مشاور اجرایی استاندار فارس در گفتگوی تفصیلی با ایلنا:
نباید کشور را نوبتی اداره کنیم / تغییرات در دولت قبل مصداق واقعی تغییرات اتوبوسی بود
ورژن دولت نهم و دهم ورژن متفاوتی با دولتهای قبل بود / دولت به هیچ وجه تسلیم سهم خواهی جریانها و گروههای سیاسی نشده و نخواهد شد.
در عین حالیکه یکی از کسانی است که استاندار فارس اعتماد خاصی به او دارد و این را میتوان از صدور حکم مسئولیتش به عنوان اولین منصوب نماینده عالی دولت در فارس درک کرد، شاید یکی از نادرترین مسئولان استان است که خیلیها او را با نام کوچک یاد میکنند. متولد ۱۳۳۸ است و جزو مو سپیدان دولت یازدهم محسوب میشود، اما با انرژی زیادی مشغول کار است.
گفتگو با سید محمود موسوی به دلیل تواناییاش در برقراری ارتباط با مخاطب، آسان است اما به واسطه حرفهایی که برای گفتن دارد و تجارب گران بهای وی در حوزههای مختلف، اشراف به مسایل روز، تحصیلات حوزوی و… از او یک شخصیت پیچیده ساخته است که پس از ۱۳۰دقیقه مصاحبه هنوز هم ناگفتههای زیادی باقی میماند. همزمانی سنین نوجوانی و جوانی وی با شروع نهضت امام خمینی(ره) سید محمود را که در یک خانواده روحانی پرورش یافته است به سمت فعالیتهای انقلابی سوق میدهد.
مشاور اجرایی امروز استاندار فارس از تایپ کتاب «حج» دکتر شریعتی و «کویر کوثر تاریخ» و ارتباط با فخرالدین حجازی و تالیف کتاب داستانی «کودک مسلمان و مبارزه» در سن ۱۹سالگی و مدیریت انتشاراتی در قم به عنوان خاطرات شیرین دوران نوجوانیاش یاد میکند و میافزاید: در شرایطی که برای انقلابیون امکان نشر پیامها به صورت کتاب، مجله، اعلامیه و… نبود برخی از کارهای زیز زمینی انقلاب را در این حوزه ودر شهر قم بر عهده گرفتم.
سید محمود موسوی، از سید عبدالواحد موسوی لاری به عنوان لیدر جریان طلاب جوان فارسی مقیم در قم یاد میکند و میافزاید: بخش عمدهای از این جوانان همشهریان و اقوام ما بودند. برادر سید محمود یعنی سیدحبیب الله موسوی که این روزها مدیر موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم است و سیدمحمود علوی که در دولت یازدهم ردای وزارت اطلاعات به تن کرده است از جمله جوانانی بودهاند که آن روزها به مبارزه علیه رژیم سابق مشغول بودهاند.
*آقای موسوی تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه، خدمت در سپاه پاسداران و حضور در جبهههای جنگ تحمیلی و بعد ازآن ورود به حوزه اجرایی در وزارت کشور و…، قبول دارید حاصل این فعالیتها نیم قرن فعالیت پرفراز و نشیب است؟
_ _ بدون شک انسانها در طول زمان به تجربیاتی دست پیدا میکنند و در حوزههای مختلفی هم بنده فعالیت کردهام. بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۶۸ در بخشهای مختلف سپاه و در جنگ مشغول بودم. بدون شعار دادن باید بگویم تفاوت دهه هفتاد و هشتاد با دهه هشتاد و نود در شوق خدمت بیمنت بوده است. اما بعد از پایان جنگ و نیاز کشور به مدیران اجرایی، کشور چارهای جز اعتماد به «بچههای خوب» نداشت. بچههای خوب هم کسانی بودند که امتحان خود را در جبهه و جنگ پس داده بودند. بنده هم از همین رو و به واسطه حضورم در کنار بچههای خوب روزهای جنگ به من هم اعتماد شد و در دوران استانداری آقای علی
صوفی در استان بوشهر جهت خدمت به این استانداری منتقل شدم و پس از یک ماه حضور در استانداری بوشهر به عنوان مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مشغول به کار شدم که تا به امروز وزارت کشوری ماندهام.
*شما از بچههای خوب جنگ گفتید. به نظر شما چه اتفاقی رخ داد که در کمتر از دو دهه بعد از پایان جنگ همان بچههای خوب بر سر اختلافات سیاسی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند؟
_ _ جنگ حکایت خاص خودش را داشت. در واقع وقوع جنگ بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب باعثایجاد اتحاد بین مردم شده بود. مردم به پیروی از فرمایش حضرت امام(ره) حفظ وحدت و دفاع از کشور را از واجبات میدانستند. خاطرم هست بعد از پایان جنگ بسیاری از تحلیلگران مسایل خاورمیانه گفتند ایران از این به بعد با بحرانهایی به مراتب بزرگتر از جنگ روبرو خواهد شد. البته ما که این دوران را برای بار اول بود تجربه میکردیم تصورمان این بود که بعد از جنگ باید به سمت آرامش برویم.
در واقع گمان میکردیم که اکنون باید به سمت سازندگی رفت و امکانات زندگی بهتر را برای مردم فراهم کنیم. اما بلافاصله کشور بعد از پایان جنگ با حادثه غیر منتظره رحلت حضرت امام(ره) مواجه و در شرایط خاصی قرار گرفتیم. در آن زمان از داخل و خارج عدهای فکر میکردند در نبود امام(ره) میتوانند برای نابودی انقلاب برنامه ریزی کنند، اما بچههای جبهه و جنگ بار دیگر آمدند و با اعلام بیعت با آیت الله خامنهای اجازه ندادند که کشور به سمت بحران رود. همزمان نیز آقای هاشمی رئیس دولت بعد از جنگ شدند که نیاز کشور هم واقعا سازندگی بود. بعد از طی شدن برنامه سازندگی، کم کم نیازهای جامعه
نیز در حال تغییر بود موج تحول خواهی جامعه ایرانی در دوم خرداد ۷۶ و با رای مثال زدنی به آقای خاتمی داشت رخ مینمود. در سطح مدیریتی نیز از اواسط دولت سازندگی شاهد علنی شدن دو نوع تفکر مدیریتی در کشور بودیم که همه آنان فرزندان همین انقلاب بودند، اما بخشی در تفکرات دوران جنگ مانده بودند و برخی نیز مختصات دوران جدید را پذیرفته. البته بچههای جبهه که در دوران حضور در جنگ با فرهنگ، خاکریز، سیم خاردار، لودر و… مسایل جنگ را مدیریت کرده بودند، آگاه بودند که مدیریت، زمان آرامش شرایط خاص خود را دارد. این بچهها آمدند تا با تجارب گران بهای خود کشور را به سمت آرامش ببرند.
ناگفته نماند کم کم با دور شدن از دوران جنگ و رسیدن بچههای جنگ به سن بازنشستگی و ورود نسل جدید به عرصه مدیریت کشور ما از فرهنگ ایثار و گذشت دور شدیم تا آنجا که بعضی وقتها در دوران فعلی رفتارها را با رفتارهای بچههای جبهه و جنگ نمیتوان مقایسه کرد.
*کار با ۵ استاندار یعنی آقایان صوفی، صحراییان، ندیمی بوشهری، انصاری لاری و اکنون هم سیدمحمد احمدی! به نظر میرسد تجربه همکاری با ۵ استاندار با ۵ کاراکتر مختلف تجربه گران بهایی باشد درست است؟
_ _ اشاره کردم که انسانها با همین تجربهها به مرز شناخت میرسند و ای کاش در ۸ سال گذشته به تجربهها و هزینههایی که برای پرورش مدیران انقلابی داده بودیم پشت پا زده نمیشد! بنده ابتدا قرار بود برای یک سال بوشهر باشم، اما خاک دامنگیری حتما داشته است(خنده) که ۹ سال خدمت را در کارنامه بنده ثبت کرده است. بدون شک استانداران مذکور از مدیران ارشد کشور بوده و هستند و کار کردن کنار آنها مختصات خاص خود را دارد که بنده به دلیل تفکری که داشتم و در اصول و کلیات کاری با عزیزان در یک راستا بودم تعامل سازندهای داشتم در طول همکاری. در تمام این دوران بنده مشاور استاندار و
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی بودهام که ناخوداگاه انسان را با چالشها و تجربههای جدید روبه رو میکند. احتمالا همین تجربه بوده است که ۹ سال دیگر هم در فارس در این مسئولیتها فرصت خدمت داشته باشم.
*وجه اشتراک بسیاری از مدیران با تجربه پرورش یافته در دامان انقلاب و جنگ، بازنشستگی و یا مرخصی بدون حقوق در دوران دولت قبل است، ظاهرا شما هم از این قاعده مسنثنی نبودهاید؟!
_ _ نه من، که طیف زیادی از مدیران ادوار گذشته. شاید جالب باشد برای شما که همین استاندار فعلی فارس(دکتر احمدی) از جمله اولین مدیران و اولین استانداری بود که ترکش تغییرات دولت نهم دامنشان را گرفت! بنده در ابتدای شروع دولت قبل ۳ سال پیاپی مرخصی بدون حقوق گرفتم، دلیل اینکار هم این بود که من و همفکران به روحیهای عادت کرده بودیم که در فضای جبهه و جنگ بین بچهها به وجود آمده بود و پس از آن در دولتهای سازندگی و اصلاحات رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته بود. روحیهای که در آن نشانههای اختلاف و تفرقه بسیار کمرنگ بود، توجه به توان اجرایی و تجربه اصل بود. قاعدتآ شیوه ما هم با
شیوه اداره کشور در دولت نهم و دهم سازگار نبود. در واقع ورژن دولت نهم و دهم ورژن متفاوتی با دولتهای قبل بود. در چنین شرایطی از یک طرف عدم علاقهمندی خودمان برای کار کردن با این ورژن خط کشی شده و از طرف دیگر هم بیمیلی تصمیمگیران دولت گذشته به سبک و سیاق کارکرد ما باعثشد تا ما مجبور شویم در آن دوران خانه نشینی را به کار اجرایی ترجیح دهیم. البته آمار این خانه نشینیها چنان زیاد هست که در دولت نهم و دهم که به پایینترین سطوح مدیریتی هم رسید. در واقع تغییرات در دولت قبل مصداق واقعی تغییرات اتوبوسی بود.
*اما شما دوباره به حوزه اجرایی بازگشتید!
_ _ برای امثال من موفقیت دولتی که مردم به آن اعتماد کردهاند بسیار مهم است. توفیق مجددی که نصیب من شده باعثشد تا تمام توان خود را در این زمینه به کار بندم. ضمن اینکه تلاشهای جمعی و فردی داشتیم برای پیروزی دکتر روحانی. بعد از رای اعتماد کابینه نوبت به چینش استانداران که رسید منتج به انتخاب دکتر احمدی به عنوان استاندار فارس شد که از همان ابتدا ایشان با بزرگواری خود و اعتمادی که از سالیان طولانی به من داشتند، خواستار همراهی و همکاری شدند و من هم دوست داشتم اگر تجربیات گذشته بتواند مفید باشد انجام وظیفه کنم.
*اما برخیها این رفتن و آمدنها را با آن تغییرات اتوبوسی مقایسه میکنند؟
_ _ برخی یا معنای تغییر را نمیدانند یا متوجه مفهوم اتوبوس نیستند، تصمیم و قصد ما موفقیت دولت در عرصههای داخلی و بین المللی و بروز و نمود نشانههای این موفقیت در زندگی مردم است. تغییر اگر در راستای کارآمدتر کردن باشد و نه جا به جایی صرف حتما میتواند مفید باشد، در حالیکه اهل حاشیهسازی نیستیم، دست تمامی کسانیکه هدفشان خدمت به مردم و نظام است را به گرمی میفشاریم و حتما از توان همه دلسوزان و افراد کارآمد با هر نگاهی باید استفاده کرد.
*البته زمانیکه دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، جامعه به مثابه یک فنر جمع شده بود. آمدن و به شادی پرداختن این فنر جمع شده پس از اعلام نتایج انتخابات در خیابانها از یک طرف ناملایمات مدیریتی دوران دولت قبل و انتظار آن دسته از سیاسیونی که در طول آن ۸ سال مورد کم لطفی قرار گرفتند و از طرفی هم مقاومت نیروهای حاکم برای از دست ندادن قدرت، باعثشده بود تا هرکدام از گروههای سیاسی هر روز کاندیدایی را برای احراز پست استانداری فارس معرفی کنند. اما از میان تمامی اسامی مطرح شده، قرعه بهنام دکتر احمدی خورد که در مقایسه با دیگر گزینهها میانهرو و
متعادلتر از همه بود، چه گروههایی از استاندار شدن یک مدیر میانه رو دولت اصلاح طلب حمایت کردند؟
_ _ ۳ تیر ۸۴ و با روی کار آمدن دولت نهم ما شاهد یک دگرگونی در مناسبات مردم و دولت بودیم، شعارها و رفتارهای پوپولیستی به جای رفتارهای تعقلگرا حاکم شد. اما همیشه در جوامع مدرن شفافیت و حاکمیت قانون ضامن دموکراسی و تسهیل کننده توسعه هست و وقتی با عوام گرایی و سهل کردن موضوعات پیچیده مدیریتی، آن را به کف خیابان بیاوریم یا سیاست خارجی را به جای میز مذاکره به ورزشگاهها بکشانیم نتیجهاش این میشود که دیدیم.
در حوزه مسائل سیاسی و آزادیهای اجتماعی قطعا نوع عملکرد دولت نهم و دهم به گونهای بوده است که شما تعبیر فنر جمع شده را به کار بردید. البته حتما باید اشاره کنم که درست است که در میانههای دولت دهم اصولگرایان به دلایلی از آقای احمدینژاد فاصله گرفتند اما باید بپذیریم که آن وضعیت حاصل حمایت تمام قد همه اصولگراها بوده است و در نتیجه فضای سیاسی و اقتصادی آن میشود که مردم در ۲۴خرداد به یک تفکر «نه» میگویند و یک خط مشی اعتدالی را انتخاب کنند. در کشور ما مردم انتخابهایشان معنادار است، واقعا مردم به نسیم اعتدال نیاز داشتند و دکتر روحانی با حمایت بزرگان
اعتدالگرا و اصلاح طلب نماد این تفکر شد. ناگفته پیداست که از خود گذشتگی اخلاقی دکتر عارف و هدایت آراء ایشان هم در کنار آن حمایتها نقش عمده و موثری در پیروزی اعتدالگرایی داشت.
در چنین شرایطی مردم انتخاب کردند و پذیرفتند که شعار آقای روحانی اعتدال است و قرار است که در طول ریاست جمهوری وی کشور با مشی اعتدالی اداره شود. در واقع دکتر روحانی به دنبال این بود که کشور را از ناملایمات دور سازد و ضمن نقد عملکرد گذشته به سمت وفاق و همدلی سوق دهد. از همین رو دولت به دنبال چینش نیروهایی بود که حضورشان در مسئولیتهای اجرایی کشور تنش زا نباشد هست. شما اگر به ترکیب کابینه دولت نگاه کنید در ترکیب دولت از همه گروهها و سلایق سیاسی نماینده وجود دارد. این نگاه باعثمیشود که همه گروههای سیاسی در کنار یکدیگر کشور را با هم اداره کنند.
به اعتقاد من این رویه، رویه درستی است و باید کشور را در کنار هم و با هم اداره کرد نه اینکه کشور را نوبتی اداره کنیم. اگر قرار شد کشور را نوبتی اداره کنیم یک دوره این گروه از عملکرد گروه دیگر نقد دارد و دوره بعد هم گروه دیگر دسته مقابل را مورد نقد قرار میدهد. در نهایت به نقطهای میرسیم که مردم نتیجه میگیرند هردو گروه امتحان خود را پس دادهاند و با حاکمیت و مشارکت در اداره کشور قهر میکنند.
با این تفاسیر جامعه به اعتدال نیاز داشت. اعتدالی که بر این باور بود که برای دور شدن از بحرانهای دور قبل باید از تمام نیروهای توانمند جامعه استفاده کرد. در چنین شرایطی اگر فشارهایی از جانب برخی گروهها به دولت وارد میشود این است که این دسته نمیخواهند تا دولت در پیش برد اهدافش موفق باشد. البته ما این دسته را جزو دلسوزان و دلواپسان جامعه نمیدانیم، چراکه نفع آنان در دعوا و جار و جنجال و تحریم و فضای بسته است و از شفافیت هم که قطعا گریزانند.
اما فارس جزو پیچیدهترین استانهایی بود که استاندارش انتخاب شد. از روز نخستی که در دولت یازدهم تصمصیم به انتخاب استاندار جدید گرفته شد، تقریبا بیش از ده کاندیدا معرفی و مطرح شدند. بالاخره وزرات کشور هم باید بررسیهای خود را انجام میداد، نیاز مردم فارس را میسنجید، با بزرگان استان به همفکری میپرداخت و با تدبیر و رعایت اعتدال اقدام به معرفی استاندار جدید میکرد.
در بین گزینههای مطرح ازهمه گروهها چه افراطی و چه میانه رو وجودداشت، اما گزینهای که شرایط مرتفع نمودن نیاز فارس و شعارهای دولت را بهرهمند مینمود دکتر احمدی بود. شما به سابقه اجرایی استاندار کنونی فارس نگاه کنید. وی تجربه خدمت از رده کارشناسی تا استانداری را در حوزه وزارت کشور در کارنامه خود دارد. دکتر احمدی در ۱۶ شهرستان فعلی فارس یا بخشدار بوده است یا فرماندار. با بررسی سابقه وی میتوان به جرات گفت که هیچکدام از استانداران کشور چنین سابقهای را در پرونده خود ندارند.
در کنار تمام این موارد حضور سه ساله وی در منصب معاونت سیاسی استانداری فارس و همچنین استان یک استاندار مرزی و مهم نظیر ایلام باعثشد تا کفه توان اجرایی دکتر احمدی نسبت به دیگر کاندیداها سنگینی کند. جدای از آن ایشان یک دیپلمات وزارت امور خارجه هم بودند که در دو کشور مهم حوزه خلیج فارس نمایندگی جمهوری اسلامی را مدیریت کرده و چند مورد نمایندگی وزیر امورخارجه در ماموریت به کشورهای مختلف را در پرونده داشتهاند.
زمانی که این تجارب و سابقه در کنار سوابق علمی وی در حوزه، دانشگاه قرار میگیرد، استاندار شدن دکتر احمدی محتملترین گزینه روی میز دولت قرار میگیرد. این دلایل باعثشد تا دولت به این نتیجه برسد که برای اجرا شدن مشی اعتدال دراستان فارس بهترین گزینهاش را انتخاب و معرفی نماید.
اما اگر بخواهیم روند حضور دکتر احمدی در استان فارس را با یک تابع ریاضی رسم کنیم ناچاریم از یک تابع سینوسی استفاده کنیم. به این معنا که گروههای راست درابتدای مطرح شدن نام دکتر احمدی شروع به تخریب وی کردند، پس از آن و با آغاز انتصابات دولت در استان فارس نوبت به برخی دیگر از گروهها در جناح مقابل رسید که با سیاستهای استاندار در فارس به مخالفت بپردازند!
مخالفت ابتدایی با حضور دکتر احمدی به این دلیل بود که وی سابقه مدیریت اجرایی در سطح بالای دولت اصلاحات را در کارنامه داشت و برخی گروهها او رایک مدیر اصلاح طلب تندرو و وابسته به یک جریان سیاسی خاص میدانستند غافل از اینکه مشی دکتر احمدی در دوران اصلاحات نیز اعتدال بود. البته مخالفت گروه دوم(که بهتر است اشاره کنم اقلیتی از این طیف بودند) جدی و ریشهای محسوب نمیشود و بیشتر در حوزه روش اعمال مدیریت اعتدالگرایانه و تحقق خواستههای انباشت شده جامعه و حداکثرسازی توقعات است که آن هم با تبیین روش اعمال مدیریتی اعتدالگرایانه دولت تدبیر و امید در فارس مرتفع شده و
خواهد شد. البته دولت به هیچ وجه تسلیم سهم خواهی جریانها و گروههای سیاسی نشده و نخواهد شد و طبعا جریانهای سهم خواه و تمامیت خواه نیز این شیوه را نپسندیدهاند.
