خبرگزاری کار ایران

شورای راهبردی صنایع‌دستی تشکیل می‌شود

شورای راهبردی صنایع‌دستی تشکیل می‌شود
کد خبر : ۱۴۹۱۵۸۷

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: جهانی‌شدن یک شهر در حوزه صنایع‌دستی یک امتیاز نیست بلکه یک مسئولیت است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مریم جلالی امروز یکشنبه ۲۰ خرداد در نشست تخصصی دبیران شهرها و روستاهای صنایع‌دستی که به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی در شیراز برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی گفت: ۶۰ سال از فعالیت شورای جهانی صنایع‌دستی می‌گذرد و ما یک روز جهانی تحت عنوان صنایع‌دستی و فرش داریم. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه هرساله مقارن با ۲۰ خرداد فرصتی فراهم می‌شود تا توجه بیشتری نسبت به صنایع‌دستی ایجاد شود، تصریح کرد: در ایران، این روز پاسداشت هویتی است که با همگرایی فرا بخشی اتفاق می‌افتد. 

او با بیان این نکته که صنایع‌دستی ایران در جهان نمونه است و حرف اول را می‌زند، تأکید کرد: تمام تلاش ما در دولت سیزدهم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقویت توجه دستگاه‌های اجرایی نسبت به صنایع‌دستی به‌عنوان اقتصاد هویت بنیان بوده است. 

جلالی ادامه داد: از آنجا که صنایع‌دستی در آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، اتاق‌های تعاون و بازرگانی و… می‌تواند نقش‌آفرینی کند، به همین منظور تمام فعالیت‌ها معطوف شده که افتخاراتی را در سطح اقدامات وزارتخانه برای همگرایی و هم‌افزایی بین بخشی و فرا بخشی ایجاد کنیم. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: امسال هم روز جهانی صنایع‌دستی در حالی گرامیداشت آن برگزار می‌شود که توجه رئیس‌جمهور شهید نسبت به صنایع‌دستی منجر به مصوبات خوبی از جمله بیمه هنرمندان، نظام‌مند شدن پیمان سپاری ارزی برای تسهیل صادرات و دستور صریح ایشان برای ایجاد کانون‌های عرضه در مبادی ورودی شهرها شده است. 

او با تأکید بر این موضوع که ظرفیت‌های صنایع‌دستی نباید در حد توصیف باقی بماند و باید از بالقوه به بالفعل دربیاید و به زنجیره اقتصادی آن توجه بیشتری کنیم، گفت: در این راستا

۱۶ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی در کشور داریم و امسال فارس و شیراز به‌عنوان کانون صنایع‌دستی و شهر جهانی صنایع‌دستی، برای تبادل تجربه و هم‌افزایی بیشتر پیش‌قدم میزبانی این نشست شده است. 

او افزود: خوشبختانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس ثابت کرده که توان بالایی برای ایجاد یک مدیریت فرهنگی مطلوب دارد. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد: نتایج حاصل از این نشست منجر به نتیجه‌بخش بودن همکاری سازمان‌ها شود. 

جلالی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: با اعطای عنوان شهر جهانی به شهرها، یک وظیفه‌ای بر آن‌ها مرتب می‌شود و نقش حاکمیت شهری شهرداران در این خصوص بسیار مهم است. 

او با تأکید بر تغییر رویکرد نسبت به شهر و مدیریت شهری، گفت: مدیریت شهری، مدیریت سازه نیست، چرا که شهر یک عنصر پویا و جاندار است و وقتی انسان‌محوری در شهر معنا پیدا کند، صنایع‌دستی هم که یک ساحت فرهنگی، سیاسی اقتصادی و اجتماعی دارد نیز می‌تواند مبنا باشد. 

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: شهرداری پای ثابت صنایع‌دستی است و اگر توجه شهردار و مدیریت شهری نسبت به صنایع‌دستی جلب شود، اتفاقات خوبی رقم‌زده می‌شود. 

جلالی همچنین با اشاره به وجود سازمان جهانی چوب، گفت: باید میزان ارتباط‌گیری شهرها و روستاهای جهانی با این سازمان را بررسی کرد. نیاز به نشست‌های تخصصی در این حوزه نیز داریم تا نقش‌آفرینی شهرداری‌ها در حوزه برنامه‌ریزی و عمرانی تحقق پیدا کند. 

او بابیان اینکه کارگروه‌های مشخص تخصصی در حوزه شهرهای جهانی می‌تواند رفتار ما را برای اینکه کاری بین‌المللی انجام شود، سازماندهی کند، افزود: باید رویکرد درون‌زا را به فرامرزی تسری دهیم. 

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه جای شهرهای جهانی در مراکز استان‌ها کجاست؟ گفت: صنایع‌دستی برای معضل بافت‌های تاریخی که شهرداری‌ها مبتلابه آن هستند، یک‌راه برون‌رفت محسوب می‌شود و درواقع حیثیت بنای تاریخی را حفظ می‌کند. 

او مجدداً اظهار امیدواری کرد که شهرهای جهانی فارغ از افراد و شخصیت‌های حقوقی، بر اساس شخصیت‌های حقیقی شهروندی نقش‌آفرین باشند و زنجیره ارزش کامل شود. 

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از تشکیل شورای راهبردی در آینده‌ای نزدیک باهدف افزایش تعداد شهرهای ملی خبر داد و گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز موظف هستیم که زیست بوم صنایع دستی را کامل کنیم که یکی از اجزای آن، مدیریت شهری است. 

جلالی تاکید کرد: صنایع دستی و هنرهای ایرانی، می‌تواند زمینه ساز ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی باشد. 

او با اشاره به اینکه در پی دیپلماسی فرهنگی هستیم، از حضور ۶۰ رایزن فرهنگی در ایران طی هفته آتی خبر داد. 

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خاتمه سخنانش گفت: ضروری است راهبران اقتصادی شهرها شناسایی شود تا صنایع دستی از غفلت تاریخی بیرون بیاید. 

گفتنی است در این نشست حاضرین در جلسه شامل دبیران شهرهای جهانی، مدیرکل و معاونین ادارات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها به ایراد سخن پرداختند و کلیپ‌های معرفی و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه معرفی، توسعه و ترویج صنایع دستی همچنین اقدامات زیر ساختی که در این زمینه در شهر‌ها و روستاهای جهانی ایران انجام شد پخش گردید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز