خبرگزاری کار ایران

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری: / مشروح /

توضیحات اژه‌ای در مورد گله ناطق‌نوری، بخشنامه شهرداری، مهدی هاشمی و احمدی‌نژاد

توضیحات اژه‌ای در مورد گله ناطق‌نوری، بخشنامه شهرداری، مهدی هاشمی و احمدی‌نژاد
کد خبر : ۱۹۱۹۶۲

پسر ناطق نوری علیه احمدی نژاد به دستگاه قضایی شکایت نکرده است / اتهام مهدی هاشمی اقتصادی و امنیتی است / اسامی ۶ نفر از مقامات ارشد دولت قبل در لیست بدهکاران بانکی ما نیست / زنان باید از شهرداری ممنون باشند / شکایت فاضل لاریجانی از مرتضوی در حال رسیدگی است

دادستان کل کشور توضیحاتی را در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد، رحیمی، گله ناطق نوری از دستگاه قضایی، بابک زنجانی، دیه دختران شین‌آبادی و بخشنامه شهرداری ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی گفت: این رژیم جعلی و آدم‌کش همچنان به جنایات خود و قتل مردم بی‌دفاع ادامه می‌دهد در حالی که جوامع بین‌المللی و برخی کشورهای عربی نیز هیچ اقدام شایسته‌ای را در این خصوص انجام نمی‌دهند.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیروزی مقاومت و مردم فلسطین هر چه زودتر جنایت‌کاران رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در همین دنیا به دست مردم محاکمه شوند.

وی با اشاره به آلوده شدن محیط زیست، تخریب جنگل‌ها و اشغال حریم رودخانه‌ها و برخی سواحل دریاها گفت: این اقدامات به شکل غیرقانونی و غیرمجاز بوده برای همین از سازمان‌ها و مقامات دولتی و همه کسانی که در این خصوص مسئولیتی دارند تقاضا می‌کنیم توجه لازم به مسئولیت خود داشته باشند. سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط نباید اجازه بدهند که به منابع طبیعی خسارت وارد شود.

دادستان کل کشور افزود: امیدواریم هماهنگی لازم میان محیط زیست و سایردستگاه‌ها ایجاد شود گاهی سازمانی‌های دولتی مجوزی را می‌دهند بدون اینکه محیط زیست موافق باشد اگر این مسائل با هماهنگی بیشتری انجام شود طبیعی است که مشکل مردم و قوه قضاییه نیز کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ابتدای کار جلوی تصرفات غیرمجاز و تخریب منابع طبیعی گرفته شود، گفت: امروز من از یکی از مسئولان ذی‌ربط سوال کردم و او گفت که از اواخر سال قبل تا روزهای اخیر دستور تخریب صد مورد از مواردی که به صورت غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها در تهران ساخته شده بود صادر شد و همچنین بیش از ۷۰ مورد از موارد تغییر کاربری غیرمجاز تخریب خواهد شد البته هیچ یک از اینها تخریب نشده و استاندار تهران گفته که باید شورای تامین استان تشکیل شود. اما با این حال اگر از ابتدا در این مورد فکری شده بود کار صاحبان آنها، دولت و قوه قضاییه راحت‌تر بود.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: با این حال قوه قضاییه مصمم است با متخلفین اعم از بخش خصوصی، دولتی و مسئول و غیرمسئول برخورد شود. یکی از این موارد اخیر دستور رئیس قوه قضاییه در مورد توقف کار معدنی در قله دماوند بود که سازمان محیط زیست با فعالیت آن مخالف بود و فعالیت‌هایی خلاف مقررات در آن انجام می شد.

سخنگوی قوه قضایه با تاکید بر ضرورت برخورد قوه قضاییه با اشرار و کسانی که مخل امنیت جامعه هستند، گفت: برخورد با این افراد در اولویت کار قوه قضاییه است و افراد نباید بی‌جهت خود را با مدعیان دروغین حقوق بشر همراه کنند. ما با کسانی که به حقوق مردم تعدی می‌کنند اگر لازم باشد آنها را به اشد مجازات در ملا عام محکوم خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در همین راستا حکم محکومیت چند نفر در شیراز اجرا شد و در سمنان نیز به جوخه اعدام سپرده شدند. در مورد مبارزه با مواد مخدر نیز همین برخورد را خواهیم داشت. در تیر ماه ما با همکاری وزارت اطلاعات در اصفهان توانستیم چند باند مواد مخدر را متلاشی کنیم.

وی ادامه داد: در یکی از موارد حدود ۶۰ کیلو کراک و در مورد دیگری حدود ۳۴۰ کیلو تریاک کشف و ضبط شد. اگر این مقدار مواد مخدر توزیع می‌شد خدا می‌دانست که چه اتفاقی رخ می‌داد بنابراین خواهش ما از خانواده‌ها این است که مراقب باشند که در دام مافیای مواد مخدر نیفتند. ما در قوه قضاییه از دستگیری و مجازارت افراد خوشحال نیستیم اما اجازه نمی دهیم بعضی با سودجویی جامعه را دچار مصیبت کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به پرونده فساد بزرگ بانکی نیز تصریح کرد: هر مقدار احکام این پرونده که قطعی می شود به اجرای احکام ارسال می‌شود بر همین اساس در روزهای گذشته ۲۰ نفر از کارمندان و مدیران بانک ملی که مرتبط با این فساد بودند احکامشان قطعی و اجرا شد در همین راستا حدود هفده یا هجده نفر محکوم به حبس شدند که احکام آنها در مرحله اجراست.

وی ادامه داد: برادر مه افرید یعنی مهرگان امیرخسروی نیز به شکل غیابی محکوم و حکم وی قطعی شد پس از آن اموال این فرد شناسایی شد و در روزهای آینده به مزایده گذاشته می‌شود.

وی در خصوص پرونده متهم شرکت نفت با اشاره به اینکه این فرد به همراه چهار نفر دیگر کماکان در بازداشت است، گفت: بازپرس پرونده از طریق وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور اموال او را ردیابی می‌کنند و همان طور که معاون اول رئیس جمهور دستور داده شرکت نفت اموال وی را بابت طلب خود بردارد این بار سبک‌تر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تعداد افرادی که در مسائل سال ۸۸ متهم شده بودند طی روزهای اخیر از ۲۸ نفر به ۳۸ نفر رسید، گفت: در همین راستا برای ۱۴ نفر احکام قطعی صادر شده و به مرحله اجرا رسیده است. مدت حبس این متهمان از یک تا ۱۳ سال است البته حکم آنها غیابی است و مابقی آنها نیز محاکمه شدند که احکام آنها نیز در حال طی تشریفات لازم است.

دادستان کل کشور همچنین عنوان کرد: افرادی هستند که با دفاتر غیرقانونی و شبکه‌های ماهواره‌ای موجب اختلاف میان مسلمانان می‌شدند و مسائلی ضدامنیتی را حتی در ایام هفته وحدت مطرح می‌کردند و مسائلی در خلاف اسلام نشر می‌دادند. برخی از عوامل اصلی این جریان دستگیر شدند و دفاتر غیرقانونی آنها پلمپ شد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه قوه قضاییه در نیمه دوم سال ۹۲ و در سال ۹۳ برخورد با متخلفان داخل قوه را از برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده است گفت: در همین راستا هشت قاضی تحت تعقیب قرار گرفتند که سه نفر محکوم و محاکمه شدندو احکام آنها نیز در مرحله تجدید نظرخواهی است و هنوز قطعی نشده است برای سه نفر دیگر نیز کیفرخواست صادر شده و پرونده دو قاضی دیگر نیز در حال رسیدگی است.

اژه‌ای با بیان اینکه در همین راستا ۱۲ نفر از وکلای مختلف نیز تحت تعقیب قرار گرفته‌اند نیز گفت: از این میان ۱۰ نفر محکوم شده ‌اند و دو نفر دیگر در مرحله رسیدگی است علاوه بر این چند نفر از سازمان ثبت اسناد نیز دستگیر و یا محاکمه شده اند که در صورت قطعیت حکم آنها، جزییات را خواهم گفت.

پسر ناطق نوری علیه احمدی نژاد به دستگاه قضایی شکایت نکرده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، خبرنگاری در نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا در خصوص گلایه روز گذشته حجت الاسلام ناطق نوری مبنی براینکه به اتهاماتی که احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی سال ۸۸ به برخی مسئولان نسبت داده رسیدگی نشده است از محسنی اژه‌ای پرسید که به نظر می‌رسد دستگاه قضایی اراده‌ای برای رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد نداردکه سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: مطلبی که از قول آقای ناطق نوری در روزنامه‌ها خواندم برایم ابهام داشت و متوجه نشدم که آیا ایشان و فرزندشان از آقای احمدی‌نژاد شکایت کرده‌اند یا خیر؟ چرا که در اظهارات مطرح شده از جانب ایشان گفته شده که با وکیلی در ارتباط با شکایت از احمدی‌نژاد صحبت کرده و وی گفته است که پیگیری شکایت به نتیجه نخواهد رسید.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: طبیعتا هر کسی که در دستگاه قضایی شکایتی را مطرح کند به آن رسیدگی خواهد شد اما الزاما نتیجه دلخواه شاکی که در حکم نباید باشد. از صبح پیگیر این مسئله بودم که آیا از سوی آقای ناطق نوری و یا فرزند ایشان شکایتی علیه محمود احمدی‌نژاد در دستگاه قضایی به ثبت رسیده که به نتیجه نرسیدم.

دادستان کل کشور ادامه داد: همین الان هم که از همکاران قضایی سوال پرسیدم اعلام کردند که شکایتی از سوی پسر حجت الاسلام ناطق نوری علیه احمدی‌نژاد واصل نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه در کیفر خواست مهدی هاشمی چه مطالبی ذکر و اتهام وی چیست؟ گفت: طبق ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه‌ها باید به صورت علنی برگزار شود مگر در سه موردی که در خود این قانون ذکر شده و تشکیل غیر عنلی آن با تشخیص قاضی است.

وی با تاکید براینکه به دلیل غیر علنی بودن دادگاه کیفر خواست در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: البته غیر علنی بودن دو جلسه گذشته به این معنا نیست که تا پایان دادگاه به صورت غیر علنی باشد وممکن است قاضی درمواردی تشخیص به برگزاری علنی دادگاه بدهد.

اتهام مهدی هاشمی اقتصادی و امنیتی است

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه جزئیات جلسه گذشته را نمی‌توان رسانه‌ای کرد اتهام مهدی هاشمی را اقتصادی و امنیتی عنوان کرد.

اسامی ۶ نفر از مقامات ارشد دولت قبل در لیست بدهکاران بانکی ما نیست

دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که در برخی ازسانه‌ها به نقل از یکی از نمایندگان مجلس اعلام شده که ۶ نفر از مقامات ارشد دولت قبل جز بدهکاران بانکی هستند آیا این مطلب صحت دارد؟ گفت از زمان مطرح شدن بحثمعوقات بانکی اقدامات لازم را انجام داده و از کلیه بانکهای خصوصی و دولتی خواسته‌ایم تا لیست بدهکاران ده میلیارد تومان به بالا را ارائه دهند ما مدعی هستیم که لیست ما کامل و مشخص است و موارد ابهامی را نیز رفع کرده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اسم شش نفری که در سایت‌ها نامبرده شده بود در لیست ما وجود ندارد.

زنان باید از شهرداری ممنون باشند

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص بخشنامه شهرداری تهران برای جداسازی زنان و مردان در ادارات مختلف شهرداری و اینکه این مساله مغایرتی با قانون و شرع ندارد، گفت: کرامت زن در این است که اگر در جایی که مرد است، جدا باشد. طبیعتا کار کردن در اتاق با نامحرمان برای زنان سخت است و زنان زمانی که با چند خانم دیگر در یک اتاق باشند راحت‌تر هستند. ما باید از اقدام شهرداری حمایت کنیم و از برخی مسئولان که نسبت به این مساله انتقاد کردند تعجب می‌کنم.

دادستان کل کشور این جداسازی را به نفع زنان دانست و گفت: به شخصه از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که اقدام پسندیده‌ای کرده و اگر این کار انجام شود به نفع زنان بوده و آنان نیز باید ممنون باشند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا یکی از روزنامه‌ها کاریکاتوری در مورد غزه منتشر کرده است آیا دستگاه قضایی قصد برخورد با این روزنامه را ندارد، گفت: خبر آن را شنیده ولی هنوز کاریکاتور را ندیده‌ام و با وجود اینکه مساله را پیگیری کردم اما متوجه نشدم دادستانی نسبت به این مساله ورود کرده است یا خیر.

شکایت فاضل لاریجانی از مرتضوی در حال رسیدگی است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی فعالان سیاسی مدعی هستند که قوه قضاییه‌‌ همان گونه که پرونده مهدی هاشمی را مورد رسیدگی قرار داده باید به ده پروند‌ه مفتوحی که سعید مرتضوی در دستگاه قضایی دارد رسیدگی کند و به دلیل آنکه برخی از پرونده‌های مرتضوی از سال ۸۵ تشکیل اما حکم قطعی برای آن صادر نشده موجب شده که برخی دستگاه قضایی را به دوگانگی رفتار متهم کنند که اژه‌ای پاسخ داد: اصولا پرونده در دستگاه قضایی یا با شکایت شاکی خصوصی یاگزارش مراجع رسمی یا ورود مدعی العملوم تشکیل می‌شود و هیچ پرونده‌ای نیست که بدون رسیدگی بماند برخی از پرونده‌ها به دلیل کارشکنی‌ها نیاز به زمان دارد اما این مساله موجب نمی‌شود که به اتهامات افراد رسیدگی نشود.

وی ادامه داد: در رابطه با فردی که نام بردید برخی پرونده‌ها رسیدگی و حتی حکم هم صادر شده که اکنون در دیوان عالی کشور است و برای برخی از پرونده ‌ها کیفرخواست صادر شده و برخی پرونده‌ها نیز در مرحله تحقیقات مقدماتی است. البته باید توجه کرد که تشکیل پرونده‌ها همزمان نبوده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که پرونده شکایت فاضل لایجانی از مهدی هاشمی در چه مرحله‌ای است؟ گفت: این پرونده نیز در حال رسیدگی بوده اما اطلاع دقیق ندارم که در چه مرحله از رسیدگی است.

در صورت امکان قرار بازداشت آذرپیک تبدیل می‌شود

سخنگوی دستگاه قضایی با در پیش بودن روز خبرنگار، حرفه خبرنگاری را از کارهای سخت عنوان کرد و گفت: به سهم خود از تلاش خبرنگاران از انعکاس اخبار تشکر می‌کنم.

خبرنگاری با اشاره به این مساله خواستار این شد که دادستان کل کشور مقدمات تبدیل قرار بازداشت صبا آذرپیک به قرار دیگر را فراهم آورد که محسنی اژه‌ای پاسخ داد در صورت امکان این کار انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری ضمن هشدار به خانواده‌ها در خصوص کلاهبرداری‌های صورت گرفته تحت عنوان شرکت‌های تعاونی گفت: مردم باید دقت کنند تا به هر کسی که وعده غیرممکن می‌دهند، اعتماد نکنند و با این کار خودشان و قوه قضاییه را گرفتار نکنند.

خبرنگاری از محسنی اژه‌ای در خصوص کارت‌های معافیت برخی ورزشکاران و اینکه آیا مدعی‌العموم در این خصوص وارد عمل خواهد شد؟ پرسید که وی پاسخ داد: از دستگیری این افراد اطلاعی ندارم اما اگر قوه قضاییه مطلع جعل برخی اسناد شود قطعا با آن برخورد خواهد کرد.

سه تن از خبرنگاران واشنگتن پست همچنان در بازداشت‌اند

وی در خصوص بازداشت ۴ تن از خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست اظهار داشت: در این خصوص تنها ۴ نفر دستگیر شدند که یک نفر با قرار وثیقه آزاد است و سه نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند و به دلیل اینکه این پرونده در مرحله مقدماتی است نمی‌توانم توضیحات بیشتری بدهم.

دادستان کل کشور در ادامه در خصوص پرونده‌های اقتصادی مربوط به قیر و دو برادر در اصفهان و همچنین پرونده «ز» گفت: برای پرونده «قیر» و دو برادر هنوز کیفرخواستی صادر نشده و به دادگاه نرفته است اما پرونده «ز» در مورد معوقات بانکی بود و ترتیبی داده شد تا بخشی از بدهی او به بانک‌ها پرداخت شود. بخش دیگر اتهامات او باقی مانده و در مورد او حکم صادر شده و به او نیز ابلاغ شده اما نمی‌دانم این حکم قطعی شده یا خیر.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به غیرعلنی بودن مهدی هاشمی چگونه برخی از سایت‌ها از جزییات آن خبر دارند؟ بیان کرد: اگر این اطلاعات از داخل دادگاه منتشر شده باشد، خلاف بوده و دنبال می‌شود چرا که کسی حق انتشار موارد موجود در کیفرخواست را ندارد.

دیه دختران شین‌آبادی را پیگیری می‌کنم

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه دیه زن و مرد برابر است از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که چرا دختران شین‌آبادی نصف دیه را دریافت کردند که محسنی‌ اژه‌ای پاسخ داد: دیه برابر نیست اما من این مورد را بررسی خواهم کرد.

وی در واکنش به سوال خبرنگار دیگری که مدعی بود هم‌زمان با مهدی هاشمی چند نفر دیگر نیز در رابطه با پرونده وی بازداشت شده‌اند، تصریح کرد: در این کیفرخواست فقط به اتهامات مهدی هاشمی رسیدگی می‌شود اما در مورد این پرونده قبلا افرادی محاکمه شدند و به اتهامات آنها رسیدگی شده است.

دادستان کل کشور همچنین در خصوص حضور یک ضابط قضایی در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از درگیری میان خانواده‌ها و پزشکان عنوان کرد: اگر منظور این است که در هر بیمارستان ما یک نماینده داشته باشیم این مساله امکان‌پذیر خواهد بود. اگر فردی مرتکب جرمی شود با شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری خواهد بود.

دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت معوقات بانکی نیز ابراز داشت: ما امیدواریم عزم جدی که بانک مرکزی اعلام کرده عملیاتی شود تا دیگر در آینده شاهد این معوقات نباشیم. برای این مسئله باید منتظر آینده بود اما قوه قضاییه نیز قطعا به وصول معوقات بانکی کمک خواهد کرد.

حکم معاون اول دولت قبل صادر نشده / دادگاه احمدی‌نژاد پایان نیافته

محسنی اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد و معاون اول او نیز گفت: جلسات دادگاه معاون اول احمدی‌نژاد پایان یافته اما هنوز حکمی صادر نشده است. با این حال در مورد پرونده خود آقای احمدی‌نژاد باید بگویم که هنوز جلسات دادگاه او به پایان نرسیده است.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد رانت ۶۵۰ میلیون یورویی که احمد توکلی آن را مطرح کرده بود، خاطرنشان کرد: تاکنون چیزی از دیوان محاسبات به قوه قضاییه ارجاع نشده است البته معمولا جرایم قوه قضاییه ارجاع می‌شود، نه تخلفات. من در مورد چگونگی این پرونده ورود نکردم اما در مجلس هم گفتم که اگر فردی از این انحصار استفاده کرده حدود هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز