در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
دلالان بیشترین سود را در حوزه صادرات صنایع دستی میبرند/ حضور در نمایشگاههای صنایع دستی قیمت را بیش از دو برابر افزایش میدهد
یکی از تولیدکنندگان دست بافته کاربافی معتقد است: دلالان بیشترین سود را در حوزه صادرات صنایع دستی میبرند این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی به قیمت و ارزش واقعی محصولاتشان واقف نیستند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سهیلا صفرزایی (تولیدکننده منسوجات دستبافت کاربافی) با اشاره به آنکه این صنایع دستی در مناطق مختلف کشور با اسامی و عناوین مختلف بافته میشود، گفت: این نوع دستبافته در استان سیستان و بلوچستان منطقه زاهدان به نام «کاربافی» شناخته میشود اما در خراسان جنوبی به نام «توبافی»، در خراسان شمالی به نام «فرت بافی» و… شناخته میشود. در هر حال صفر تا صد کار با دست انجام میشود و یا تار و پود پنبه است یا تار پنبه، پود ویسکوز است یا بنابر سفارش مشتری و سفارش دهنده ممکن است تار و پود ویسکوز شود.
او ادامه داد: تولیدات ما و محصولاتمان چند بخش است. یکسری پارچههایی است که مناسب مزونکاران است که شامل پارچههای ساده و طرحدار میشود و برخی از تولیداتمان شامل شال سر و گردن است و یک سری از کارهایمان نیز برای دکوراسیون خانه شامل کوسن، رانر و رومیزی است. بیشتر کارهای ما که پارچه دستبافت هستند با رودوزی سنتی همراه میشود. درواقع کار خام تحویل داده نمیشود و پارچه تنها نیست بلکه با اجماع با گروهی از دوزندان رودوزیهای سنتی، محصولاتی تولید میکنیم که بسیار پرطرفدار هستند. آنچه برای دکوراسیون خانه، شال سر و حولههای تنپوش تولید میشود بسیار پرطرفدار هستند.
به گفته این صنعتگر در حوزه صادرات کاربافی، شالهای سر بسیار پرطرفدار هستند و با وجود آنکه تاکنون دلالان و واسطهها این صادرات را انجام میدادند اما اکنون بالاخره خود صنعتگران موفق شدهاند بدون واسطه با خریداران خارجی ارتباط برقرار کنند.
او در این خصوص گفت: در گذشته تعداد زیادی از محصولاتمان توسط واسطهها به خارج از کشور صادر میشد. این واسطهها محصولات تولیدی با متراژ و تولید بالا را از ما با قیمت پایین خریداری میکردند و با قیمتهای هنگفت به مشتریان خارجی میفروختند. بعدها متوجه شدیم که این کارها به کانادا صادر میشدند بیآنکه ما خبر داشته باشیم. درواقع آنها با چهار یا پنج برابر قیمتی که از ما خریداری میکردند، میفروختند این درحالی است که هنرمندان صنایع دستی ما روزها و هفتهها برای تولید محصولات کاربافی و رودوزیهای سنتی وقت میگذاشتند اما در نهایت محصولشان با قیمتی که باید به فروش نمیرسید. اما اکنون توانستهایم با عمان ارتباط مستقیم برقرار کنیم و خواهان حولههای تنپوش کاربافی با رودوزیهای سنتی ایران هستند.
این تولیدکننده منسوجات دستبافت کاربافی درخصوص تهیه مواد اولیه برای تولید این صنایع دستی نیز گفت: اگر توان مالی ما اجازه دهد که بتوانیم مواد اولیه را از کارخانه تهیه کنیم قطعا در قیمت تمام شده محصول صنایع دستی تاثیر خواهد داشت و به قولی قیمت میشکند و نصف میشود اما توان مالی ما اجازه نمیدهد که بتوانیم چنین هزینهای را برای تهیه مواد اولیه با آن حجم انجام دهیم و این مهم نیازمند حمایت از سوی مسئولان است. اکنون نخها را از بیرجند میگیریم درحالی که شاید نخی را که اکنون کیلیویی ۲۶۰ هزار تومان خریداری میکنیم اگر از کارخانه تهیه کنیم با نصف این قیمت امکانپذیر باشد و با ۱۳۰هزار تومان در اختیارمان قرار گیرد. اما توان مالی اجازه تهیه حجم بالایی از نخ از کارخانه را به ما نمیدهد. این درحالی است که اگر نخ را ارزانتر تهیه کنیم قطعا در قیمت تمام شده صنایع دستی تاثیرگذار است و میزان فروش تغییر خواهد کرد. اما درحال حاضر با قیمتهای موجود میزان فروش کاهش یافته و به تبع آن سودمان هم کمتر شده. مسئولان میتوانند در این حوزه با ارائه تسهیلات ورود کنند.
صفرزایی در ادامه به چالشهایی که هنرمندان صنایع دستی با آن روبه رو هستند اشاره کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در حوزه صنایع دستی فعال هستند بخصوص آنهایی که در شهرستانها کار میکنند آثار فاخر و بسیار ارزندهای تولید میکنند که خودشان هم ارزش واقعی آنرا نمیدانند. نمیدانند که این آثار در کشورهای خارجی با چه رقم و عددهایی به فروش میرسد. درواقع اینجا این دلالان هستند که از فروش صنایع دستی سود میبرند نه هنرمند تولید کننده. این درحالی است که تولید صنایع دستی فاخر میتواند برای هنرمندان و آنهایی که در شهرستانها فعالیت دارند، آورده مالی هنگفتی به همراه داشته باشد. باید در اداره کل میراث استانها کارشناسان صنایع دستی فعال شوند که به این حوزه ورود کنند و هنرمندان را از این مهم آگاه سازند.
او تصریح کرد: شناساندن کار و ورود به حوزه فروش و ارائه صنایع دستی نیازمند فعال شدن کارشناسان صنایع دستی در استانهاست بسیاری از افرادی که در حوزه صنایع دستی فعال هستند از ارزش اصلی کارهایشان آگاهی ندارند. این درحالی است که حضور و شرکت در نمایشگاهها و ارائه و عرضه کارها نه تنها میتواند در شناخته شدن هنرمند و صنایع دستی تولیدی او تاثیرگذار باشد بلکه در فروش نیز تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی امکان فروش محصولات به دو برابر قیمت را مهیا میسازد. حتا میتوان این قیمت را بیش از دو برابر به فروش رساند.
به گفته این تولیدکننده کاربافی، قیمت تولیدات این حوزه بسته به عرض، جنس و تعداد پدالهای کار که طرحدار یا ساده باشد متفاوت است. برای مثال یک پارچه را عرض ۹۰ ممکن است متری ۱۸۰ هزار تومان به فروش برسد اما همان پارچه که طرحدار شود باعرض ۹۰ با قیمت ۲۷۰ هزار تومان به فروش برسد و اگر شش پداله شود قیمت آن ۳ برابر خواهد شد و اگر نخ آن نیز تغییر کند قیمت ۴ برابر میشود. درواقع نمیتوان قیمت ثابت و مشخصی ارائه داد چراکه بسته به طرح، جنس و… قیمتها تغییر میکند.