کتاب «آرایشهای نوپدید» منتشر شد
کتاب «آرایشهای نوپدید (پژوهش فقهی در طهارتهای سه گانه)» در سه فصل و هفت گفتار تألیف و منتشر شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «آرایشهای نوپدید (پژوهش فقهی در طهارتهای سه گانه)» اثر اکرم تفتی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) تهیه و به همت موسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه منتشر شد.
امروز محصولاتی عرضه میشود که استفاده از آنها برای انسان متعهد به دستورهای دینی میتواند مانع کسب طهارت و پاکیزگی به حساب آید. از جمله این موانع، ظهور و بروز آرایشهای نوپدید در جهان پیچیده و صنعتی امروز است.
آرایشهایی که به علت جذابیتهای بصری، توانسته بخشی از زنان جامعه مسلمان را به خود جذب کند و این پرسش را مطرح نمایید که آیا استفاده از چنین زینتهایش را نماند صحت طهارتهای سهگانه (وضو، غسل و تیمم) است؟
اثر پیشرو از همین منظر به «بررسی مانعیت یاعدم مانعیت آرایشهای نوپدید در طهارت ثلاث» پرداخته و با شمردن و با برشمردن برخی آرایشهای جدید همچون کاشت ناخن، مژه و موی مصنوعی، و با تکیه بر اندیشههای فقهی و اصولی علمای امامیه، مانعیت یاعدم مالکیت آنها را در صحت طهارتهای سهگانه بررسی کرده است.
این اثر در سه فصل و هفت گفتار تألیف شده است؛ در ابتدای فصل اول به مفهومشناسی پرداخته شده و در ادامه مقدار واجب شستن اعضا و شرایط صحت وضو و غسل تبیین گردیده است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر که با عنوان «موضوعشناسی آرایشهای نوپدید» تألیف شده، در سه گفتار «ناخن مصنوعی»، «مو، مژه و ابروی مصنوعی»، «تاتو و هاشور ابرو» را مورد بحث و بررسی قرار داده است؛ برخی از اهم مباحث این فصل میتوان به انواع روش کاشت ناخون، مانیکور، گزارش مکتوب از مشاهدات عینی کاشت ناخن، کاشت یا پیوند مو و روشها و مراحل مختلف آن، کاشف موقت مژه یا همان اکستنشن مژه یا مژه مصنوعی و انواع و مراحل آن، میکروپیگمنتیشن ابرو و تفاوت آن با تاتو اشاره کرد.
«طهارت در آرایشهای نوپدید از منظر فقه اهل بیت (ع)» عنوان سومین فصل از این اثر است که در قالب دو گفتار به «حکم فقهی استفاده از آرایشهای نوپدید در حال اختیار» و «حکم فقهی وضو و غسل جبیرهای با وجود مانع اختیاری» پرداخته شده است.
در بخشی از کتاب آمده است:
فقها به استناد آیات و روایات اتفاق نظر دارند که شرط صحت وضو و غسل نبودن مانع در اعضای آنهاست و از طرفی بسیاری آرایشهای جدید جرمیت دارند و مخلّ شرط صحت وضو و غسل اند. از دیدگاه علم اصول، مقدمه واجب، واجب است و مکلف در مورد برخی مقدمات مسئولیت دارد و اگر ترک مقدمه، موجب ترک واجب در زمان وجوب گردد، حتی قبل از وقت وجوب، مکلف میتواند خود را در اضطرا قرار دهد.
در صورت وجود مانع اختیاری، وضو و غسل جبیره کافی نخواهد بود زیرا جبیره در مواردی است که مکلف، معذور از تکلیف اختیاری است. از این رو با وجود مانع اختیاری، حصول طهارت ممکن نیست، بلکه رفع مانع واجب است در صورتی که در شرایط خاص به دلایلی مانع برداشتنی نباشد، اضطرار به سوء اختیار است که منافی خطاب میباشد اما منافی عقاب نخواهد بود.
علاقمندان جهت خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی www. bustaneketab. ir مراجعه نمایند.