خبرگزاری کار ایران

ترجمه کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» رونمایی شد

ترجمه کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» رونمایی شد
کد خبر : ۱۲۵۶۹۹۷

اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور اندیشمندان و فلاسفه، آیین رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» را برگزار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، آیین رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» با حضور مهدی گلشنی، علیرضا مختارپور (رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران)، حجت‌الاسلام و‌ المسلمین علی عباسی (رییس جامعه المصطفی العالمیه)، اساتید و دانشوران حوزه فرهنگ و اندیشه در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمدرضا زائری رییس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران ضمن خیرمقدم به استادان حاضر در این نشست، گفت: این کتاب فرصتی برای انتقال دیدگاه و نگاه به مخاطب جدید ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: فرای بحث جنبه‌های دینی و قرآنی، در جوامع غیردینی نیز قدرشناسی از بزرگان، امری متداول است. حال آنکه در جوامع دینی می‌توان به چشم سنت الهی به این ارج‌ گذاری نگریست.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی (رییس جامعه المصطفی العالمیه)، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیرخم، گفت: مسئله علم و دین و این اصطلاح ترکیبی از قرن نوزدهم به یک مسئله فکری و معرفتی تبدیل شد. در گذشته چه در سنت تمدنی ما مسلمانان و حتی سایر سنت‌های علمی و فرهنگی مسئله علم و دین و رابطه علم و دین به این شکل مطرح نبود و بلکه بخشی از دانش جامعه، طبیعت‌شناسی بود و بخشی نیز به اصول و قواعد فراتر منجر می‌شد که مربوط به امور عامه و متافیزیک می‌شد.

نسبت یافته‌های علم تجربی با دین

رییس جامعه المصطفی‌العالمیه با طرح این پرسش که نسبت یافته‌های علم تجربی با دین و آموزه‌های دینی چیست؟ گفت: در میان مسلمانان این امر مسئله نبود، چراکه اصولاً دانش یکپارچه جامعی در تمدن اسلامی وجود داشت که دانش تجربی و طبیعت‌شناسی بخشی از این منظومه بود و احساس ناهماهنگی وجود نداشت و برهمین اساس در تمدن اسلامی ما، میان این بخش از دانش با بخش‌های دیگر ناهماهنگی وجود نداشت؛ بخشی از علم، معرفت و جهانشناسی که دین توصیه کرده بود، مربوط به شناخت طبیعت و آیات آفاقی خداوند متعال می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی اظهار داشت: آنچه که باعث شد این امر در میان ما نیز به تدریج تبدیل به یک مسئله شود، احساس عقب ماندگی ما بود. به عبارت دیگر طی دو- سه قرن اخیر مسلمانان و کسانی که با پیشرفت‌های علمی دنیای جدید مواجه شده بودند، تصور کردند عامل این عقب ماندگی دین و نگاه الهیاتی ماست.

وی گفت: آنچه که این مسئله را حل می‌کند و در اثر ارزشمند استاد گلشنی نیز نتیجه گیری شده است، این است که در علم خنثی و بدون چارچوب، جهان بینی و اصول و مبانی در نگاه به جهان و معرفت وجود ندارد. علم طبیعی و علم تجربی دارای یک چارچوب است، اندیشه بشر ازجمله در شناخت طبیعت و استفاده از روش تجربی دارای یک چارچوب پیشین است. بسیاری از عالمان ممکن است با التفات کامل به این چارچوب‌ها و مبانی توجه نکرده باشند.

تمدن‌سازی و نسبت آن با علم و دین

رییس جامعه المصطفی‌العالمیه با بیان این مطلب که امروز انقلاب اسلامی ایران، داعیه‌ی تمدن‌سازی دارد، اظهار داشت: امروز جریان در عالم ادعا می‌کند که می‌خواهیم تمدنی مبتنی بر نگاه معنوی و الهی ایجاد کنیم و این امر به این معنا نیست که آنچه دستاورد تمدن موجود است از بین خواهد رفت و با همه آن مشکل داریم. در همه تغییرات تمدنی که در عالم رخ داده است، تمدن‌های جایگزین از دستاوردهای تمدن‌های پیشین بهره فراوانی گرفته‌اند و این به معنای جنگ میان تمدن‌ها نبوده، ارتقا، رشد و تکامل در این زمینه مطرح بوده است.

وی گفت: اگر ما درصدد تمدن جدید هستیم، بی‌تردید یکی از پیش فرض‌ها و پیش نیازهای آن، نگاه ما به علم است. ما باید تفسیر فلسفی خودمان را از علم ارائه دهیم.

نامه یک فیزیکدان آمریکایی به گلشنی

در ادامه سیدحجت‌الحق حسینی (از شاگردان گلشنی و پژوهشگر دانشگاه صنعتی خواجه نصیر ) با تبیین ضرورت پرداختن به تبارشناسی اندیشه و دانش در منظومۀ فکری گلشنی گفت: هنری استپ، فیزیکدان نظریه‌پرداز آمریکایی، پس از دریافت و مطالعه کتاب «از فیزیک تا متافیزیک» در نامه‌ای به گلشنی نوشت: «من کتاب شما را خواندم و آن را دفاعی عالی از این حقیقت قطعاً درست دریافتم که علم نمی‌تواند بدون زیربناهای متافیزیکی وجود داشته باشد یا شکوفا شود. مجموعه شما از گفتارهای دانشمندان درجه اول، منبعی ارزشمند برای آن‌هایی است که مایل هستند از این حقیقت حیاتی که گاهی نادیده گرفته شده یا انکار شده است، دفاع کنند.»

