خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار ایران بزرگترین تحلیل‌گر سیاسی است/ همه ایران مدیون ۴ شهید پدافند هستند/ اسرائیل یارای آغاز یک جنگ جدید را ندارد

بازار ایران بزرگترین تحلیل‌گر سیاسی است/ همه ایران مدیون ۴ شهید پدافند هستند/ اسرائیل یارای آغاز یک جنگ جدید را ندارد
کد خبر : ۱۵۴۸۰۶۵

کارشناس سیاست خارجی ایران با اشاره به شهادت چهار تن از نیروهای ارتش در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: همه ایرانیان مدیون این چهار نیروی ارتش هستند که شهید شدند. اینکه ایران چه اقدامی باید انجام دهد مسئولیتش بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که باید گزارش میدانی و نظامی را ارائه کند. شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آنجا وجود دارند که تصمیم‌گیری خواهند کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با اقدام نظامی رژیم غاصب صهیونیستی علیه کشورمان، گفت: موضوع حد و اندازه همچنان در قالب گزارش نظامی مطرح است. به هر حال، نظامیان باید یک ارزیابی میدانی انجام دهند تا میزان آسیب ناشی از این حمله را مشخص کنند و سپس گزارش خود را به شورای عالی امنیت ملی که متشکل از مسئولان سیاسی و نظامی کشور است، ارائه دهند. در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد یا اینکه اقدامی صورت نگیرد. این فرآیند در شورای عالی امنیت ملی اتفاق می‌افتد. تا زمانی که گزارش نظامی به‌طور مشخص ارائه نشود، تحلیل‌های سیاسی مطرح می‌شود و متناسب با شرایط سیاسی و دیپلماتیک شکل می‌گیرد.

آمریکا و اسرائیل سعی کرده‌اند، پیام بازدارندگی به ایران ارسال کنند

وی ادامه داد: به عنوان یک ناظر، باید بگویم که آن شب بیدار بودم و پیش‌بینی می‌کردم که حمله‌ای صورت خواهد گرفت. بنابراین، بر اساس این موضوع ارزیابی خود را ارائه می‌دهم. نکته اول این است که به شخصه معتقدم ایالات متحده و اسرائیل سعی کرده‌اند به فکر خودشان پیام بازدارندگی به ایران ارسال کنند. به همین دلیل، ادعاهایی از سوی رژیم صهیونیستی درباره حمله به نقاطی از کشورمان مطرح می‌شود که حتی اگر ما توان پدافندی کشور را در نظر نگیریم، این موضوع نشان‌دهنده این است که طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی در تلاشند نوعی بازدارندگی را به ایران اعلام کنند.

وقتی بازیگری به اهداف خود نرسد، مجبور می‌شود به سمت کاهش تنش پیش رود

آمار ۴ شهیدی که دادیم باید در محاسبات توازن کل جنگ مورد توجه قرار گیرد

بزرگترین نقطه ضعف اسرائیل در مرز‌های سرزمین اشغالی است

این استاد علوم سیاسی با اشاره به شهادت چهار تن از افسران ارتش در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: این عزیزان قربانیان نمایش اصل بازدارندگی از سوی اسرائیل بودند. افرادی ایستادند و دفاع کردند برای اینکه اسرائیل به اهداف خود نرسد. وقتی یک بازیگری به اهداف خود نرسد، مجبور می‌شود به سمت کاهش تنش پیش رود. همه ایرانیان مدیون این چهار نیروی ارتش هستند که شهید شدند. اسرائیلی‌ها پس از اینکه در ۴۸ ساعت قبل از حمله، ۲۳ نظامی خود را در لبنان از دست دادند، اقدام به این حمله کردند. جنگ کنونی به گونه‌ای است که تحلیل جداگانه‌ای نمی‌تواند داشته باشد. به عبارتی، آمار ۴ شهیدی که در ایران داریم باید در محاسبات توازن کل جنگ مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف اسرائیل در مرز‌های سرزمین اشغالی است.

جنگ دوباره به غزه و لبنان منتقل می‌شود

وی مجددا با بیان اینکه بیش از هر چیز، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها در تلاشند پیام بازدارندگی را منتقل کنند، تاکید کرد: جنگ دوباره به غزه و لبنان منتقل می‌شود، جایی که اسرائیلی‌ها نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند. اگر اسرائیلی‌ها می‌توانستند در سه هفته اخیر به اهداف خود در لبنان و فلسطین برسند، حتماً عملیات شدیدتری را علیه ایران به کار می‌بردند. اما به دلیل آسیب‌پذیری جدی خود، تنها در طول ۴۸ ساعت، از پنجشنبه تا زمان عملیات علیه ایران، بیش از ۲۳ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. این امر باعث شد که اسرائیل اقدام کنترل‌شده‌تری را انجام دهد تا امکان آتش‌بس و مدیریت جنگ فراهم شود.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این پرسش که ایران چه اقدامی باید داشته باشد، بیان کرد: مسئولیت اقدامات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است که باید گزارش میدانی و نظامی را ارائه کند. شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آنجا وجود دارند که تصمیم‌گیری خواهند کرد. اما من توصیه می‌کنم که برخی افراد و جریان‌ها سعی نکنند با تحریک مردم، فضای سیاسی را به گونه‌ای تغییر دهند که فشار بر مسئولان کشور افزایش یابد و آنها را وارد یک شرایط جنگی کنند. در نهایت، توازنی که ارزیابی می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد. این توازن میدان جنگ را از ایران تا مرزهای سرزمین‌ اشغالی گسترش می‌دهد و پس از آن به یک ارزیابی می‌رسد.

بازار ایران بزرگترین تحلیل‌گر سیاسی است

نه تنها منطقه، بلکه خود اسرائیل نیز یارای آغاز یک جنگ جدید را ندارد

وی با اشاره به وضعیت بازار کشور پس از تجاوز شبانه نیروهای صهیونیستی، عنوان کرد: بازار ایران به عنوان یکی از سیاسی‌ترین بازارها در دنیا، بلافاصله پیام خود را دریافت کرد و نشان داد که اسرائیل و آمریکا نیز به دنبال یک جنگ تمام‌عیار نیستند. به همین دلیل، بسیاری از شاخص‌های بازار دوباره به شرایط مثبت بازگشتند. به رغم افزایش قیمت سکه و دلار در هفته گذشته که به علت شرایط مبهم ایجاد شده بود، شاخص بورس نیز در نهایت به سمت ثبات حرکت کرد. ما دیدیم بلافاصله بعد از حمله، بزرگترین تحلیل‌گر سیاسی، بازار ایران است. بازار شرایط نوسانی را کنار گذاشت و به سمت ثبات بازگشت داشت. واقعیت این است که نه تنها منطقه، بلکه خود اسرائیل نیز یارای آغاز یک جنگ جدید را ندارد.

منطقه می‌تواند به سمت افزایش دیپلماسی حرکت کند

با محکومیت اقدام اسرائیل از سوی کشورهای عربی، آمریکا محافظه‌کارتر خواهد شد

این استاد دانشگاه یادآور شد: ما از امکانات متعددی در عمق استراتژیک خود برخوردار هستیم که می‌توانیم انتقام خون چهار شهید پدافند را از این طریق بگیریم و این اقدام بایستی صورت گیرد. اما در سطح کلان، منطقه می‌تواند به سمت افزایش دیپلماسی حرکت کند. به ویژه اکنون زمان مناسبی است که افرادی مانند آقای عراقچی بتوانند فعالیت‌های مؤثرتری نسبت به گذشته انجام دهند. نوع محکومیت همه‌ی کشورهای عربی و دیگر کشورهای اسلامی، از جمله پاکستان تا اندونزی، نشان‌دهنده مخالفت دنیای اسلام با گسترش جنگ از جانب اسرائیل است. ممکن است نتانیاهو در محاسبات خود کمتر به این موارد توجه کند، اما طبیعتاً آمریکا به عنوان پشتوانه اصلی اسرائیل، محافظه‌کارتر خواهد شد.

امکانی که ایران دارد ولی اسرائیل فاقد آن است، عمق  استراتژیک است

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: من معتقدم که در مقطعی از زمان، گسترش جنگ در خط مقدم اسرائیل را شاهد خواهیم بود. امکانی که ایران دارد ولی اسرائیل فاقد آن است، عمق  استراتژیک است، ایران بدون اینکه موضوع را در قالب چرخه حمله متقابل مشاهده کند، حتماً سعی خواهد کرد بخشی از چرخه انتقامی را به حوزه نیابتی منتقل کند. این پیامی فارغ از ادعاهای تبلیغاتی و حیثیتی ‌است. خود اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نیز این پیام را بهتر درک خواهند کرد. لذا اگر پس از این حملات، یک جریان جدی دیپلماتیک شکل بگیرد، امکان حرکت به سمت آتش‌بس وجود خواهد داشت. در غیر اینصورت، آتش در خط مقدم به حدی گسترش پیدا خواهد کرد که ممکن است سطح تنش‌ها را افزایش دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز