

رویدادی با ۲۰۱۷ شرکت کننده

او افزود: در دوره هفدهم ۲۰۱۷ نفر از سی و یک استان در سه بخش موسیقی ردیف دستگاهی، مقامی و نواحی در جشنواره شرکت کردند. هشتاد و یک نفر در شاخه‌سازی و دوازده شاخه آوازی داشتیم و نود داور این بخش‌ها را داوری کردند. 

حمیدرضا اردلان ادامه داد: بیست و پنج درصد داروان جوان و از برگزیدگان قبلی جشنواره بوده‌اند و حرفه‌ای هستند یا در دانشگاه تدریس می‌کنند. 

او درباره تعداد برگزیدگان بیان کرد: صد و سی نفر در بخش ردیف و چهل و سه نفر در این دوره از جشنواره صاحب رتبه شدند. جمعا نیز ۴۳۰ نفر از ۲۰۱۷ نفر برگزیده هستند که این نشان می‌دهد آن غیر برگزیدگان نیز اغلب موسیقی‌دان‌های خوبی بودند. همه اینها نشان می‌دهد لفظ ملی به این جشنواره قابل اطلاق است. جشنواره هفده دوره را گذرانده و کمیته‌های فنی باور دارند جشنواره باید توسعه پیدا کند. 

جشنواره برای برگزیدگان و شرکت کنندگان امتیاز قائل شود

او در ادامه بیان کرد: انتظاراتی و توقعات از سوی خانواده‌ها وجود دارد. ما به آن‌ها برگه‌های نظرسنجی داده‌ایم و مشکلات را پرسیده‌ایم و آن‌ها به ما پنج مورد را تذکر داده اند. اول؛ اگر جشنواره ملی است و نوازندگان در ارائه قدرت، پس از جشنواره توان دارند، پس برای رتبه‌های اول تا سوم امتیازاتی در هنرستان و کنکور قائل شوید. دوم اینکه دفتر آموزش جشنواره به کسانی که در تهران و شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند و به استادان دسترسی ندارند، برای رفع نواقص کمک فنی کند. 

اردلان ادامه داد: خانواده‌ها می‌گویند در مقوله دستگاه‌ها و ردیف‌ها معلم در فلان شهر اینگونه درس داده و اگر در این میان نقصی وجود دارد جشنواره باید برای رفع آن کمک کند. یا گفته‌اند در مقوله ردیف‌ها جشنواره اول به شرکت کنندگان کمک کند بعد از آن‌ها توقع داشته باشد. موضوع سوم اینکه ما نمی‌توانیم تسهیلات زیادی بدهیم. جشنواره کمک کند. و مورد دیگر اینکه آنسامیل‌ها و ارکسترهای کوچک از این استعدادها تشکیل شودو به آن‌ها امکان اجرا داده شود. و آخرین موضوع درخواستی خانواده‌ها این است که این اجراها در جریان حرفه‌ای موسیقی قرار گیرند. 

اردلان گفت: در همین برنامه نیز همان ارکستری که از آن صحبت شد اجراها خواهد داشت. 

او اذعان داشت: درخواست خانواده‌ها مهم است و داوران حاضرند کمک کنند. حال قرار است نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی از سی و یک استان کنار هم بنشنیدند و ارکستری تشکیل می‌شود. آن‌ها می‌توانند ما را با تمرین کم تا حدودی راضی کنند. 

برای گوش هویتی ایرانیان کاری کنیم

دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: زمان بسیار محدود است و معرفت شنیداری در دوره حاضر و در کشور ما گاه به دلیل اصوات مصرفی که جهان را فرا گرفته به ما گوشزد می‌کند که در میان دوائر دولتی کاری برای گوش هویتی ایرانیان انجام دهیم. 

اردلان با تاکید بر اینکه معرفت‌های شرقی اغلب از راه گوش انتقال پیدا می‌کند، ادامه داد: این ضایعه در کل جهان وجود دارد و حیات بشر را به مخاطره انداخته است. 

حمیدرضا ازدلان گفت: از دکتر سالاری تشکر می‌کنم و هرچه خواستیم ایشان فراهم کرد. خیلی اهل تعریف نیستم واین را باید می‌گفتم. جناب الهیاری مراتی و ستایشگر و سمیعی هم به جشنواره کمک کردند. 

او در ادامه از نهادهای فرهنگی تشکر کرد و گفت: این نهادها روزی شانزده هفده ساعت کار کرده‌اند و از آن‌ها ممنونم. از والدین هم ازر سوی خود و مسئولان خیلی تشکر می‌کنم. شما تصور کنید پدر سر کار است و مادر دست بچه را به امید رشد می‌گیرد و چند سال او را به آموزشگاه می‌برد و هزینه می‌کند؛ و او را به جشنواره می‌آورد. من از این والدین تشکر می‌کنم. 

اردلان گفت: آن‌هایی که امسال آمدند و برگزیده نشدند سالهای بعد برگزیده خواهند شد. 

او در پایان از علی مرادخانی یاد کرد که جشنواره موسیقی جوان را در بدو مسیر حمایت کرده بود. 

در ادامه برنامه نماهنگی پخش شد که به پشت صحنه جشنواره و صحبت‌های هنرمندان و داوران و اساتید می‌پرداخت که به شرکت کنندگان توصیه‌هایی می‌کردند. 

پس از پخش نماهنگ عباس سجادی گفت: دکتر اردلان تاکید داشته‌اند که اجراها در اختتامیه گروهی باشد و در دوره‌های قبل معمولا اینطور نبوده است. 

در ادامه مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گروهی در قالب ارکستر شامل شرکت کنندگان نواحی مختلف ایرانی موسیقی چندین منطقه را نواختند و خواندند. 

صحبت‌های سالاری و سمیعی و اعطای حکم دبیر آینده

در ادامه ویدئویی از صحبت‌های محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد و امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پخش شد. این دو مسئول طی این صبحت‌ها بر اهمیت و توسعه جشنواره ملی موسیقی جوان تاکید کردند. 

سپس محمود سالاری برای اعطای حکم دبیر جشنواره هجدهم روی صحنه رفت. در ادامه سجادی حکم را خواند و حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره آینده شد. 

برگزاری مراسم اهدای جوایز با حضور مسئولان و هنرمندان

در ادامه محمد الهیاری مدیر عامل بنیاد رودکی، امیرحسین سمیعی نیز روی صحنه رفتند تا جوایز برگزیدگان بخش موسیقی نواحی را به آن‌ها اهدا کنند. ارسلان طیبی، مسلم فهیمی، فرج علیپور، عمران حیدری، محمدفاروق درپور، حسین دامن پاک، غفور محمدزاده و تعدادی دیگر از استادان موسیقی نواحی موسیقی نواحی به جمع روی صحنه اضافه شدند.

به دلیل کثرت بخش‌ها و اسامی فایل برگزیدگان به صورت پی دی اف ارائه می‌شود. بر روی فایل پایین صفحه کلیک کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز