خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس خبر داد:

گلسنگ‌زدایی در تخت‌جمشید تعطیل پذیر نیست/ نجات والرین‌های داراب، تنگه چوگان و نقش‌رستم از تخریب

گلسنگ‌زدایی در تخت‌جمشید تعطیل پذیر نیست/ نجات والرین‌های داراب، تنگه چوگان و نقش‌رستم از تخریب
کد خبر : ۱۵۲۴۲۴۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس از نجات‌بخشی و مرمت ۳ نقش‌برجسته مهم در استان فارس خبر داد. او گفت والرین‌های داراب، تنگه چوگان و نقش‌رستم به همراه مقبره آرامگاه کوروش درحالی در دست مرمت قرار گرفته‌اند که گلسنگ‌زدایی در تخت‌جمشید همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، پدیده فرونشست و گلسنگ به‌عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها، درحالی تخت‌جمشید را با بحران مواجه کرده که مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس معتقد است، تمام موضوعاتی که سلامت این اثر جهانی را با تهدید مواجه کند مورد رصد و پایش قرار می‌گیرند و میراث‌فرهنگی استان فارس تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکل انجام می‌دهد.

«محمد ثابت‌اقلیدی» به ایلنا گفت: پدیده گلسنگ‌ها، موضوعی تازه نیست. تخت‌جمشید از اوایل دهه ۸۰ با این مشکل مواجه شد، تهدیدی که نه فقط در تخت‌جمشید که در کوه‌های اطراف تخت‌جمشید و در بسیاری از بناهای کشور با آن مواجه هستیم.

او گفت: گلسنگ‌ها موضوعی نیست که در قالب چند پروژه مرمتی بگنجد. به همین خاطر ما در تخت‌جمشید به‌طور مداوم در حال پاکسازی گلسنگ‌ها هستیم و این پروژه تعطیل‌پذیر نیست و نیازمند فعالیتهای مطالعاتی منسجم است همانند پدیده فرونشست در نقش رستم و تخت‌جمشید که پس از تحقیقات کارشناسی متوجه شدیم با توجه به قنواتی که در نزدیکی این دو اثر شاخص و جهانی وجود دارد با پدیده فروشست مواجه هستیم نه فرونشست بنابراین اقدامات مرمتی که انجام می‌دهیم متناسب با نوع خطر و ابعاد آن است.

مرمت بازار وکیل با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس همچنین از مرمت بازار وکیل در ۱۴ نقطه اشاره کرد و افزود: پروژه مرمتی بازار وکیل در ۱۴ نقطه به عنوان ریزپروژه تعریف و طراحی شده است که شامل سبک‌سازی بام‌ها، تزئینات داخل بازار و مرمت دیگر بخش‌های بازار می‌شود.

او گفت: برای پیشبرد این پروژه بزرگ اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی وزارت نفت اختصاص پیدا کرده است که هم‌اکنون نیز در حال انجام است.

ثابت اقلیدی همچنین از مرمت مقبره آرامگاه کوروش توسط اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس و نقش‌برجسته والرین‌ها در تنگه چوگان کازرون، نقش رستم مرودشت و داراب خبر داد.

او گفت: خوشبختانه وضعیت مرمت‌های استان فارس در شرایط خوبی قرار دارد و هم‌اکنون در کنار مرمت آرامگاه کریم‌خان زند و باغ نظر که تبدیل به موزه پارس شیراز شده است، مرمت سه نقش برجسته والرین را در دست اقدام داریم. این درحالی است که دیگر مرمت‌ها در پایگاه جهانی پاسارگاد و تخت‌جمشید به‌صورت کاملا مستمر ادامه دارد.

ثابت اقلیدی همچنین به دیگر اقدامات زیرساختی بناها و اماکن تاریخی در استان فارس اشاره کرد و افزود: درحال‌حاضر یکسری اقدامات زیرساختی در بناها و اماکن تاریخی درحال انجام است. به عنوان مثال شبکه زیرساختی تاسیسات حافظیه که شامل فاضلاب، آبرسانی، شبکه آب فضای سبز، بهبود فضای سبز، نورپردازی با بهترین تجهیزات روز، استانداردسازی تابلوهای راهنما و ایجاد هویت بصری از جمله فعالیت‌هایی است که برای این مکان تاریخی و دیگر بناهای تاریخی درنظر گرفته شده است.

او گفت: برگزاری رویدادهای هنری در بناهای تاریخی از دیگر فعالیت‌هایی است که در دستور کار اداره میراث‌فرهنگی استان فارس قرار دارد.

آنطور که مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس تاکید کرد: برپایی پلکان تاریخی در محور ساسانی بیشاپور و کازرون نیز از جمله اقداماتی بود که مورد تاکید این اداره کل قرار داشت. از آنجایی که در این بناها مسیر بازدید گردشگران مشخص نبود و مردم روی محوطه تاریخی بازدید می‌کردند، هم اکنون در آتشکده فیروزآباد همچون تخت‌جمشید پلکان چوبی ایجاد شده است تا مردم هم در بیشاپور و هم در آتشکده اردشیر بابکان فیروزآباد برای بازدید از بناها از مسیر دسترسی به صورت پلکان چوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز