تشریح ضوابط مرمت پل قدیم دزفول/لزوم ادامه ی بازسازی
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تأکید بر لزوم ادامه مرمت پل قدیم، ضوابط این مرمت را تشریح کرد.
به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حجتاله آریایینیا امروز شنبه سوم خردادماه ۹۹ اظهار کرد: به منظور امکان استقرار جرثقیل برای جداسازی و جابجایی سازه فلزی پیادهروی الحاقی، محدوده پیرامون پل هموارسازی شده است.
وی ادامه داد: جنس بستر در این محدوده، شن و ماسه و قلوه سنگ رودخانهای است که به دلیل تغییر دبی آب در فصلهای مختلف و یا تغییرات انجام شده توسط شهرداری نیازمند تسطیح است.
آریایینیا درخصوص جداسازی سازه فلزی پیادهروی الحاقی نیز گفت: این اقدام در ادامه عملیات انجامشده در سال ۹۰ شامل جداسازی پیادهروی فلزی متصل به دو دهانه شرقی بوده که با استفاده از دو دستگاه جرثقیل ۱۱۰ تنی و پس از بریدن اتصالات سازه فلزی به پل جابجا شده است.
وی ادامه داد: بخش باقیمانده از سازه فلزی به ۱۴ دهانه غربی پل متصل است و فونداسیون متشکل از بتن مسلح بر روی موجشکنها قرار دارد که پایههای پیاده رو با بیسپلیت به آن پیچ شده و برچیدن این فونداسیونها در دستور کار پروسه فعلی نیست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: سطح پیادهرو با تیرچهبلوک سیمانی پوشش یافته که در عملیات سال ۹۰ ابتدا تیرچه بلوکها تخریب و سپس سازه فلزی جدا شده است لیکن در عملیات فعلی در نظر است با استقرار دو دستگاه جرثقیل ۱۲۰ بتنی بدون تخریب تیرچه بلوکها، سازه فلزی جدا و جابجا شود.
وی عنوان کرد: این اقدام به منظور تسریع در حذف الحاقات، کاهش هزینهها و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه ی تاریخی پل در اثر ریزش مصالح ناشی از تخریب در نظر گرفته شده و در مرحله بررسی و تصمیم گیری است.
آریایینیا درباره اجرای جانپناه ضلع شمالی پل نیز تصریح کرد: باتوجه به اجرای جانپناه جنوبی در سال گذشته، جان پناه شمالی باید پس از برچیدن سازه فلزی پیادهرو به همان شیوه و با همان مصالح اجرا شود و بدیهی است محل اتصال پیادهرو به پل نیازمند ترمیم و تعویض مصالح فرسوده است که متناسب با ابعاد آجر هر قسمت، به صورت موضعی باید مرمت شود.
وی با اشاره به سبکسازی و کفسازی عرشه پل بیان نمود: این عملیات در راستای اقدامات انجامشده بر دو دهانه شرقی و سه دهانه غربی است و براساس گمانهزنیها در چند نقطه از عرشه در سال ۹۰ زیر آسفالت تودهای متراکم قرار دارد، بنابراین به دلیل یکپارچگی لایههای روی طاق، به منظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن بار و آسیب به طاقها پیشنهاد میشود سبکسازی عرشه براساس روال گذشته محدود به برچیدن لایههای آسفالت و همتراز با آجرفرش انجام شده در فصول پیشین مرمت صورت گیرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: حدود ۲۳۰ متر از طول عرشه روی ۱۴ دهانه بتنی نیازمند برچیدن آسفالت و انجام عملیات عایقکاری، نصب ناودان و کفسازی است.
وی گفت: تعدادی از طاقها به دلیل آسیبهای جدی نیازمند مرمت اساسی هستند و ضروری است قبل از سبکسازی عرشه نسبت به کفراژبندی و شمعبندی طاقها اقدام شود.
آریایی نیا خاطرنشان کرد: انجام عملیات مرمت طاقهای آسیبدیده از روی عرشه نیازمند بررسی بیشتر و تصمیمگیری در شورای فنی است.
پل باستانی دزفول با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمیترین پلهای استوار جهان است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر رودخانه دز ساخته شده است.