بهادر زمانی مطرح کرد:
هیچ سینماگری در فیلمی کار نمیکند که نتواند از آن دفاع کند/ کسانی که دستی در قدرت داشتند با اکران فیلم رستاخیز مخالفت کردند
بهادر زمانی بازیگر سریال «یاور» معتقد است عوامل تولید و بازیگران تمام تلاششان را کردهاند که نتیجه مطلوبی به دست آید و اگر انتقادی اگر انتقادی هست باید متوجه کسانی باشد که در زمان ارائه فیلمنامه متوجه اشتباهات بارز در فیلمنامه نشدهاند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ایفای نقش حضرت عباس (ع) آنهم در فیلمی با وسعت فیلم سینمایی «رستاخیز» برای هر بازیگری در ایران و یا جهان اسلام و تشیع یک آرزوی دست نیافتنی به شمار میرود. آرزویی که برای یک بازیگر جوان و ناشناس رخ داد و میتوانست باعث شود که او پلههای ترقی را یک شبه طی کند و بالاترین سطح بازیگری برسد. اما از آنجا که در کشوری زندگی میکنیم که همیشه باید منتظر اتفاقات خارقالعاده باشیم این اتفاق درباره مذهبیترین فیلم تاریخ سینما رخ داد و فیلم رستاخیز اجازه اکران نگرفت و با اکران یکروزه از پرده سینماها به پایین کشیده شد. به طبع بازیگری هم که نقش اصلی بود و در قامت حضرت ابولفضل العباس (ع) ایفای نقش کرده بود مورد هجمه و نوک پیکان منتقدان تندرو بود. قصه فیلم «رستاخیز» تمام شد و این فیلم با تغییرات زیاد هم نتوانست اجازه اکران را به دست آورد و شاید فقط عنایت خود امام حسین (ع) باعث شود که این فیلم اکران شود اما بهادر زمانی که حتی برای بازی در نقش قمر بنی هاشم علیه السلام تهدید هم شده بود، بالاخره توانست پس از سالها در یک سریال تلویزیونی ایفای نقش کند. بازیگر نقش سرگرد در سریال «یاور» که این شبها از شبکه ۳ روی آنتن میرود به بهادر زمانی سپرده شد و او بعد از حدود ۶سال توانست در رسانه ملی حضور داشته باشد. به بهانه بازی در سریال یاور با او گفتوگو داشتیم.
بعد از سریال تنهایی لیلا دیگر در سریالهای تلویزیونی حضور نداشتید؟ پیشنهاد نداشتید یا اینکه تمایلی به حضور در سریالهای تلویزیونی نداشتید؟
بله در سال ۹۴ یا ۹۵ یک سریال بازی کردم با نام «تنهایی لیلا» که کارگردان آن محمدحسین لطیفی بود. بعد از آن پیشنهادهایی برای بازی در سریالهای تلویزیونی داشتم، اما واقعا نقشهایی که پیشنهاد میشد نقشهای خوبی نبود. نقشها به گونهای نبودند که بعدا در کارنامه شخصیام به آنها افتخار کنم. در سالهای اخیر خیلی کمتر شاهد تولید سریال خوب در تلویزیون بودیم، به همین علت چند پیشنهادی که در این سالها داشتم، احساس کردم نوار خالی پر کردن است و هیچ تاثیری در رزومه کاری من نخواهد داشت. البته این موضوع مقداری ریسکپذیر است؛ وقتی که اصلا نباشی و بازی نکنی، نمره مثبت و منفی نداری، اما وقتی هستی ممکن است این ریسک را به جان بخری که نمره منفی بگیری. بازیگر نمیتواند در ساختار فیلم یا سریال تاثیر چندانی بگذارد و فقط میتواند نقش خودش را به بهترین حالت ایفا کند، اما اگر بازیگر بهترین هم باشد، وقتی فیلم خوب نباشد، بازی بازیگر دیده نمیشود. شما اگر بهترین بازیکن فوتبال هم باشی وقتی تیم بازنده باشد دیده نمیشوی؛ این مسئله مهمی است که بدانی در چه تیمی بازی میکنی. اگر سریالی را قبول کنی که فکر میکنی بازی در آن ریسک دارد، ممکن است برای تو درآمد خوبی داشته باشد و از طرفی هم موجب حضور و دیده شدنت شود تا فراموش نشوی، اما با قبول کردن پروژههای ضعیف آسیبی به خودت وارد میکنی که همان چند نفری هم که تو را میشناختند دیگر نشناسند و بگویند فلان بازیگر خیلی سطح پایین است؛ در واقع با این کار به خودت و رزومهات آسیب زدی.
با این تعریفی که از انتخاب نقشهایتان داشتید، سریال «یاور» چه خصوصیت و ویژگی داشت که پیشنهاد بازی در آن را پذیرفتید؟
سریال «یاور» را به اعتبار سعید سلطانی قبول کردم. من از گذشته آقای سلطانی را دوست داشتم، کار شکست خورده هم کمتر در کارنامه خود داشتند. از طرفی اخلاق و رفتار و منش او بسیار درجه یک است. در ادامه راه اصغر نعیمی هم به گروه کارگردانی اضافه شد و کلا گروه خوبی بود. نقش سرگرد را هم قبل از امضای قرارداد کاملا بررسی کردم، هرچند وقتی قرارداد میبندی همه قسمتها و سکانسها آماده نیست و یک بخشی آماده است و سیناپس کلی را به بازیگر میدهند، اما کاراکتر سرگرد در سریال «یاور» کاراکتر بسیار دراماتیکی بود و درگیر مسیر اصلی قصه میشد و این برای من برای قبول این نقش جذاب بود.
کارارکتر سرگرد چقدر توانسته بامخاطب همراه شود؟ انتقاد زیادی به سریال یاور شده است شما به عنوان بازیگر از نقشی که در این سریال داشتید راضی هستید؟ سریالهای مناسبتی مخاطبان زیادی دارند، بازی در این سریال چقدر در دیدهشدنتان تاثیر گذاشته است؟
طبیعتا کارهایی که هر شب روی آنتن میرود، خصوصا اگر سریال در موقعیتی مثل ماه رمضان پخش شود مخاطبان زیادی را با خود همراه میکند. از سویی دیگر به دلیل وضعیتی که بیماری کرونا بوجود آورده و با توجه به محدودیت تردد که موجب شده همه در آن ساعت در خانه باشند، باعث بیشتر شدن مخاطبان سریالها شده است. من فکر نمیکردم که همچنان تلویزیون این قدر پر تب و تاب باشد. تلویزیون با تمام ریزش مخاطبی که در طول این سالها داشته، همچنان در جایگاه قدرت ایستاده و همچنان با فاصله چشمگیری از رسانههایی مثل سینما و شبکه نمایش خانگی جلوتر است. یکی از بزرگترین مشکلات در تلویزیون این است که در زمان تصویب فیلمنامهها ودر هنگام پیشنهاد دادن به فیلمسازها خیلی سطحی برخورد میشود. ایرادهایی که از سریال «یاور» گرفته میشود، به بازیگر ربطی ندارد و این ایراد از فیلمنامه و کسانی است که به این فیلمنامه مجوز ساخت دادهاند. شخصا اگر در شوراهای تصویب فیلمنامه در سازمان صدا و سیما نشسته بودم، اولین سوالی که میکردم این بود که این سریال چه سالی را روایت میکند؟ اگر قصهای که سریال یاور روایت میکند در زمان حال است همه میدانند که سالهاست دوربین مدار بسته در همه مراکز دولتی و دانشگاهی وجود دارد و تقریبا کمتر مکانیست که فاقد دوربین مداربسته باشد. پس باید یک شورای تصویبگر این اشتباهات بزرگ را متوجه شود زیرا این اشتباهات حتی روی نوشته هم مشخص است و احتیاجی به دیدن ندارد. زمانی که به نقش به من پیشنهاد شد گمانم بر این بود که قصه مربوط به ۱۵ سال پیش است، حتی برای مثال در مورد انتخاب ماشین کاراکتر یاور، ماشینی انتخاب شده بود که ۱۵ سال پیش ماشین مطرحی بود، ولی ناگهان در حین فیلمبرداری دیدیم گوشی موبایل یکی از بازیگرها موبایلی است که نزدیک به یک سال است به بازار آمده است. این موضوعات همگون نبودند و من هم به عنوان بازیگر اجازه دخالت را به خودم ندادم. من به عنوان کسی که خودم فیلمنامه مینویسم و خودم فیلمسازم، میدانم که وقتی یک سریال و یا فیلم در مرحله اجراست و چند نفر آدم بزرگتر و با سابقه بالای سر کار هستند، گوشزد کردن مسئلهای از طرف بازیگر ممکن است باعث ایجاد کدورت شود. بارها بر سر دیالوگها و اتفاقاتی که مرتبط به شخصیت سرگرد بود با سعید سلطانی و اصغر نعیمی صحبت کردم. من با گفتن برخی از دیالوگها مخالفت جدی داشتم، به این علت که احساس کردم به فیلم و کاراکتر آسیب میزند. چند دیالوگ را هم اصلا راضی نبودم که بگویم اما مجبور شدم و در خروجی هم میبینیم که اصلا خوب درنیامده است. از نظر من نقدهایی که به عوامل سازنده مثل تهیهکننده و کارگردان و بقیه عوامل وارد میشود منصفانه نیست، زیرا در ابتدای امر نوشته نویسنده به سازمان ارائه و تصویب شده است، آن کسانی که متن را خوانده و تایید و تصویب کردند چظور متوجه این ایرادها نشدند؟ به نظر من اکثر انتقادهای مردم بیش از آنکه به سریال یاور و دیگر سریالها باشد، به روند این روزهای سازمان صدا و سیماست. این موضوع که با وجود ریزش شدید مخاطبان تلویزیون، هنوز هم مردم سریالی را به این امید میبینند که کار خوبی باشد، جای تفکر بسیار دارد و به نظرم نشان میدهد که در مبدا موانع بزرگی برای ساخت یک سریال خوب وجود دارد. گروه بازیگران و عوامل سریال «یاور» با دستمزدهایی که این روزها اصلا منطقی نیست، سر کار آمدند که نشان میدهد آدمها با عشق این کار را انجام دادند. این افراد برای هر شغل دیگری این قدر زحمت بکشند و انرژی بگذارند، قطعا دستمزد بیشتری خواهند گرفت. با وجود شرایط کرونا که حتی خیلی از مدیرها و معاونها هم سر کار نمیروند و اتفاقا نبودنشان هم موجب مشکلاتی شده است، در برخی صحنههای این سریال ۰ ۲نفر در یک اتاق ۲۰ متری ودر شرایطی که هرکدام روی یک موزاییک ایستادهاند فیلمبرداری را ادمه دادند و متوقف نکردند این شرایط نشان میدهد که گروه واقعا با عشق کار کرده و تلاش کردند کار خوبی ارائه دهند تا بتوانند از آن دفاع کنند، زیرا هیچ هنرمندی کاری را انجام نمیدهد که بعدا نتواند از آن دفاع کند؛ در حقیقت هیچ سینماگری در فیلمی کار نمیکند که بعدا نتواند از آن دفاع کند.
با تمام این مشکلاتی که بیان شد، آیا از نقشی که در سریال «یاور» بازی کردید رضایت دارید؟
بله تقریبا همان نقشی شد که توقع داشتم، اما به هر حال سرگرد کاراکتر اصلی نیست و ما بند بند او را در سریال میبینیم، در نتیجه حضورش مستمر نمیشود و آن خطی که من از اول برایش در نظر گرفته بودم عیان نشد. بر اساس خط فکری من این کاراکتر یک سرگردی بود که درگیر احساسات نمیشود، آدم فوقالعاده ریلکس و آرامی است و حتی گاهی از بیتفاوتی زیاد نسبت به موضوعات لجدرآر میشود و به نظرم چالشش در قصه این است که در کمال آرامش باید پیش برود. اما اتفاقی سر راهش قرار گرفته که آرامشش را بهم ریخته است. هرچند باز هم بهم ریختگیاش با اخم و دادوبیداد همراه نیست و فقط فکرش را بهم ریخته و نمیتواند روی پروندههای دیگر مسلط شود. به نظرم تا اینجا موفق بوده و بین نقشهای دیگر سریال، نقش موفقی از آب درآمده است.
در مجموع بازیگران سریال هم بازیگرهای خوبی بودند، آیا بازیگران توانستند در این سریال به خوبی ایفای نقش کنند؟
بازیگران سریال بازیگران شاخصی هستند اما حتی گاهی یک بازیگر به صورت عبوری رد میشود و میبینی بسیار بازیگر ماهر و خوبی است در حالی که هیچ کس نمیداند او کیست. جالب است که خیلی از سوپراستارها اولین نقششان را به این صورت شروع کردند و با یک حضور کوتاه توجه همه را به خود جلب کردند، بنابراین بازیگر خوب در هر حال عملکرد خوبی دارد. به نظر من بازیگران این سریال میتوانستند خیلی بهتر از این بازی کنند و این ضعف شاید به علت شرایط و سرعت کار بود. ما میتوانستیم از اول پاییز سال گذشته فیلمبرداری را شروع کنیم، اما شروع کار به اوایل زمستان موکول شد در نتیجه به دلیل محدودیت زمانی که داشتیم به عملکرد بازیگران نمیتوانیم نمره بالایی بدهیم.
کمی به گذشته برگردیم؛ شما بازیگر نقش حضرت عباس(ع) در فیلم جنجالی رستاخیز هستید که در آخر هم اجازه اکران نگرفت. با توجه به اتفاقاتی که برای فیلم «رستاخیز» افتاد، اگر زمان به عقب برگردد، باز هم در این فیلم بازی میکنید؟
من از بهمن سال ۸۷ تا بهمن سال ۹۳ که فیلم رستاخیز به جشنواره فیلم فجر رفت، با این پروژه همراه بودم. اما با تمام این سختیها که گفته شد و همه میدانند اگر امروز هم آن نقش به من پیشنهاد شود، قطعا قبول میکنم. چالش بزرگ یک بازیگر چه چیزی میتواند باشد؟ چه کاراکتری باید به بازیگر پیشنهاد شود که از این بهتر باشد، کلیشهای نباشد، چالشهای زیادی برایش ایجاد، کند، رزومه خوبی برایش باشد و او را در راستای بهتر بودن وادار به تلاشی کند. امروز اگر این نقش به من پیشنهاد میشد قطعا میپذیرفتم و مطمئن هستم که به مراتب اتفاق بهتری هم رقم میخورد. «رستاخیز» اولین کار حرفهای من بود. پیش از آن یک نقش کوتاه سینمایی و چند تله فیلم بازی کرده بودم و از آنجا که تحصیلاتم در رشته فیلمسازی است بیشتر تجربیاتم در پشت دوربین بود. «رستاخیز» برای من تجربهای بسیار بزرگ، ارزشمند و به اندازه حضور در چندین فیلم تاریخی بود. ایفای نقش در «رستاخیز» با توجه به تمام اتفاقات موجب شد تا مدتها بسیاری از افراد ترس داشتند که به من نقشی را پیشنهاد دهند. از آنجا که عدهای با نقش من مخالفت کردند و از قضا افرادی بودند که دستی هم در قدرت داشتند، موجب این ترس شده بود که اگر در فیلم دیگری هم بازی کنم آن فیلم دچار مشکلاتی شود. این موضوع باعث شد سالهای جوانیام که پر از انرژی بود، در حواشی این فیلم از دست رفت. نگه داشتن یک مهارت وقتی متوقف میشود و هیچ خروجی ندارد، کار خیلی سختی است اما خوشبختانه توانستم که با دشواری از حواشی این نقش و فیلم عبور کنم و دوباره به عرصه بازیگری بازگردم.
شما تشابه فامیلی با مصطفی زمانی که نقش یوسف پیامبر را ایفا کرد دارید، آیا با این بازیگر نسبتی دارید؟
خیر من با مصطفی زمانی هیچ نسبتی ندارم. البته برخی از کانالها و پیجها در فضای مجازی برای گرفتن لایک و فالوور به این نوع بحثها دامن میزدند و دیده و شنیده بودم که میگفتند من و آقای مصطفی زمانی پسر عمو هستیم اما اینگونه نیست و ما هیچ نسبت فامیلی به یکدیگر نداریم.