خبرگزاری کار ایران

آب استخر چند وقت یکبار عوض می ‌شود؟

آب استخر چند وقت یکبار عوض می ‌شود؟
کد خبر : ۱۵۲۳۱۸۸

عوض کردن آب استخر به عوامل مختلفی مانند تعداد استفاده کنندگان، خصوصی یا عمومی بودن، روباز یا سرپوشیده بودن و شرایط آبیاری آن بستگی دارد. ابعاد استخر، از مهم‌ترین عواملی است که بر زمان عوض کردن آب استخر تاثیر می‌گذارد. استخرهایی با ابعاد بزرگ، دیرتر از استخرهای خانگی نیاز به تعویض آب پیدا می‌کنند. در کنار این مورد باید تعداد افرادی که از استخر استفاده می‌کنند هم در نظر گرفت.

عوض کردن آب استخر به عوامل مختلفی مانند تعداد استفاده کنندگان، خصوصی یا عمومی بودن، روباز یا سرپوشیده بودن و شرایط آبیاری آن بستگی دارد. ابعاد استخر، از مهم‌ترین عواملی است که بر زمان عوض کردن آب استخر تاثیر می‌گذارد. استخرهایی با ابعاد بزرگ، دیرتر از استخرهای خانگی نیاز به تعویض آب پیدا می‌کنند. در کنار این مورد باید تعداد افرادی که از استخر استفاده می‌کنند هم در نظر گرفت.

چرا آب استخر باید تعویض شود؟

آب استخرها به دلیل تجمع افراد ممکن است واجد موادی از جمله ترشحات بدنی مانند عرق، آب دهان و بینی باشد؛ به همین علت آب استخرها باید مداوم تصفیه و بازرسی شود. استخرهای شخصی که توسط افراد کمتری استفاده می‌شود، نیازی به تعویض مداوم آب ندارد اما استخرهای عمومی به دلیل این که مکانی برای شیوع بیماری‌های تنفسی، ادراری، تناسلی، گوارشی و پوستی هستند باید هر 6 ساعت یک بار تصفیه و تعویض شوند. در استخرها و پارک‌های آب بزرگ مانند پارک آبی تهران، آب استفاده شده هر روز تصفیه می‌شود تا خطری سلامت افرادی که در آن شنا می‌کنند را تهدید نکند.

زمان تعویض آب انواع استخرها

برای جلوگیری از رشد میکروب، باکتری و جلبک در استخر، باید استخرها در زمان مناسبی شست و شو و تخلیه شوند. استخرهای عمومی که تعداد مصرف کنندگان آن بیشتر است، باید در هر 24 ساعت، 4 بار تخلیه و پاکسازی شوند. تعویض آب استخر باید در بازه‌های زمانی کوتاه و با مصرف مواد شیمیایی مانند کلر و دستگاه تصفیه شنی صورت گیرد. متاسفانه در اکثر استخرهای ایران این قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.

زمان مناسب جهت تعویض آب انواع استخرها به شرح ذیل است:

  • استخر‌های آموزشی: آب استخرهای آموزشی به دلیل مصرف بیشتر باید هر 3 ساعت یکبار تعویض شوند. آب استخرهایی مانند استخر نور قم که فعالیت آموزشی دارند، زودتر از استخرهای دیگر تصفیه و تعویض می‌شود.
  • استخرهای درمانی: به دلیل دفع مواد زائد از بدن این استخرها باید هر نیم ساعت یک بار تعویض شوند.
  • استخرهای کودکان: هر 2 ساعت
  • استخرهای ویژه معلولین: هر 2 ساعت
  • استخرهای خانگی: روزی یک بار
  • استخرهای عمومی: هر 6 ساعت

عوامل موثر در تعویض آب استخر

میزان استفاده از استخر

هر میزان که تعداد مصرف‌کنندگان استخر بیشتر باشد، آب آن باید زودتر تصفیه و تعویض شود. اما استخرهای شخصی نیازی نیست هر چند ساعت تصفیه شوند. در این شرایط آب استخر می‌تواند تا 3 روز تمیز و شفاف باقی بماند.

اندازه استخر

استخرهای بزرگتر، آب بیشتری دارند در نتیجه دیرتر کدر و آلوده می‌شوند اما استخرهای کوچک‌تر باید در بازه زمانی کوتاه تمیز و کلرزنی شوند تا میکروارگانیسم‌های موجود در آب سریع از بین بروند.

آب و هوا

در هوای مرطوب، میکروب‌ها و جانداران ریز سریع‌تر رشد می‌کنند به همین دلیل آب استخرهای این مناطق باید روزی 3 بار تمیز

و تصفیه شود. اگر قصد استفاده از استخرهای روباز را دارید، به شرایط تعویض آب آن توجه داشته باشید.

بیماری‌های استخری

در زمان‌هایی که بیماری‌های پوستی و تنفسی زیاد باشد، آب استخر باید به ازای هر ساعت تمیز و پاک‌سازی شود تا دیگر افرادی که در آن شنا می‌کنند به بیماری‌های عمومی مبتلا نشوند.

شرایط آبیاری

شرایط آبیاری استخرها در تمیزی و شفافیت آب تاثیر گذار است. سیستم‌های آبیاری، توزیع آب استخر را از تجهیزات به سوی استخر و از استخر به سمت تجهیزات برعهده دارند. در این حالت ممکن است فرکانس توزیع آب بیشتر شود تا بتوان آب را متناسب و تمیز نگهداشت.

آب استخر چند وقت یکبار عوض می ‌شود؟

آب استخر چگونه تخلیه می‌شود؟

برای تخلیه آب استخرهای عمومی از تجهیزات تخصصی‌ای استفاده می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

سیستم تخلیه مخزن

برای تخلیه آب استخر می‌توان از روش بهداشتی و تمیز سیستم تخلیه استفاده کرد. این سیستم از سوپاپ‌ها و دریچه‌های و سیستم‌های زیرسطحی تشکیل شده که آب استخر را به سمت مسیر مناسب هدایت و تخلیه می‌کد.

تخلیه و پر کردن

ساده‌ترین روش تعویض آب استخر، تخلیه آب کثیف و پر کردن استخر با آب تمیز است. این نوع تعویض، بیشتر در استخرهای خصوصی استفاده می‌شود.

سیستم لوله و اتصالات

برای ورود و خروج آب به استخر باید از لوله و اتصالات مقاوم استفاده شود. از آنجایی که جریان آب استخر با شدت جاری می‌شود، برای این کار باید از لوازم باکیفیت استفاده شود.

سیستم فیلتراسیون

سیستم فیلتراسیون برای جلوگیری از ورود ذرات و رسوبات استخر به شبکه فاضلاب در داخل استخر نصب شده و آب را فیلتر می‌کند.

پمپ کف کش

برای انتقال آب استخر به خروجی آب، از دستگاه قدرتمند پمپ کف کش استفاده می‌شود. این پمپ وسیله کوچکی است که قابلیت حمل آب به چاه را دارد.

لوازم نظافت آب

پس از خروج آب استخر، نیاز است کف و دیواره‌های استخر به وسیله تجهیزاتی مانند جاروبرقی، برس و کف شورها استفاده می‌شود. اگر شرایط نظافت آب استخر را ندارید، می‌توانید به استخرها و پارک‌های آبی عمومی مانند موج های خروشان بروید که از نظر ایمنی و نظافت تایید شده و مناسب هستند.

چگونه آب استخر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن استخرهای خانگی و شخصی به روش زیر انجام می‌شود:

  1. در مرحله اول باید آب موجود در استخر را تخلیه کنید تا آب‌های کثیف و آلوده از استخر خارج شود.
  2. در گام بعدی لازم است تمام دیواده‌ها، کف و لوازم موجود در سطح استخر مانند پمپ‌ها و فیلتر‌ها را به خوبی تمیز کنید تا آب تعویض شده مجدد آلوده نشود.
  3. با استفاده از تانکر آب رسان، آب استخر را پر کنید.
  4. اگر از آب شور استفاده کنید، میکروب‌ها و باکتری‌ها دیرتر از حالت عادی رشد می‌کنند در نتیجه استخر شما دیرتر نیاز به تعویض آب خواهد داشت.
  5. سیستم تصفیه آب را وصل کنید تا هر چند ساعت استخر کلرزنی شود و تمیز باقی بماند.

آب استخر چند وقت یکبار عوض می ‌شود؟

نکات کلیدی در تعویض آب استخر

  • استخر را با آب‌هایی پر کنید که رسوب و ذرات کمتری دارد تا نیازی به دستگاه فیلتراسیون نداشته باشید.
  • در زمان پر کردن آب استخر توجه داشته باشید که آب قبلی کلرزنی شده آن، تماما تخلیه شده باشد.
  • در هنگام پر کردن استخر توجه کنید که آب آن بیش از حد سرد یا گرم نباشد زیرا تفاوت دما آب می‌تواند به تجهیزات و کاشی‌های موجود در استخر صدمه بزند.

تفاوت تخلیه آب استخرهای عمومی و خصوصی در چیست؟

آب استخرهای خصوصی از آنجایی که لازم نیست مداوم تصفیه شوند، نیازی به لوازم و تجهیزات خاصی برای تخلیه آب استخر ندارند. اما استخرهای عمومی که مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند باید برای تصفیه آن‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات حرفه‌ای استفاده شود.

می‌توان به جای تعویض آب، آن را تصفیه کرد؟

خیر، درست است که تصفیه آب استخر به کاهش نیاز به تعویض آب کمک می‎کند، اما انمی‌توان تصفیه را جایگزین تعویض آب کرد. برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان در شنا بهتر است از تصفیه مداوم آب بپرهیزید و مطابق با مصرف هر چند ساعت آب را تعویض کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز