خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه رستوران و چلوکباب در گفتگو با ایلنا توضیح داد:

افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر منوی رستوران‌های لوکس

افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر منوی رستوران‌های لوکس
کد خبر : ۱۶۰۷۴۰۴

رئیس اتحادیه رستوران و چلوکباب تهران از دلایل گران قیمت بودن منوی برخی از رستوران‌ها و سازوکار جدید همکاری با پلتفرم‌های ارسال غذا در سال آینده سخن گفت.

حسن فهمیده، رئیس‌اتحادیه‌ رستوران و چلوکباب تهران در گفتگو با خبرنگار بازرگانی ایلنا در خصوص وضعیت این صنف و چالش‌هایی که با آن در سال ۱۴۰۳ روبرو شدند اظهار کرد: خوشبختانه، در سال ۱۴۰۳ شاهد استقبال خوبی از سوی مردم برای فعالیت در حوزه اصناف غذایی بودیم و از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۸۳۰ مجوز صنفی برای رستوران‌ها، تهیه غذا، کافه‌ها و رستوران‌های سنتی صادر شده است.

وی در مورد تاثیر تورم و تغییر قیمت مواداولیه بر تهیه غذا گفت: قطعاً تورم و نوسانات قیمت‌ها چالش‌هایی را برای اصناف ایجاد کرده است که یکی از مهم‌ترین مسائل ما در این خصوص بحث قیمت‌گذاری غذا است.

فهمیده خاطرنشان کرد: هر چند در طول یک سال گذشته جلسات متعددی در خصوص بررسی و تعیین نرخ مناسب غذا برگزار شد اما افزایش دو برابری قیمت مواداولیه، مانند (برنج) که در مدت کوتاهی رخ داد، تأثیر زیادی بر هزینه‌ واحدهای صنفی و در نتیجه، قیمت نهایی غذا داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه قیمت برنجی که کیلویی ۹۵ هزار تومان می‌خریدیم در چند ماه گذشته به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسید که این مشکل بزرگی در صنف ما بود و به طور کلی با توجه به تعداد بالای کارکنان و هزینه‌های جانبی، واحدهای صنفی ما نیازمند حمایت دولت در زمینه تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب هستند. 

رئیس اتحادیه رستوران و چلوکباب تهران در خصوص محدودیت‌های قیمت‌گذاری غذا برای رستوران‌ها و دلیل قیمت‌های نجومی و عجیب و غریب در منوی برخی از رستوران‌های لوکس گفت: ما بر اساس فاکتورهای رسمی خرید مواد اولیه، هزینه‌های سربار و اجاره واحدهای صنفی، نسبت به تعیین نرخ مناسب اقدام می‌کنیم اما با توجه به افزایش چشمگیر اجاره‌بها در برخی مناطق، تلاش می‌کنیم تا قیمت‌ها را به گونه‌ای تعیین کنیم که هم برای واحدهای صنفی و هم برای مصرف‌کنندگان منصفانه باشد.

او ادامه‌ داد: یک واحد صنفی که هر ماه هزینه سنگین و کمرشکنی بابت اجاره بهای محل کسب خودش پرداخت می‌کند و با کیفیت‌ترین مواد اولیه را با بالاترین قیمت برای تهیه غذا استفاده می‌کند طبیعی است که قیمت تمام شده غذا برایش گران‌تر از یک رستوران معمولی شود و به طور کلی قیمت یک غذا در منوی یک رستوران باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

فهمیده در مورد شیوه همکاری این صنف با پلتفرم‌های فروش و ارسال آنلاین غذا توضیح داد: متأسفانه در سال‌های گذشته همکاری مناسبی در این زمینه وجود نداشت و در طول یک سال اخیر و مدتی که بنده در این اتحادیه مسئولیت به عهده گرفتم، جلساتی را با این پلتفرم‌ها برگزار کردیم تا در زمینه ارائه خدمات مناسب و ایجاد سازوکاری برای پیگیری شکایات مردمی، به توافق برسیم که امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد همکاری مؤثرتری در این زمینه باشیم.

وی در مورد شیوه فعالیت رستوران‌ها در ماه مبارک رمضان هم گفت: همانند سالیان گذشته با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغ شده و با برنامه‌ریزی، واحدهای صنفی که دارای مجوزهای لازم از اتحادیه و پلیس اماکن هستند می‌توانند در داخل واحد خود، به ارائه غذا برای مسافران و ... بپردازند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز