محسن امینی مدیر عامل گروه صنعتی و پژوهشی زر
شکوفایی گروه صنعتی و پژوهشی زر به دنبال تحقق تفکر خودباوری
استراتژی زر، بهرهمندی از نیروی انسانی نخبه و تدوین فعالیتهای هدفمند در عرصههای تولید، صادرات و سرمایهگذاری با تکیه بر خودباوری و شکوفایی استعدادها و با تمرکز بر بهرهوری است.
ایلنا؛ انقلاب اسلامی ایران در حالی در آستانه 40 سالگی قرار دارد که یکی از افتخارات غرور آفرین آن، رشد روز افزون و حضور فعال کشور در عرصههای تولیدی است. مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، میتواند واقعیتهای مهمی را برای نسلهای پس از انقلاب آشکار کند.
شکلگیری انقلاب بزرگ مردمی به رهبری امام راحل و تحقق شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی فضای مناسبی پیش روی همگان قرار داد تا با تقویت ایمان و باور فرزندان این مرز و بوم امکان رشد و توسعه در بخشهای مختلف فراهم شود.
با توجه به اینکه نظام اسلامی برخاسته از همبستگی در بطن مردم بود به دنبال تحقق خواستههایی برآمد که توان، سرمایههای ملی و خودکفایی داخلی را محقق و وابستگی را از بین ببرد و در این راه به خوبی توانست با ایجاد امنیت پایدار شرایط را تسهیل بخشد.
از سویی دیگر، به همکاری گرفتن سرمایههای مالی و فکری بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ملی از جمله اقدامات ارزشمندی است که پس از انقلاب انجام شدهاست. به همت تلاشهای صورت گرفته، امروز شرایط ورود بخش خصوصی به فعالیتهای اقتصادی فراهم و با رفع نارساییها مسیر توسعه هموارتر شدهاست.
اعتقاد بخش خصوصی این است که کشور دارایی همه ایرانیان است و باید هر کدام از ما نقش خود را به بهترین شکل در جهت توسعه کشور ایفا کنیم.
در این راستا، اتاقهای بازرگانی نمونهای از این مشورت و همراهی را تحقق بخشیده اند.
در همین حال، گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز به عنوان مجموعهای متعلق به بخش خصوصی همواره در مسیر کارآفرینی و اشتغالزایی حرکت کرده است. البته این گروه صنعتی برای رسیدن به این نقطه راه درازی را پیموده است. نخستین گامها برای تاسیس گروه صنعتی زر، 4 دهه قبل از سوی پیشکسوت ما جناب آقای مرتضی سلطانی برداشته شد و در حال حاضر 15 شرکت عضو این گروه در زمینههای گوناگون از تولید تا خدمات و آموزش در خدمت اقتصاد کشور است.
علت ماندگاری گروه صنعتی و پژوهشی زر و دریافت صدها تقدیرنامه، لوح و تندیس در زمینههای مختلف را باید در استراتژی این گروه صنعتی جستجو کرد. استراتژی زر، بهرهمندی از نیروی انسانی نخبه و تدوین فعالیتهای هدفمند در عرصههای تولید، صادرات و سرمایهگذاری با تکیه بر خودباوری و شکوفایی استعدادها و با تمرکز بر بهرهوری است.
تلاش ما بر این است که با جذب افراد متخصص، نخبه، مستعد، انساندوست، نتیجهگرا و دارای توان فکری و اجرایی بالا، بسترمناسبی برای همکاری متخصصان داخل و خارج از کشور در شرکتی ایرانی با توان رقابت بینالمللی فراهم کنیم.
بخش دیگری از اهداف پیش روی گروه صنعتی زر که پیش از این متعهد به آن بوده و بعد از این نیز بدان متعهد خواهد بود، ارائه محصولات و خدمات باکیفیت و در سطح بالای استانداردهای جهانی است به گونهای که همگان این گروه صنعتی را با رشد پایدار، رهبری بازار، برندهای قابل اعتماد و تعهد به ارزشهای اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی بشناسند.
همچنین جایگاه صادرات برای گروه صنعتی زر بسیار مهم است، ما توانسته ایم محصولات خود را که ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد کشور دارد را با ظرفیت هر چه بهتر صادر کنیم. به لطف خدا تا کنون دراین حوزه موفق بودهایم .
ما در گروه صنعتی و پژوهشی زر به کارآفرینی به عنوان یک باور جمعی نگاه میکنیم. اگر بخواهم تعریفی ساده از کارآفرینی به شکلی که گروه صنعتی زر به آن باور دارد ارائه دهم، شاید بتوان به خلق فرصت و سازماندهی کسبوکار اشاره کرد. البته این واژه جای بحث بسیار دارد. به خصوص زمانی که بخواهیم بین سرمایهدار و کارآفرین تمایز قائل باشیم، اما درک این تمایز میتواند به داشتن تصویری واضحتر از کارآفرینی کمک کند.
فرهنگ غالب کارآفرینان تا سالها یک فرهنگ تولیدی بود، اما باور ما امروز این است که محصول تنها کالا نیست، بلکه ترکیبی از کالا و خدمات است و میکوشیم فرهنگ گروه صنعتی و پژوهشی زر یک فرهنگ «ارائه خدمات» باشد؛ فرهنگی که در آن مشتری به بهترین نحو راضی میشود. در این فرهنگ اگر کسی از کالای ما ایرادی گرفت، این یک فرصت مغتنم است؛ فرصتی برای بهبود و بالا بردن کیفیت کالا. علاوه بر این، ما یقین داریم وقتی محصولی را با نهایت دقت و کیفیت تولید میکنیم و در فرایند تولید، روح لطیفی را که سرشار از عشق به همنوع است جاری میسازیم و خدمات خوبی هم ارائه میدهیم، تاثیر ارزشمند آن به ما بازخواهد گشت.