خبرگزاری کار ایران

چرا بعضی از دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد به هدفشان نمی‌رسند؟

چرا بعضی از دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد به هدفشان نمی‌رسند؟
کد خبر : ۸۹۷۷۷۵

برنامه‌ریزی یا نقشۀ راه، شاهراه رسیدن به هدف دانش‌آموزان است که به وسیله آن می‌توانند زمان را مدیریت کنند و به موفقیت تحصیلی دست یابند.

یکی از معضل‌های اصلی بسیاری از دانش‌‌آموزان این است که با وجود تلاش و مطالعه زیاد و محروم کردن خودشان از تفریح و فعالیت‌های مختلف همچنان به نتیجه مطلوبشان نمی‌رسند. در چنین وضعیتی دانش‌آموزان یا از کمبود وقت شکایت دارند یا مشکلاتشان را به گردن حجم زیاد مطالب و دروس می‌گذارند. بعد از مدتی ممکن است دچار اضطراب و استرس بشوند و نرسیدن به موفقیت را به پای کم‌هوشی و بی‌استعدادی خود بگذارند و درنهایت اعتماد ‌به نفسشان را از دست بدهند.  اما درمقابل دانش‌آموزانی وجود دارند که باوجود شرایط مشابه از نظر حجم دروس و زمان، حتی تلاش کمتری می‌کنند و درکنار تفریحات و برنامه‌ها و فعالیت‌های مشابهی که دارند همچنان در تحصیل و نمرات خود موفق هستند.

 تفاوت این دو دسته دانش‌آموز در چیست؟ آیا واقعا این عوامل دلیل درستی برای نرسیدن به نتیجه مطلوب است؟ آیا نمرات درسی معیار درستی برای سنجش هوش دانش‌آموزان است؟

بطور کلی نمرات درسی ملاک درستی برای سنجش هوش افراد نیست. چرا؟

به دلیل وجود برخی نوابغ مانند توماس ادیسون که به دلیل وضعیت تحصیلی ضعیفش از مدرسه اخراج شد در حالیکه بعدها توانست اختراعات بیشماری را به جهان عرضه کند. اگر فرزندتان نمرات کمی در مدرسه می‌گیرد دلیل نمی‌شود که به هوش او شک نکنید.

تفاوت این دو دسته تنها در یک اصل اساسی به نام برنامه‌ریزی است. دقیقا همین مهارت برنامه‌ریزی است که این دو گروه دانش‌آموز را از هم متمایز می‌کند.

 

برنامه‌ریزی چقدر اهمیت دارد؟

یه خیاط بدون داشتن یه الگو کامل شروع به خیاطی نمی‌کند. اول اندازۀ پارچه را می‌سنجد بعد با توجه انداره فردی که قصد دوختن لباس را برایش دارد طرح را روی پارچه پیاده می‌کند، سپس برش‌ها را میزند و درنهایت اقدام به دوختن می‌کند.

برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموزان هم، چیزی شبیه به همین برنامه خیاطی است. همانطور که یک خیاط بدون داشتن برنامه درست نمی‌تواند لباس مناسبی بدوزد، دانش‌آموزان هم بدون داشتن برنامه درسی و مطالعاتی مناسب نمی‌توانند به هدفش برسد.

برنامه‌ریزی یا نقشۀ راه، شاهراه رسیدن به هدف دانش‌آموزان است که به وسیله آن می‌توانند زمان را مدیریت کنند و به موفقیت تحصیلی دست یابند.

فوید داشتن برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان

داشتن برنامه منظم

مرور منسجم و مناسب دروس

کاهش استرس و نگرانی دانش‌آموزان

افزایش تمرکز و توانایی ذهن

حداکثر استفاده از زمان

فعال شدن حافظه

افزایش اعتماد‌بنفس

نوشتن یک برنامه درسی صحیح که قابل اجرا باشد، ممکن است مشکل به نظر برسد و وقت و انرژی زیادی از دانش‌آموزان بگیرد. اما با یادگیری اصول صحیح برنامه‌ریزی در دوران تحصیل نه‌تنها در این زمان بلکه در تمام بخش‌های زندگی می‌توان به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت دست یافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز