خبرگزاری کار ایران

آیت الله اراکی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه:

خیزشهای عمومی مسلمانان می توانست به تشکیل امت واحد اسلامی بینجامد

کد خبر : ۱۳۷۵۹۳

جهان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل با موجی عظیمی از بیداری اسلامی مواجه شد و جوامعی که در خواب غفلت فرو رفته بودند به تدریج سرنوشت سیاسی واقتصادی جهان اسلام را که به دست دشمنان اسلام افتاده بود را به دست گیرند.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: در حالی که این خیزشهای عمومی مسلمانان می توانست به تشکیل امت واحد اسلامی بینجامد، ولی توسعه کشورهای اسلامی کلید خورد و جنگ بین سنی و شیعه در گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پر برکت خاتم انبیاء حصرت محمد(ص) و همچنین امام ششم شیعیان اظهار داشت: هفته‌ی وحدت که به مناسبت میلاد رسول اکرم و امام صادق(ع) بر پا شده در واقع برای ادای یک وظیفه شرعی است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ما وحدت را به عنوان یک تکلیف شرعی می شناسیم، افزود: اگر جمهوری اسلامی و امام راحل و مقام معظم رهبری جهان اسلام را به وحدت کلمه دعوت می ‌کنند و دستور تاسیس مجمع جهانی تقریب را صادر می‌کنند و در راه وحدت مسلمین برنامه ریزیها تلاش های فراوانی صورت می‌گیرد، به عنوان یک تاکتیک سیاسی و یا موضع گیری مقطعی نیست. بلکه بحثما درباره وحدت مسلمین و وحدت جامعه اسلامی یکی از مهمترین شرایط دینی است که بر اساس آن خداوند متعال اسلام را با وحدت و تفرقه را با شرک و خروج از اسلام مساوی می داند.

آیت الله اراکی با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: خداوند می فرماید: روی خود را به سمت دین خدا استوار دارید و نماز به پا دارید و از مشرکین نباشید. به این معنی که کسانی که دین خود را چند پاره کرده اند و به فرقه های در حال ستیز تبدیل شده اند باید بدانند که این راه؛ راه اسلام نیست و ستیزهای فرقه ای و تبدیل شدن جامعه اسلامی و جوامع در حال ستیز یک انحراف از مسیر اسلام و مسیر دین خدا و سیره رسول اکرم است.

وی گفت: در جای دیگر خداوند متعال همه ادیان الهی را ادیانی معرفی کرده اند که انسانها را به وحدت دعوت می کنند.

آیت الله اراکی با اشاره به داستان عبرت آموز حضرت موسی و هارون در جریان انحراف بزرگ بنی اسرائیل گفت: موسی(ع) پس از دوره های بسیار سخت مبارزه بنی اسرائیل با فرعون و پیروزی بر دستگاه جبار فرعونی به دیدار با خدا و ملاقات برای تحویل گرفتن و آموختن شریعت دعوت شد و برادرش هارون را به جانشینی خود معین کرد و به او گفت؛ تو در قوم خود جانشین من باش و قوم خود را اصلا ح کن و هوشیار باش که از مفسدان نباشی. وقتی که دوره گفتگو به پایان رسید موسی(ع) پس از این که شریعت را به دست آورد خوشحال و سرخوش از این پیروزی بزرگ که دشمن نابود شده و شریعت را هم از خداوند متعال تحویل گرفته، ناگهان از سوی خداوند به او خبر رسید که قوم تو پس از تو گمراه شدند و عده ای آنها را به گوساله پرستی دعوت کردند در نتیجه کاخ امیدی که برای موسی به وجود آمده بود ناگهان فرو ریخت و خشم الهی سراسر وجود موسی را فرا گرفت.

وی ادامه داد: موسی بعد از آن به هارون گفت؛ چرا در برابر این قوم گنه کار قیام نکردی؟ هارون در جواب پاسخ داد: بنی اسرائیل راه گمراهی در پیش گرفتند اما تو به من ماموریت دادی و فرمود خلیفه من باش در قوم بنی اسرائیل و راه اصلاح در پیش گیر وترسیدم که مبارزه را در غیبتت آغاز کنم، بنی اسرائیل پراکنده و پاره پاره شوند و دیگر امتی باقی نمانند که تو آنها را راهنمایی و ارزوهای الهی خود را در میان این امت پیاده کنی.

وی در ادامه تصریح کرد: از این آیه نتیجه می گیریم که مسئله وحدت آنچنان اهمیت دارد که پیامبری همچون هارون در برابر گوساله پرستی قومش نرمش اختیار می کند و برای این که وحدت از بین نرود، سکوت پیشه می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته این سکوت به معنای عدم اعتراض زمانی نبود، بلکه به معنی خودداری از مبارزه مسلحانه و جنگ و خونریزی بود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب خاطر نشان کرد: جهان اسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل با موجی عظیمی از بیداری اسلامی مواجه شد و جوامعی که در خواب غفلت فرو رفته بودند به تدریج سرنوشت سیاسی واقتصادی جهان اسلام را که به دست دشمنان اسلام افتاده بود را به دست گیرند.

وی همچنین در توضیح گفت: ما شاهد بودیم که یک مشت اراذل و اوباش را در نقاط مختلف دنیا جمع کردند و خانه های مردم مسلمان فلسطین را اشغال و مردان آنها را کشتند و زنان آنها را بی سرپرست کردند و ما دیدیم که در آن زمان جوامع اسلامی واکنش مناسبی نشان نداد و چنانچه عکس العملی هم نشان می داد با آن روحیه ضعیف با شکست روبرو می شد و چنین شد که رژیم صهیونیستی توانست به عنوان قدرتمند ترین رژیم در منطقه قدرت خود را به رخ تمام دولتهای منطقه بکشاند.

وی ادامه داد: این چنین شد که این محصول نامشروع و ولید نامیمون رژیم صهیونیستی مجال حاکمیت بر سرنوشت انسانها را پیدا کرد و یک مشت انسانهای بی هویت این چنین در مقدرات جامعه اسلامی حکمرانی کردند تا این که انقلاب اسلامی تمام بنیاد استعمار گران در منطقه را شکست و مقاومت اسلامی در لبنان و سوریه و فلسطین و سایر کشورهای منطقه شکل گرفت و ما شاهد پیروزیهای مقاومت اسلامی در مناطقی همچون جنونب لبنان بودیم.

وی در ادامه افزود: در حالی که این خیزشهای عمومی مسلمانان می توانست به تشکیل امت واحد اسلامی بینجامد، ولی توسعه کشورهای اسلامی کلید خورد و جنگ بین سنی و شیعه در گرفت.

ایت الله اراکی با بیان این که امروز بزرگترین توطئه ای که سرنوشت جوامع اسلامی را تهدید می کند خط تفرقه مذاهب اسلامی است، تصریح کرد: کسانی که تخم نفاق را در بین مسلمین پخش می کنند چه رسانه های سنی افراطی و چه رسانه های به نام شیعه، از سوی افراطی ها توسط صهیونیستها تغذیه می شوند. و ما باید بدانیم به عنوان کسانی که پیرو رسول خدا و اهل بیت او هستیم موظفیم از سیره رسول خدا واهل بیت او پیروی کنیم.

وی با اشاره به کناره گیری حضرت علی(ع) از حکومت برای حفظ وحدت مسلمین گفت: ما هم در این هفته وحدت مسلمین را به همین شیوه علوی دعوت می کنیم تا برای حفظ اقتدار اسلام و منافع مسلمین از جنگ و درگیری بپرهیزند و اختلافات خود را در مجالس بحثو درس پیگیری کنیم و اختلافات را به عامه مردم نکشانیم و عامه مردم و مسلمین را به یکدلی و معاشرت با یکدیگر دعوت کنیم.

آیت الله اراکی همچنین تاکید کرد: چه شیعه وچه سنی همه از پیروان رسول اکرم(ص) هستیم و امیدواریم بتوانیم در این پیروی صادق باشیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز