خبرگزاری کار ایران

اعلام اسامی نامزدهای جشنواره داستان و شعر انقلاب

اعلام اسامی نامزدهای جشنواره داستان و شعر انقلاب
کد خبر : ۱۴۴۹۹۵۵

ادبیات رشد کند، سایر هنرها نیز رشد می‌کند

نامزدهای سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در بخش‌های مختلف اعم از رمان بزرگسال، رمان نوجوان، شعر و.... معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در چهار بخش رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان و مجموعه شعر از بهمن سال گذشته شروع شد و تا آخر آذر ماه سال جاری ادامه داشت. اختتامیه جشنواره داستان و شعر انقلاب نیز  اول اسفند ماه برگزار می‌شود. 

جشنواره داستان و شعر انقلاب فرصتی برای شاعران حرفه‌ای خواهد بود که از دستاوردهای انقلاب بنویسند و این دوره در پی خلق آثار دقیق با موضوع انقلاب بود. 

میلاد عرفان‌پور (مدیر مراکز آفریش‌های ادبی) با اشاره حوزه هنری متولی ادبیات اسلامی است، گفت: این نوع ادبیات راوی انقلاب اسلامی است. در ماه‌های اخیر کارهای خوبی را آغاز کردیم. در حوزه شعر رویدادها و طرحهای نو درافتاده که از آن جمله می‌توان به رویداد مطلع اشاره کرد که ۲۰ شاعر و ۲۰ کتاب شعر انتخاب شدند و در حال بررسی هستند تا در نهایت تعدادی از آن‌ها به مرحله چاپ برسد. 

او همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی بانوان شاعر خبر داد و به سخنان یکی از مسئولان اشاره کرد مبنی بر اینکه ۱۶۰۰ شاعر در سپاه شناسایی شده، اشاره کرد و گفت: بهتر است مسئولان سنجیده‌تر سخن گویند و قبل از اعلام آمارهای اینچنینی با اهل فن مشورت کنند. البته که در میان شاعران، فعالیت بانوان نسبت که آقایان کمتر است و با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه خانواده دارند فرصت کمتری برای سرودن شعر بدست می‌آورند. 

به گفته مدیر مراکز آفریش‌های ادبی، ادبیات پایه سایر هنرها حتا سینما و موسیقی است و اگر ادبیات رشد کند، سایر هنرها نیز رشد می‌کند. 

عرفان‌پور همچنین از احتمال جدا کردن حوزه شعر از داستان در جشنواره شعر و داستان انقلاب خبر داد و گفت: در دوره‌های مختلف گاه شعر کمتر مورد توجه قرار گرفته و با جداکردن آن از بخش داستان می‌توان بیشتر به آن توجه کرد. احتمالا در سال آینده فراخوان‌های جداگانه برای بخش شعر و داستان اعلام خواهیم کرد. 

بهزاد دانشگر (دبیر علمی جشنواره داستان شعر و انقلاب) نیز با اشاره به روند برگزاری جشنواره گفت: شروع مجدد بعد از دوسال وقفه به دلیل شیوع کرونا با توجه ویژه داستان نویسان و شعرا بود. این جشنواره یکی از گران قیمت‌ترین جوایز در حوزه ادبیات را دارد چراکه جوایز آن در بخش‌های مختلف ۲۰۰ میلیون تومان رمان بزرگسال، ۱۰۰ میلیون تومان رمان نوجوان، ۱۰۰ میلیون تومان مجموعه داستان و ۱۰۰ میلیون تومان برای دفتر شعر است. همچنین از چاپ و انتشار کتاب‌ها نیز حمایت می‌کنیم. 

او ادامه داد: بعد از اعلام فراخوان ۱۰۷ رمان بزرگسال، ۳۵ رمان نوجوان، ۱۳۲ مجموعه داستان و ۱۵۱ مجموعه شعر در کل ۴۲۵ کتاب به دست ما رسید چراکه جشنواره ما کتاب است و تک اثر نیست. این کتاب‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند و موضوع آن هم انقلاب اسلامی است. البته تمام ابعاد انقلاب اسلامی را مد نظر داشتیم. 

به گفته او، ۱۹ داور آثار جشنواره را در دو مرحله بررسی کردند که در نهایت در هر بخش ۷ کتاب به مرحله نهایی رسید و آثار برگزیده توسط انتشارات سوره در سریعترین زمان منتشر خواهد شد. در مراسم اختتامیه نکوداشت اکبر خلیلی را خواهیم داشت. 

در پایان نیز نامزدهای نهایی چهار بخش رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان و مجموعه شعر معرفی شدند. 

اسامی نامزدها بدین شرح است: 

نامزدهای رمان بزرگسال

ردیف

نام و نام خانوادگی

نام اثر

1

محمد رودگر

اَبَرشهر

2

محمداسماعیل حاجی‌علیان

بی‌سردار

3

علیرضا نعمت‌اللهی

بنز

4

سلمان کریمی

زخم پاییز

5

ام‌البنین ماهر

قزل آهو

6

سید میثم موسویان

گعده‌های دور آتش

7

لیلی طباطبایی

ملاقات زیر رادیکال

8

میثم فرهمندیان

وُل

نامزدهای رمان نوجوان

1

هادی حکیمیان

اسپاگتی با سس قرمز

2

طیبه مهدی‌زاده

بهشت‌آباد

3

فائزه کرد فیروزجایی

طوطی و قالین

4

زهرا پریایی

چرخ و فلک

5

سمیه سلیمانی

فرار ماردوش

6

مریم فرجی

قلک‌های دوقلو

نامزدهای مجموعه‌داستان

1

مهدی دریاب

دوستان آلیس

2

مصطفی میرزایی ‍‍

لطفاً پیغام خود را بگذارید

3

فریناز ربیعی

جاده از راست باریک می‌شود

4

وحید آقاکرمی

خشت‌های سیاه -خشت‌های قرمز

5

مریم السادات میرحسینی

جنگ بدون زن

6

خدیجه خانی

یک گاری انار ترک‌خورده

نامزدهای مجموعه شعر

1

رضا نیکوکار

مناره الله‌اکبر

2

عاطفه جوشقانیان

به انتقام قسم

3

مهدی جهاندار

پادشاه لخت

4

اسماعیل محمدپور

تأویل

5

فاطمهعارف‌نژاد

در ادامه صبح

6

فائزه زرافشان

سروسروده‌ها

7

زهرا سپه‌کار

من یک زنم

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز