کارگردان «پارمیدا»:
در جستجوی رئالیسم جادویی مشرق زمین بودم/ مخاطبان فیلم را پسندیدهاند
آرش سنجابی میگوید اولین هدفش از ساخت این فیلم رسیدن از راوی اول شخص به راوی مرکب بود که بعدها در تئاتر نیز آن را پیگیری کرده است.
آرش سنجابی، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «پارمیدا» که به تازگی در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره ایده اولیه ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: ایده «پارمیدا» از یک داستان کوتاه با نام «شش روایت از شش شاهد در مرگ معصومه» میآید که من حدود ۱۴ سال پیش این داستان کوتاه را در مجموعه داستان «تارهای مرتعش» در نشر مروارید منتشر کردم.
وی ادامه داد: چند سال بعد زمانی که داشتم فیلمی با نام «از کوچه تا کن» را درباره عباس کیارستمی میساختم، این مجموعه داستان را تقدیم ایشان و درباره چند داستانش با ایشان صحبت کردم و گفتم قصد دارم یک فیلمنامهای بنویسم که اینگونه روایت شود و ایشان گفت با سعید اردهالی صحبت کنم که تهیهکنندگی کار را برعهده بگیرد. از همان زمان ایده شکل گرفت، پختهتر شد و فیلم به سرانجام رسید.
نویسنده «پارمیدا» درباره اکران این فیلم سینمایی پس از مدتها بیان کرد: چند سال قبل فیلم «بازدم» را در «هنروتجربه» اکران کردم چراکه ایده «بازدم» به گونهای بود که آن زمان بیشتر نیاز به اکران داشت پس اولویت را به اکران آن فیلمم دادم. «پارمیدا» با وجود آنکه مدتی است از تولید آن میگذرد، قائل به زمان اکران نیست و میتوانست در این زمان هم اکران شود.
سنجابی درباره اهداف ساخت این فیلم اظهار کرد: چندین هدف از ساخت این فیلم سینمایی داشتم که اولین آن رسیدن از راوی اول شخص به راوی مرکب بود که بعدها در تئاتر نیز آن را پیگیری کردم. هدف دوم این بود که در «پارمیدا» این موضوع را تست کنم که چگونه میشود از یک روایت صرفا رئال وارد رئالیسم جادویی مشرق زمین شد؟ چیزی که در آن معنای اسطوره با نوع آمریکای لاتین فرق میکند. خود من به شخصه سعی کردهام از رئالیسم جادویی در تئاتر و سینما به ویژه در این سالها استفاده کنم.
وی تاکید کرد: اینکه این فیلم چه حرفی را برای مخاطبان دارد موضوعی است که مخاطب باید درباره آن نظر بدهد. فقط باید این نکته را ذکر کنم من زمانی که به دنبال تولید اثری میروم به مخاطبی فکر میکنم که همسو با من فکر میکند و با این موضوع هم آشنا هستم که فیلمی که به دنبال تجربه کردن یک فضا میرود و پیشنهادی تازه برای سینما دارد، نمیتواند همه مخاطبان سینما را راضی کند.
کارگردان «پارمیدا» درباره حضور بازیگران شناخته شده در این فیلم سینمایی مطرح کرد: طبعا من باید با بازیگرانی کار میکردم که دوستان خود من هستند و دغدغه آنها این مدل از سینما است. همه بازیگرانی که از ابتدا درباره این اثر با آنها صحبت میکردم، میدانستند قرار است در چه فیلمی حضور پیدا کنند. لطف این دوستان شامل حالم شد و من از انتخاب بازیگرانم راضی هستم.
سنجانی درباره استقبال مخاطبان از این فیلم اظهار کرد: فکر میکردم طیف کمتری از مخاطبان از آن استقبال کنند اما بازخوردهایی که من دریافت کردهام، نشان میدهد مخاطبان زیادی آن را پسندیدهاند و این موضوع نیز در جای خود جالب بود. به نظر میرسد «پارمیدا» مخاطبان سختپسندتر را راضی کرده است و مخاطبان عام نیز به دلیل ترکیب بازیگران و قصه فیلم آن را پسندیدهاند.
وی درباره اکران این فیلم در زمان کرونا مطرح کرد: من ریسک اکران فیلمم را در این زمان پذیرفتهام چراکه قصد داشتم مردم باورشان شود که سینماها باز است و این موضوع یکی از مهمترین دغدغههای من برای اکران «پارمیدا» در این زمان بود و زمانی که پیشنهاد اکران فیلم را به من دادند سریع آن را پذیرفتم. اماکن مختلف از جمله رستوران، کافه و… باز است و انگار فقط سینما عامل تکثیر ویروس کروناست. سینما یکی از موارد نجاتدهنده در این زمان است و امیدوارم که زودتر از شر این بیماری راحت شویم تا همه مخاطبان برای دیدن فیلم به سینما بیایند.
سنجانی در پایان با بیان اینکه سینمای بدنه یا سینمای تجاری در واقع باید توسط سینمای هنریتر و تجربیتر که سینمای «هنروتجربه» است تغذیه شود، خاطرنشان کرد: اگر روزی سینمای «هنروتجربه» نابود شود آن نابودی در معنای نابودی تمامیت سینمای ماست. اتفاق مهم این سالها شکلگیری و جان گرفتن «هنروتجربه» بوده است. مهم نیست که در سالنهای «هنروتجربه» چند نفر مینشینند بلکه مهم این است که «هنروتجربه» مخاطبان خودش را دارد و میتواند خونی به شریانهایی که به سینمای دیگر متصل است، پمپاژ کند.
شاهرخ استخری، محمدرضا هدایتی، کامران تفتی، لیندا کیانی، تینا آخوندتبار، عمار تفتی، رضا رویگری، علی استادی، روزبه حصاری، ابراهیم عزیزی، شراره رخام، شیما مرزی، لیلا بوشهری، بهزاد خداویسی، نازنین کریمی و بورژین عبدالرزاقی بازیگران این فیلم هستند.