مدیر عامل مترو؛
متروفرودگاه مهرآباد با قطارهای بدون راننده راه اندازی می شود
خط مترو فرودگاه مهرآباد از نظر طراحی، ساخت و بهره برداری ایستگاه ها و قطارها و نیز سرفاصله قطارهای آن متفاوت از همه خطوط و ناوگان موجود مترو تهران و حومه است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: مترو فرودگاه مهرآباد با قطارهای بدون راننده راه اندازی می شود.
به گزارش ایلنا؛ هابیل درویشی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران از خط مترو فرودگاه مهرآباد گفت: این خط از نظر طراحی، ساخت و بهره برداری ایستگاه ها و قطارها و نیز سرفاصله قطارهای آن متفاوت از همه خطوط و ناوگان موجود مترو تهران و حومه است.
وی افزود: سرفاصله حرکت قطارها دراین خط حدود ۲ دقیقه پیش بینی شده و طراحی واگن ها به گونه ای است که مسافران بتوانند چمدان و لوازم همراه خود را به راحتی حمل کنند.
وی با اعلام این که قطارهای خط مترو فرودگاه مهرآباد به تعداد چهار رام در دست ساخت است، تصریح کرد: ویژگی منحصر به فرد دیگر این خط این است که قطارها بتوانند حتی هوشمند و بدون راننده تردد کنند.
درویشی مسیر خط هفت مترو تهران را حدفاصل شهرک امیرالمومنین(ع)، ورزشگاه تختی، خیابان شهید محلاتی، هفده شهریور، میدان محمدیه، اتوبان نواب(بریانک)، خیابان انقلاب اسلامی، میدان توحید، بیمارستان امام، برج میلاد، بیمارستان میلاد، میدان صنعت با ۲۵ ایستگاه اعلام کرد.
وی گفت: بیش از ۱۲ کیلومتر از این خط در فاز نخست حد فاصل میدان محمدیه تا بوستان گفتگو که عملیات ساخت در آن در حال اجرا است به شرط تأمین مالی پروژه تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد و مابقی پروژه تا پایان سال ۹۴ به اتمام خواهد رسید.
وی یادآور شد: این پروژه بیش از هفت سال است که آغاز شده و تاکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و لذا برای رسیدن به برنامه زمان بندی تکمیل و افتتاح پروژه نیازمند حمایت بیش از پیش مالی و پشتکار است که خوشبختانه با وجود همت جهادی ستودنی در شرکت مترو پیمانکار، این پروژه هم همانند بخش جنوبی خط سه مترو به درستی مدیریت و عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت خطوط در حال بهره برداری و توسعه ای مترو تهران و حومه با اعلام این که هم اکنون در خطوط یک تا پنج مترو تهران روزانه بیش از سه میلیون سفر انجام می شود، گفت: هم اکنون در خطوط در دست ساخت مترو تهران و حومه که در ۲۰۰ جبهه کاری در دست انجام است حدود ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.
درویشی اظهارکرد: اولویت بخشی ما به استفاده از روش حفاری دستی بر روش حفاری مکانیزه نه تنها موجب تسریع در پیشرفت کار شده، بلکه توانسته بخش بزرگی از متخصصان کشور و جوانان را در صنعت مترو به عنوان یک صنعت پیشرو مشارکت بخشد، به معنای دیگر امروز صنعت مترو سرآمد حمایت از تولید داخل است و ما به این موضوع افتخار می کنیم.
وی با اشاره به این که امروز به اشتباه نسخه مترو را به مثابه یک فعالیت صرف عمرانی می پیچند، بیان کرد: هر چند ماهیت کار مترو، عمرانی است اما بخش عمرانی در صنعت مترو کمتر از ۴۰ درصد آن را شامل می شود، این در حالی است که مترو یک صنعت است و به هیچ عنوان قابل قیاس با پروژه های عمرانی نیست و بنابراین بخش تجهیزات آن بسیار حساس و بااهمیت می باشد.
درویشی با اعلام این مطلب که هم اکنون در زمینه توسعه مترو تهران و حومه، در بخش سیویل(ساختمان تونل و ایستگاه ها) به طور صد در صد خوکفایی حاصل شده است، گفت: در بخش تجهیزات این میزان از خودکفایی به حدود ۵۴ درصد رسیده است و امیدواریم در آینده بتوانیم در راستای اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی این بخش از صنعت مترو را نیز همچون بخش ساختمانی آن به خودکفایی صد درصدی برسانیم و از توان مهندسی بومی بهره مند شویم.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران وحومه(مترو) در خصوص خط شش مترو تهران نیز گفت: این خط ۳۱ کیلومتری با ۲۷ ایستگاه از دولت آباد در شمال شهر ری شروع و پس از گذر از محلات واقع در جنوب شرق تهران، از جمله کیان شهر، تیردوقلو، هفده شهریور، میدان خراسان، میدان شهدا، میدان امام حسین(ع)، میدان سپاه، میدان هفتم تیر و پارک لاله، در نهایت وارد کن در شمال غرب تهران می شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هفت کیلومتر تونل این خط تا میدان سپاه توسط یک دستگاه TBM(ماشین حفار) با ۱۸ درصد به اتمام رسیده و مابقی این پروژه بر اساس فازبندی سه گانه به روش حفر دستی که از نظر سرعت کار پنج برابر TBM پیشرفت دارد در دست انجام است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(حومه) با بیان این که از زمان شروع به ساخت مترو در ایران روال این بوده که بخش های مختلف کار به ترتیب پیش برود، خاطرنشان کرد: برای سرعت بخشیدن به کار، با همت جهادی تصمیم گرفتیم همه بخش ها را همزمان در پروژه پیش ببریم به طوری که هم اکنون در بخش شمالی خط سه همزمان با تونل، خط گذاری نیز انجام و تجهیزات نصب می شود.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه پروژه های در دست ساخت کنونی مترو به اتمام برسد سهم ناوگان مترو از سفرهای درون شهری به بیش از۱۰ میلیون سفر روزانه افزایش خواهد یافت و روزانه حدود ۸۰ میلیارد ریال صرفه جویی در سوخت را به دنبال دارد.
براساس گزارش روابط عمومی شرکت مترو، به دعوت احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مقرر شد مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در صحن علنی اولین جلسه شورای شهر گزارشی از روند پیشرفت خطوط مترو را تشریح کند.
دنیامالی اقدامات مدیرعامل شرکت مترو در پیشبرد پروژه خط ۷ مترو را قابل تقدیر دانست و گفت: همه می دانیم تحویل سالی ۳۰ کیلومتر خط مترو آن هم با شرایط کمبود مالی کار سختی است، اما امیدواریم با تلاش هایی که در حال انجام است بتوانیم به ۱۵۰ کیلومتر خط مترو که در طرح جامع پیش بینی شده است، دست یابیم.
وی تصریح کرد: در حوزه ساخت تونل جای نگرانی وجود ندارد چراکه جامعه مهندسی ما ظرفیت خوبی دارد اما بخش ناوگان و تجهیز ایستگاه ها برای ما از تونل مهم تر است، بنابراین باید حوزه ناوگان مترو را جدی تر مورد توجه قرار دهیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مترو تهران در میان متروی سایر کشورهای دنیا جوان محسوب می شود، اظهارکرد: تلاشمان این است رویکرد خوبی در شورای چهارم نسبت به مترو داشته باشیم. در عین حال نیز تأکیدمان این است که برای ایستگاه های خطوط جدید سیستم حائل نصب شود تا در افزایش ایمنی مسافران اثرگذار باشد.
مترو تهران نیازمند حمایت بیشتر است
اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این جلسه کارگاهی، گفت: گزارشی که در ابتدای شورای چهارم درباره مترو دریافت کردیم، گزارش خوبی نبود و همه دوستان به این نتیجه رسیدند که حوزه مترو پررنگ تر دیده شود که این اتفاق نیز افتاد و لازم است تشکر ویژه ای از مدیریت مترو و قرارگاه خاتم الانبیا داشته باشم.
وی همچنین با تائید دیدگاه های درویشی درباره اهمیت صنعت مترو بیان داشت: بنده نیز معتقد هستم کار مترو عمرانی نیست و نیمی از آن صنعتی است.
پروژه های مترو تهران غرورآفرین است
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم با ابراز رضایت از پیشرفت پروژه خط ۷ مترو، گفت: زمانی که این پروژه های عظیم در معرض دید قرار می گیرد، اعتماد به نفس عمومی را هم افزایش و نشان می دهد می توانیم کارهای برتر و پیچیده را به خوبی مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: بنده به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و امور خارجه پیشنهاد کردم به جای اینکه مهمان های خارجی را به جشن هایی که اثری هم ندارد، دعوت کنند به بازدید از پروژه هایی از این دست بیاورند، زیرا از دیدن چنین پروژه هایی استفاده می کنند.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اعتماد به نفس صنعت ساخت و سازمان جای تقدیر دارد، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم پروژه ها را طبق زمان، با کیفیت بیشتر و هزینه تمام شده کمتر انجام دهیم، اما در عین حال باید به سمت استفاده از مشارکت بخش خصوصی حرکت کنیم؛ چرا که کارهای مترو در همه دنیا از نظر اقتصادی زودتر از زمان پیش بینی شده به درآمدزایی می رسد.