وی ادامه داد: این کتاب کامل و جامع دربردارندۀ بازخوردهای بین المللی آراء این استاد از زبان فیزیکدانان، فیلسوفان، کیهان شناسان، شخصیت‌های جهانی، کتاب‌شناسی آثار، مقالات دانشنامه‌ای و دائره المعارفی دربارۀ استاد، زندگینامۀ کامل، گاهشمار زندگی و احوال، پایان نامه‌های هدایت شدۀ استاد، فهرست جامع مقالات او، مجموعۀ کاملی از اسناد و مدارک علمی و تاریخی او است.

در ادامه مهدی گلشنی (فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران) ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این آیین گفت: امروز در غرب، «احیای علوم انسانی در غرب» پیش آمده که انعکاس لازم را در ایران نداشته است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: تعدادی از اساتید مهندسی دانشگاه MIT که بزرگترین دانشگاه مهندسی آمریکاست در اوایل قرن بیست و یکم مقاله‌ای نوشتند که فارغ التحصیلان این دانشگاه در جامعه موفق نیستند. پس از آن رییس دانشگاه جلسه‌ای بین استادان علم انسانی و استادان علوم مهندسی برگزار کرد که نتیجه آن لزوم گذراندن تعدادی دروس علوم انسانی توسط دانشجویان رشته علوم مهندسی شد.

گذر از اثبات گرایی در دنیای علم امروز

گلشنی با بیان این مطلب که در علم قدیم متافیزیک حاکم بود، گفت: دیدگاه کل نگرانه در علم قدیم حاکم بود و این امر با رواج فسلفه‌های تجربه گرا که فقط برای علوم تجربی ارزش قائل بودند از میان رفت، این امر موجب کنار گذاشته شدن دین و فلسفه شد. فلسفه پوزیتیویسم در جهان غرب حاکم شد و این نوع فلسفه و نگرش از زمان قاجار در ایران نیز به وجود آمد و تاکنون در همه دانشگاه‌های کشور ادامه دارد. اما این امر در غرب تغییر کرده است و بزرگترین فیزیکدان جهان صریحاً اذعان می‌کنند که باید پوزیتیویسم را کنار بگذاریم.

 فیزیکدانان در پی پاسخ سؤالاتشان در آموزه‌های دینی

وی ادامه داد: برخی از مهم‌ترین فیزیکدانان معاصر گفته‌اند پاسخ بسیاری از سوالات علمی که علم پاسخی برای آن ندارد را از دین می‌توانیم دریافت کنیم که ازجمله این فیزیکدانان می‌توان به فریمن دایسون و سِر راجر پنروز اشاره کرد که مثال‌های آن در کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» آمده است. به طور کلی بزرگترین فیزیکدانان زمان ما از ماکس پلانک تا آلبرت اینشتین همه در این موضوع اجماع داشتند که نمی‌توانیم شعور انسان را با فیزیک توضیح دهیم.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در هر علمی، تعدادی اصول حاکم است این اصول را نمی‌توان از خود علم گرفت.

وی با بیان این مطلب که در ادامه دین، وارد علم شد، ابراز داشت: علم تا دهه ۱۹۶۰ یا ۱۳۴۰ هجری شمسی از دین جدا شده بود، در دهه ۱۹۶۰ برنده جایزه نوبل فیزیک در لیزر مقاله‌ای نوشت و گفت علم و دین به هم نزدیک می‌شوند. و در ۱۹۸۰

انجمن اروپایی علم و الهیات در اروپا راه اندازی شد و هر دو سال یک بار جلسه‌ای در یکی از شهرهای اروپا برگزار می‌کرد و من در چهارمین کنفرانس این انجمن شرکت کردم. در ادامه این فرآیند انجمن علم و دین در برخی از دانشگاه‌ها راه اندازی شد که بر همین اساس هم دین و هم فلسفه به علوم بازگشتند. علم، دین و فلسفه در غرب زنده شد و تحول بسیار مهمی رخ داد، اما متاسفانه در کشور این امر انعکاس نیافت و فقط مباحث منفی منعکس و موارد مثبت نادیده گرفته شد، در این کتاب تلاش کردم مسائلی که در دین و فلسفه رخ داده است را منعکس کنم.

در پایان این آیین با حضور مسئولان و استادان حاضر از ترجمه انگلیسی کتاب «علم و دین در افق جهان بینی توحیدی» رونمایی شد.

لازم به توضیح است، از دیگر میهمانان حاضر در این آیین می‌توان به علی عبّاسی (رییس جامعه المصطفی‌العالمیه به همراه معاونان و برخی استادان آن دانشگاه)، علی خاکی‌صدّیق (رئیس پیشین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، به اتفاق تعدادی از استادان دانشگاه، آیت‌الله سیّد محمّد قائم‌مقامی (استاد حوزه)، جبل‌عاملی (استاد پیشکسوت دانشگاه فنّی و حرفه‌ای)، تعدادی از استادان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، استادان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدّین طوسی، پژوهشگران، نویسندگان و فرهیختگان نشر سفیر اردهال، استادان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، رضا امراللّهی استاد فیزیک اتمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران و محمد اعتمادی مقدم از روسای پیشین دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد.

مهدی گلشنی فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد ممتاز و بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. همچنین وی از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصه‌ی فیزیک و برنده‌ی دو دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز