خبرگزاری کار ایران

آشنایی با مهمترین شاعران ایرانی در یک کتاب

آشنایی با مهمترین شاعران ایرانی در یک کتاب
کد خبر : ۱۵۰۸۱۵۳

کتاب پایداری حماسی منتخبی از مقالات محمدامین ریاحی در شناخت شماری از شاعران ایران از رودکی و کسایی و فردوسی تا فریدون مشیری و نیز از تاریخ فرهنگی ایران از روزگار کهن تا عصر تجدد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب پایداری حماسی از رودکی تا فریدون مشیری نوشته محمدامین ریاحی در ۴۲۶ صفحه، با قیمت ۳۹۰۰۰۰ توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

کتاب پایداری حماسی منتخبی از مقالات او در شناخت شماری از شاعران ایران از رودکی و کسایی و فردوسی تا فریدون مشیری و نیز از تاریخ فرهنگی ایران از روزگار کهن تا عصر تجدد است.

او در مقدمۀ خود بر این کتاب تأکید کرده است که «در تمام عمر هرگز برخلاف ایمان و عقیدۀ خود و برای خوش‌آمد این و آن قلم روی کاغذ نرانده‌ام و آنچه دلم گفت بگو، گفته‌ام. دیگر این‌که تنها وقتی قلم روی کاغذ گذاشته‌ام که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته‌ام.»

عناوین مقالات محمدامین ریاحی در این کتاب به این شرح است: «چون شکفتن گل‌ها در باغ»، «نفوذ زبان و ادبیات فارسی»، «زبان کهن آذربایجان»، «آن هنر اصلی فردوسی»، «سال شمار زندگی فردوسی»، «پایداری حماسی»، «ریشه افسانه‌های زندگی فردوسی»، «یوسف و زلیخا»، «رباعی سرایی در ایران»، «دو یار زیرک»، «نجم رازی و مرصاد العباد»، «تربت شمس تبریز کجاست؟»، «کسایی مروزی»، «در مسلخ عشق»، «حساب سود و زیان در زبان فارسی»، «بوی جوی مولیان»، «نادرشاه و عالم‌آرای نادری»، «برگی از مظالم قزلباش‌ها»، «فتحنامه ایروان»، «فریب فرنگ»، «ایران در چنگ روسیه»، «از چاپلوسی‌های حاجی میرزا آقاسی»، «سند فروش شهر سلماس»، «نخستین سرشماری در ایران»، «گزارشی از آخرین سال‌های استبداد» و «فریدون و شعر او».

از محمدامینِ ریاحی (۱۳۸۸-۱۳۰۲) ادیب و پژوهشگر توانا، علاوه بر احراز شماری از سمت‌های فرهنگی، در حوزۀ ادبیات فارسی، و تاریخ ایران به صورت تصحیح و تألیف، آثار نکته‌سنجانه و ارزشمندی بر جای مانده است.

ریاحی همچنین بیشتر به نقد و تصحیح و احیای متون کهن فارسی توجه داشته است و از جمله آثار او در این حوزه؛ مرصاد العباد (کتاب سال ۱۳۵۲)، مفتاح المعاملات، عالم‌آرای نادری و نزهه‌المجالس است. همچنین تحقیقات او درباره فردوسی، شاهنامه و غزل‌های حافظ از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز