خبرگزاری کار ایران

با پیگیری های مدیریت شهری و دستگاه های متولی؛

فاز اول تصفیه خانه فاضلاب یک کارخانه نشاسته سازی در شیراز به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۳۳۳

رفع منشأ آلودگی سه گانه رودخانه در دستور کار است

با پیگیری مستمر معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، اداره محیط زیست و اداره کل بهداشت شهرستان شیراز فاز اول سیستم تصفیه خانه پساب یکی از کارخانه های نشاسته سازی در مجاورت رودخانه چنار راهدار صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، رئیس کمیسیون محیط زیست سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: امروزه شاهد آن هستیم که مجموعه تلاش های چند سال اخیر در خصوص جلوگیری از ورود پساب کارخانه به رودخانه چنار راهدار  نتیجه داده است و شاهد نصب دستگاه تصفیه در یکی از کارخانه نشاسته سازی هستیم.

مسعود زارعی با بیان اینکه بوی مشمئز کننده ورود پساب کارخانه های نشاسته سازی در مجاورت شهرک های مسکونی اطراف کمربندی چندین سال  است باعث آزار و اذیت مردم شده است، افزود : نبود تصفیه خانه در این کارخانه ها ‌ منجر به ورود پساب به رودخانه و یکی از منشأ های آلودگی در بستر رودخانه چنار است.

وی با اشاره به حساسیت رفع این مشکل به عنوان یک مطالبه مردمی در کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم خاطر نشان کرد: همچنین در  کمیسیون بند ۲۰ماده ۵۵ قانون شهرداری ها نسبت به نصب تصفیه خانه در  سه کارخانه نشاسته سازی موضوع دنبال شده است.

فاز اول تصفیه خانه فاضلاب یک کارخانه نشاسته سازی در شیراز به بهره برداری رسید

رئیس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر عنوان کرد: پیگیری ها مجددانه در کمیسیون های مربوط امروز نتیجه داد و شاهد نصب تصفیه خانه در یکی از کارخانه های فعال هستیم اهمیت این موضوع به دلیل حفظ سلامت شهروندان و محیط زیست می تواند یک سند افتخار برای شورای ششم و مدیریت شهری باشد که با تمام توان تا حصول نتیجه این موضوع را دنبال کرد .

زارعی با اشاره به با نصب تصفیه خانه در یکی از سه کارخانه موجودبرای رفع   مشکل بوی مشمیزکننده  فعالیت تولید نشاسته سازی  تصریح کرد : پیگیری عملیات نصب تصفیه خانه در دو کارخانه موجود نیز درحال انجام است و بزودی این تصفیه خانه ها در دو کارخانه دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به باور این عضو شورای شهر شیراز این اقدام نتیجه یک عملکرد بین مجموعه مدیریت شهری ،محیط زیست و بهداشت است که در قالب یک هم افزایی شاهد حصول نتیجه هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا یاداوری کرد: هم افزایی موجود در موضوع رفع مشکل کارخانه های نشاسته سازی می تواند یک الگو در مجموعه شهری کلان شهر شیراز  بین دستگاه های متولی باشد .

زارعی  به موضوع  منشأ آلودگی های دیگر رودخانه چنار راهدار پرداخت و گفت: رفع منشأ آلودگی سه گانه  رودخانه با همکاری و پیگیری مدیریت شهری در دستور کار است که یکی از عوامل آلودگی  موضوع فاضلاب رها شده  در بستر رودخانه است که با همکاری و پای کار آمدن آبفا پیگیر رفع مشکل هستیم  هر چند که تاثیر نصب تصفیه خانه فاضلاب در کارخانه های نشاسته سازی  در  رفع مشکل آلودگی رودخانه چنار راهدار موثر است.

وی در ادامه با اشاره به تعریف ۱۵ پروژه خدمات شهری با محوریت حفظ محیط زیست، سلامت و خدمات شهری در سال جاری خاطر نشان کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این ۱۵پروژه مطلوب است و امیدواریم در سال جاری به بهره برداری برسد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا با تاکید بر نقش نظارتی و هماهنگی شورای شهر شیراز در اجرای اقدامات و پاسخگویی به مطالبات شهروندان و نیازهای شهری اظهار کرد: رصد بر روند اجرا و سیاست گذاری یکی از اقدامات دیگر شورا است.

اجرای تصفیه خانه لوکال (محلی)برای تامین آب باغ های قصردشت موضوع دیگری بود که زارعی به آن پرداخت و گفت :با احداث تصفیه خانه های محلی از آبهای خاکستری برای تامین آبیاری باغ های قصر دشت بهره خواهیم برد.

تامین ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز باغ های قصر دشت، راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم کالا، بهبود کیفیت واعتماد آفرینی مردم با استفاده از ارتباط بین مردم و مجموعه ۱۳۷ از  پروژه های است  که به باور زارعی مرتبط با معیشت و خدمات شهروندان است و  بصورت جد در کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری دنبال می شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست خدمات شهری در پایان به عنوان شهر شیراز پایتخت محیط زیست کلان شهرهای آسیا اشاره کرد و گفت: کسب این عنوان مهم محیط زیستی ماحصل تلاش های مسولان است که از بستر هم افزایی  و برنامه ریزی می توانیم این عنوان را برای سالیان متمادی برای کلان شهر شیراز حفظ کنید.

دو کارخانه به مرحله نهایی نصب تجهیزات سیستم فاضلاب رسیده است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیرازدر این  بازدید  اظهار کرد: این بازدید در راستای پیگیری مصوبات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و در  راستای حفظ سلامت شهروندان، حفظ محیط زیست در شورای ششم صورت گرفت.

روح اله خوشبخت عنوان کرد:  این موضوع پر واضح است که هر شهروند یا مسافر که از ورودی جنوب شرق شیراز وارد این کلان شهر می شود متاسفانه با یک بوی نامتبوع مواجه می شود که در سنوات گذشته علت یابی این بوی نامتبوع صورت گرفت و یکی از علت های انتشار این  بو در این قسمت و پلیس راه، رها سازی فاضلاب کارخانجات بوده است.

خوشبخت ادامه داد: در این راستا علاوه بر جلساتی که در کارگروه حمایت از حقوق عامه با حضور مراجع قضایی و دست اندر کاران زیربط و کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر شیراز و حوزه معاونت خدمت شهری شهرداری شیراز، با همکاری سه کارخانه نشاسته سازی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: بر اساس اعلام گزارش سازمان میادین در خصوص این واحد تولیدی، با توجه به اینکه پرونده این واحد از سال 96 در کارگروه بند 20 مطرح بوده است و هشت جلسه و ۵ بازدید صورت گرفته است، این موضوع را شاهد هستیم که پیگیری و اقدامات انجام شده با توجه به اعلام مدیر پروژه، به نقطه نهایی مطلوب نزدیک شده است.

خوشبخت ابراز امیدواری کرد: سومین کارخانه نشاسته سازی نیز به این چرخه وارد شود و بتوانیم شاهد رفع مشکل یکی از علت های اصلی آلودگی که وارد رودخانه چنار راهدار می شود و به سرانجام برسانیم. 

وی تصریح کرد: در راستای رفع این مشکل با توجه به عزم جدی که در شهرداری شیراز و به دستور شهردار شیراز شکل گرفته است، رفع این مشکل در دست اقدام است.

تایید نهایی مجموعه اقدامات بر اساس نظرات کارشناسی شده اداره محیط زیست است

در این بازدید همچنین  رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیرازدر خصوص سه کارخانه نشاسته سازی که در این منطقه مستقر هستند، اظهار کرد: طی دو ساله گذشته تمام پرونده ها جز و یا به شکلی وارد چرخه بررسی و مورد کارشناسی کمیسیون بند 20 ماده 55 شهرداری ها قرار می گرفت.

پژمان شفیعی ادامه داد: اما پس ازبرون سپاری صورت گرفته اصل پرونده ها و موضوعاتی که در این کمیسیون در سازمان ساماندهی مشاغل در حال بررسی است مربوط به پرونده های کارخانه های بزرگ، صنایع و شرکت های بزرگ است و پرونده پیگیری رسته ها و واحدهای کوچک تر به مناطق واگذار شد.

وی افزود: یکی از پرونده های بررسی شده مهم در خصوص سه پرونده کارخانه نشاسته سازی شیرازاست که مبنای بررسی و کار بر اساس نظرات کارشناسی شده اداره محیط زیست است و تمام موارد و اقداماتی که از سوی مدیریت کارخانه انجام می شود تا زمانی که مورد تایید اداره محیط زیست قرار نگیرد، مورد تایید کمیسیون هم نخواهد بود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز اضافه کرد:طی ۲ سال گذشته هشت جلسه در کمیسیون و پنج بازدید میدانی با حضور اعضای کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون بند بیست صورت گرفت و امروزه ، اتفاقات خوبی رقم خورد اما تا نقطه ایده آل و خروجی پساب و مسائل زیست محیطی که کارخانه باید در آن به مطلوب برسد، فاصله داریم.

شفیعی تاکید کرد: بر اساس زمان بندی که در کمیسیون داریم به صورت ۲-۳ ماه یکبارجلسات و ارزیابی ها از طریق محیط زیست و آبفا و سایر دستگاه های ذی ربط دیگر بررسی ها انجام می شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز در پایان اظهار امیدورای کرد: محیط زیست در مجموعه های آزمایشگاهی بتواند خروجی کارخانه ها را مورد رصد قرار بدهد تا بتوانیم یک گزارش خوب و صحیح به مرددم ارائه دهیم.

با نصب دستگاه های به روز خروجی پساب به حد استاندارد رسیده است

در ادامه یعقوب مرید زاده نماینده اداره محیط زیست شهرستان شیراز تصریح کرد: کارخانجات نشاسته سازی که در این منطقه شکل گرفته اند بیش از 50 تا 60 سال گذشته در این محل فعال بودند و تا دو ماه گذشته با مشکل زیست محیطی پساب فاضلاب این کارخانه مواجه بودیم اما با اقداماتی که در این کارخانه صورت گرفت و نصب دستگاه های به روز، بر اساس نمونه برداری که در هفته گذشته انجام شد خروجی این دستگاه ها به حد استاندارد رسیده است و با سایر دستگاه های مکمل که در این کارخانه نصب می شود مشکل دیگری در خصوص  ورود پساب این کارخانه به محیط زیست نخواهیم داشت.

محمد حسین کیانفرنماینده اداره بهداشت شهرستان شیراز در سخنانی اظهار کرد: در حوزه سلامت نیز با توجه شکایات متعددی که از سه مجموعه کارخانه نشاسته سازی صورت گرفت اما با پیگیری های انجام شده شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: اداره محیط زیست نیز با کنترل و تایید موارد لازم، خروجی مطابق با استانداردها باشد و به این روال پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز