دبیر حزب اسلامی کار استان فارس در گفتگو با ایلنا:
اعتدال از درون جریانهای اصلاحطلب و اصولگرا بیرون آمده است
تشکیل سازمانهای مردم نهاد، تشکلهای صنفی و فعال کردن احزابی که تفکر اعتدالی را به عنوان خط و مشی بر میگزیدهاند گام بسیار مهمی در مهار کردن برخی تندروی و رفتارهای ساختار شکنانه است / همه ما منتقد روش دولت قبل در ایجاد زلزله در عزل و نصب مدیران هستیم / زلزلهای که در دولت قبل از مدیریت خرد تا کلان رخ داد و باعثشد دولت امروز که دولت تدبیر است میراثدار خرابههایی باشد که خسران بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است.
در دنیای معاصر، احزاب ایفاگر نقشی والا در جوامع هستند. در واقع احزاب سیاسی با کارکردهای متعدد، از جمله گسترش مشارکت سیاسی، مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات و جامعهپذیری سیاسی، میتوانند تأثیر بهسزایی در زندگی عمومی و سیاسی جامعه برجای بگذارند و با کمک به گسترش آگاهی سیاسی مردم، شهروندان را به زندگی انتقادی، همبستگی و فعالیت جمعی سوق داده و با تأثیرگذاری بر شکلدهی و تبیین مصالح دینی و ملّی، ضریب امنیت ملی را افزایش دهند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در استان فارس نیز که در اکثر تحلیلها، یک استان سیاسی محسوب میشود، احزاب همواره نقش تعیین کنندهای در معادلات سیاسی، اجتماعی داشتهاند. یکی از احزابی که در این معادلات همواره نقش یک تشکل میانهرو بوده و در واقع ضربه گیر برخی تندرویها شده، حزب اسلامی کار است. گفتگوی زیر حاصل بیش از یک ساعت سئوال و جواب در آستانه اولین سالگرد حماسه ۲۴ خرداد با بهمن حاجات نیا دبیر این حزب است. حزبی که به گواه عملکرد بیش از دو دههاش حزبی اصلاح طلب و در عین حال میانهرو بوده است. حاجاتنیا در طول ۴۳ سال عمر خود در حوزههایی نظیر سیاسی، اجتماعی، مطبوعات و انجام امور عام المنفعه حضوری پررنگ داشته است. شاید در کنار خصوصیات فردی و اجتماعی وی، متفاوت بودن ادبیات و صراحت لهجهاش بوده که اینک از حاجات نیا یک رجل سیاسی متفاوت ساخته است.
*به عنوان اولین سئوال تحلیل شما از فضای کنونی کشور و استان در مقایسه با یک سال پیش چیست؟
_ _ بحرانهای اقتصادی سیاسی و بین المللی و مشکلات معیشتی موجود، حاصل ۸ سال عملکرد دولت قبل است. این در حالی است که دولت قبل، قوه مجریه را در شرایطی تحویل گرفت که آرامش بر کشور حاکم بود، به عزت و اقتدار نظام هیچ خدشهای وارد نشده بود، روحیه صلح و دوستی به عنوان یکی از خصیصههای ایرانیان در دنیا مطرح بود و رونق اقتصادی و صنعتی کشور شرایط متفاوتی نسبت به زمان تحویل گرفتن دولت توسط دکتر روحانی داشت.
البته بسیاری از این اتفاقات در حوزه اقتصادی به نگاه دولت قبل به مقوله تولید و تلاش در مسیر خودکفا شدن باز میگردد. در واقع زمانی که نگاه دولت نگاهی متاثر از حمایت از واردات داشته باشد، تولید داخلی از بین خواهد رفت.
یک زمان ما مواد اولیه را وارد میکنیم و هدفمان ایجاد توسعه و پیشرفت است که این نوع واردات میتواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی را نیز در مقاطع مختلف فراهم سازد. اما در دولت قبل واردات کالاهای غیر اساسی و گاهآ تجملاتی با ارز حاصل از فروش نفت که قرار بود صرف توسعه زیرساختها شود، ضربات جبرانناپذیری را به بدنه اقتصاد کشور وارد کرد.
در چنین شرایطی از یک سو حجم بالای واردات و از سویی دیگر عدم حمایت از تولیدات داخلی و صنعت باعثشد تا صنعت و اقتصاد کشور به صورت باورنکردنی ضربه بخورند.
در زیاده روی در واردات تا آنجا پیش رفته بودیم که به عنوان مثال واردات کالای مصرفی مثل رب گوجه فرنگی از کشوری خاص و در ظروف بسیار حجیم با خرج کردن دلاری که قرار بود برای ساخت و تقویت صنایع مادر هزینه شود، به عاملی برای حذف صنعت و فرصتهای شغلی، رونق بیعدالتی در تولید و سر به فلک کشیدن شاخصهای بیکاری در جامعه تبدیل شد.
اینها دلایلی بودند که در کنار دیگر عوامل باعثشد تا تهییج عمومی برای تغییر نگاه سیاسی حاکم بر دولت توسط مردم رقم بخورد.
*بسیاری از تحلیلگران انصراف دکتر عارف و حمایت برخی از شخصیتهای نظام از دکتر روحانی را از مهمترین دلایل پیروزی وی در انتخابات میدانند، به نظر شما علت اصلی اعتماد مردم به روحانی چه بود؟
_ _ هرچند نمیتوان به راحتی از کنار این دو فاکتوری که به آن اشاره شد گذشت، اما در شرایطی که تمام امکانات و پتانسیلها به سمت حمایت از برخی کاندیداهای خاص سوق داده شده بود، مردم به گفتمان اعتدال آقای روحانی رای مثبت دادند.
در چنین شرایطی نگاه اعتدالی آقای روحانی باعثشد تا دولت یازدهم به صورت فراجناحی شکل گیرد. این اتفاق زمینه سهیم بودن همه جریانهای سیاسی کشور در دولت را فراهم کرد. به این معنی که امروز تمامی گروههای سیاسی در موفقیت یا عدم موفقیت دولت سهیم هستند. امروز نه اصلاح طلبان میتوانند گناه شکست برنامههای دولت را به گردن اصولگرایان بیاندازند و نه اصولگرایان میتوانند مدعی عدم حضور در دولت و تبرئه خود از عدم موفقیت دولت باشند.
*در بحثاستانداران دولت جدید به نظر میرسد جنبه فراجناحی بودن به طور کامل رعایت نشده و حضور جریان اصولگرا در این بخش پررنگتر است. نظر شما در این خصوص چیست؟
_ _ به نظر من انتخاب استانداران نیز انتخاب اعتدالی و فراجناحی بود. به عنوان مثال در استان فارس گزینههای زیادی برای به دست گرفتن سکان مدیریت ارشد استان مطرح بودند. گزینههایی که از یک بینهایت در یکی از جناحها شروع میشد و به بینهایت دیگر در جناح مقابل ختم میشد.
اما در میان تمامی کاندیداها، فردی استاندار شد که هم سوابق وی و هم عملکرد کنونی او نشان داده است که دولت در انتخاب میانهروترین گزینه بین گزینههای موجود اشتباه نکرده است.
البته دکتر احمدی گزینهای بود که خودش نیز بارها اعلام کرده بود که وامدار هیچ کدام از جناحها نیست.
*پس شما اعتقاد دارید نسخه اعتدال در شرایط کنونی برای کشور مناسب است؟
_ _ درست است. اگر با چشم واقع بین به شرایط کشور بنگریم و اگر به واقع قرار است برای مردم کار کنیم، خب مردم که به اعتدال رای دادهاند پس سیاسیون باید با پرهیز از برخی تندرویها و تخفیف در خواستههای خود به رای و اعتقاد آنها احترام بگذارند. چراکه مطالبات مردم ما خروج از بازیهای سیاسی افراط گرایانه است.
اگر سیاسیون مدعی نمایندگی مردم در مسیر مرتفع کردن مطالبات آنها هستند، پس باید افکار و عملکرد خود را با مطالبات مردم وفق دهند، نه اینکه سعی کنند مردم را با منافع سیاسی خود همراه کنند. در واقع سیاسیون باید اعتدال را در دستور کار خود قرار دهند تا رفتارها در کشور براساس اعتدال انجام شود. با این مشی سیاسی، کشور از کریدوری که اکنون در آن قرار گرفته خارج میشود. به اعتقاد ما خروج از شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی تنها از راه انتخاب رویه اعتدال گرایی ممکن خواهد بود.
*نقش احزاب، گروهها و تشکلها در نهادینه کردن تفکر اعتدالی در کشور چیست؟
_ _ اتفاقا نقش احزاب، تشکلها وسازمانهای مردم نهاد در این حوزه بسیار مهم و تاثیر گذار است. تشکیل سازمانهای مردم نهاد، تشکلهای صنفی و فعال کردن احزابی که تفکر اعتدالی را به عنوان خط مشی بر گزیدهاند گام بسیار مهمی در مهار کردن برخی تندروی و رفتارهای ساختار شکنانه است.
نباید فراموش کنیم که جریان اعتدالی یک جریان سوم در کشور نیست، بلکه اعتدال از دل جریان اصلاحطلب و اصولگرایی بیرون آمده است که معتقد است افراط و تفریط سم مهلکی برای اداره کشور است. با توجه به این موضوع احزاب، تشکلها و سازمانهای مردم نهادی که فارغ از داشتن برچسب اصلاحطلب و یا اصولگرا با خط مشی اعتدالی فعالیت میکنند میتوانند مانع از بروز برخی تندوریها در جامعه شوند.
*به واژهای بهنام ساختارشکنان اشاره کردید، جایگاه عدهای که امروز در ادبیات سیاسی کنونی ایران ساختارشکن نامیده میشوند کجاست؟
_ _ ببینید همانطور که بارها شخص مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان نظام تذکر دادهاند، کشور در شرایطی قرار دارد که نیاز به آرامش بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. افرادی که چه در چپ و چه در راست به این تذکر به صورت عملی توجه نمیکنند ساختار شکنانی هستند که مصلحت نظام و کشور برای آنها اهمیتی ندارد.
*به وضعیت استان بازگردیم؛ با توجه به عملکرد هفت ماهه استاندار فارس آیا عملکرد دکتر احمدی را در مسیر اعتدالگرایی ارزیابی میکنید؟
_ _ عملکرد استاندار در چند حوزه قابل بررسی است. اگر سئوال شما در حوزه انتصابات است، در پاسخ به این سئوال باید کمی به تشریح سخن گفت. در خصوص انتصابات انجام شده در فارس گروههای سیاسی مختلف ایدههای مختلفی دارند.
در واقع میتوان گروههای سیاسی فارس را فارغ از اصلاح طلب و یا اصولگرا بودن خود به دو دسته حامی و موافق استاندار و مخالف استاندار تقسیم کرد.
آن دسته از سیاسیونی که عملکرد استاندار را فارغ از منافع و مصلحت جناح، حزب و تشکل خود ارزیابی میکنند، از عملکرد استاندار در انتصاباتش حمایت میکنند. البته عملکردی که قطعا در برخی موارد باید مورد نقد و بررسی منصفانه قرار گیرد. اما در مقابل نیز گروههایی که به دنبال مرتفع ساختن مطالبات گروه، جناح و منافع شخصی خود پس از حضور دکتر احمدی در فارس بودند انتصابات انجام شده در فارس را از صفر تا صد افراط گرایانه مورد حمله قرار میدهند.
در چنین شرایطی به نظر میرسد احمدی فارغ از جناح بندیهای سیاسی موجود، عملکرد مدیران منتخب خود را مورد ارزیابی قرار داده و بر همین اساس به آنها اعتماد کرده است.
