در هماندیشی «قهرمان بدون مرز» مطرح شد:
امنیت امروز جهان را مرهون شهید سلیمانی هستیم/ آمریکا با اشغال عراق دنبال سلطه بر دنیا است
نشست هماندیشی اصحاب علوم انسانی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» به همت دفتر همکاریهای علمی و امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی، نشست هماندیشی اصحاب علوم انسانی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» به همت دفتر همکاریهای علمی و امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.
در این نشست برخط، حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا «عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم (ع)» و حسین اکبری «دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی» به طرح مباحث خود پرداختند.
در ابتدای نشست، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، زندگی اجتماعی افراد، جوامع یا گروهها را در ذیل آرمانها، ارزشها و معانیای دانست که با آنها در ارتباط هستند و جزء شخصیت وجودی خود میدانند، اظهار داشت: تفاوتها و ناسازگاریهایی که در حوزههای معنایی به چشم میخورد، در حاملان این معانی که انسانها هستند بروز و ظهور پیدا میکند؛ هرکدام از این حوزههای معنایی هویت، ذات و لوازم خاص خود را دارند.
وی گفت: انسانها در باورمندی به حوزه معنایی مورد نظر خود مختار هستند ولی هنگامی که حوزه معنایی مورد نظر انتخاب شد، نمیتوان ذات و ذاتیات آن را تغییر داد، و در صورت انجام این کار، از معنی اولیه آن حوزه معنایی عدول شده است؛ البته حوزههای معنایی در کنار هم شبکهای را ایجاد میکنند؛ پارهای از اینها نقش محوریتری دارند و تعیین کننده هستند، به گونهای که با تغییر آن ارزش، معنی یک سیستم و مجموعه جابهجا میشود و نمیتواند در سیستم رقیب حضور داشته باشد و برخی از آنها چنین نیست و میتوانند با معانی مختلف سازگار باشند و نقش تعیینکننده و هویتی ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: هر فرهنگ و جامعهای را میتوان مبتنی بر نوع معانی و ارزشهای محوریای که برگزیده است، تقسیمبندی کرد؛ در واقع، تحولات و تغییراتی که در حوزه اقتصاد، سیاست و… انجام میشود، تا وقتی که ریشه در تحولات عمیق معنایی نداشته باشد، تحولات بنیادین نیستند.
وی افزود: برخی از این آرمانها و ارزشها، مرزهایی را با خود به همراه دارند که ظرفیت گسترش از یک نژاد، قوم، جغرافیا و یا یک قبیله را ندارند؛ یعنی هر حوزهای از ارزشها ظرفیتی مشخص برای بسط و گسترش در قلمرو تاریخ و جغرافیا دارند؛ به عنوان مثال، مدل گسترش حرکتها و جنبشهایی که برای قدرت یک قبیله یا گروه خاص شکل گرفتهاند بر مدار زور و شمشیر میچرخد؛ یعنی مرزها را با تحقق بخشیدن به نظامی از سلطه مستقر میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: وقتی که این زور و شمشیر نباشد، بسط و گسترش جریان نیز متوقف میشود اما برخی از رویکردها ظرفیت گستردهای در ایجاد پیوند و ارتباط در گسلهای نژادی، زیانی، قومی و تاریخی دارند و اگر آن حوزه معنایی مبتنی بر عقل و جهان توحیدی باشد، این ظرفیت دوچندان میشود؛ اسلام این ویژگی را به طور کامل دارد و به لحاظ تاریخی هم این موضوع را اثبات کرده است.
وی به حوزه معنایی حاکم بر دنیای معاصر اشاره کرد و گفت: غرب با رویکردی کاملاً اینجهانی و با همه لوازمی که به اقتضای خود در درون خودش داشته، با ایجاد استعمار و فروپاشی امپراتوریهای اسلامی از جمله گورکانی و عثمانی بسیاری از مفاهیم سنتی از جمله امت را از بین برد و برخی را نیز بر اساس حوزه معنایی مدرن بازتعریف نمود؛ در نتیجه مردم به صورت فردی در زندگی شخصی خود مسلمان بودند ولی در روابط اجتماعی، اسلام هیچ نقشی نداشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: احساس حقارت و تحقیر و فاصله زیست کشورها و نوع تعامل کشورهایی که یا مستقیما مستعمره بودند یا تنها در ظاهر استقلال داشتند به همراه شکلگیری و رشد غده سرطانی اسرائیل که قبله اول مسلمین را تصرف کرده بود، جامعه اسلامی را درهم ریخت.
وی، انقلاب اسلامی ایران را بازگشتی به سوی مفاهیم اصیل اسلامی ارزیابی و شهید سلیمانی را تربیتیافته فضای معرفتی و مکتب امام راحل دانست و افزود: نظام معنایی اسلام محدود به زبان، نژاد و یا قوم و قبیله خاصی نیست و تمام نظام هستی، ارتباطات انسانی و زندگی پس از این دنیا نیز در ذیل آن معنادار میشود؛ با این نظام معنایی زندگی انسان با ابدیت پیوند میخورد و شهادت آغاز زندگی حقیقی میشود؛ بنابراین، نه تنها زندگی، بلکه مرگ را نیز معنیدار میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: یکبار در صدر اسلام معانی ناب اسلامی جوشید و جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان را دگرگون کرد؛ اینک پس از ۱۴۰۰ سال، انقلاب اسلامی با این پشتوانه تاریخی و با اقتباس از شهدای صدر اسلام به میدان آمده است تا شکوه و عظمت اسلام را ذیل کلمه توحید بازیابد.
وی، روز شهادت سردار سلیمانی را از ایام الهی دانست و گفت: در واقع، نبرد و مقاومت سردار سلیمانی صحنه مرکزی رویارویی دو حوزه معنایی بود و پس از شهادت سردار سلیمانی نیز نام و یاد او بر بسیاری از مناسبتها تأثیرگذار است.
در ادامه این نشست، اکبری، اعمال سلطه بر دنیا را هدف اشغال عراق از سوی آمریکا دانست و تصریح کرد: در واقع، هدف اولیه نظام سلطه جهانی به خصوص در زمان نظام دو قطبی این بود که کشور عراق جنگی را از طریق صدام و با حمایت کشورهای همپیمان آمریکا علیه انقلاب اسلامی آغاز کند تا علاوه بر ممانعت از گسترش انقلاب اسلامی، از شکلگیری مشترکات دو ملت عراق و ایران که در وحدت با یکدیگر میتواند به مؤلفه قدرت مقاومت تبدیل بشوند، جلوگیری کند.
وی افزود: این جنگ نه تنها نتیجهای برای آنها در بر نداشت، بلکه دستاوردهای بزرگی از جمله شکلگیری فرهنگ و فلسفه بسیج، احیاء ارزشهای اسلامی در جنگ و تربیت نیروهای مبارز و انقلابی برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد؛ به دلیل اهمیت جغرافیایی، تاریخی و اشتراکاتی که میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد، آمریکا در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرد تا بتواند با حضور در عراق و سلطه بر منطقه خلیج فارس جهان اسلام را از ارشها تهی کرده و از منابع و ذخایر اسلام برای برقراری نظم نوین جهانی استفاده کند اما با شکلگیری مقاومت در منطقه، آمریکا علیرغم هزینههای نظامی بالا دستاوردی نداشت و ترجیح داد منطقه را ترک کند.
دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: با شکلگیری مقاومت عراق و خروج آمریکاییها از عراق در سال ۲۰۱۱ جبهه مقاومت تقویت شد و یک نوع همافزایی در بین سایر جریانهای مقاومت، به ویژه در لبنان و فلسطین ایجاد گردید؛
وی گفت: با رشد قدرت منطقهای مقاومت، آمریکاییها آنها سعی کردند با ایجاد و پشتیبانی داعش مسلمانها را با یکدیگر درگیر کنند تا بتواند اهداف خود را در منطقه دنبال کنند اما این نقشه شوم به دست مقاومت و با فرماندهی سردار سلیمانی با شکست روبهرو شد.
اکبری با بیان این که امنیت امروز جهان، مدیون شهید سلیمانی است، اظهار داشت: در صورتعدم ایستادگی جبهه مقاومت در مقابل این جریان، آمریکا و یا داعش جنایتهای زیادی را در منطقه و دنیا انجام میداد و امروز جهان اسلام امنیت نداشت؛ بنابراین، اگر بگوییم امروز جهان امنیت خود را مدیون شهید سلیمانی است، حرف گزافی نگفتهایم.
در پایان این نشست، پرسشهایی از سوی شرکتکنندگان مطرح شد و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا به آنها پاسخ داد.