تولیت حرم شاهچراغ (ع):
اساتید باید برای تبیین هویت اصلی انقلاب اسلامی تلاش کنند
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران گفت : اساتید انقلاب، باید برای تبیین هویت اصلی انقلاب اسلامی تلاش کنند و این هویت، بی تردید همان هویت اسلام ناب است.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام ابراهیم کلانتری در پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی کشور در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، با اشاره به اهمیت روزافزون درس انقلاب اسلامی در دانشگاههای کشور، افزود: اساتید انقلاب اسلامی باید بر روی درس و مسئولیتهایی که به عهده دارند متمرکز شوند؛ رمز موفقیت، تمرکز است، چرا که اختراعات و دستاوردهای علمی جهان، نتیجه تلاش افرادی است که سالهای متمادی بر کار خود در تمامی ساعات شبانهروز تمرکز محض داشتهاند.
وی ادامه داد: اساتید در انقلاب اسلامی باید مواجهه علمی، انتقادی و حتی تهاجمی در قبال جهان بینی مادی و فرهنگ استکباری و استعماری غرب و زیرساختهای معرفتی آن داشته باشند.
کلانتری با اشاره به اینکه بی تردید بخش عمده و اصلی انقلاب اسلامی ایران، مواجهه و مقابله با غرب است و در این مسیر اساتید باید در معرفی انقلاب اسلامی از معمار انقلاب الگوبرداری کنند و از رهبر معظم انقلاب راهنمایی بگیرند؛ خاطرنشان کرد: چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند و نظریه پردازان سیاسی غرب نیز بر آن اذعان داند، انقلاب ما در روش، شیوه مبارزه و در هدفگذاری و آرمانها از همه انقلابهای جهان متمایز است.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) ادامه داد: پستی و بلندیهای بسیاری در مسیر انقلاب اسلامی وجود داشته و دارد، ممکن است سوالات و شبهات مختلفی پیش آید، اما نباید نقطه مرکزی انقلاب را فراموش کرد؛ تقابل دوگانه اسلام ناب و استکبار همان چیزی که قرآن کریم بارها آن را متذکر شده و این همان هویت انقلاب است.
کلانتری گفت: مطالعه و تحقیق مستمر و همهجانبه منابع مرتبط با انقلاب اسلامی از اساسیترین نیازهای اساتید این درس است؛ امروز منابع مرتبط با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، از هزاران کتاب و مجموعه مقالات فراتر رفته است در حالی که در گذشته با کمبود منابع موجه بودیم.
وی بیان کرد: امروز آنقدر منابع داخلی و خارجی علمی درباره انقلاب اسلامی ایران وجود دارد که میتوان به سمت تعریف گرایشهای علمی متعدد حرکت کرد.
کلانتری گفت: لازم است با مطالعه دقیق این منابع، از نظر علمی و اطلاعاتی در سطح بالایی قرار بگیریم و یک تسلط عالی بر منابع درس انقلاب اسلامی پیدا کنیم، تا بتوانیم پاسخگوی سوالات و شبهات دانشجویان باشیم.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران به استادان این درس توصیه کرد: ارتباط پدرانه و طبیبانه با دانشجویان را مد نظر داشته باشند چرا که دانشجو سرمایه بی بدیل کشور و بازیگر و حامی اصلی انقلاب در گام دوم است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران نیز در ادامه این نشست که با حضور اساتید انقلاب اسلامی سراسر کشور برگزار شده، گفت: امروز یک دنیا پرسش و شبهات در ذهن دانشجو وجود دارد و باید بتوانیم او را اقناع و نسبت به جامعه اسلامی، جامعهپذیر کنیم؛ در این شرایط است که درس انقلاب اسلامی اهمیت ویژه ای دارد.
نیره قوی با بیان اینکه درسهای عمومی در دانشگاههای سراسر دنیا وجود دارد، افزود: مرکز ثقل دروس عمومی در سایر کشورها، هویتیابی، هویتبخشی و آگاهی دانشجویان از تاریخ کشور خودشان است اما تفاوت جمهوری اسلامی با دیگر کشورها، پارادیم و چارچوبهای فکری و دینی است که در قالب مبانی انقلاب اسلامی تبیین میشود.
محتوای کتابهای درسی انقلاب اسلامی باید کاربردی شود تا به ایجاد شناخت، گرایش و کنش انقلابی در دانشجو منجر شد.
وی بیان کرد: انجمن علمی انقلاب اسلامی باید به سمت رویکرد توانافزایی استاد در کلاس درس حرکت کند، و سرفصلهای این درس نیز باید به روزرسانی شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران با انتقاد از محتوای کتابهای درسی انقلاب اسلامی، ادامه داد: محتوای این کتابها باید کاربردی شود تا به ایجاد شناخت، گرایش و کنش انقلابی در دانشجو منجر شد.
قوی گفت: این در حالی است که سرفصلهای حال حاضر درس انقلاب اسلامی، بیشتر مربوط به درس تاریخ است که دانشجویان در پیش از دانشگاه آن را گذراندهاند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تهران بیان کرد: برخی منابع درس انقلاب اسلامی آنقدر قدیمی شده است که به دهه سی انقلاب هم نمیرسد، چه برسد به سال ۱۴۰۳ که هر روز هوش مصنوعی میتواند هزار ایده به دانشجویان ارائه کند.