*اما در کنار انتقاد بخشی از اصلاح طلبان و اصولگرایان از انتصابات انجام شده در استان، ظاهرا ستاد آقای روحانی نیز به انتصابات انجام شده در استان انتقاد دارد.
_ _ عملکرد هیچ فردی بدون عیب و نقص نیست. ما هم به بخشی از عملکرد استاندار انتقاد داریم، اما انتقادی که باعثنمیشود کل عملکرد وی را نفی کنیم، بلکه نقدهایی که احساس میکنیم در برخی موارد میتواند راهبردی باشد نه مانعتراش. به نظر ما مهم این است که این انتقاد با چه ادبیاتی، در چه فضایی، با چه لحنی و با چه درجه صدایی مطرح شود. من احساس میکنم مطرح کردن اینگونه مطالب توسط عدهای انجام میشود که به دنبال جداکردن بدنه حمایت کننده مردم از دولت هستند. عدهای که هدفی جز سوق دادن جامعه به سمت رفتارهای افراط گرایانه ندارند.
اتفاقا امروز رگههایی از حضور افراد فعال در ستاد آقای روحانی در انتصابات فارس مشاهده میشود و امروز بخشی از فعالان آن ستاد از کارگزاران نظام در منصبهای مختلف محسوب میشوند. به عنوان مثال سید یحیی هاشمی و یا دارا کیانی که به عنوان عضو فعال شورای سیاست گذاری ستاد آقای روحانی در دوران انتخابات مطرح بودند.
در کنار این انتصابات از افراد فعال در ستاد آقای روحانی در فرمانداریها و بخشهایی از مدیریت استان نیز استفاده شده است. اما واضح است که شاید ستاد آقای روحانی هم به تمام مطالبات خود در این حوزه نرسیده است. اتفاقی که شاید باعثشود استاندار مورد نقد قرار گیرد. هرچند که مطمئنم این نقدها نیز به معنی نفی کامل عملکرد استاندار در حوزه انتصابات نیست. اما از طرفی استاندار نیز به عنوان معتمد نظام باید پاسخگوی مصالح استان و کشور باشد. قطعا دکتر احمدی نیز برای خود برنامههایی دارد. یادمان باشد که همه ما منتقد روش دولت قبل در ایجاد زلزله در عزل و نصب مدیران هستیم. زلزلهای
که در دولت قبل از مدیریت خرد تا کلان رخ داد و باعثشد دولت امروز که دولت تدبیر است میراثدار خرابههایی باشد که خسران بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده است.
درشرایطی که پذیرفتهایم این دولت باید در کنار امیدش با تدبیر نیز حرکت کند، آنگاه این حق را به استاندار نیز میدهیم که در تصمیم گیریهایش با تدبیر عمل کند. تدبیری که هدف نهایی آن تحقق منافع و مصلحت نظام است.
اما ما در مجموع عملکرد نماینده دولت در استان را در کنار نقدهایی که داریم مثبت ارزیابی میکنیم، چرا که اگر دکتر احمدی بنای مخالفت با گروه خاصی از سیاسیون را داشت، قطعا از هر دو جناح در پازل مدیریتی استان استفاده نمیکرد.
*اما برخی بر اعتقاد دارند استاندار فارس در انتصابات استان از گزینههای درجه یک اصلاح طلب استفاده نکرده است.
_ _ من با این نظریه مخالفم. در بخشهایی از بدنهٔ مدیریتی استان که از گزینههای اصلاح طلب استفاده شده، اتفاقآ گزینهها گزینههای اصیل و اعتدالگرای اصلاحطلب بودهاند. به عنوان مثال در بخش سیاسی، مدیر کل سیاسی استانداری یک اصلاحطلب اصیل و در عین حال معتدل با رویهٔ پرهیز از افراط و شتابزدگی و با رزومهای قوی است و یا انتصاب رئیس ستاد انتخاباتی دکتر عارف، یعنی مهندس جمالی نیز به عنوان معاون استاندار خود گواه این مدعاست.
خارج از فضای سیاسی نیز به عنوان مثال مدیر کل آموزش و پرورش یک مدیر توانمند، مجرب و خادم و در عین حال اصلاح طلب است.
*اما مدیر کل سیاسی استانداری در دولت جدید تنها با یک ارتقاء سازمانی مدیر کل شده است.
_ _ به هرحال استاندار دارای برنامهای است که با مطرح کردن این برنامه در هیات دولت توانسته رای اعتماد بگیرد. ما به عنوان فعالان سیاسی که نمیتوانیم برای استاندار اعمال برنامه کنیم. هرچند این برنامهها قبل از استاندار شدن دکتر احمدی توسط حامیان وی مورد رصد قرار گرفته است. یادمان نرود که دکتر احمدی استان را در چه شرایطی تحویل گرفت و اکنون استان را درچه شرایطی پایدار کرده است.
به هرحال اگر ما خودمان را جزئی از نظام و علاقمند به وقوع منافع نظام و منویات مقام معظم رهبری میدانیم، باید به این قضیه اعتقاد داشته باشیم که دکتر احمدی برای به آرامش رسیدن استان هزینههای زیادی را پرداخت کرده است.
*حامیان دولت و استاندار نیز در این مسیر هزینههایی پرداخت کردهاند؟
_ _ من معتقدم در شرایط کنونی حامیان دکتر احمدی بابت حمایت از برنامههای نماینده عالی دولت در استان به شدت تحت فشارند.
*یکی از احزاب اصلاح طلبی که از استاندار شدن دکتر احمدی حمایت کرد، حزب اسلامی کار بود. این حمایت براساس شناخت قبلی بود یا رصد برنامههای سید محمد احمدی؟
_ _ البته شناخت ما از استاندار کنونی فارس به گذشته و زمان حضور وی به عنوان معاون سیاسی استانداری باز میگردد. در آن دوران من به عنوان یک مدیر دولتی و در عین حال در غالب یک فعال سیاسی ارتباط نزدیکی با وی داشتم که این ارتباط باعثایجاد شناخت کامل از دکتر احمدی شده بود.
زمانی که بحثمعرفی گزینههایی جهت تصدی پست مدیریت ارشد اجرایی استان در ستاد مطرح شد، ما گروهی بودیم که چه در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی و چه در شورای اصلاح طلبان رسانهها معتقد بودیم گزینههای مطرح شده برای تصدی پست استانداری فارس باید نیروهایی اعتدالگرا و متناسب با برنامههای دکتر روحانی باشند. از همین رو بود که پس از بررسی برنامههای دکتر احمدی در چند نوبت از استاندار شدن وی حمایت کردیم.
اکنون و پس از قریب به هشت ماه که از صدور حکم استاندار فارس در دولت یازدهم میگذرد معتقدیم که یکی از بهترین و هماهنگترین گزینهها با مشی اعتدالی دولت، استاندار فارس است.
به هر حال در شرایط کنونی تمکین آرای مردم میتواند بهترین مشی سیاسی برای دلسوزان نظام چه در جناح چپ و چه در جناح راست باشد. شاید گاهی ذکر و تاکید بر این نکته لازم باشد که روحانی از مردم رای اعتماد گرفته است و مقام معظم رهبری نیز حکم وی را به عنوان رئیس جمهوری تایید کردهاند. پس باید با تخفیف در خواستهها و مطالبات خود و به تبعیت از فرمایشات رهبری زمینه موفقیت برنامههای دولت تدبیر و امید را فراهم کنیم. امروز تحقق شعارهای دکتر روحانی یعنی تحقق مطالبات مردمی که یک سال پیش به وی رای اعتماد دادند.
در هر حال مجری این شعارها در استان نیز استاندار است. اگر ما به دنبال تحقق مطالبات مردم هستیم باید با پرهیز از گرایشمحوری و عمل بر اساس اعتدال زمینه تحقق آن شعارها که اکنون به سرفصل فعالیتهای دولت تبدیل شده است را فراهم کنیم.
بالاخره در تمامی دولتها خطاهایی یا در بطن دولت و یا در حاشیه دولت رخ میدهد. وظیفه سیاسیون فارس در شرایط کنونی این است که با پرهیز از غوغاسالاری به دنبال تصحیح خطاهای گذشته باشند.
امروز دیگر جامعه ما پذیرای هیجانات تکاندهنده گذشته نیست. جامعه امروز ما نیازمند آرامش است. گروههای سیاسی باید برای وقوع این آرامش با تدبیر عمل کنند و اگر اهدافی در راستای موفقیت نظام دارند نیز با در مسیر اعتدال قرار دادن رفتارهای خود زمینه وقوع آن برنامهها را فراهم کنند.
*شما در صحبتهایتان بیش از هر چیز دیگر از لزوم ایجاد آرامش در جامعه و پرهیز از ورود هجمههای ناصواب به دولت سخن گفتید، مطلبی که اتفاقآ چندی پیش توسط رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح تحت تذکری به برخی رسانهها مطرح شد. با توجه به سابقه مطبوعاتی و تجارب شما در این حوزه، این تذکر دکتر فیروزآبادی را چگونه ارزیابی میکنید؟
_ _ موضع گیری کم سابقهٔ دکتر فیروزآبادی را باید به فال نیک گرفت. این موضعگیری حکایت از یک حاکمیت ائتلافی برای ایجاد آرامش و ثبات در جامعه دارد. امروز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح حرفی را میزند که پیش از آن مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کردهاند. در چنین شرایطی و در حالی که که ما اعتقاد داریم دولت یازدهم برآمده از جریان اصلاحات است، این بیزکاوتی و بیتدبیری است که از شرایط بهوجود آمده استفاده نکنیم. در واقع باید با نزدیک کردن نقاط مشترک با اصولگرایان به دنبال حذف افراطیون از چرخه تصمیمسازی و تصمیمگیری در کشور و استان باشیم.
این موضع گیری دکتر فیروزآبادی میتواند به مثابه یک دستور برای تعدیل مواضع جناح اصولگرایان در مقابل دولت باشد. این موضعگیری میتواند منتج به نزدیک شدن اعتدالیون هر دو جناح شود.
* از واژهای تحت عنوان حاکمیت ائتلافی استفاده کردید. به نظر شما این حاکمیت ائتلافی تا چه اندازه میتواند دوام پیدا کند؟ در واقع حضور بخشی از اصولگرایان در کنار اصلاح طلبان در قالب حامیان دولت در تشکیل یک ائتلاف فکری و عملی تاچه اندازه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی تعیین کننده خواهد بود؟
_ _ این ائتلاف حاکمیتی امروز فراتر از ساختار دولت رخ داده است و وظیفه دوستداران نظام این است که این ائتلاف را به کلیه سطوح نظام تعمیم دهند.
اما این پیش بینی یک پیش بینی ظریف است. برای پاسخ به این سئوال به یک سال قبل باز میگردم و زمانی که ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی فعال بودند. در استان فارس رگههایی از اصولگرایان در کنار بخش حجیم اصلاحطلبان در ستادهای روحانی فعال بودند. تجربهای که شاید در چند دهه اخیر در فضای سیاسی کشور و استان رخ نداده بود.
اگر گروههای سیاسی مختلف هدف نهایی فعالیتهای خود را سربلندی نظام و افزایش رفاه مردم قرار دهند، باعثمیشود تا با افزایش وجوه اشتراکات خود بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. مردم ما تمایل ندارند کشور به صورت تک قطبی اصلاحطلب، یا اصولگرای صرف و یا باندی اداره شود. از یک طرف روحانی این تمایل را درک کرده است و از طرفی دیگر عملکرد و سابقه وی در گذشته نشان از اعتقاد وی به حضور هر دو جناح در صحنه دارد. به همین علت است که باعثمیشود با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف، در انتخابات آتی نیز شاهد حضور بخش اعتدالگرا و منطقی اصولگرایان در کنار اصلاحطلبان حامی دولت باشیم.
