امر و نهی روی روح و روان بچهها اثر منفی دارد
اساتید و حاضران در برنامه «چهارگاه» سحرگاه یکشنبه دوازدهم فروردین با بررسی مسئله اخلاق و اهمیت آن، بر تدریس این امر در قالب هنرو به صورت عملی تاکید کردند.
به گزارش ایلنا، برنامه «چهارگاه» به تهیهکنندگی کامران سیفاللهی و با اجرای حسامالدین سراج، محمداسماعیل آذر و حسن بلخاری قهی سحرگاه یکشنبه از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت.
اسماعیل آذر در ابتدای این برنامه با بیان اینکه برای ما امام علی (ع) معلم اخلاق است اظهار کرد: این اخلاق مندی را برای انسان به ما هو انسان عملی ونظری تبیین کرد.
وی با بیان اینکه آموزش تغییر کرده است: دیگر دوران اینکه استاد و معلم به دانشجو و دانش آموز شلیک کند گذشته است.
وقتی بچه مدرسه می رود بجای حکایت جنگ و.. باید حکایاتی را برای او بخوانند که پر از تعالی باشد.
آذر با اشاره به لباس هایی که در تعزیه استفاده می شود ادامه داد: بین لباس موافق خوانان و مخالف خوانان اختلافاتی دارند اما پرها و کلاهخودها یکی است. هر گروهی بیرق داشت و پرچم منگوله ای است که به بیرق بسته می شد اما امروز اتلاق جز به کل شده است.
وی با اشاره به توق که در روضه خوانی ها استفاده می شود یادآور شد: نشانه ها به مرور شکل گرفته و اضافه شده است. در هر مسجدی یک دسته ای دارد و این توق را در جایی قرار می دادند و مردم پای این توق جمع می شدند و پاتوق از اینجا شکل گرفت.
حسام الدین سراج نیز گفت: برای بچه ها اخلاق و محبت و مهربانی عملی است و هرچه به بچه بگویید کاری کند واکنش منفی دارد اما اگر پدر و مادر با او مهربانی کنند این مهربانی جزیی از ذاتش می شود. بزرگان قدیم می کفتند به بچه ها نگویید نماز بخواند و با نمازخواندن خود او را ترغیب به نمازخوانی کنید.
وی ادامه داد: مرحوم حاج اسماعیل می گفت اگر بچه در اتاقی در بسته خود نماز می خواند دیگر نماز خواندن است. امر و نهی روی روح و روان بچه اثر منفی دارد و روانشناسان نیز در این زمینه داد سخن دادند.
حسن بلخاری نیز گفت: هم به وجه نظری و هم عملی نیاز داریم. صورت عمل در ذهن کودکان می ماند اما عمل به نظر مستتدام می ماند و در عین حال با معرفت. هرچه در مدرسه مبانی نظری اخلاق را باید آموزش دهیم. کمال در عالم نتیجه توجه توامان به نظر و عمل است و نخستین مکتب فلسفی در جهان اسلام مکتب بغداد است که ابن سینا و... سرکردگان آن بودند.
این استاد تاکید کرد: مهمترین ویژگی این مکتب، توامانی عمل و نظر است و همین باعث می شود نسل طلایی جهان اسلام به وجود آید. فرهنگ و تمدنی موفق است که وجه معرفتی و عملی را باهم داشته باشد.
به گفته وی، معلمان نقش اساسی دارند. در جایی دانش آموزان ابتدایی معلمان خود را خدای خود را می داند.
بلخاری در ادامه درباره تعزیه گفت: یک موافق خوان خود را مکلف می داند به حقیقت معنا نزدیک شود و حس می کند هرچه نزدیک تر شود این جریان جلای بیشتری دارد و مخالف خوانان نیز چون عاشق و شیدا است در مواردی بوده که هنگامی که شمر روی سینه امام می نشیند چنان سوگی را تجربه می کند که دیگران تجربه نمی کنند.
وی درباره پر روی کلاهخود ها نیز توضیح داد: در جنگ های قدیم در کلاهخودها دو شاخ می گذاشتند که در مخاطب تولید ترس و هیبت کند این ها نمایشی است ما در هیچ جنگی پر نداریم زیرا دست و پاگیر است اما در قلمرو نمایش از هر عنصری که صف اشقیا را از انبیا جدا کند استفاده می شود.
حسین منصور از تعریه خوانان کشور اظهار کرد: طفلان خوانی وقتی شروع می شود مبنا به سمت موافق خوانی است طفلان خوان های ما موافق خوان هستند. تمام اشقیاخوان ها که طفلان خوان بودند سمت موافق بودند و در بلوغ دیگر سلیقه یا سن آنان را به مخالف خوانی می رساند.
وی با بیان اینکه اولیاخوانی در روح و ذهن فرد تاثیر دارد یادآور شد: تعزیه حضرت علی تقریبا در تعزیه های غریب جای گرفته است. یکسری حسینیه ها و جاها دائم می خوانند و در 10 روز عاشورا آن را اجرا می کنند.
متین رضوانی نیز اظهار کرد: در تعزیه اصطلاحی داریم بنام چکیده و چسبیده تعزیه. چکیده به کسانی می گویند که از کودکی طفل خوانی را شروع کردند و چسبیده کسانی هستند که از نوجوانی آغاز کردند و حسین منصور از گروه چکیده تعزیه محسوب می شود.
وی ادامه داد: اشعار طفلان خیلی در قالب آواز خوانی و تحریر زدن نیست و با اشعار ساده شروع می شود.
این پژوهشگر درباره تعلیم و تربیت از طریق هنرها افزود: در بحث هنر شاگردی هایی که کردیم اولین نکاتی که آموزش می دادند می گفتند باید ادب در محضر استاد حفظ شود. با پیرغلامان که حرف می زدیم می گفتند مرحله به مرحله آموزش می دیدیم و نام ما به اصطلاح موتوربپا بود و من شاگرد در روزه های خانگی هم مراقب به موتور بودم و صدای استاد را می شنیدم و بعد از شش ماه از او با خواندن سه بیت تقلید می کردم و مرحله به مرحله می توانستم بخوانم.