خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد ؛

همنوایی زنگ مدرسه با آژیر هشدار در خوزستان/ آغاز دوباره نگرانی‌ها

همنوایی زنگ مدرسه با آژیر هشدار در خوزستان/ آغاز دوباره نگرانی‌ها
کد خبر : ۹۶۳۵۹۰

همه می‌دانند که مسئولان اداره آموزش و پرورش خیلی دیر به فکر چگونگی بازگشایی مدارس افتادند آنقدر دیر که مجبور به گرفتن تصمیمی بسیار عجولانه شدند. برخلاف توقع و انتظارها، خیلی زود هم تصمیم خود را نهایی کردند و مدارس را به همین راحتی بازگشایی کردند . خبر بازگشایی مدارس به‌سرعت در کشور پیچید و از روز گذشته همه مدارس کار خود را آغاز کردند.آغازی توام با نگرانی .

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان،پس از خبرهای متفاوتی که هر روز از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش، ستاد ملی مقابله با کرونا و بهداشت مخابره می‌شد و استرس و نگرانی والدین و دانش آموزان را به اوج می‌رساند در نهایت با اعلام این خبر، خیال همه راحت و ناراحت شد.

هرچند که این تصمیم خیلی زودتر از تصورها اعلام شد اما با واکنش‌های قبل و بعد این تصمیم، به‌راحتی می‌توان متوجه اختلاف نظرهای مرکز بهداشت، ستاد مقابله با کرونا با آموزش پرورش شد، تصمیم و اتفاقی که سبب شد تا بار دیگر خانواده‌ها، مسئولان را متهم به بی‌مسئولیتی کنند.

تصمیم عجیب و عجولانه آموزش و پرورش

یکی از معلمان به خبرنگار ایلنا، گفت: تصمیم و خبر بازگشایی مدارس اقدام عجیب و عجولانه‌ای بود که قطعاً هم معلمان و هم خانواده‌های دانش آموزان از آن رضایت ندارند چراکه استان خوزستان در طبیعی‌ترین حالت ممکن، از ابتدایی‌ترین امکانات محروم است، پدیده کرونا که دیگر امکانات، شرایط و ضوابط منحصر به خود را دارد.

او می‌گوید: هرچند که اعلام شده مدارس بازگشایی شدند و کلاس‌ها برقرار است اما با این وجود همه معلمان سردرگم هستند و نمی‌دانند باید چه راهی را پیش بگیرند و با چه برنامه و ساز وکاری کلاس‌ها را شروع کنند.

چطور می‌شود که دانش آموزان، به‌ویژه دانش آموزان سال اول را ملزم به حفظ فاصله کنیم؟ چگونه می‌شود که تمرکز و فکر آنها را در کلاس حفظ کنیم؟ چطور می‌شود وقتی بالاترین و کامل‌ترین تست کرونا، درصدی خطا دارد از طریق پایش و تب سنجی متوجه سلامت یا عدم سلامت دانش آموزان و معلمان شد و اطمینان خاطر پیدا کرد؟ دانش‌آموز کلاس اول دبستان، درکی از ویروس کرونا ندارد، متوجه فاصله اجتماعی نمی‌شود، معلمان هم نمی‌توانند با آنها برخورد کنند و یا او را تحت‌فشار بگذارند.

یکی دیگر از معلمان، اظهار کرد: در گرمای کشنده این روزهای خوزستان، که چند روز پیش، جان یک کارگر تنومند را گرفت، چگونه سلامتی دانش‌آموز در این هوا باوجود کلاس‌های کوچک و بدون تهویه را می‌توان تضمین کرد؟ فضای کلاس‌ها با این ابعاد و اندازه، اجازه حفظ فاصله را نمی‌دهد و با این تعداد دانش‌آموز در کلاس ، فرصتی برای پاک‌سازی و گردش هوا وجود ندارد.

او افزود: فضای تحصیل و مدرسه برای هر دانش‌آموزی استرس‌زا خواهد بود و مشکلات مختص به خود را دارد، و حالا استرس ویروس کرونا و رعایت همه پروتکل های آن  از نشست و بر خاست بچه‌ها گرفته تا دست نزدن به محیط، ماسک و حفظ فاصله ....همه باعث می شود تا  دانش‌آموزآن  تمرکز برای یادگیری و آموزش نداشته باشند.

یکی دیگر از منتقدان بازگشایی مدارس، مدیر یک مدرسه ابتدایی بود که آن‌هم نگرانی و دغدغه‌های خودش را داشت و بیان کرد: مدرسه من 400 دانش‌آموز دارد که اگر این تعداد را هم در دو نوبت تقسیم‌بندی کنیم، بازهم تعداد 200 نفر دانش‌آموز زیاد و خطرناک است،  تعداد دانش آموزان کلاس‌های ما کمتر از 40 نفر نیست بنابراین تقسیم‌بندی هم کمکی به این موضوع نخواهد کرد.

این مدیر اضافه کرد: به‌طورکلی در هر دو تایم یعنی صبح و ظهر، 800 دانش‌آموز در این مدرسه تحصیل می‌کنند، چطور می‌شود این مهم را مدیریت و کنترل کرد و برنامه‌ریزی داشت؟، چطور می‌شود فاصله را حفظ کرد؟ و در زمان کوتاهِ تعویض شیفت، چگونه می‌توان بلافاصله و با دقت  ضدعفونی کرد.

خانواده ها هم نگرانند

پدر یکی از دانش آموزان که به‌شدت از این تصمیم عصبی و نگران است، عنوان کرد: درآمد حاصل از مدارس غیرانتفاعی و فروش کتاب‌های فوق‌برنامه و کمک‌آموزشی موضوعی است که نمی‌توان کتمانش کرد  به نظر می رسد چشم‌پوشی و گذشتن از آن برای مسئولان کار ساده‌ای نیست.

او گفت: در این مدت حرف‌ها و خبرهایی از طرف مسئولان  گفته و شنیده می‌شود که به‌راحتی می‌توان فهمید که سعی بر این دارند که دانش آموزان را به مدارس غیرانتفاعی بکشانند، و کاملاً هم هوشمندانه عمل می‌کنند و بابیان جملات کلیدی اعم از (آموزش بهتر، رسیدگی و امکانات بیشتر، تعداد دانش آموزان کمتر) سعی بر این دارند که خانواده‌ها را ترغیب کنند.

او خاطرنشان کرد: روز گذشته یک متن آماری در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخید که حاکی از آن داشت، 70 درصد از مدارس غیرانتفاعی متعلق به فرهنگیان رده‌بالا است، پس بنابراین تصمیم بازگشایی مدارس صرفاً منافعی برای آقایان به دنبال دارد.

او در ادامه گفت که در زمان ثبت‌نام از او خواستند فرمی را امضا کند که رضایت دهد هر اتفاقی از پس کرونا برای فرزندش در مدرسه افتاد، مسئولیتش را می‌پذیرد و مدرسه را در این مهم دخیل نمی‌داند و مسئولیت آن با مدرسه نبوده. این فرم جزو پیش ثبت‌نام بوده و امضا کردن آن التزام ثبت‌نام است.

​یکی دیگر از والدین گفت: ریسک کلاس‌های حضوری را حتی برای رفع اشکال هم نیز نمی‌توان پذیرفت، متأسفانه برنامه طراحی‌شده "شاد" هم ضعف‌های بی‌شماری دارد و راضی کننده نیست، اما به‌هرحال باوجود ضعف‌های موجود، برای حفظ سلامتی دانش آموزان و کارکنان، تدریس از طریق برنامه شاد عقلانی‌تر است.

مشکل سرعت اینترنت و پهنای باند از دیگر مشکلات عنوان شده از سوی خانواده‌ها بود که به ضعیف بودن آن حتی در بهترین نقطه و ساعت از روز اشاره کردند و گفتند: ورود این تعداد از دانش آموزان در سراسر کشور، به‌طور همزمان به این برنامه، باعث بروز مشکلات زیادی شده است. ساختار و هسته این برنامه ضعیف بوده و برای این تعداد از دانش آموزان طرحی نشده است.

او یادآوری کرد: در زنگ‌های تفریح دانش آموزان بافاصله بسیار کوتاهی در کنار هم قرار دارند، سلامت دانش‌آموز از آموزش آن مهم‌تر است و باید تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود.

 گزارش: سالار قاسم پور

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز