خبرگزاری کار ایران

عصمت‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا:

طالبان نباید به وعده‌های آمریکا اعتنا داشته باشد/در مورد تدوین قانون اساسی موفق عمل نشده است

طالبان نباید به وعده‌های آمریکا اعتنا داشته باشد/در مورد تدوین قانون اساسی موفق عمل نشده است
کد خبر : ۱۵۱۸۳۲۶

کارشناس مسائل افغانستان گفت: حضور طالبان در افغانستان به برقراری امنیت کمک کرد ولی مسأله اینجاست که همچنان تهدید داعش در این کشور وجود دارد که طالبان با این معضل هم در حال مبارزه است.

محمدهاشم عصمت‌اللهی، کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به سومین سالگرد خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که علت وضعیت فعلی افغانستان و ریشه آن را باید خروج ایالات متحده و ناتو از کابل دانست. این اقدام یک رویداد کلان سیاسی و امنیتی در منطقه تلقی می‌شود؛ چراکه لشکرکشی آنها به افغانستان و عراق نه تنها بحث محاصره ایران را مطرح کرد بلکه سعی کردند که در این دو کشور پایگاه‌های نظامی خود را گسترش دهند و حتی بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند که ایالات متحده به دنبال آن بود که بیش از ۵۰ سال در افغانستان حضور داشته باشند ولی این روند تغییر کرد و استراتژی واشنگتن به گونه‌ای دیگر پیش رفت.

وی ادامه داد: ایالات متحده اساساً بحث باتلاق‌سازی افغانستان را در دستور کار قرار داد و شاهده آن بودیم که سه سال مذاکره آمریکا با طالبان در قطر ادامه داشت و این روند تحت عنوان مذاکرات صلح افغانستان پیش رفت که در نهایت دولت اشرف غنی توسط آمریکا کنار زده شد و ایالات متحده یکباره کابل را از حضور خود خالی کرد. با حضور طالبان در افغانستان ما شاهد برقراری امنیت هستیم ولی مسأله اینجاست که همچنان تهدید داعش در این کشور وجود دارد که طالبان با این معضل هم در حال مبارزه است. از سوی دیگر باید توجه شود که طالبان در بحث تشکیل حکومت فراگیر و تدوین قانون اساسی مدون نتوانسته به صورت موفق عمل کند. این در حالیست که ایالات متحده حتی با وجود امضای توافق با طالبان آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و مشروعیت مردمی و جهانی افغانستان را زیر سوال برده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: طالبان نباید به وعده‌های آمریکا اعتناء داشته باشد؛ چراکه آنها طی ۲۰ سال افغانستان را به سمت نابودی پیش بردند و برای مردم و حتی سیاستمداران این کشور هم قابل اعتماد نیستند. به نظرم تنها راهبردی که می‌تواند افغانستان را از این وضعیت خارج کند و به یک نقطه مشخص برساند همسویی با کشورهای همسایه و منطقه از سوی طالبان است. حتی سیاست‌های آمریکا طی دو دهه گذشته هم مثبت نبود و به نوعی فقط برای کسب و تامین منافع خود گام برداشتند که در نهایت قربانی آنها مردم افغانستان بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین جهت طالبان اگر به دنبال آن است که وضعیت افغانستان اصلاح شود باید به هر ترتیب با کشورهایی مانند ایران وارد رابطه مثبت شود و تجربه جدید را دنبال کند. از این‌رو اگر مسائل در داخل افغانستان حل و فصل نشود بدون شک پیامدهای مخرب و منفی امنیتی و سیاسی می‌تواند بر کابل بار شود که بحث حضور داعش و القاعده در افغانستان صرفاً یکی از آنها به حساب می‌آید. باید توجه شود که در افغانستان اقوام مختلف حضور دارند و باید در این بین یک راهبرد مشخص را پیش برد و از منظر دیگر باید حاکمیت فعلی، پشتیبانی مردم را برای خود کسب کند تا ثبات و امنیت کشور تأمین شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز