خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

غرب تلاش می‌کند ارزش‌های تصنعی خود را با توسل ابزاری به حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل کند

غرب تلاش می‌کند ارزش‌های تصنعی خود را با توسل ابزاری به حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل کند
کد خبر : ۱۲۶۲۰۶۱

وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه در دنیای کنونی غرب تلاش می‌کند ارزش‌های تصنعی خودش را با توسل ابزاری به حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل کند. این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اقداماتی کاملا در تعارض با حقوق اولیه انسان‌ها را پیگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) گفت: متاسفانه در دنیای کنونی غرب تلاش می‌کند ارزش‌های تصنعی خودش را با توسل ابزاری به حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل کند. این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اقداماتی کاملا در تعارض با حقوق اولیه انسان‌ها را پیگیری می‌کنند. در دهه های گذشته ابزار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی فروش سلاح و دامن زدن به برخی جنگ‌ها در نقاط مختلف جهان برای منتفع شدن منافع غرب بود.

وی افزود: در دو دهه اخیر این موضوع به استفاده ابزاری از تروریسم در راستای تحقق منافع آمریکا و برخی کشورهای غربی توسعه پیدا کرده است. بنده فقط می‌خواهم یک نمونه از رفتار آمریکا و انگلیس بین سال‌های ٢٠٠٣ تا ٢٠١١ میلادی را در کشور همسایه و اسلامی خودمان عراق را به عنوان یک مصداق از رفتار ناقض حقوق بشر آمریکا و انگلیس در منطقه را عرض  کنم. مستحضر هستید در این سال‌ها عراق در اشغال آمریکا و انگلیس قرار داشت؛ شمال و مرکز در اشغال نظامیان آمریکایی با ١٧۵ هزار نیرو و جنوب و مناطق نفت خیز در اشغال نیروهای نظامی انگلیس قرار داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: در آن زمان در دیداری که با یکی از مقامات وقت عراق داشتم، ایشان گفتند که ما با یک معضلی مواجه شدیم و مستحضر هستید که در آن سال‌ها خودروهای انتحاری و انفجاری و اقدامات و عملیات‌های تروریستی گسترده در عراق انجام می‌شد و گاهی اوقات بیش از ١٢٠ مورد انفجار تنها در بغداد و حومه بغداد رخ می‌داد. ایشان گفتند ما به عنوان بخش امنیت عراق متوجه شدیم که بخشی از تجهیز الکترونیکی این خودروهای انفجاری توسط گروهی در منطقه سبز بغداد انجام می‌شود. منطقه سبز بغداد تحت نظارت کامل امنیتی آمریکا قرار داشت. سفارت‌خانه های مهم غربی و ساختمان های هیات حاکمیت عراق همه در این منطقه قرار داشت.  اینکه در چنین منطقه‌ای، ویلایی مرکز تجهیز خودروهای انفجاری باشد برای مسئولین عراق عجیب بود. 

وی ادامه داد: به من گفتند که مقامات عراقی توانستند مجوز بگیرند تا نیروهای ویژه بتوانند در مواقع خاص وارد منطقه سبز بغداد شوند. در این ورود دیدند ٧ نفر از اتباع این ویلا آمریکایی بودند و ۴ نفر از اتباع کشورهای منطقه هستند. این ١١ نفر را به زندان مقدادیه انداختند. این برادر مسئول عراقی گفتند اما ساعتی بعد فشار آوردند که این افراد باید آزاد شوند اما ما آزاد نکردیم که در نهایت آمریکایی‌ها با عملیات نظامی وارد شدند و  ظرف ٢ الی ٣ ساعت آنها را به زندان ابوقریب منتقل کردند. که در بین این زندانیان بیش از هزار زندانی با جرائم مختلف وجود داشت. ایشان گفتند ماه‌ها گذشت و ما مرتب پیگیری می‌کردیم و به مقامات آمریکایی می‌گفتیم این ٧ آمریکایی علیه مردم عراق اقدام کرده‌اند و باید برای محاکمه به مسئولین عراقی تحویل داده شوند. 

امیرعبداللهیان گفت: تا همین امروز که ما صحبت می‌کنیم مقامات آن زمان عراق می‌گویند آمریکایی‌ها به ما نگفتند سرنوشت آن ٧ آمریکایی چه شد. حتی عراقی‌ها تهدید کرده بودند که اگر سرنوشت این افراد را اعلام نکنید ما بصورت رسانه‌ای عمل خواهیم کرد و آمریکا هم تهدید متقابل کرد که شما شاهد بودید در یک مقطع شبکه CNN گزارشی پخش کرد که عراقی‌ها در زندان های خودشان مرتکب شکنجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک فضاسازی گسترده‌ای ایجاد کردند اما در حوزه دیپلماتیک گفت‌وگوهای امنیتی دفاع جانانه‌ای انجام شد و در یک موضوعاتی و در حوزه میدانی خود این مسأله یکی از عواملی شد که آمریکایی‌ها بخواهند به حضور اشغالگرانه خودشان پایان دهند.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: اینجا از شهید عزیزمان شهید حاج قاسم سلیمانی نام برده شد که واقعا نقش بزرگی در دفاع از حقوق بشر و کرامت انسانی ایفا کردند و همچون خورشید میدرخشند در قهرمانی مبارزه با صهیونیست و تروریسم و در خاطراتی که گاهی در جلسات نقل میکردند از این نمونه‌ها و این مصادیق بسیار وجود داشت. از جمله اینکه در نقض رفتار امروز آمریکایی‌ها ایشان می‌گفتند در عملیات گسترده‌ای که داعش در سوریه و عراق انجام می‌داد مشکل ما این بود که وقتی در عراق عملیات انجام می‌شد داعش را آمریکایی‌ها جابجا و به مناطقی از سوریه منتقل می‌کردند و اگر در سوریه عملیات سنگین می‌شد این‌ها را به عراق منتقل می‌کردند کما اینکه در ٢ الی ٣ سال اخیر رهبرانشان را از لیبی و عراق به افغانستان منتقل کردند.

وی افزود:  ایشان گفتند در یکی از عملیات‌ها در اتاق فرمان مشترک، نظامیان عراق و آمریکا در عرصه مبارزه با داعش با مانیتورهای پیچیده کل عراق را رصد می‌کردند. سردار می‌گفتند بارها مسئولین نظامی عراقی به من می‌گفتند کارناوال ٧٠ و ٨٠ هزارتایی داعش با امکانات از مثلا تکریت خارج و به سمت فلوجه می‌رفتند. مقامات عراقی هرچه اصرار می‌کردند که ژنرال ما اطلاعات این افراد را داریم که چه افراد خطرناکی در این کارناوال حضور دارند اما ژنرال آمریکایی قهوه می‌نوشید و می‌گفت این تصاویر را فرماندهان ما در وزارت دفاع آمریکا می‌بینند و اگر آن‌ها اعلام کنند ما اقدام خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: سردار می‌گفتند تا زمانی که توانستند داعش را با کمک خدا و مردم عراق و مرجعیت دینی و نیروهای مدافع حرم شکست دهند آمریکایی‌ها دست از قهوه نوشیدنشان برنداشتند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز به آن فروش سلاح و جنگ‌هایی که سودش را کارخانه‌های اسلحه سازی آمریکایی می‌برند، مباحث استفاده ابزاری از تروریسم نیز اشاره شده است و نمونه بارز آن خانم شیرین ابوعاقله است که به خوبی به وضعیت ایشان اشاره شده است.  ما مفتخر هستیم که امروز در جمهوری اسلامی ایران در این مراسم و ابتکار قوه قضاییه با اهدای هدیه و تجلیل از شخصیت یک بانوی خبرنگار مسیحی فلسطینی، بار دیگر حمایت خودمان را از موضوع فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی در سراسر سرزمین اصلی و مادری با پایتختی قدس شریف اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مفتخر هستیم که با صدای بلند اعلام کنیم که تجربه انقلاب اسلامی و تجربه جمهوری اسلامی و تجربه مقاومت اثبات کرده که در مقابل جاه‌طلبی‌های رژیم آپارتاید و جعلی صهیونیستی هیچ چیز جز زبان قدرت و مقاومت تأثیرگذار نیست اما با این حال جمهوری اسلامی ایران راهکاری سیاسی مبتنی بر برگزاری رفراندوم در میان ساکنین اصیل فلسطینی اعم از مسیحی، مسلمان و یهودی را ارائه کرده است و این ایده بارها طی دو دهه از زبان مقام معظم رهبری بیان شده و در دبیرخانه سازمان ملل ثبت شده است و یک راهکار سیاسی دموکراتیک در مقابل جهانیان قرار داده است.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم ابتدا باید در میان ساکنان اصیل سرشماری انجام شود و سپس با نظارت سازمان ملل یک رفراندوم در میان این ساکنان اصیل و البته نه میهمانان ناخوانده انجام شود. آن چیزی که در حقوق بین المللی و حق تعیین سرنوشت یاد می‌کنیم و طی دهه‌های گذشته جهان هیچ توجهی به حقوق اولیه فلسطین نداشته و ندارند. حتی در این طرح برای تامین هزینه ها نیز صندوقی بین‌المللی پیش بینی شده است .قطعا صهیونیست‌ها از این ایده حمایت نکرده و نخواهند کرد . آنچه که زبان صهیونیست‌ها است زبان قدرت و مقاومت است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز