نامه گروههای غیردولتی زیست محیطی استهبان به استاندار فارس؛
گروههای زیست محیطی، خاموش نخواهند نشست!
گروههای غیردولتی زیستمحیطی شهرستان استهبان طی نامهای خطاب به استاندار فارس اعلام کردند که در موضوع احقاق حقوق محیطزیست، خصوصا احیای دریاچه بختگان، خاموش نمینشینند.
شگروههای غیردولتی زیستمحیطی شهرستان استهبان طی نامهای خطاب به استاندار فارس اعلام کردند که در موضوع احقاق حقوق محیطزیست، خصوصا احیای دریاچه بختگان، خاموش نمینشینند.
به گزارش ایلنا از شیراز، در نامه گروههای زیستمحیطی غیردولتی به استاندار فارس تاکید شده که احداثسد و خودکفایی در تامین گندم از عوامل بسیار مهم در خشکیدن بختگان بوده است.
متن این نامه که رونوشتی از آن به دفتر خبرگزاری ایلنا در فارس ارسال شده آمده است:
استاندار گرامی فارس، جناب آقای دکتر احمدی؛
با درود و آرزوی بهروزی.
همان گونه که آگاهی دارید، نخستین دستورِ کارِ دولت تدبیر و امید، محیط زیست و مسالهٔ دریاچهٔ ارومیه بود. آنچه شما نیز در آیین آغاز به کار خود در استان فارس گفتید، داستان از پریشانی بختگان و هولناکی وضعیت آب در این استان بود.
به هر روی هر چه در این سالیان سال و به ویژه در این هشت سالهٔ گذشته بر محیط زیست ایران رفته است، به این سادگی رفع و رجوع نخواهد شد و باید بدانیم که اگر محیط زیست ایران به این پرتگاه دوزخین کشیده شده است که با بحران آب و کاهش شدید سطح اراضی ملی، جنگلها و مراتع و دستاندازی به زمینهای محیط زیست و خشکیدگی تالابها و دریاچهها روبهرو هستیم، همگان به نحوی در آن سهیم بودهاند؛ اگر چه دولتها و حکومتها، به دلیل بیبرنامگی و تشویق به احداثسد، حفر چاههای بیرویه و واگذاری اراضی ملی، بیشتر تقصیر دارند. ولی باید بدانیم که دولت تدبیر و امید، دیگر نمیباید و نمیتواند ادامه دهندهٔ آن راه باشد. باید هزینههای زیست محیطی طرحهای خود را بسنجد و اگر خلاف اصول توسعهٔ پایدار و محیط زیست باشد، بیهیچ اغماضی آن را متوقف و از دستور کار خارج کند.
اما آنچه باعثنوشتن چنین نامهای شده است، مسالهٔ کشیدن راهی چهار بانده از نیریز به خرامه، از حاشیهٔ دریاچه و وسط پارک ملی و منطقهٔ حفاظت شدهٔ بختگان است! طرحی که به گفتهٔ احسان خازن، فرماندار شهرستان خرامه، «با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی انجام میشود. وزرات صنعت و معدن ۴۰ درصد و راه و شهرسازی۶۰ درصد از تامین اعتبارات ساخت این محور ارتباطی را پذیرفتهاند».
بختگان را با احداثسد و خودکفایی گندم!!! و گسترش کشاورزی غیراصولی و حفر چاههای مجاز و غیرمجاز خشکاندیم و هم اکنون منطقهای وسیع، از آباده طشک، خرامه و کربال، خیر، نیریز، ارسنجان و استهبان گرفتار عواقب دردناک آن شدهاند.
حال که با آمدن دولت تدبیر، نور امید در دلها زنده شده است تا آب رفته به بختگان بازگردد(بنا بر وعدهٔ جنابعالی و سرکار خانم دکتر ابتکار) و حیات کمسوی منطقه، دوباره پرنور شود، اکنون این چه طرحی است که نه ارزیابی زیست محیطی دارد و بانی و باعثآن وزارت صنعت، معدن و تجارت است؟
راهی دوباره از نیریز به سوی شیراز، از مسیر خرامه؟!!! مگر چند راه به شیراز از نیریز مورد نیاز است؟ ۱ - راه قدیم نیریز، استهبان به شیراز، ۲ - راه جدید(واریانت) نیریز، استهبان به شیراز، ۳ - راه نیریز، آبادهٔ طشک، ارسنجان به شیراز، ۴ - راه نیریز، خیر به جادهٔ استهبان شیراز!!!
تن منطقه را که با حفر چاه، سوراخ سوراخ کردهاند، حالا دارند با کشیدن جاده، راه راه میکنند! اینجا نه محیط زیست، محلی از اعراب دارد، نه سکونت، نه بختگان و نه هیچ چیز دیگر. اینجا همه چیز بر مدار تصمیمات و منافع شخصی میگردد. تارنمای فرمانداری خرامه نوشته است: «با تلاشها و پیگیریهای دکتر اسماعیلی، نمایندهٔ مردم شریف شهرستان در مجلس، مجوز احداثاین محور ارتباطی از کمیسیون ۲۱۵ معاونت برنامهریزی راهبردی ریاست جمهوری گرفته شد». بر اساس کدام ضابطه و اصولی چنین تصمیمی گرفته شده است و یک نماینده بر اساس کدام قانونی، میتواند مجوز چنین طرح غیراصولی و ضد محیط زیستی را بگیرد؟!!!
جناب آقای دکتر احمدی، استاندار گرامی فارس، به داد بختگان و محیط زیستاش برسید.