*اما در شرایطی که شما به حضور اصولگرایان در کناراصلاح طلبان و در قالب حامیان دولت اشاره میکنید، عملکرد دولت روحانی در برخی حوزهها حکایت از قرابت فکری دولت با جریان اصلاحات دارد. حوزههایی که معمولا مورد نقد اصولگرایان قرار میگیرد.
_ _ دولت یازدهم اولویت برنامههای خود را بر اساس حل و فصل مناقشات بین المللی و بهبود جایگاه ایران در مجامع بینالمللی گذاشت. این اولویت با هدف رفع تحریمها، نزدیکی به جامعه جهانی و بهرهمندی از دانش هستهای انجام گرفت. از طرف دیگر همه ما مطمئنیم تمام رفتارهای دولتمردان در حوزه دیپلماسی به رای و نظر مقام معظم رهبری میرسد و مجلس نیز به این رفتارها ورود میکند. ورود مقام معظم رهبری به این حوزه با تایید و تذکر برخی موارد قابل استناد است. تایید مذاکره کنندگان توسط رهبر معظم انقلاب یکی از افتخارات این دولت محسوب میشود. متبلور شدن منویات رهبری در عملکرد دولت
در این حوزه مهر تاییدی بر انتخاب مشی سیاسی دولت در برخورد با جامعه جهانی است. اتفاقآ همین موضوع باعثشده تا با در نظر گرفتن مشی اعتدالی دولت، این دولت به دبیرخانه آرا، نظرات و ایدههای هر دو جناح سیاسی تبدیل شود. این یک فرصت است که برای گروههای سیاسی مختلف پیش آمده است.
اما در کنار تمامی این تحلیلها توجه به یک نکته ضروری است؛ جنس مطالبات امروز جامعه و نظام با جنس مطالبات مثلآ یک دهه گذشته بسیار متفاوت است. به عنوان مثال نکتهای که مدتهاست مورد دغدغه رهبری قرار گرفته و تحلیلگران مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر اهمیت آن صحه گذاشتهاند مبحثجمعیت است. در واقع لزوم توجه به بحثافزایش جمعیت در تمامی حوزهها قابل بررسی است.
فراموش نکنیم که میزان جمعیت هر جامعهای میتواند یکی از شاخصهای توانمندی آن جامعه محسوب شود. در کشور ما سالهاست به هر علتی سیاست کلی کشور به سمت کاهش جمعیت متمایل بوده است. اگر در سالهای گذشته مطالبات جامعه به سمت این سیاستها سوق داده شده بود، امروز و در شرایطی که کشور به سمت کاهش جمعیت جوان در حال حرکت است، باید درک کنیم که این مسأله میتواند کشور را از جهات مختلف در معرض خطرات جدی و چه بسا جبرانناپذیر قرار دهد. نکتهای که رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر این مساله را با جدیت به مسئولین و ملت ایران بارها گوشزد کرده و خطرات موجود در خصوص جمعیت و راه
کارهای افزایش جمعیت را به مناسبتهای گوناگون بیان کردهاند.
*و سخن آخر؟
_ _ التزام عملی به اندیشه امام خمینی(ره) و رهبری باعثنفی هرگونه افراط و تفریط میشود. عملکرد اعتدالی بزرگان استان میتواند تأثیر مطلوبی در گسترش اخلاق سیاسی در جامعه داشته باشد. عملکردی که باعثریشهکن کردن درخت رذائل اخلاقی و جایگزین کردن فضائل و صفات نیکوی انسانی، میشود. پس همه ما باید سعی کنیم تا با عینیت بخشیدن به اعتقاد اعتدالگرایانه خود زمینه ایجاد آرامش و امنیت را در فضای استان فراهم کنیم. در واقع رفتار اعتدالگرایانه هر کدام از ما به عنوان یک تشکل، تفکر و… میتواند به الگویی برای اجرای روح اعتدالطلبی و پرهیز از تندروی در جامعه تبدیل شود.