خبرگزاری کار ایران

از چندماهگی به نوزاد آجیل بدهیم؟ + غذای نوزاد با آجیل

از چندماهگی به نوزاد آجیل بدهیم؟ + غذای نوزاد با آجیل
کد خبر : ۱۵۳۳۵۸۹

تغذیه نوزادان نیاز به حساسیت بالایی دارد و حتماً باید دقت کنید که هرنوع مواد غذایی را در چه سنی به کودک خود بدهید. در این مقاله به پاسخ این سوال می‌پردازیم که آجیل را از چه سنی و در چند ماهگی نوزاد می‌توانیم به او بدهیم به همراه آموزش چند غذای نوزاد با آجیل.

احتمالاً برای شما هم آجیل و مغزیجات به دلیل فواید فراوان و ویتامین‌هایی که دارند جز آن دسته از مواد غذایی هستند که تمایل دارید زودتر به تغذیه نوزاد خود اضافه کنید تا از مواد مغذی سرشار آن بهرمند شده و به رشد بهتر فرزند دلبند شما کمک کنند. اما تغذیه نوزادان نیاز به حساسیت بالایی دارد و حتماً باید دقت کنید که هرنوع مواد غذایی را در چه سنی به کودک خود بدهید. در این مقاله به پاسخ این سوال می‌پردازیم که آجیل را از چه سنی و در چند ماهگی نوزاد می‌توانیم به او بدهیم و یا اصلاً چگونه آجیل را به تغذیه کودک خود اضافه کنیم. همچنین چند نوع غذای مناسب نوزاد با آجیل را نیز در ادامه به شما آموزش می‌دهیم پس با ما همراه باشید.

 

نوزاد از چند ماهگی می‌تواند آجیل بخورد؟

همانطور که می‌دانید با رشد نوزاد دلبندتان کم کم با مشورت پزشک می‌توانید او را با غذاها و خوراکی‌های سفت‌تر آشنا کنید. معمولاً این کار بدین صورت انجام می‌شود که کم کم خوراکی‌های جامدتری در برنامه غذایی نوزاد قرار می‌دهید و به مرور خوراکی‌های سفت‌تری مثل آجیل هم می‌توانید به کودک بدهید. البته دقت کنید که به هیچ عنوان مغز آجیل درسته به کودک ندهید زیرا احتمال خفگی یا درسته قورت دادن وجود دارد.

در کل طبق نظر اکثریت پزشکان آجیل و مغزیجات می‌توانند از 7 تا 10 ماهگی به نوزادان داده شوند (به صورت میکس). البته باید دقت کنید که بعضی آجیل‌ها مانند بادام زمینی خاصیت حساسیت زا دارند و اگر کودک شما آلرژی خاصی دارد باید از دادن آجیل به او امتناع کنید و با پزشک متخصص این مورد را در میان بگذارید تا راهنمایی تخصصی را کسب نمایید.

چگونه آجیل دادن به نوزاد را شروع کنیم؟

شما می‌توانید کم کم آجیل‌ها را در قالب خوراکی‌های مختلف به نواد بچشانید. هرچه زودتر (7 ماه به بعد) این کار را انجام دهید بهتر است زیرا بدن کودک به این نوع مواد غذایی عادت کرده و خطر بروز حساسیت و آلرژی در بدن آن‌ها بسیار کاهش میابد. می‌توانید برای اطمینان تست آلرژی بگیرید یا با مقادیر بسیار کم شروع کنید که در صورت مشاهده‌ی علائم حساسیت مصرف آن را قطع کنید. نکته‌ی دیگر این است که برای آجیل دادن به نوزاد کیفیت آجیل اهمیت خیلی بالاتری نسبت به سایر مواقع پیدا می‌کند و لازم است از فروشگاه آجیل و خشکباری که از کیفیت محصولات آن مطمئن هستید خریداری کنید زیرا ممکن است فروشگاه مورد نظر آجیل کهنه و تازه را قاطی کرده باشد که برای سلامتی نوزاد شما ضرر خواهد داشت. درکل فروشگاه‌هایی که آجیل تازه را در حضور مشتری تفت میدهند بهترین گزینه هستند؛ افرادی که چنین فروشگاه آجیلی را در دسترس خود ندارند می‌توانند از سایت فروشگاه توانا خرید آجیل را انجام دهند. در صورت تمایل می‌توانید در اینستاگرام و نماشا نیز نحوه پخت آجیل این مجموعه در حضور مشتری را مشاهده کنید. توصیه می‌کنیم آجیل خام و بدون افزودنی این مجموعه را برای نوزاد خود انتخاب کنید تا سلامت مغزها برای مصرف کودک در بهترین حالت ممکن باشد.

از چندماهگی به نوزاد آجیل بدهیم؟ + غذای نوزاد با آجیل

علائم آلرژی نوزاد به آجیل و مغزها چیست؟

در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های زیر باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید:

  • کهیر
  • استفراغ
  • تورم
  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • خارش
  • آبریزش بینی
  • سرفه و عطسه
  • تورم پلک
  • اسهال
  • سرگیجه
  • درد معده یا خواب آلودگی (که تشخیص سختی دارند)

چرا بودن آجیل و مغزیجات در برنامه غذایی نوزاد اهمیت دارد؟

همه‌ی ما می‌دانیم که آجیل‌ها خوراکی‌های مقوی و ارزشمندی هستند که به سلامتی ما کمک می‌کنند. اما لزوم گنجاندن این ماده غذایی به نوزادان و اهمیت دادن به این مورد چیست؟

  • آجیل‌ها به رشد مغز نوزاد کمک می‌کنند.
  • آجیل‌ها منبع غنی ویتامین E هستند.
  • مغزها به دلیل وجود رسوراترول باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
  • آجیل‌ها باعث از بین رفتن یبوست و کمک به هضم غذای نوزاد می‌شوند.
  • آجیل‌ها به دلیل داشتن فسفر به سلامت دندان‌ها و استخوان‌های کودک کمک می‌کنند.
  • آجیل‌ها منبعی عالی برای تامین پروتئین هستند و اکثر کودکان بد غذا به خوردن آجیل تمایل نشان می‌دهند.

*** ممکن است به این مطلب نیز علاقه داشته باشید: لقمه های مقوی برای میان وعده دانش آموزان ***

معرفی چند نمونه خوراکی و غذای نوزاد با آجیل

در ادامه چند نمونه غذای نوزاد با آجیل را برای شما شرح داده‌ایم که بسیار مقوی و راحت هستند.

از چندماهگی به نوزاد آجیل بدهیم؟ + غذای نوزاد با آجیل

فرنی چهار مغز برای نوزاد

برای تهیه این غذای نوزاد با آجیل لازم است که آجیل 4 مغز را کامل پودر کرده و فرنی را با آن درست کنید. در واقع آرد برنج و شیر از دیگر عناصر مهم فرنی چهارمغز برای نوزاد هستند. می‌توانید به جای شکر از عسل طبیعی نیز به جهت شیرین کردن این فرنی مقوی استفاده کنید. البته این فرنی برای کودک 7 ماهه مقداری سنگن است و بهتر است برای نوزادان بزرگ‌تر از این غذا بهره گیرید.

حریره بادام غذای مقوی نوزاد

در این غذا هم آرد برنج و شیر وجود دارد و علاوه بر آن‌ها به مقداری بادام هم نیاز دارید. لازم است که بادام درختی بدون نمک و افزودنی را کامل شسته و با مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید. از نکات پخت حریره بادام این است که پس از مشاهده حباب‌ها در ظرف بادام روی گاز، باید پس از یک دقیقه بادام‌ها را با آب سرد آبکشی کنید.

سپس می‌توانید پوست بادام‌ها را به راحتی جدا کنید. در مرحله بعد بادام هارا با مقداری شکر و کمی آب در مخلوط کن ریخته و ماده‌ی به دست آمده که مانند شیر است را دوباره حرارت می‌دهیم و بعد شیر و آرد برنج اضافه کرده و مدام هم می‌زنیم تا آماده شود.

انواع خوراکی‌های میکس شده با آجیل

بسته به خلاقیت خود می‌توانید انواع آجیل خرد شده یا پودر شده را به غذاهای نوزاد خود اضافه کنید. مثلن به انواع پوره میوه می‌توانید به راحتی کمی پودر آجیل اضافه کنید برای مثال پوره سیب پخته یا پوره موز از بهترین گزینه‌ها هستند. از دیگر آیتم‌ها در این زمینه کدو حلوایی است که با ترکیب پودر آجیل به خصوص مغزگردو بسیار دوست داشتنی تر و مقوی‌تر خواهد شد؛ البته بهتر است اول انواع گردو را خوب بشناسید و بهترین نوع آن را برای غذای کودک انتخاب کنید. یا مثلا می‌توانید کمی پودر بادام را با شیر نوزاد ترکیب کرده و به او بدهید.

اگر بیسکوییت یا کیک خانگی برای کودک خود آماده می‌کنید می‌توانید به کمک پودر انواع آجیل آن را مقوی‌تر کرده و با نرم کردن این ترکیب به کمک شیر به نوزاد خود بدهید. علاوه بر این موارد می‌تواند پودر آجیل یا آجیل خرد شده را به ماست اضافه کرده یا به کمک آن‌ها انواع اسموتی را تهیه کرده و به کودک خود بدهید.

سخن پایانی

در این صفحه در رابط با پاسخ این سوال که از چند ماهگی به کودک می‌توان آجیل داد صحبت کردیم و چند نمونه خوراکی و غذای نوزاد با آجیل را معرفی نمودیم. در نهایت از شما دعوت می‌کنیم که در صورت داشتن تجربه در این زمینه با درج کامنت در انتهای همین صفحه، نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر کابران به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز