خبرگزاری کار ایران

«نسیم احمد» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

عملیات الکرامه چه پیام‌هایی برای رژیم‌های عربی داشت؟ / دامنه مانور صهیونیست‌ها روز به روز کمتر می‌شود

عملیات الکرامه چه پیام‌هایی برای رژیم‌های عربی داشت؟ / دامنه مانور صهیونیست‌ها روز به روز کمتر می‌شود
کد خبر : ۱۵۲۸۱۷۴

نکته مهم و قابل توجه در رابطه با عملیات ضداسرائیلی الکرامه، رخ دادن آن در نقطه‌ای بود که صهیونیست‌ها هیچ انتظاری در مورد آن نداشتند. گذرگاه الکرامه سال‌ها یک نقطه امن میان اراضی اشغالی و اردن بود با این حال، اینکه یک حادثه مهم امنیتی در این منطقه علیه رژیم اشغالگر قدس رخ می‌دهد، در نوع خود یک شوک بزرگ را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اراضی اشغالی به تازگی با یک شوک بزرگ به واسطه یک عملیات ضدصهیونیستی رو به رو شده است. در این راستا، یک راننده کامیون اردنی در گذرگاه مرزی الکرامه با استفاده از یک کُلت، اقدام به هلاکت رساندن ۳ نظامی رژیم صهیونیستی کرده و خود نیز به شهادت رسیده است. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده‌ای همراه شده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آن ارائه شده و همچنان می‌شود.

برخی از تحلیلگران به طور خاص به این نکته اشاره می‌کنند که عملیات الکرامه را بایستی نمودی از اوج گیری قابل توجه اعتراضات نسبت به جنایت‌های صهیونیست‌ها در جنگ غزه از سوی شهروندان عربی ارزیابی کرد. اینکه یک اردنی در حمایت از ملت فلسطین دست به اجرای عملیات الکرامه می‌زند، حامل پیام‌های معناداری است و خود می‌تواند جلوه‌ای از یک کوه یخ باشد که بخش قابل توجهی از آن زیر آب است و به زودی جلوه‌های بیشتری از آن علیه رژیم اشغالگر قدس پدیدار خواهد شد.

عملیات الکرامه چه پیام‌هایی برای رژیم‌های عربی داشت؟ / دامنه مانور صهیونیست‌ها روز به روز کمتر می‌شود

از این رو، ایلنا در گفتگو با «نسیم احمد» نویسنده و تحلیلگر سیاست بین الملل، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت عملیات الکرامه پرداخته است.

مشروح گفتگو با نسیم احمد را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی شاهد اجرای عملیات ضدصهیونیستی الکرامه در گذرگاه مرزی میان فلسطینی اشغالی و اردن بودیم. رویدادی که منجر به هلاکت رسیدن ۳ نظامی صهیونیست شد. به نظر شما ویژگی اصلی این رویداد مهم چه بود؟

به نظر می‌رسد نکته مهم و قابل توجه در رابطه با عملیات ضداسرائیلی الکرامه، رخ دادن آن در نقطه‌ای بود که صهیونیست‌ها هیچ انتظاری در مورد آن نداشتند. گذرگاه الکرامه سال‌ها یک نقطه امن برای صهیونیست‌ها میان اراضی اشغالی و اردن بود با این حال، اینکه یک حادثه مهم امنیتی در این منطقه علیه رژیم اشغالگر قدس رخ می‌دهد، در نوع خود یک شوک بزرگ را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است. این عملیات بار دیگر این نکته را به صهیونیست‌ها یادآوری کرد که همزمان با تداوم کارزار قتل و جنایت آن‌ها علیه مردم غزه، مجاری تنفسی باقی مانده برای آن‌ها نیز کمتر و محدودتر می‌شود.

موضوعی که اسرائیل در شرایط کنونی به هیچ عنوان توان مواجهه با آن را ندارد و اساسا به همین دلیل بود که شاهد بودیم اندکی پس از عملیات الکرامه، بنیانین نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در موضع گیری اعتراف کرد که اسرائیل از هر سو محاصره شده است. در عین حال، نباید از یاد ببریم که اردن در کنار امارات و عربستان از جمله دولت‌هایی هستند که در تدارک کریدور زمینی کمک به رژیم اشغالگر قدس جهت تامین نیازهای ضروری خود در بحبوحه جنگ غزه و ناامن شدن دریای سرخ، نقشی محوری را بازی کرده و می‌کند. عملیات الکرامه نشان داد که این ظرفیت که صهیونیست‌ها به آن تکیه زیادی داشته و دارند، ماهیتی به شدت متزلزل و بی‌ثبات دارد.

برخی از تحلیلگران به طور خاص به این مساله اشاره می‌کنند که عملیات الکرامه پیام‌های روشنی را نیز برای برخی حکام عرب داشته است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

این تحلیل نیز درست است. برخی رهبران عربی در بحبوحه جنگ غزه با اسرائیل همکاریهای مختلفی دارند با این حال، در موضع گیریهای ظاهری خود به این رژیم می‌تازند. دلیل اصلی این مساله این است که آن‌ها از افکار عمومی خود هراس زیادی دارند.

بدون تردید همکاری‌های این قبیل حکام عرب با رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه، در ذهن افکار عمومی ملت‌های منطقه و البته ملت‌های خودشان باقی خواهد ماند و می‌تواند چالش‌های جدی و عمیقی را برای آن‌ها ایجاد کند. اکنون با وقوع عملیات الکرامه، هزینه‌های هرگونه همکاری حکام عرب با رژیم اشغالگر قدس به شدت افزایش یافته است. این مساله حتما بر روند تحولات میدانی جنگ غزه نیز اثرگذاری‌های خاص خود را دارد و می‌تواند روند رویدادها را به نفع جریان مقاومت تغییر دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد که عملیات الکرامه پالس‌ها و پیام‌های معناداری را به دستورکار عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی کشورهای عرب نیز ارسال کرده است. این عملیات به ماهیت سازش‌ناپذیر ملت‌های عربی با رژیمی نظیر رژیم اشغالگر قدس اشاره و تاکید دارد. موضوعی که حکام عرب نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

به نظر شما در آینده نیز شاهد عملیات‌های مشابه با الکرامه خواهیم بود؟

حتی پس از عملیات مذکور نیز شاهد رویدادهای مشابه بوده ایم. به عنوان مثال برخی اخبار از حمله به صهیونیست‌ها توسط عوامل مصری خبر داده‌اند یا در برخی مناطق کرانه باختری نظیر شهر رام الله هم اخباری دال بر انجام عملیات‌های ضدصهیونیستی به گوش رسیده است. اخباری که همه و همه تحت سانسور شدید رژیم اشغالگر قدس قرار می‌گیرند. با این حال، کاملا محتمل است که باز هم شاهد رویدادهای خونینِ دیگر علیه نظامیان اشغالگر صهیونیست باشیم.

اینکه می‌بینیم اسرائیل از نقطه‌ای ضربه می‌خورد که حتی فکرش را هم نمی‌کرد، نشان از آن دارد که وضعیت این رژیم به شدت بحرانی است. موضوعی که به هیچ عنوان قابل لاپوشانی و پنهان کردن نیست. دولت نتانیاهو نیز هرچه تلاش می‌کند که به ساکنان فلسطین اشغالی حس امنیت بدهد، با شکست‌های جدی در این رابطه رو به رو می‌شود و وضعیت امنیتی به ضرر صهیونیست‌ها بد و بدتر می‌شود.

مجری عملیات ضدصهیونیستی الکرامه در بخشی از وصیت نامه خود به امت عربی تاکید می‌کند که در مواجهه با اسرائیل، غرور و غیرت داشته باشند. تحلیل شما از این مساله چیست؟

ملت‌های عربی دیدگاه متفاوتی را در تحلیل مساله فلسطین در مقایسه با دولت‌های خود دارند. البته که فقط در مساله فسلطین چنین نیستند و دامنه اختلافات میان برخی حکام عرب و ملت‌هایشان بسیار بیشتر و عمیق‌تر از این حرف‌هاست. کافی است به همین رویداد جنگ غزه توجه داشته باشیم. در قالب همین جنگ می‌بینیم که مردم مصر و اردن و دیگر کشورهای عربی قویا از رژیم اشغالگر قدس انتقاد کرده و به حمایت از ملت فلسطین پرداخته و می‌پردازند. مساله‌ای که کلیت جهان عرب بر پایه نظرسنجی‌های مختلفی که در کشورهای عربی برگزاری شده بر آن تاکید دارند.

از این رو، عملیات الکرامه خود نمودی از جوشش غیرت عربی در مقابله با دشمن اسرائیلی بوده است. موضوعی که به نظر می‌رسد در آینده نیز نمونه‌های مشابه دیگری را از آن شاهد باشیم. مساله‌ای که خود می‌تواند حجم بحران‌ها و چالش‌ها را علیه اشغالگران اسرائیلی چندین درجه بدتر کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز