آیتالله صانعی تاکید کرد:
جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت رأی مردم در چهارچوب موازین اسلامی
آنانی که از طرف امام به خود اجازه میدهند بگویند ایشان جمهوریت را به عنوان یک امر تشریفاتی یا اقناعی بیان کردند ظلم به ایشان و تمامی کسانی است که برای استقرار این نظام تلاش کردهاند.
یک مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت اراده، رأی و نظر مردم در چهارچوب موازین اسلامی؛ این نظریهای است که امام با تمام وجود به آن اعتقاد داشت.»
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آیتالله صانعی، آیتالله العظمی یوسف صانعی در شب دوازدهم فروردین در جمع عدهای از روحانیون و مردم درباره روز جمهوری اسلامی گفت: «در چنین روزی مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی که برای آن هزاران شهید داده شده بود و سالیان سال انسانهای عزیز گرفتار زندانها شده بودند رأی دادند. بنده با شناختی که طی سالیان متمادی از حضرت امام(س) دارم به جرأت بیان میکنم که ایشان دو عنصر جمهوریت و اسلامیت را با تمام وجود قبول داشت.»
این مرجع تقلید با اشاره به روز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش ادامه داد: «جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت اراده، رأی و نظر مردم در چهارچوب موازین اسلامی؛ این نظریهای است که امام با تمام وجود به آن اعتقاد داشت. جمهوری اسلامی یعنی مردم با رضایت و با انتخاب خود بر اساس موازین اسلامی عمل نمایند، به عبارت دیگر نظامی بر پایه رأی و رضایت مردم در چهارچوب ارزشهای اسلامی بوجود آورند. اگر به صحیفه امام هم مراجعه کنید میبینید این معنا و مفهوم در آن بسیار روشن است که میگوید ما رضایت مردم را میخواهیم چون اگر رضایت مردم نباشد باید با شمشیر با مردم برخورد کرد، و حال آنکه اسلام دین شمشیر، سرنیزه و استبداد نیست. اسلام دین اکراه و سیطره بر مردم نیست: «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»، «لَسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِر».
وی در ادامه افزود: «حضرت امام(س) با صراحت در پاسخ به استفتاء جمعی از علماء فرمودهاند: تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر میشده به بیعت با ولی مسلمین.»
آیتالله صانعی در بیان اهمیت رأی و اقبال مردم با اشاره به حکومت حضرت امیرالمومنین(ع) گفت: «امیرالمؤمنین(ع) با اینکه از طرف خداوند برای حاکمیت بر مردم منصوب شده بود که علاوه بر غدیر در مواضع زیادی بیان شده است و جزء بدیهیات مذهب شیعه است؛ امّا در مقام اجرا میبایست مردم از او پشتیبانی کنند تا بتواند احکام اسلام را اجرا کند و شرط عقلی اجرای احکام حتی در مورد امام معصوم و منصوب برای حکومت از طرف خدا؛ رأی و خواست مردم بود.»
وی تصریح کرد: «گرچه مقام خلافت از طرف خدا به ایشان واگذار شده است اما اجرای حاکمیت الهی بدون رضایت مردم امکان پذیر نیست. هنگامی که برای یک امامت جماعت در فرض اختلاف مأمومین حسب آنچه فقهاء بزرگ نظر دادهاند همانند شهید اول که در ذکری از علامه نقل میکند که معیار انتخاب اکثر است بایستی اقبال اکثریت مردم لحاظ شود، چگونه میتوان حکومت بر جامعه اسلامی را بدون خواست اکثریت مردم اجرایی کرد.
آیتالله صانعی ادامه داد: «اصلاً سراسر خطاب کلام اسلام با مردم است همه چیز با مردم است. نگاه کنید به سورههای قرآن و دقت کنید که چندین بار سخن از مردم به میان آمده است، تا به انسانهای غیرمعصوم بگوید این مردم هستند که همه کارهاند و اگر مردم اطراف شما را نگیرند شما فقط در حد یک آدم عادی هستید و این مردم هستند که در مقام حاکمیت و اجراء به شما اصالت میدهند. اگر جمهوریت و انتخاب مردم ملاک باشد و خودشان شخصی را برای حاکمیت برگزینند هر بلایی بر سر جامعه بیاید آن را بر گردن اسلام نمیگذارند بلکه میگویند خودمان انتخاب کردیم، اگر ضرر اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی بر جامعه تحمیل شد به اسلام برخورد نمیکند چون عیب از اسلام نیست بلکه مردم میگویند ما داریم چوب انتخاب نابجای خود را میخوریم.»
این مرجع تقلید در پایان ضمن تأکید بر اینکه نظر قطعی امام(س) بر جمهوریت و اسلامیت بوده مجددا متذکر شد: «آنانی که از طرف امام به خود اجازه میدهند بگویند ایشان جمهوریت را به عنوان یک امر تشریفاتی یا اقناعی بیان کردند ظلم به ایشان و تمامی کسانی است که برای استقرار این نظام تلاش کردهاند. ان شاء الله جمهوری اسلامی برای مردم مبارک خواهد بود در صورتی که به این دو عنصر اهتمام ویژه داشته باشیم و طوری عمل کنیم که وجهه جمهوری اسلامی در دنیا مثبت باشد.»