گزارش ایلنا از جلسه استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی
جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی امروز در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است که بعد از شنیدن صحبتهای موافقان و مخالفان این استیضاح و دفاعیات فاطمیامین نمایندگان درباره ادامه همکاری وی در دولت سیزدهم با آرای خود تصمیمگیری خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین در دستور کار مجلس قرار داشت.
محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور وی را در این جلسه همراهی میکنند.
بازار در دوران فاطمی امین نهتنها کنترل نشد بلکه روند صعودی گرفت/ وزیر مدیریت شرکت نمایشگاهها را به روابط عمومی خندوانه سپرده است
در ابتدای این جلسه هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس در جلسه امروز هنگام حضور در جایگاه ناطقین به عنوان نماینده موافق استیضاح و در واکنش به دو گفتن نمایندگان به حضور خود در جایگاه ناطقین گفت: احسنت به مجلسی که در ابتدای حضور بنده هنوز صحبت شروع نشده واکنش نشان میدهد. می خواهم بدانم این «دو-دو»ها از نماز تو آمده یا از تماسهای دیشب به فشارها و لابیها.
وی در ادامه در موافقت با استیضاح وزیر صمت طی سخنانی گفت: آقای فاطمی امین! بازار در دوران شما نه تنها کنترل شد بلکه روند صعودی به خود گرفته است از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.
چنارانی ادامه داد: باید از شما و تیم صالح و متخصصان تبدیل کنیم که به کارهای اساسی در حوزه خود را انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهای که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو جالب و شنیدنی است که همین ارابه مرگ هم برای به دست آوردنش باید هزار بلا به سر مردم بیاید قرعه کشی روش غلط و غیر عادلانه است و توهین به جایگاه و شأن مردم ایران.
نماینده نیشابور افزود: امروز متاسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و دوباره می تواند برای فرزند دیگری هم ثبت نام کند اما در خانواده دیگری در ایران حتی یک خودرو هم وجود ندارد و نه یک دوچرخه بلکه یک چرخ هم از صنعت خودروسازی کشور سهم ندارد.
وی ادامه داد: برای ساماندهی به صنعت خودرو و رفع مشکلات آن ما در مجلس مصوب کردیم و گفتیم که اجازه دهید نمایندگان خودروهای با استاندارد های جهانی وارد شود اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من رئیس فراکسیون نمایشگاه ها هستم، از دوران امیرکبیر ما در نمایشگاه بین المللی غرفه داشتیم، نمایندگان محترم آقای وزیر صمت اداره شرکت نمایشگاهها را به روابط عمومی خندوانه سپرده است.
رشیدی کوچی در موافقت با استیضاح وزیر صمت:
خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کردهایم
جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکردهام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما میگویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامهریزی و از همه مهمتر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.
وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر میرسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن میپردازم و سعی میکنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.
رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیادهخواهی زیادهخواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبهها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمیدهید بلکه در جهت کاهش قیمتها گام برمیدارید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کردهایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسامآور و افسارگسیخته قیمتها، دهنکجی به مردم نیست.
وی ادامه داد: عدهای تلاش کردند با همسانسازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعهکشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آییننامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.
رشیدی کوچی عنوان کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آییننامه واردات خودرو دقت میکردید. بسیاری از جوانان دغدغهمند و گاهاً معترض که با آنها صحبت میکردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری میکردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جملهای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمیتوانم یک خودروی پراید تهیه کنم».
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی ۸۰ هزار دلاری به قیمت ۷۰۰ هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی ۱۵ هزار دلاری را به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی ۲۴ هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونهای آییننامه تنظیم شده که خودروی ۱۰ هزار دلاری با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دست مردم میرسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکتهای زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمیشد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفهها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.
وی گفت: برخیها صحبت از مسائلی می کنند که وزیر نیز نمیتواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمیرسد و هرگونه که میخواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت میکنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.
رشیدی کوچی عنوان کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصهای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت میکنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفتهاند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قویتر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.
در بازار نشانهای از خروج دلالان و تحقق وعدههای وزیر مشاهده نمیشود
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در جلسه امروز مجلس و در موافقت با استیضاح وزیر صمت طی سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از نمازگزاران در حرم شاهچراغ به محضر حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران و خانواده های داغدار و گرامیداشت فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز، گفت: استیضاح یکی از اهرم های نظارتی مجلس است تا وزیر در عمل به برنامه هایی که از پشت تریبون در هنگام رأی اعتماد اعلام کرد، جدی باشد و نباید اینگونه باشد که برنامه ها تنها برای روز رأی اعتماد و جلب نظر نماینده تبیین شود.
وی در ادامه تصریح کرد: استیضاح تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه را در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه ها و وعده ها ایجاد می کند. در ارتباط با انفعالاتی که در بازار خودرو در مدت وزارت آقای فاطمی امین صورت گرفته، باید به اظهارات وی در مجلس اشاره کنم که برای اصلاح رویه های نادرست صنعت خودرو، برنامه هایی را اعلام کرد. وی همسو با نمایندگان و صاحب نظران این حوزه گفت تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت، اما متاسفانه همچنان بین تولید و تقاضا شکاف جدی وجود دارد.
بدری یادآور شد: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افزایش تولید تلقی کرد. متاسفانه درب همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد! ارتقای کیفیت خودرو از دیگر وعده های وزیر صمت بود که دغدغه نمایندگان و رهبر معظم انقلاب نیز بود، اما مردم همچنان ناراضی هستند و حق با مردم است، سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت های مختلف، از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند. در این شرایط چگونه کیفیت خودروهای داخلی ایران را می توان ارزیابی کرد؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: حذف قرعه کشی از دیگر وعده های آقای فاطمی امین بود، اما با ورود به سال جدید این وزارتخانه اعلام کرد که نمی توان قرعه کشی را حذف کرد، کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز از دیگر وعده های وزیر بود که هرگز محقق نشد. متاسفانه آنچه در بازار می بینیم کمترین تشابه را با اظهارات وزیر صمت دارد و به هیچ عنوان شاهد کنترل بازار یا خروج دلالان از بازار نیستیم.
وی افزود: یکی از اصلی ترین وعده های آقای فاطمی امین برای پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی و ساماندهی بازار، افزایش کیفیت و امنیت، موضوع واردات خودرو بود که محقق نشد. در موضوع شرکت ها و افراد واردکننده بحث بسیار وجود دارد. متاسفانه مونتاژکاران مجوز واردات پیدا کرده اند.
بدری با انتقاد از عدم درک وزیر صمت از واقعیت های بازار خودرو اظهار کرد: افزایش تیراژ و تولید، عدم کاهش قیمت خودرو و عدم ارتقای کیفیت خودرو بازار را بلاتکلیف نگاه داشته، از سوی دیگر عدم رعایت اصل شایسته سالاری در انتصابات سبب شده تا بیش از ۷۰ نفر بدون سابقه یک ساعت کار اجرایی و به صورت سفارشی یا فامیلی وارد این وزارتخانه شوند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه به وضعیت افزایش قیمت کالاها و گرانی مستمر برخی از اقلام مورد نیاز روزانه مردم اشاره کرد و گفت: گزارش نظارتی وزیر از بازار با آنچه در کف خیابان و شهر وجود دارد، کاملا متفاوت است، ما و مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت اقلام به صورت روزانه را نمی پذیریم.
فاطمی امین در مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است
حسن نوروزی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس و در موافقت با استیضاح وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول ۶۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۹ با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون ۸ ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.
وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن ها واگذار نمی کنید؟
نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته اید که قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می شود لذا باید پرسید چرا ۴۹ هزار تومان به فروش می رسد و این مبلغ در این بین به کجا می رود؟ در واقع ۲۰ هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می شود به جیب کدام دلال ها می رود؟
وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی کنند؟
وی در پایان با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی کنید.
کارنامه وزیر صمت نشان میدهد به هیچیک از وعدههای زمان رأی اعتماد، عمل نشده است
سید مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس و در جریان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت، گفت: با گذشت ۳ ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.
وی افزود: آقای رئیس جمهور! مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما داشتند و خصوصا در بحث تنظیم بازار نگاه ویژه ای به دولت بود، همچنین در بخش کنترل قیمت ها و سر و سامان دادن به معادن و خودرو امید زیادی به دولت داشتند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمی و کیفی روبه رو شود و موانع موجود از پیش پای آن برداشته شود ولی با تلخی و تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسیاری از معادن نیز ضمن آنکه تجهیزات لازم برای بهره برداری را ندارند با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه اند، همچنین خام فروشی و عدم فرآوری همچنان در اغلب معادن ساری و جاری است و مرور کارنامه آقای وزیر صمت نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده هایی که در زمان رأی اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده هایی مانند کم اثر کردن تحریم ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع بخشی به شرکت های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده های عملی نشده است.
نماینده مردم میانه در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.
وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد در صنعت، گفت: اگر در بخش برخورد با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت المال خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش ها نیز موفق نخواهیم شد، من بارها عرض کردم ما سال ها است که مافیاهایی را در کشور داریم، مافیای خودروسازی که هر دولتی را در شکم خود حذف می کند و کدامیک از نماینده ها و شهروندان و کدام یک از آحاد ملت از این صنعت راضی است، اما چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد به شکل آزاد و صحیحی انجام شود و نه می گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور رونق بگیرد و چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.
حسینی تصریح کرد: دومین مافیایی که در کشور همچنان به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای نظام بانکی است چرا که هیچ یک از مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کند و همچنان مبتلا به ربا است و همچنان در بحث ارائه تسهیلات کلان و اشخاصی که خودشان مایلند اقدام می کنند اما در بحث ارائه تسهیلات برای زوج های جوان کارشکنی می نمایند و مافیای سومی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کردند مافیای قاچاق کالا و واردات است.
توضیحات قالیباف درباره دلایل عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر صمت
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی استیضاح فاطمی امین، گفت: لازم است این نکته را جهت اطلاع نمایندگان عزیز عرض کنم که جناب آقای رئیس جمهور هم به صورت شفاهی و هم کتبی نامه ای نوشته اند و ضمن تشکر از نمایندگان، اعلام کردند قصد شرکت در جلسه امروز صحن علنی را داشتند، اما از آنجا که موضوع سفر دوجانبه نخست وزیر ارمنستان پیش آمد و رئیس جمهور باید از ایشان استقبال کرده و جلسه ای برگزار می کردند، امکان حضور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی را نداشتند، بنابراین به دوستان خداقوت گفته و عذرخواهی کردند.
ضعفهایی که دارم را میپذیرم
سیدرضا فاطمی امین در جریان جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس ضمن تسلیت حادثه ناگوار در شاهچراغ گفت: جناب آقای رئیسجمهور تمایل داشتند در این جلسه حاضر باشند و پیامی ارسال کردند؛ در این پیام آمده است که ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان با دولت مردمی و تاکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات وزیر صمت شخصا در جلسه شرکت کنم. لذا به دلیل همزمانی با سفر نخست وزیر ارمنستان و میزبانی اینجانب امکان حضور میسر نشد. با عنایت به اقدامات مثبت دوره یکساله در حوزههای مختلف انتظار دارم نمایندگان با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست و تحول گرا را فراهم نمایند تا با بهرهگیری از دیدگاهها و نقدهای نمایندگان به ویژه درخواست کنندگان استیضاح، اقدامات خود را ادامه دهد.
وی ادامه داد: همکاران محترم، ما در یک کشتی هستیم؛ دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی و کمک مشکلات کشور را حل کنند. بنده ضعفهایی دارم که میپذیرم و پاسخ هایی دارم که بیان میکنم. ما چه چیزی دریافت کردیم؟ این حوزه پر چالش و پر دردسر است. ثبات مدیریتی نبوده و چالشهای انبوه با تغییر مدیریت انباشته شده است. ما وارث چالشهای انبوهی هستیم. بنده اعتراف میکنم مسائلی همچنان وجود دارد اما من اولویتبندی کردم.
فاطمی امین افزود: البته من خبرهای بسیار خوبی برای شما نمایندگان دارم؛ اولین بحث خوردو است. خودرو قضه پر غصهای است که نه من، نه شما، نه مردم و نه مقام معظم رهبری از آن راضی نیستیم. من میتوانستم کنار بایستم و از خودروسازان انتقاد کنم و میتوانستم کار کنم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم.
وی بیا این اینکه قطعا باید خودروسازی در ایران اصلاح شود اما خبر خوب این است که روند حرکت مناسب است، گفت: اتفاقاتی افتاده است؛ شما حرکت را ببینید و نه وضعیت را. وضعیت امروز خوب نیست اما نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است. نمیشود مسائل چند ده ساله را در یکسال حل کرد. تمرکز را بر ثبات تولید گذاشتیم. سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارش تهیه کرد. خودرو یک کالایی است که روزی ۵۰۰ هزار تا تولید میشود و اگر یک قطعه کم باشد، خودرو کف پارکینک قرار میگیرد. ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو، ۴۷ درصد افزایش تولید وانت، ۴۵۰ درصد افزایش تولید ون،۷۸ درصد تولید رشد اتوبوس و بیش از ۱۴۰ درصد کامیون کشنده افزایش داشته است و همه این درصدها می گوید که ما پیشرفت داشته ایم و همین اتفاق ها سبب شد که ما دو هفته گذشته قرعه کشی را در خودروسازی سایپا حذف کنیم. قرعه کشی که در آن تماما مشکل فساد و رانت وجود دارد و بقیه مشکلات نیز به کمک شما و خداوند حل خواهد شد.
فاطمیامین گفت: امروز خودروسازان به دنبال فروش قسطی هستند و این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم، مشکلاتمان حل نمیشود. همه به کیفیت معترض هستیم؛ اما مگر کاری است که در یکماه و دو ماه حل شود. ما پروژه تعریف کردیم و آن حرکت به سمت پیشرفت است. در بحث انحصار سهم خوردوسازان به جز ایران خودرو و سایپا ۷ درصد بود که امروز ۱۵ درصد شده است. کار عملیاتی شده است.
وزیر صمت خطاب به ریاست مجلس گفت: خواستار پیگیری قضایی هستم، گفتند دوستان من در واردات خوردو هستند. اگر ثابت شد من استعفا میدهم و اگر اثبات نشد پیگیری قضایی میکنم.
فاطمی امین گفت: دوستان عزیز همه شما از هپکو خاطره دارید و از هفت تپه خاطره دارید. اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به روش هپکو صورت میگرفت، هزاران هپکو ایجاد میشود. بنده مسئول صنعت هستم. من برای این که شائبه نباشد قیمت گذاری را به کانون وکلای قوه قضاییه سپردم. ما تا مردادماه دنبال قیمت گذاری بودیم. برای ایران خودرو و سایپا آگهی دادیم اما برای ایران خوردو یک مشتری آمد.
وی ادامه داد: بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمیگشت؛ وقتی من مسئولیت را تحویل گرفتم هر روز تحصن داشتیم. یکی از بحث ها کاهش معوقات است. گارانتی خودرو از دو سال به سه سال رسید. در حوزه خوردو نکات زیادی میتوان گفت. من خودم از بهبهان بازدید کردم؛ ما همه از تصادفات ناراحت هستیم اما جاده و پلیس و مردم هم نقش دارند. من هم از تصادفات آسیب دیدم. اما نخواستم فقط انتقاد کنم زیر بار رفتم تا مشکلات حل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در معدن عقب ماندگیهای زیادی داریم؛ مانند آدم پولداری هستیم که زمین دارد اما نمیداند این زمین چه امکاناتی دارد اما میخواهد این را واگذار کند. ما در حوزه اکتشافات عقب هستیم. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد و ذخایر سنگ آهن، مس و طلا پیدا شد. اولین کاری که تمرکز کردیم بحث زمین شناسی است. ما ۳۲۰ مصوبه داشتیم که گاها متناقض بود و باعث رانت میشد و همه را ابطال کردیم.
وی افزود: یکی از بزرگترین اقدامات این بود که در مزایده معادن التزام کردیم صلاحیت فنی مورد توجه قرار بگیرد. قبلا هرکس پول داشت وارد کار میشد. ما برای اولین بار امتیاز فنی را در مزایده معادن اضافه کردیم. این کار بسیار بزرگی بود.
فاطمی امین گفت: در بحث ماشین آلات ۱۰۰ درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده است. این به معنی افزایش فعالیت معدن است. ما ۳۰ بسته سرمایهگذاری در مزایده اعلام کردیم. ۱۰ هزار مزایده دیگر در بهمن و خرداد سال آینده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: وی افزود: ما ۳ هزار معدن داشتیم که نامعلوم و معلوم نبود دست چه کسی است. این به معنی مبارزه با فساد است که به ۳۰۰ رسیده است. رفتیم تمام رانتهایی که قبلا بود چه کسانی از این رانت استفاده میکردند. به طور کامل محاسبه نامه ها الکترونیکی شدند. برداشت را با پهپاد کنترل کردیم تا حقوق ملت ضایع نشود. در بحث فولاد گفته شده انحصار دولتی در فولاد وجود دارد؛ ۹۴ واحد فولادی داریم که وزارت صمت تنها در یکی یعنی فولاد مبارکه سهام دارد. ما ۱۷ درصد سهم داریم.