نکته قابل تامل در خصوص انتخاب آقای دکتر احمدی این بود که رایزنیهای وزرات کشور و دولت برای انتخاب استاندار فارس از بین دو کاندیدا جدل بر سر انتخاب بین دو نیروی اصلاح طلب نبود. در واقع دو کاندیدای نهایی احراز پست استانداری فارس، یکی با سابقه اجرایی در دولت اصلاحات بود و دیگری با سابقهای کاملا اصولگرایانه. بر همین اساس طبیعی است انتخاب سید محمد احمدی میانه رو و اعتدالگرا مطالبات برخی از گروهها را تحت تاثیر قرار دهد.
*اما در شرایط کنونی به نظر میرسد که گروههای سیاسی فعال در استان فارس دچار یک پوست اندازی شدهاند، به این معنی که آیا ما باید شاهد تغییر مشی برخی از گروهها و حضور نیروهای جدید در بدنه آنها به دنبال تعاریف جدید برای گروههای سیاسی چپ و راست باشیم؟
_ _ وقتی میگوییم به دنبال اعتدال، وفاق، همدلی و وحدت هستیم، قطعا این نظر یک نفر نیست. بسیاری از بزرگان اصلاح طلب و اصولگرای معتدل نیز به دنبال این موضوع هستند. وقتی صحبت از اعتدال میشود به دلیل اینکه این موضوع نیاز امروز مردم است، پوستهای از برخی از تشکلهای سیاسی کنده میشود و سیاسیون منطقی را به سمت نیاز کنونی مردم سوق میدهد. این اتفاق باعثنزدیکی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و منطقی میشود. اتفاقی که باعثریزش نیروی تند هر دو جناح میشود. هرچند پایگاه اجتماعی دولت اصلاح طلبانه است اما در واقع اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو در حال کمک کردن به دولت
روحانی، از راه از بین بردم منیتهای سیاسی هستند.
تجربه حضور ۷ ماهه دکتر احمدی به عنوان استاندار فارس حاکی از آن است که ایشان درد فارس را سیاست زدگی مفرط تشخیص دادهاند و از ابتدا تا کنون وحدت و همدلی و آرامش را حلقه مفقوده فارس لقب داده و در راستای توسعه استان معتقدند باید دعواهای سیاسی را برای زمان انتخابات کنار گذاشت و به رونق و پیشرفت استان کمک کرد.
این شیوهای است که بزرگان هر دو جناح و دیگر بزرگان فارس نیز آن را میپسندند. در واقع این رخداد مایه خوشحالی است که پس از ۷ ماه فضای متلاطم سیاسی استان به سمت یک فضای واحد و بدون حاشیه در حال حرکت است. البته عملکرد دکتر احمدی در انتصابات نیز به ایجاد چنین فضایی کمک کرده است. در واقع عدم دخالت دادن تفکر سیاسی و عدم وابستگی به جناحی خاص باعثگردید تا مشی دولت در انتصابات در استان فارس نیز جاری و ساری شود. در واقع بروز و نمود چنین مشی احترام همزمان به موافقان و مخالفان آقای روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد است.
ببنید همانطور که دکتر روحانی رییس جمهور تنها ۱۹میلیون نفر رای دهنده به خودش نیست، دکتر احمدی نیز تنها استاندار رای دهندگان به آقای روحانی نیست. همانطور که رییس جمهور خود را وقف خدمت به تمامی ایرانیان کرده است، دکتر احمدی نیز اعتقاد دارد که باید به تمام مردم فارس خدمت کرد.
*آیا در این مدت گروههای مختلف سیاسی به دور ازفضای انتصابات و شاید هم سهم خواهی برنامهای برای همکاری با دولت در استان و در حوزههای مختلف ارائه دادهاند؟
_ _ تلخترین موضوعی که میخواهم به آن اشاره کنم همین قصه است. متاسفانه این نوع نگاه کماکان نزد بخش افراطی هر دو جناح وجود دارد که اگر مدیر معرفی شده برای یک پست از نیروهای مورد نظر آنها نبود، آن گروه فورا به مخالفان استاندار تبدیل میشد. باور کنید این نوع نگاه یک نگاه غیر منصفانه است. ما در این مدت این رفتارها را تحمل کردیم. اما انتظار داشتیم این دسته از سیاسیون به دور از سهم خواهی با ارائه طرح، نقطه نظر، دیدگاه و… استاندار را در مسیر برون برد استان از شرایط کنونی یاری کنند. اما دریغ از یک پیشنهاد و طرح و برنامه. در واقع آنجا که انتصابات به مذاق آقایان خوش آمد
ما آدمهای خوبی بودیم و آنجا که انتصاب باب میل آنها نبود ما به آدمهای بد قصه تبدیل شدیم.
*به نظر شما انتخابات آتی مجلس تا چه اندازه میتواند در انتخاب مواضع گروههایی سیاسی در استان تاثیر گذار باشد؟
_ _ استانی که ۱۸ نماینده در مجلس دارد حتما انتخابات مجلس و نقش نمایندگان در آن پررنگ است و رقابتهای سیاسی و انتخاباتی محدود به زمان خاص آن هم نیست. اگر برخی از دوستان درک کنند که مشی دولت، مش اعتدال است بسیاری از مشکلات کنونی حل خواهد شد. به اعتقاد من نارضایتی برخی گروهها از برخی تصمیم گیریها، عدم تحلیل واقعی از فضا و شرایط کنونی است. نباید فراموش کنیم که اصلاح طلبان با پذیرفتن مشی اعتدال دکتر روحانی در پیروزی و شکل گیری دولت یازدهم نقش داشتند.
اما یک نکته در این خصوص حایز اهمیت است و آن هم اینکه اتفاقات ۸ سال گذشته باعثشد تا معادلات و قواعد سیاسی بI هم بریزد. خیلی از چیزهایی که امروز پیرامون نوع رقابتها، اخلاق رقابتی مطرح هست با گذشته متفاوت است. متاسفانه نگاه برخی از دوستان به مقوله انتصابات و انتخابات نگاه مسابقه ای است. برخی از دوستان به دنبال این هستند تا به قول اهالی ورزش در این مسابقه با پیش برد اهداف خود از شرایط میزبانی استفاده کنند. اما فکر میکنم که تلاش بزرگان هر دو جناح به بازگشت فضای سیاسی کشور به سمت همدلی و سازندگی کمک میکند. امیدوارم با به وجود آمدن چنین شرایطی سیر صعودی تقابل
جناحها به سیر صعودی تعامل تبدیل شود.
*انتصاب شما به عنوان مشاور اجرایی استاندار فارس به نوعی اولین انتصاب استاندار بود، این انتصاب ریشه در علاقمندیهای قومی و جغرافیایی نداشت؟
_ _ در مورد اولین انتصاب حرف شما درست است. اما اینکه نگاههای قومی و جغرافیایی در این انتصاب تاثیر گذار بوده را قبول ندارم. در واقع نزدیک ۵۰ سال است که ما یکدیگر را میشناسیم. شناخت دیرینه از یکدیگر، اعتماد و اطمینان دو سویه و قریب به ۲۰ روز مذاکره باعثشد که در برابر پیشنهاد آقای دکتر احمدی تسلیم شوم. زمانی که ایشان به عنوان استاندار معرفی شدند، من به عنوان یک شهروند وظیفه داشتم که به ایشان کمک کنم تا چه رسد به عنوان دوست و همکار سابق. من به همراه دکتر احمدی از همان روز اول هم قسم شدیم تا تمام توان خود را برای خدمت به مردم و استان به کار بندیم. در این مسیر هم با
یکدیگر هم عقیده بودیم که برای نیل به سمت پیشرفت و توسعه نباید به دنبال آن باشیم که یک جریان فکری را بالا بیاوریم و یک جریان فکری را زمین بزنیم، پس ما باید به دنبال تحقق وعدههای دولت باشیم و نه منازعات سیاسی.
*برخی انتقادات در حوزه انتصابات توسط برخی گروهها مطرح شد، نظر شما در این مورد چیست؟
_ _ در خصوص انتصابات نیز یک توضیح ضروری است و آن هم اینکه کمیته انتصابات حساسیت ویژهای در خصوص معرفی نفرات پیشنهاد شده از خود نشان میدهد. بررسی سوابق یک نیروی پیشنهاد شده گاهی تا ۲۰ روز به طول میانجامد و پس از آن نیز خود استاندار با شناخت کاملی که از پیشنیه و عملکرد افراد دارد فرد مورد نظررا مورد ارزیابی قرار میدهد. اما در پارهای از مواقع نیز نداشتن رابطه استخدامی و یا دیگر موانع قانونی برخی محدودیتهایی را برای استفاده از برخی از نیروهای توانمند ایجاد میکند، همه اینها را باید در کنار مشکلات یا تاخیرهائی که در وزارتخانههای مربوطه جهت پذیرش و
انتصاب پیش میآید قرار داد.
در مجموع فکر میکنم در استان فارس و در حوزه انتصابات با در نظر گرفتن برخی فاکتورها نظیر توانمند بودن، نداشتن منع استخدامی و به کارگیری، داشتن تجربه لازم و… خوب عمل شده است. عملکردی که به گواه بسیاری از تحلیلگران و بزرگان سیاسی کشور نیز قابل دفاع عنوان شده و در مقایسه با برخی دیگر از استانهای کشور مطلوب ارزیابی میشود.
*اما نکتهای که گمان میکنم سئوال بسیاری باشد این است که دکتر احمدی در بدو ورود به فارس خسارتهای ۸ سال گذشته را بیش از ۸ سال جنگ دانست. در حالی که به اعتقاد برخی علت بروز این خسارتها مدیران دولت قبل بودند، چرا باز هم به تعدادی از مدیران در دولت جدید اعتماد شد؟
_ _ آن حرف دکتر احمدی کاملا درست است. در واقع نه تنها در فارس بلکه در بسیاری از استانهای کشور این اتفاق رخ داده است. کما اینکه خود رییس جمهور نیز به وقوع چنین خساراتی بارها اشاره کرده است. دکتر احمدی همزمان با حضور در فارس برای برچیدن مدیران ناکارآمد قدم برداشت. این قدم برداشتن با یک تفکر علمی و بدور از اغراض سیاسی انجام میشود. بررسی شرایط دستگاه، توانمندیهای مدیر و… از جمله فاکتورهایی است که استاندار به شدت به آنها توجه میکند و مورد آنالیز قرار میدهد. با این تفاسیر دکتر احمدی در ابتدا به سراغ ادارات و دستگاه کلیدی که بعضا دچار چالش بودن رفت، چرا که
دولت و به طبع آن نماینده دولت سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اشتغال، معیشت مردم، فرهنگ و سیاست خارجی است. آمارهای انتصابات و خط مشی انتصابات نشان میدهد که ما نسبت به خسارتهای ۸ سال گذشته بیتفاوت نیستیم.
*اما برخی از منتقدین استاندار به نوع چینش فرمانداران در سطح استان انتقاد شدید وارد میکنند!
_ _ ما بر این اعتقادیم که اساس کار در فرمانداریها باید بر اساس اعتدال و تفاهم باشد. فرماندار یک شهرستان قرار است با امام جمعه، نماینده مجلس، سیاسیون هردو جناح و… کار کند. این فرماندار اگر قرار باشد رفتاری افراطی داشته باشد، نمیتواند نماینده دولت تدبیر و امید در شهرستان محل خدمتش باشد البته محدودیت استفاده از نیروهای خارج از وزارت کشور را نیز باید مدنظر قرار داد. در عین حال از ۲۹فرماندار شهرستانهای استان فارس، ۲۰فرماندار تغییر کرده که حدود۶۸درصد است، در حالی که در سطح کشور ۵۳درصد تغییر فرمانداران را شهد بودهایم.
*شما در صحبتهایتان بارها از انتخاب مدیران میانه و مشی اعتدال سخن گفتید. تعریف دولت و به تبع آن استاندار فارس از کاربرد واژه اعتدال در انتصابات چیست؟ آیا اعتدال به معای انتصاب مدیران میانه است یا اینکه در مقابل انتصاب یک مدیر اصولگرا باید یک مدیر اصلاح طلب هم منصوب شود؟
_ _ مطلقا همچنین چیزی نیست. قبول داشتن نظام کشورداری دولت دکتر روحانی و گیر نکردن در سیم خاردار گروههای سیاسی مختلف در کنار تواناییهای مدیریتی تعریفی از یک مدیر میانه رو اعتدالی است. اما این به معنی نفی احزاب و تشکلهای سیاسی نیست. بلکه میتوان از تواناییهای یک مدیر منتسب به یک جناح خاص سیاسی نیز در عین اعتدالگرا بودن نیز استفاده کرد، همانگونه که شما هم واقف هستید جهت و رویکرد اکثر انتصابات در کابینه و تیم دولت اصلاح گرایانه است و نه لزوما اصلاح طلبانه! اما باید پذیرفت که مدیران لایق و توانا از هر طیف سیاسی که باشند باید استفاده شوند.
*شما به نکتهای قابل تامل اشاره کردید و آن هم بحثموانع قانونی و استخدامی جهت بکار گیری نیروهای توانمند. در گذشتهای نه چندان دور استان فارس به نوعی پرورش دهنده مدیر در کشور محسوب میشد، در واقع پایه ریزی برخی نهادها و وزارتخانههای کشور به دست مدیران فارسی انجام شده است، آیا اکنون و پس از نزدیک به ۴ دهه پیروزی انقلاب، فارس با بحران مدیریتی روبرو شده است؟
_ _ در خصوص مدیر پرور بودن استان فارس با شما موافق هستم. وقتی به گذشته نگاه میکنیم میبینیم که فارس در دولتهای مختلف چندین وزیر، معاون وزیر و مدیران رده بالا را به کشور عرضه نموده است. این پیشینیه در کنار حضور برخی بزرگان جریانهای فکری و سیاسی مختلف که اهل فارس هستند و در مرکز اقامت دارند ازاستان فارس یک استان توانمند در عرصه مدیریت کشور ساخته است.
*آیا از این پتانسیل استفاده لازم میشود؟
_ _ مجمع فارسیهای مقیم تهران متشکل از نیروهای با تجربه و توانمند بسیاری است که در طول ۷ ماهه گذشته با ابتکار استاندار سه جلسه مشترک با آنها برگزار شده است. محوریت این جلسات مبحثسرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، صنعت و عمران و آبادی بوده است که امیدواریم طی چند ماه آینده نتایج آن عملی شود.
آقای موسوی میانگین سنی مدیران دولت یازهم در استان فارس همچون مدیران رده بالا دولت میانگین بالایی است. استاندار دولت نهم چه برنامهای برای تربیت مدیران جوان برای کشور دارد؟
_ _ ببینید بخشنامه الزام انتصاب بخشداران و فرمانداران از بدنه وزارت کشور، دست استانداران را برای پرورش مدیران جوان باز گذاشته است. به این معنا که در این سیستم یک کارشناس وزارت کشور میتوان با بروز تواناییهای خود تا حد بخشدار و فرماندار نیز مطرح شود. نگاه استاندار به انتصابات در دستگاههای دیگر نیز به همین گونه است. در واقع اولویت دکتر احمدی برای انتصابات این است که تا حد امکان از نیروهای همان سازمان و دستگاه در مسیر رشد و تعالی استفاده شود. البته میانگین سنی انتصابات در استان فارس بالا نیست.
*سهم زنان در تفکر انتصابات دکتر احمدی چقدر است؟
_ _ ما تجربه انتصاب بخشدار زن در دوران اصلاحات را داشتیم. یکی از نخستینترین انتصابات انجام شده در استانداری فارس، انتصاب مشاور بانوان استانداری است. این انتصاب حاصل نگاه ویژه استاندار به اهمیت جایگاه زنان در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری است. اما درانتصابات پیش رو با در نظر گرفتن شرایط خاص زنان به دنبال استفاده از چند مدیر زن توانمند در مجموعه هستیم. ناگفته مشخص است که عرصه مدیریتی ما(درست یا غلط) مردسالار شده است و اتفاقا مطالعات و سوابق نشان میدهد در خیلی از شاخص های مدیریتی زنان از مردان جلوتر هستند و کاش بشود تابو استفاده جنسیتی و درصدی از زنان در عرصه
مدیریت را شکست!
*به بحثمشاوران استاندار اشاره کردید، یکی از حوزههایی که استاندار فارس در آن بسیار پررنگ وارد شد، انتصاب مشاوران در حوزههای مختلف بود. آیا کارکرد پست مشاور استاندار یک کارکرد تشریفاتی است یا اینکه استاندار به دنبال ارائه کار اجرایی از سوی مشاوران خود است؟
_ _ به سبب نیاز استاندار به اطلاعات گسترده در حوزههای خاص لزوم وجود مشاوران مورد اعتماد نیاز میشد. از سویی دیگر گستردگی مسئولیت استاندار نیز مزید بر علت شده بود تا استاندار در حوزههای مختلف مشاور انتخاب کند. به عنوان مثال مشاور عشایر استاندار نقش بسیار تاثیر گذاری را در نوع ارتباط بین استاندار با عشایرو انتقال مشکلات و خواستههای این قشر از هموطنانمان بازی میکند. یا مشاور نفت و گاز نیز درحوزه این صنعت ملزم به انجام تحقیقات و وظایف خاص خود است. بررسی عملکرد مشاورین استاندار نشان میدهد که نوع نگاهی که استاندار به مشاوران دارد نگاه تشریفاتی نیست. به
عنوان مثال مشاور جوانان استاندار در حوزه اشتغال که مرتبط با جوانان است ورود کرده و با تدوین و تنظیم اساسنامه انجمن خیرین اشتغال گام مهمی در این حوزه برداشته است.
*یکی ازاتفاقات مثبتی که در دوران حضور دکتر احمدی به عنوان استاندار فارس در این استان رخ داده است، نگاه متفاوت وی به اصحاب مطبوعات و اهالی فرهنگ است. این تفاوت نگاه را شما چگونه ارزیابی میکنید؟
_ _ من هم فکر میکنم که دراین حوزه اتفاقات مثبتی رخ داده است. دیدار رو در رو با اهالی فرهنگ، ارائه گزارش ۱۰۰ روزه، سرکشی به اهالی فرهنگ، پذیرش اهالی مطبوعات و پاسخ گویی به سئوالات آنها در هر شرایطی، بازدید از رسانههای مختلف، نگاه تخصصی به جایگاه خبرنگاران و مدیران رسانه و… همه نشان دهنده نگاه ویژه استاندار به این مقوله است.
در واقع به دلیل اینکه استاندار از پاسخگویی به رسانهها فراری نبوده و نگاه ابزاری به رسانه نداشته است، آمار کمی و کیفی ارتباط دکتر احمدی با رسانه مثبت است. شاید یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این حوزه این بوده که استانداری فارس به رسانه به عنوان یک ابزار انتقال پیام نگاه میکند نه ابزاری برای تبلیغات.
اشراف استاندار به خمودگیها و نقاط ضعف و قوت فرهنگ در استان نیز به واقعی شدن نگاهها به مقوله فرهنگ و هنر و رسانه کمک شایانی کرده است. همچنین انتصاب یک مشاور هنر و رسانه از جنس فرهنگی و مطبوعات به این دلیل بوده که در کنار تهیه خوراک کاری روابط عمومی و ارایه ایدههای نو در این حوزه، ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار تسهیل شود.
*و سخن آخر…
_ _ تشکر از شما و همه دوستان رسانهای که در این مدت یا توانستیم پاسخگویشان باشیم یا شرمنده آنان شدیم. انشالله که بتوانیم در راستای تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید در زمانی که مسئولیت داریم خدمتی صادقانه انجام دهیم.