خبرگزاری کار ایران

رواج سبک جدید گردشگری در کشور؛ چه خودروهایی را می‌توان به کمپر تبدیل کرد؟/ بیش از ۳ هزار خودروی کمپر در ایران وجود دارد

رواج سبک جدید گردشگری در کشور؛ چه خودروهایی را می‌توان به کمپر تبدیل کرد؟/ بیش از ۳ هزار خودروی کمپر در ایران وجود دارد
کد خبر : ۱۶۱۶۷۸۷

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران: کمپر و کاروان را به عنوان ابزاری برای ترویج سبکی جدید از گردشگری در کشور می‌دانیم و به دنبال آن هستیم تا این سبک از گردشگری را بیشتر از گذشته ترویج دهیم.

یکی از فانتزی‌ترین انواع سفرهای زمینی در کشور، سفر با خودروهای کمپر است که این روزها تصویر نادرستی از آن‌ها در رسانه ملی و فضای مجازی در حال انعکاس است و کسی از چالش‌های پیش روی دارندگان کمپرها کمتر چیزی می‌گوید.

برای بررسی وضعیت خودروهای کمپر در ایران با شهاب مالمیر سخنگو و مدیر روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، گفتگو کرده‌ایم.

تعداد خودروهای کمپر در ایران

مالمیر در این گفتگو می‌گوید: آمار دقیقی از خودروهای کمپر در کشور نداریم اما به طور حدودی می‌توان گفت که بیش از ۳ هزار خودروی کمپر در ایران وجود دارد.

او تصریح می‌کند: خودروهای کمپر در کشور ما معمولا ۲ دسته هستند؛ یک سری خودروهای «پلاک سفید» که در کارت و سند آن‌ها بحث کمپر و کاروان قید شده است و مشکلی ندارند و عنوان آن‌ها کمپر است؛ یک سری دیگر هم «پلاک زردها» هستند که تعدادشان بیش از ۲ هزار خودرو است و مسائل خاص خودشان را دارند.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص تفاوت خودروهای کمپر پلاک سفید و پلاک زرد با یکدیگر، می‌گوید: در سند و کارت کمپرهای پلاک سفید عنوان کمپر و اینکه کاربری‌شان همین است، درج شده است و کمپرهای پلاک زرد، خودروهایی هستند که تغییر کاربری داده شده‌اند؛ کاربری خودروهای کمپر پلاک زرد در ابتدا چیز دیگری بوده و بعد از دوره‌ای تغییراتی در آن‌ها ایجاد شده و به شکل کمپر در آمده‌اند.

کمپرهای پلاک زرد مشکل تردد دارند

مالمیر در پاسخ به اینکه آیا خودروهای کمپر پلاک زرد محدودیتی در فعالیت دارند، می‌گوید: در مواردی محدودیت دارند و در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و کلوپی که برای این موضوع داریم، سعی‌مان بر این است که این مسئله را ساماندهی کنیم.

او اضافه می‌کند: کمپرهای پلاک سفید کشور مشکلی ندارند و تعدادشان هم زیاد نیست و حدود ۱ سوم کمپرهای کشور را شامل می‌شوند.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: کمپرهای پلاک زرد، یک سری محدودیت در دریافت معاینه فنی، تعویض پلاک، نقل و انتقال، ترددهای خارج از کشور و مسائل این چنینی دارند و بعضی از این مشکلات را ما در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با هماهنگی‌هایی که با پلیس و سایر نهادها داشتیم، مرتفع می‌کنیم و در مواقع خاص مثل برگزاری رویدادها، رالی‌ها، تورها و همایش‌ها برای این کمپرها مجوز موقت می‌گیریم که مشکلاتشان حل شود و رویدادهای مربوطه هم به خوبی برگزار شوند.

مالمیر یادآور می‌شود: تمام مسائل مربوط به کمپرهای پلاک زرد توسط کلوپ ملی کمپینگ و کاروانینگ در حوزه اتومبیلرانی و وسایل نقلیه گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌ها مثل وزارت میراث فرهنگی، پلیس راهور فراجا و ... در حال پیگیری و مرتفع شدن است.

به دنبال سبک جدیدی از گردشگری در کشور هستیم

او می‌گوید: کمپر و کاروان را به عنوان ابزاری برای ترویج سبکی جدید از گردشگری در کشور می‌دانیم و به دنبال آن هستیم تا این سبک از گردشگری را بیشتر از گذشته ترویج دهیم و نگاه خود وزارت میراث هم در این زمینه نگاه مثبتی است و خودشان پیگیر این موضوع هستند که به اتفاق وزارت میراث فرهنگی، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور و پلیس راهور فراجا مشکلات فعلی در خصوص کمپرها را مرتفع کنیم.

هر خودرویی را نمی‌شود کمپر کرد

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور در پاسخ به اینکه آیا هر خودرویی در کشور می‌تواند به کمپر تبدیل شود، تصریح می‌کند: قاعدتا نه، اینطور نیست و کمپر باید شرایط خاصی به لحاظ فنی و کارکردی داشته باشد و در واقع خودرویی است که غیر از جابجایی افراد و سرنشینان باید امکان ایجاد فضای استراحت، خواب، پخت و پز غذا و چیزهای دیگر را داشته باشد و هر خودرویی ممکن است امکان تجهیز به این امکانات را نداشته باشد و یا اگر داشته باشد محدود است.

مالمیر می‌گوید: تا پیش از این به موضوع کمپرها در ایران کمتر پرداخته می‌شد و اکنون این یک موضوع ملی است و باید کاری کرد که کمپرها هم بتوانند در بحث گردشگری نقش خود را داشته باشند.

منبع خبر آنلاین
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز