پیام ظریف به سومین برنامه شبیهسازی شورای امنیت سازمان ملل متحد
فهم پیچیدگیها، بنبستها و البته کارآییهای شورای امنیت در کنار عدم ابتلا به توهم در زمانهای که شماری از تصمیمات این شورا میتواند آسیبهای جدی به یک کشور وارد آورد هنگامی امکانپذیر است که شناخت علمی، پژوهشگرانه و مهمتر از همه عملیاتی، از چنین رکن مهمی به دست آمده باشد. به همین روی بایسته است که اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و دانشپذیران حقوق و روابط بینالملل از تکنیک آموزشی شبیهسازی در کنار آموزشهای رسمی دانشگاهی بهره ببرند.
فصلنامه مطالعات بینالمللی سومین کارگاه آموزشی - پژوهشی شبیهسازی شورای امنیت سازمان ملل متحد را با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و موزه صلح تهران با موضوع بحران اوکراین و عملکرد شورای امنیت در قبال تحولات این کشور دیروز در موزه صلح تهران برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگاه که شماری از اساتید حقوق و روابط بینالملل به همراه دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری از دانشگاههای سراسر کشور حضور داشتند، با خوشآمدگویی مهدی ذاکریان مدیرمسئول فصلنامه مطالعات بینالمللی و تقیپور مقدم مدیر موزه صلح تهران آغاز و در ادامه، گری لوییس هماهنگکننده مقیم و سفیر سازمان ملل متحد جناب به ارائه دیدگاههای خود در خصوص سازمان ملل متحد و اهداف این سازمان در حفظ صلح و امنیت بینالمللی پرداخت و برگزاری چنین کارگاههایی را مفید ارزیابی کرد.
ریاست این جلسه برعهده باقر اسدی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد بود که با استفاده از تجربیات ارزنده خود در دوره حضور در سازمانهای بینالمللی، اداره مؤثری در برگزاری این کارگاه پژوهشی داشت. ایزدی نماینده دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر ناظران این کارگاه آموزشی بود که در خصوص وضعیت اقدامات بشردوستانه در کشورهای مختلف به ویژه در مورد وضعیت اوکراین به ارائه دیدگاه پرداخت.
در ادامه نشست، شرکتکنندگان این دوره از شبیهسازی، در قالب نقشهای محول شده به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیدگاهها و مواضع خود را در مورد اوکراین به بحثو گفتوگو گذاشتند و پیش نویسقطعنامهای را در دستور کار شورای امنیت قرار دادند.
اختتامیه این برنامه با قرائت پیام محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به این کارگروه آموزشی، به پایان رسید. متن این پیام به شرح ذیل است:
اکنون که جامعه بینالمللی با بحرانها و مشکلات پیچیدهای روبهرو شده، شایسته است که شورای امنیت نقش موثری ایفا کند. ولی به رغم در دستور کار قرار گرفتن برخی موضوعات در شورا، نه این شورا و نه نهادهای چند جانبه بینالمللی در مهار بحرانهای بینالمللی، خشونت و تهدید صلح، توفیق در حد انتظاری نداشتند. فهم این پیچیدگیها، بنبستها و البته کارآییهای شورای امنیت در کنار عدم ابتلا به توهم در زمانهای که شماری از تصمیمات این شورا میتواند آسیبهای جدی به یک کشور وارد آورد هنگامی امکانپذیر است که شناخت علمی، پژوهشگرانه و مهمتر از همه عملیاتی، از چنین رکن مهمی به دست آمده باشد. به همین روی بایسته است که اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و دانشپذیران حقوق و روابط بینالملل از تکنیک آموزشی شبیهسازی در کنار آموزشهای رسمی دانشگاهی بهره ببرند. این روش آموزشی که از آن به بهترین شیوه یادگیری مهارتهای حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک یاد میشود موجب نهادینه شدن آگاهیهای علمی شده و خطا در مذاکره، بحثو گفتوگو و به ویژه تصمیمگیری را به حداقل میرساند. همین نکته سبب شده تا سازمان ملل متحد در کنار دانشگاههای معتبر بینالمللی بر به کارگیری این روش نوین آموزشی تاکید ورزند.
از منظر جمهوری اسلامی ایران، برگزاری مداوم برنامههای شبیهسازی در کشور به ویژه شبیهسازی شورای امنیت با توجه به موقعیت و جایگاه ایران بسیار ضروری و مفید فایده است. چه بسا خطا در شناخت آن سبب آسیبهای فراوان برای یک ملت و کشور شود و بر عکس شناخت صحیح و تعامل عاقلانه با آن به تامین منافع ملی یک کشور منجر شود. لذا ضمن تقدیر از دستاندرکاران برگزاری این برنامه مهم، برای شرکتکنندگان محترم سومین کارگروه شبیهسازی شورای امنیت سازمان ملل متحد آرزوی توفیق دارم. امیدوارم با مطالعه و پژوهشهای عالمانه مدل موفقی از شبیهسازی شورای امنیت را در پیشروی داشته باشید و مشتاقانه منتظر اخبار راجع به تصمیمات شورا در این جلسه شبیهسازیشده هستم.
محمد جواد ظریف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران