خبرگزاری کار ایران

وام فروشی به اسم حمایت از تولید/صندوق کارآفرینی پاسخگو نیست

وام فروشی به اسم حمایت از تولید/صندوق کارآفرینی پاسخگو نیست
کد خبر : ۱۵۴۶۱۱۱

"صندوق کارآفرینی امید" بر خلاف شعار و رسالت خود مبنی بر حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک نه تنها عملکرد مطلوبی نداشته بلکه به شائبه‌هایی از جمله وام فروشی و بی‌توجهی به واحدهای تولیدی نیازمند پاسخگو نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بعد از وصول شکایت و گله‌مندی تعدادی از مراجعان صندوق کارآفرینی امید، خبرگزاری ایلنا به عنوان رسانه مدافع نیروی کار نسبت به انعکاس تعدادی از مشکلات اقدام و با مسئولان این نهاد مالی تماس گرفت. با وجود پیگیری مکرر هیچ مسئولی از این مجموعه حاضر به مصاحبه و پاسخگویی به مشکلات فعالیت این صندوق نشد.

این در حالی است که سال گذشته معاون سابق اجرایی رئیس جمهور گفته بود: صندوق کارآفرینی امید باید تسهیلات را به سمت مناطق محروم هدایت و فرایند پرداخت تسهیلات را آسان کند.

محسن منصوری، در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، با بیان اینکه اشتغال‌زایی از اهداف اصلی دولت است و تمرکز ویژه‌ای بر ابعاد مختلف آن دارد، گفت: صندوق کارآفرینی امید امروز یک نهاد فعال و توانمند در حوزه اشتغال زایی است که ضمن ایفای مأموریت‌های تسهیلاتی و پولی، ابزار و بازوی حاکمیت برای تحقق کارآفرینی اجتماعی نیز هست. صندوق به نسبت سهم و گردش مالی و اقتصادی که در مجموعه اقتصاد کشور دارد نقش فراتر و موثرتری در تحقق اهداف دولت در حوزه اشتغال زایی ایفاء کرده است. ‌

معاون سابق اجرایی رئیس‌جمهور اظهار کرد: بررسی مدل‌های مختلف جهانی نشان می‌دهد که برای اشتغالزایی باید در حوزه‌های مربوط به اشتغال‌های خرد، اشتغال‌های خانگی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی مردم پایه و بنگاه‌های کوچک متمرکز شویم.

وی به عملکرد صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و گفت: امسال برنامه پرداخت ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که  در اشتغال و معیشت مردم اثر قابل توجهی دارد.

صف نوبت وام گرفتار انتخاب سلیقه‌ای

این تاکیدات در حالی است که این نهاد مالی در عملکرد خود حتی به شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز توجهی نداشته و مراجعان ‌می‌گویند به جای بررسی واحدهای تولیدی نیازمند، در داخل و خارج مجموعه برخی افراد اقدام به فروش وام ‌می‌کنند. تا جایی که به متقاضی اعلام ‌می‌شود که ‌می‌تواند به جای ایستادن در صف دریافت تسهیلات با درصدی مشخص وام درخواستی خود را زودتر دریافت کند.

از طرفی مراجعان از عملکرد این صندوق که خواهان سپرده گذاری برای پرداخت وام است، گله‌مندند. به طوریکه صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت وام، مبلغی را جهت سپرده مطالبه کرده و مدت طولانی آن را بلوکه ‌می‌کند.

در پرداخت میزان تسهیلات نیز به گفته مراجعان سلیقه‌ای عمل ‌می‌شود. برخی مراجعان ‌می‌گویند برای احیای واحد تولیدی خود حتی یک سوم تسهیلات مورد نیازشان را هم دریافت نکرده‌اند و با ارقا‌می ‌که اختصاص ‌می‌یابد عملاً نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

تما‌می‌این گله مندی‌ها در وضعیتی است که صندوق کارآفرینی امید حتی پاسخگوی اصحاب رسانه نیست و درهای خود را به روی همگان بسته است.

مطابق آمارها نزدیک به ۶ هزار صندوق قرض‌الحسنه خصوصی در کشور فعال است که عمدتاً با هدف کارگشایی از بخش تولید، حمایت از کسب و کارهای خرد و کارآفرینان فعالیت ‌می‌کنند.

اما از سال ۱۳۹۱ و زمانی که صندوق کارآفرینی امید، فعالیت خود را آغاز کرد، تصور بر این بود که قرار است خلأ‌های موجود حمایت از واحدهای تولیدی نیز توسط این مجموعه رفع و رجوع شود.

 صندوق کارآفرینی امید نهاد مالی تخصصی ‌که ‌در دو زمینه تأمین مالی خرد (micro finacing) و حمایت از کسب و کارهای خرد (micro business) فعالیت می‌‌کند. این صندوق خود را به عنوان بزرگترین صندوق حمایتی از فعالیت‌های کارآفرینانه در مقیاس خرد در سالهای اخیرمعرفی کرده و مدعی است با ایجاد بیش از ۷۰۰ هزار فرصت شغلی جدید، توانسته کمک خوبی به ارتقاء کارآفرینی در سطح خرد کند.

اما این ادعا نه تنها از سوی مراجعان پذیرفته نیست بلکه در عمل مشاهده ‌می‌شود که بسیاری از متقاضیان در کلاف نگاه سلیقه ‌ی گرفتار شده و قادر به استفاده از تسهیلات این صندوق نشده‌اند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز