خبرگزاری کار ایران

مافی در گفت‌وگو با ایلنا:

معاونت زنان با تهیه لوایحی کمبودها و ضعف‌های برنامه هفتم در حوزه زنان را جبران کند

معاونت زنان با تهیه لوایحی کمبودها و ضعف‌های برنامه هفتم در حوزه زنان را جبران کند
کد خبر : ۱۵۱۹۰۸۴

نماینده پیشن مجلس شورای اسلامی، گفت: به معاونت امور زنان ریاست جمهوری توصیه دارم که باید به طور جدی برنامه هفتم را در حوزه زنان مورد نقد و بررسی قرار دهند، ضعف‌های آن را به سرعت استخراج کنند و لوایحی آماده کنند تا این کمبودها و ضعف‌ها جبران شود.

پروانه مافی نماینده ادوار دهم مجلس شورای اسلامی، درباره جلسات رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: همانطور که آقای پزشکیان تاکید داشتند این کابینه، دولت وفاق ملی است. ایشان سعی کردند آن اندیشه و نظری که داشتند یعنی ایجاد وفاق در دولت را ایجاد کنند، بنابراین وزرایی را انتخاب کردند که مسئول این تصمیم باشند.

تاکید پزشکیان از همان ابتدا بر اجرای اسناد بالادستی بود

وی افزود: طبیعتا مخالف و موافق‌های مختلف هم در مجلس و هم در بیرون از مجلس وجود دارد، بحث‌های مفصل و طولانی را افراد در نقد کابینه پیشنهادی داشتند، بعضی‌ها هم دفاع کردند. آقای پزشکیان هم دفاع مفصلی از کابینه خود در مجلس داشتند. آقای دکتر پزشکیان از ابتدا همان روز‌هایی که بحث تبلیغات انتخاباتی‌شان بود در مناظرات و مصاحبه‌ها بر اجرای اسناد بالادستی تاکید داشتند. ایشان بارها در صحبت‌هایشان گفتند که هم بر برنامه‌ هفتم و هم بر اسناد بالادستی تکیه ‌خواهند کرد و بر سند چشم‌انداز خیلی تاکید داشتند که البته یک سال بیشتر از عمر آن باقی نمانده است اما می‌شود در همین یک سال هم به مبانی آن توجه داشت اما چون عمرش رو به پایان است کمتر می‌شود به آن تکیه کرد.

نمایندگان اگر نقدی دارند برنامه هفتم توسعه را نقد کنند

مافی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل پزشکیان بر اجرای برنامه‌های کلان کشور تاکید دارد، بیان کرد: بر سیاست‌های کلی و ابلاغی و اسناد بالادستی که نوشته می‌شود، تاکید دارند اما گاهی این برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود و کنار گذاشته می‌شود و دوباره سراغ یک برنامه جدید می‌روند. ما در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های گذشته با این مشکل و شیوه مواجه بودیم که برنامه‌ای می‌نوشتند اما چیز دیگری را اجرا می‌کردند. یک برنامه کلی مملکت بود و یک برنامه پنج‌ساله اما مجدداً یک برنامه دیگری را وزرا تهیه می‌کردند یا رییس‌جمهورها در دوره‌های مختلف ارائه می‌کردند. همین تاکید بر برنامه هفتم بود که رای گرفتند و بر اساس همان برنامه‌ی خودشان را ارائه کردند. اینکه برخی از دوستان این برنامه را نقد می‌کنند به خودشان برمی‌گردد اگر برنامه هفتم واقعا نقدپذیر است که هست یعنی برنامه‌ی کامل و بدن نقصی نیست و می‌توانند به این موضوع نقد داشته باشند.

اگر برنامه هفتم توسعه نقدپذیر نیست، همین مجلس باید پاسخگو باشد

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این برنامه را با انتقادات و پیشنهادات نمایندگان تغییر داد، گفت: برخی از نمایندگان بودند که مخالفت‌شان را با موضوع برنامه هفتم مطرح می‌کردند و می‌گفتند چطور ما برنامه هفتم را نقد کنیم. این به نوعی پارادوکسی است که خود نمایندگان عزیز در قالب آن قرار گرفتند. اگر این برنامه کاملی است که خودتان نوشتید. دولت سیزدهم تهیه کرده و مجلس آن را مصوب کرده‌ است. اگر نقدپذیر است آن را نقد کنید اگر نقدپذیر نیست که باید گفت جواب در درون خود سوال مستتر است. به نظرم این صحبت از طرف برخی نمایندگان قابل قبول نیست اگر می‌خواستند نسبت به برنامه هفتم حرفی بزنند، خصوصا آن‌ها که می‌خواستند مخالف حرف بزنند، امکان‌پذیر بود و جا داشت که نسبت به آن نقد روا داشته شود. در ثانی ۱۷ صفحه برنامه توسط آقای رییس‌جمهور ارائه شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است که می‌توانند آن را مطالعه کنند و اگر نقدی داشتند، مطرح کنند.

برنامه هفتم توسعه برای زنان جامعیت ندارد

وی با اشاره به اینکه بحث آقای رئیس جمهور روی برنامه هفتم بوده است، گفت: برای آن برنامه خیلی زمان گذاشته شده است البته بسیار نقدپذیر است و یکی از مواردی که می‌توان به برنامه هفتم نقد داشت برنامه‌هایی است که مربوط به زنان است . درباره زنان خیلی کم می‌توان در آن مطلب پیدا کرد و بسیار این موضوع در آن مسکوت است. تنها مواردی در خصوص خانواده و زنان سرپرست خانواده در آن مطرح شده است. این نشان می‌دهد که این برنامه برای زنان جامعیت و شمولیت ندارد. پس می‌شود به آن انتقاد کرد. صحبت آقای رئیس جمهور این نیست که این برنامه، برنامه‌ی بدون عیب و اشکالی است. صحبت ایشان این است که برای این برنامه بسیار وقت کارشناسی گذاشته شده است و هزینه اتفاق افتاده است، تهیه شده و به تصویب رسیده است و ما نباید مانند یک کتاب که خواندنی نیست، آن را کنار بگذاریم.

برنامه هفتم توسعه قابل بررسی و اصلاح است،‌ کتاب مقدس نیست که نتوانیم آن را تغییر دهیم

مافی در پاسخ به این پرسش که دولت چهاردهم چگونه می‌تواند برنامه هفتم را اجرایی کند، تصریح کرد: منظور آقای رئیس جمهور این است که برنامه هفتم را نبندیم و به یک گوشه‌ای بگذاریم، از آن استفاده کنیم. باید همین برنامه را اجرایی کنیم، بسیار هم خوب است و می‌شود نقدهایی هم که در این برنامه وجود دارد را تکمیل کرد. خود آقای رئیس‌جمهور می‌توانند، لوایحی را آماده کنند و در مجلس به تصویب برسانند و آن را کامل کنند. برخی در فضای مجازی مطرح کرده بودند که ما چگونه می‌توانیم به برنامه هفتم نقد داشته باشیم. بله کاملاً می‌توان به آن بخش‌هایی که این برنامه ضعف دارد نقد وارد و پیشنهادات را اعلام کرد. برنامه هفتم هم ضعف‌هایی داشت که می‌شود به آن نقد کرد. کتاب مقدس که نیست، بگوییم نمی‌توان آن را نقد کرد. قابل نقد و بررسی و قابل اصلاح است و می‌توان لوایحی آورد و آن را کامل کرد.

به معاونت زنان ریاست جمهوری توصیه می‌کنم،  برنامه هفتم را در حوزه زنان مورد نقد و بررسی قرار دهند

وی خاطرنشان کرد: من به طور خاص در حوزه زنان به دولت توصیه دارم. برنامه توسعه هفتم به خوبی نتوانسته است در حوزه زنان تمام آن مواردی که می‌تواند برای زنان در برنامه اجرایی شود و آن مشکلات عمومی و کلی را برطرف کند، وجود ندارد. خصوصاً به معاونت امور زنان ریاست جمهوری توصیه دارم که باید به طور جدی برنامه هفتم را در حوزه زنان مورد نقد و بررسی قرار دهند، ضعف‌های آن را به سرعت استخراج کنند و لوایحی آماده کنند تا این کمبودها و ضعف‌ها جبران شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز