خبرگزاری کار ایران

24هزار میلیارد تومان زیر پای پولداران ایرانی

کد خبر : ۲۸۰۵۹۴

بیش از هفت میلیارد دلار خودرو در شش سال گذشته وارد ایران شده است.

از ابتدای سال ١٣٨٨ تاکنون هرچند هفت میلیارد و ٢٤٥ میلیون دلار خودرو راهی ایران شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد خودرو بیش از دو میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلارخودروی لوکس نظیر مازراتی، پورشه، بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد ایران شده است. با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ تومانی امروز هزینه واردات خودرو‌ در مدت مذکور ٢٤ هزار میلیارد تومان بوده است که ٨ هزار و ٢٥٠ میلیارد تومان آن به واردات خودرو‌های لوکس اختصاص یافته است.

براساس آمارهای موجود در شش سال گذشته حدود ٣٥٠ هزار خودرو به کشور وارد شد که در حدود ٩٦ هزار دستگاه لوکس و بالای ٢٥٠٠ سی‌سی بوده است. بر این اساس متوسط ارزش خودرو‌های لوکس (بالای ٢٥٠٠ سی‌سی) ٨٦ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که متوسط ارزش کل خودرو‌های وارد شده در این مدت ٦٨ میلیون و ٥٧١ هزار تومان بوده است.بر اساس این گزارش هزینه واردات خودرو‌های لوکس(بالای ٢٥٠٠ سی‌سی)در این مدت یک‌سوم هزینه کل خودرو‌های وارد شده به ایران است.

هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهای لوکس با حجم بالای ٢٥٠٠ سی‌سی ممنوع شود و واردات خودروهای خارجی با حجم زیر ٢٥٠٠ سی سی با ارز آزاد انجام پذیرد، اما با این وجود واردات این خودروها هرگز به صفر نرسید.

دور دور اعتبار یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل

در واقع هزینه واردات خودروهای لوکس در سال‌های اخیر، عدد بزرگ و جالبی را نشان می‌دهد که می‌توان برای درک بزرگی این عدد، آن را با برخی از واقعیات زندگی روزمره مردم عادی مقایسه کرد. بیش از هفت میلیارد دلار در شش سال گذشته برای واردات خودروهای لوکس هزینه شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت در فاصله سال ٨٨ تا ٩٣، هفت میلیارد و ٢٤٥ میلیون دلار صرف واردات خودرو به ایران شده است. با احتساب دلار ٣٣٠٠ تومانی در شش سال گذشته یعنی فاصله بین سال‌های ٨٨ تا ٩٣، ٢٤ هزار میلیارد تومان صرف واردات خودرو به کشور شده است. با ٢٤ هزار میلیارد تومان در حال حاضر می‌توان یک میلیون و ٤١١ هزار و ٧٦٥ دستگاه پراید ١٧ میلیون تومانی خرید. باید توجه داشت قیمت پراید نیز در این شش سال با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است اما مبنای قیمتی، ارزان‌ترین پراید موجود در بازار است. از سوی دیگر می‌توان در نظر داشت بر اساس گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل هزینه ایجاد یک شغل کوچک ٢٠ میلیون تومان است.

دولت در شرایط کنونی با هدف غلبه بر بحران بیکاری توسعه مشاغل عمومی را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب با احتساب کمترین هزینه برای ایجاد یک شغل می‌توان به این نتیجه رسید که اعتبار لازم برای ایجاد یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال به صورت خودرو در خیابان‌های کشور خودنمایی می‌کند.

خودروساز و خودرو‌دار

بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت خودروی ایران با بحران‌های ریز و درشتی روبه‌روست. در حالی که زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته در حدود ٣٨٠٠ میلیارد تومان اعلام شده است، بیش از ٢٤ هزار میلیارد تومان خودرو راهی کشور شده است. بر این اساس خودروسازان ایران به دلیل نبود اعتبار کافی و مشکلاتی از این دست هنوز دست به تولید خودروهایی می‌زنند که از سوی برخی کارشناسان، صفر کیلومترهای فرسوده لقب گرفته‌اند.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
پیشنهاد امروز