خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی منافعشان در عدم ساماندهی یارانه‌ها است/ مجلس با حذف یارانه‌ها مخالفت خواهد کرد/ باید مباحث تخصصی را با افکار عمومی در میان بگذاریم

برخی منافعشان در عدم ساماندهی یارانه‌ها است/  مجلس با حذف یارانه‌ها مخالفت خواهد کرد/ باید مباحث تخصصی را با افکار عمومی در میان بگذاریم
کد خبر : ۸۲۶۶۹۵

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث ساماندهی یارانه‌ها باید مباحث تخصصی را با افکار عمومی و فضای عمومی جامعه مطرح کنیم. خوشبختانه مردم ما نسبت به دهه گذشته دقت، مطالعه و اظهار نظرهای تخصصی‌تری دارند. فکر می‌کنم در خیلی جاها هم می‌شود با همین ادبیات تخصصی با خود مردم صحبت کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مزایا و معایب حذف یارانه‌های پنهان در بخش‌های مختلف گفت: طبیعتا بر اساس گزارشاتی که در حوزه‌های مختلف مطالعاتی و پژوهشی ارائه شده وجود یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران به عنوان یکی از ویژگی‌های اقتصادی ما محسوب می‌شود.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: آنچه در حوزه تصمیم‌گیری مرتبط با این مقوله حائز اهمیت است دو موضوع است، یکی ساماندهی یارانه‌های پنهان به نحوی که بتوانیم هدف‌گذاری خودمان را برای رسیدن به شاخص‌های اقتصادی بهبود ببخشیم و دوم حذف آن است.طبیعتا در شرایطی که ما در وضعیت خاصی در اقتصاد هستیم، مجلس با حذف یارانه‌ها موافق نیست چراکه حذف یارانه‌‌ها فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند و این اقدام از نظر ما مطلوب نخواهد بود و طبیعتا مجلس با آن مخالفت خواهد کرد.

نماینده مردم کرمان خاطرنشان کرد: ساماندهی یارانه‌ها می‌تواند مبنای مشترک ما با دولت باشد برای اینکه بتوانیم اولویت‌های کشور را احصا کرده و به مردم کمک بیشتری کنیم و بتوانیم هدف‌گیری‌مان را در اقتصاد به سمت کارایی و اثر بخشی بیشتر ببریم و عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم. الان در کشور شاهد این هستیم که هرکسی از رفاه بیشتری برخوردار است، یارانه بیشتری هم دریافت می‌کند، این به عدالت نزدیک نیست. اگر ما بخواهیم به شاخص عدالت اسلامی هم برسیم باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بنابراین موضوع ساماندهی یارانه‌های پنهان در اقتصاد کشور موضوع اساسی ماست که باید بر اساس وضعیت کنونی اقتصاد، رعایت حقوق مردم، درنظر گرفتن اولویت برای اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر و هدف گذاری برای رسیدن به مولفه‌های رشد اقتصادی آن را انجام دهیم. وقتی یک تصمیم در حوزه اقتصاد گرفته می‌شود امکان دارد بسیاری از مقولات دیگر را دچار رشد کند و رشد بسیاری از مقولات دیگر را متوقف کند.

پورابراهیمی ابراز کرد: به عنوان مثال اگر تغییری در قیمت حامل‌های انرژی ایجاد کنید خیلی از صنایع تحت تاثیر این رفتار یا دچار رکود و یا دچار رشد می‌شوند. درنتیجه با بررسی آثار و پیامدهای این تصمیمات می‌توانیم کار را جلو ببریم. آنچه امروز مهم است این است که بر اساس محاسباتی که داریم، مجموع یارانه‌های اقتصاد ایران اعم از آشکار و پنهان، مستقیم و غیرمستقیم، نقدی و غیرنقدی، بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی دو برابر بودجه عمومی کشور و این عدد سنگینی است.

وی افزود: ساماندهی یارانه‌ها حتما ضرورت اقتصاد ایران است و نباید شکی کرد که ما حتما باید به این موضوع بپردازیم. البته در بعضی جاها نیازمند جراحی‌هایی هستیم و امکان دارد در کوتاه‌مدت آثار منفی بگذارد اما در میان‌مدت و بلندمدت به نفع اقتصاد ایران خواهد بود. در اینجا باید مباحث تخصصی را با افکار عمومی و فضای عمومی جامعه مطرح کنیم. خوشبختانه مردم ما نسبت به دهه گذشته دقت، مطالعه و اظهارنظرهای تخصصی‌تری دارند. من فکر می‌کنم در خیلی جاها هم می‌شود با همین ادبیات تخصصی با خود مردم صحبت کرد تا جمع‌بندی آن بتواند موضوع تصمیمات مهم ما در بحث یارانه‌ها در اقتصاد ایران باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به عنوان مثال ما باید در کشور برق مصرفی خانوارها را بر اساس یک نرخ متعادل و متناسب با شرایط حقوق و دستمزد و شرایط تورم درنظر بگیریم. قیمت برق مصرفی خانوارها در کشور ما نمی‌تواند برمبنای برق صنعتی باشد چون ادبیات آن متفاوت است. در چندماه اخیر فعالیتی تحت عنوان ماینینگ راه افتاد که در حوزه ارز دیجیتال بود اما چون قیمت برق مصرفی در ایران عددش پایین است باعث شد حجم زیادی از عملیات تولید عرض دیجیتال در کشور ما شروع شود و باعث ایجاد مشکل در میزان برق مصرفی کشور شد. چون حجم زیادی برق مصرف می‌کند. 

نماینده مردم کرمان گفت: سوال این است که اگر فعالیت ماینینگ درآمدزا است آیا باید نرخ برق مصرفی‌اش این باشد که ما الان به خانوار می‌دهیم؟ حتما این نیست. نرخ بازگشت سرمایه در ارز دیجیتال کمتر از یکسال و حتی کمتر از چندماه است در صورتی این زمان برای طرح‌های اقتصادی ما بعضا پنج سال و شش سال است. این نرخ برای این منظور نمی‌تواند مبنا قرار بگیرد بلکه باید نرخ متعادل با همان فعالیت اقتصادی باشد. منظور از ساماندهی این است که ما متناسب با این اجزای اقتصادی بتوانیم تصمیم بگیریم. 

پورابراهیمی گفت: چه اشکال دارد خانوارهایی که برق کمتری مصرف می‌کنند هزینه‌شان را رایگان کنیم؟  و کسانی که از یک جدول پلکانی بالاتر می‌روند مبالغ را تصاعدی بگیریم. این به مصرف منطقی برق در اقتصاد کمک می‌کند. اگر  در خانواده‌ای برق مصرفی بر اساس استاندارد است حتی می‌توانیم بخشی از آن را رایگان کنیم، این به نفع مردم است. منظور از ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی این نیست که ما چیزی را حذف کنیم بلکه منظور این است که ما بتوانیم به نحوی تصمیم بگیریم که الگوی مصرف را رعایت کنیم و مازاد مصرف خودمان را صادر کنیم و درآمد آن به کشور برگردد، پرمصرف هزینه بیشتری بدهد و کم مصرف هم از مزیت آن استفاده کند. این کار اگر خوب است همه باید استقبال کنند. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر این طرح‌ها را مطرح کردیم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد نیاز دارد که جامعه بداند چه اتفاقی می‌افتد. چون بعضی‌هایی که علاقه‌مند نیستند ساماندهی اتفاق بیافتد و منافعشان در عدم ساماندهی است فضایی ایجاد می‌کنند که مردم می‌خواهند برق را گران کنند و اصلا این موضوع نیست. این اطلاع‌رسانی برای همین است. پس پیشنهاد ما این است که در حوزه یارانه‌ها باید یک نگاه جامع، علمی و منطقی با پشتوانه مردمی داشته باشیم تا بتوانیم به هدفگذاری خود برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ساماندهی یارانه‌ها در بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد؟، گفت: می‌تواند در بخش‌هایی باشد ولی کامل و جامع در بودجه نیست. چون همه این بحث به بودجه ارتباط ندارد، می‌تواند مربوط به جاهای دیگری هم باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز