معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی:
مشکلی با اپراتور هندی بندر چابهار نداریم/ جرثقیلهای موبایل ساحلی تا پایان سال میرسند
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قرارداد 85 میلیون دلاری با هندیها داریم و اولین بخش تجهیزات آن هم ساخته و در حال بارگیری است و تا پایان سال وارد کشور میشود.
به گزارش ایلنا، فرهاد منتصر کوهساری در حاشیه بازدید از بندر چابهار و افتتاح پروژههای این بندر در باره عملکرد پورت اپراتور هندی، اظهار داشت: قرارداد 85 میلیون دلاری با هندیها داریم و اولین بخش تجهیزات آن هم ساخته و در حال بارگیری است و تا پایان سال وارد کشور میشود.
وی همچنین درباره بر ورود چینیها به ساخت تجهیزات برای هند در بندر چابهار گفت: مقرر شد مزایده جدید بگذارند که چینیها نپذیرفتند.ما مشکل خاصی با هندیها نداریم،فرایند کار در حال انجام است، ضمن آنکه زیرساخت توسعه بندر چابهار از طریق منابع داخلی سازمان اجرا میشود.
معاون سازمان بنادر با اشاره به مناقصه 85 میلیون دلاری هندیها برای تأمین تجهیزات چابهار ادامه داد:این 85 میلیون دلار به مناقصه گذاشته شده و برخی پاکتها باز شده است و اولین تجهیزات تا پایان سال میرسد که جرثقیلهای موبایل ساحلی است.
کوهساری همچنین درباره ماندگاری برخی کالای اساسی در بندر و عدم ترخیص کالا از سوی صاحب کالا گفت: اگر تعرفه پلکانی باشد چون هزینه ها بالا می رود موجب نمیشود که ماندگاری کالا در بنادر داشته باشیم و بندر محل عبور کالا میشود اما وقتی تعرفه ما، تعرفه ثابت میشود، این موجب درجا زدن میشود و به افزایش ماندگاری کالا میانجامد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: باید بررسی شود و مشکل صاحب کالا به نحوی برطرف شود. فروشنده کالا موجب شده است ارز را نگیرد و کالا را توسط نمایندهاش که کشتیرانی است در داخل بندر نگه دارد و با عدم صدور فرایندهای گمرک، بندر هم اجازه ندارد کاری کند.
وی با بیان اینکه مدعی هستند چون پول ارز به فروشنده کالا داده نشده، بنابراین کالا مانده است و شامل تخفیف میشود، گفت: اما اگر پول را داده باشد و بعد از 30 روز باید کالا را خارج کند که اگر نکند، ما مجبوریم تعرفه پلکانی اعمال کنیم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به میزان کالای اساسی دپو شده در بنادر اظهار داشت:در حال حاضر 3.9 میلیون تن کالای اساسی در انبارهای کشتی و در لنگرگاه وجود دارد. 3.2 میلیون تن کالا در انبارهای ما است و 700 هزار تن هم در پای اسکله داخل کشتی در حال تخلیه و لنگرگاه است.
وی درباره ماندگاری کشتیهای حامل مواد اولیه تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی(ره) و پهلوگیری آنها گفت: اگر کشتی اعلام ورود کند، ما آنلاین پهلودهی میکنیم چون اسکله خالی داریم، اما اگر کشتی مشکل اسنادی داشته باشد تخلیه نمیشود که اگر این مشکل رفع شود و ارز آن پرداخت شود، ما آنلاین آن کشتی را در هر بندری پهلودهی میکنیم.
وی تأکید کرد: مشکل پهلودهی کشتی در بنادر شمالی و جنوبی کشور نداریم مگر آنکه آن کشتی مشکل ارزی داشته باشد.