خبرگزاری کار ایران

سعید ترخانی:

سینماگران ایرانی نسبت به «هوش مصنوعی» بی‌تفاوت نبوده‌اند

سینماگران ایرانی نسبت به «هوش مصنوعی» بی‌تفاوت نبوده‌اند
کد خبر : ۱۵۲۴۷۴۳

سعید ترخانی، کارگردان انیمیشن معتقد است به کارگیری هوش مصنوعی در سینمای کوتاه سریع‌تر رخ می‌دهد اما این فناوری‌های جدید معمولا جایگزین نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید ترخانی، از فعالان صنعت انیمیشن‌سازی در ایران، درباره اهمیت توجه به ظرفیت «هوش مصنوعی» در سینما و اختصاص بخشی ویژه به این ظرفیت در جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران، گفت: جشنواره فیلم‌کوتاه تهران یک رویداد معتبر بین‌المللی است و اگر این رویداد، برای توجه به مقوله هوش مصنوعی پیش‌قدم نمی‌شد، از چه رویداد دیگری می‌توانستیم این انتظار را داشته باشیم؟ حتما ظرفیت توجه به این حوزه در سینمای ایران وجود دارد، به‌خصوص که فیلمسازان ایرانی، در سینمای کوتاه، از بهترین‌ها در دنیا هستند.

وی افزود: تازه و نو بودن مباحث مربوط به هوش مصنوعی و کارکردهای آن در سینما، هم می‌تواند منجر به جذابیت این حوزه شود و هم به‌دلیل ناشناخته بودن این حوزه و نبود ابزارهای فنی آن، می‌تواند پرداختن به آن با کمبودهایی همراه باشد. در هر حال این دو ویژگی همزمان می‌تواند وجود داشته باشد اما نفس طرح این موضوع در یک رویداد رسمی و پیشگامی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در این زمینه واقعا حائز اهمیت است.

این انیمیشن‌ساز ادامه داد: تخصیص بخش ویژه در یک رویداد رسمی، حداقل باعث می‌شود فیلمسازان جوان نسبت به این حوزه بی‌توجه نباشند و سعی کنند مباحث مربوط به این تکنولوژی‌های جدید در فیلمسازی را هم فرابگیرند. با این رویکرد، سینماگران ما از دیگر فعالان سینمایی در دنیا عقب نمی‌مانند.

ترخانی بیان کرد: همین امروز، در سینمای ما استعدادهایی حضور دارند که در حال استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی هستند. البته در برابر هر پدیده تازه‌‌ای معمولا مقاومتی شکل می‌‌گیرد ولی ایرانی‌ها همواره ثابت کرده‌اند که از این جنس نوآوری‌ها استقبال می‌کنند. همین امروز هم جوانان سینمای ایران در حال فعالیت در این حوزه هستند و به‌طور خاص در زمینه تولید انیمیشن از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند. یعنی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی هم بچه‌های انیمیشن‌ساز پیشرو هستند.

وی افزود: پدیده‌های نوظهور تکنولوژیک، معمولا با یک جوزدگی همراه می‌شوند و قطعا در عین توجه دادن به این حوزه، باید حواس‌مان باشد که فیلمسازان ما دچار این عارضه نشوند. یعنی نباید اینگونه باشد که فیلمسازان ما صرفا به این قانع شود که یک ابزار تکنولوژیک جدید را به خدمت گرفته است. ما باید نگاه‌مان این باشد که همه این ابزارها باید در خدمت مفهوم و محتوای فیلم‌های ما باشد.

ترخانی تأکید کرد: فیلمسازان ما باید نسبت به ابزارهای جدید مسلط باشند و کاربرد آن‌ها را فرابگیرند اما باید آن‌ها را به خدمت پیشرفت آثار و ساخته‌های خود درآورند.

وی در پایان گفت: به کارگیری هوش مصنوعی در سینمای بلند احتمالا، زمان‌برتر خواهد بود اما در بخش‌های جانبی مانند پیش‌تولید می‌توان از این امکان استفاده کرد که امروز هم استفاده می‌شود. طراحی استوری‌برد یکی از کاربردهایی است که همین امروز هم از آن استفاده می‌شود. اما در فرآیند تولید و پس‌تولید، هنوز تا رسیدن به مرحله بلوغ، فاصله داریم. این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که هیچ‌‌گاه این ابزارها قرار نیست جایگزین ابزارهای دیگر شوند. همین امروز هم ثابت شده است که هر پدیده تازه، جای خود را باز می‌کند و شاید سهمی در بازار به‌دست بیاورد، اما به‌‌طور کامل جایگزین کامل پدیده‌های قبلی نمی‌شود. ابزارهای نو، بیشتر فضای کار را توسعه می‌دهند و فعالیت‌ها را تسهیل می‌کنند؛ هوش مصنوعی هم در فرآیند ساخت فیلم بلند، همین کارکرد را می‌تواند پیدا کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز