خبرگزاری کار ایران

انواع الکترود استیل کدامند ؟

انواع الکترود استیل کدامند ؟
کد خبر : ۱۵۲۲۲۱۹

استیل نوعی آلیاژ است که پایه آن را آهن تشکیل می‌دهد و دارای خواص مختلفی اعم از سختی و شکل پذیری است. این آلیاژ در زندگی ما کاربرد بسیار زیادی دارد و شاهد جنبه‌های مختلف استفاده از آن هستیم. یکی از موارد استفاده استیل که بسیار هم پرطرفدار است در ساخت الکترودهای جوشکاری است. اگر در زمینه جوشکاری فعالیت دارید، حتما تا به حال با این الکترود سروکار داشته‌اید.

الکترودها و ظیفه اتصال بین دو قطعه را دارند و از انواع آن در محیط‌ها و برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود. الکترودهای استیل نیز با توجه به ساختاری که دارند برای جوشکاری قطعات خاصی مناسب هستند و باید تنها در آن حیطه کاری استفاده شوند تا بتواند عملکرد درستی از خود نشان دهند. حال سوالی که برای افراد پیش می‌آید اینست که چگونه یک الکترود استیل مناسب انتخاب کنیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تمام ویژگی‌های این الکترود خاص آشنا کنیم.

 

الکترود استیل چیست؟

الکترودهای استیل از قطعات پرکاربرد در صنعت جوشکاری محسوب می‌شوند. این محصول با نام دیگر الکترود با فولاد کم کربن نیز شناخته می‌شود و وظیفه آن جوشکاری و ایجاد اتصال بین قطعات استنلس استیل است. استفاده آن معمولا در محیط‌هایی است که دارای خاصیت خورندگی و دمای بالا هستند به چشم می‌خورد. دلیل این امر هم مقاومت بالای این محصول در برابر خورندگی است.

همچنین این نوع الکترود بیش از 12 درصد کروم دارد که این امر باعث شده در برابر آب و زنگ‌زدگی نیز از خود مقاومت نشان دهند. با استفاده از الکترودهای استیل در جوشکاری می‌توان اتصالات بسیار محکم و قوی با دوام بالایی ایجاد کرد. این نوع الکترود خود انواع مختلفی دارد و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شود که برحسب این انواع کاربردهای متفاوتی نیز دارند. در ادامه مطلب شما را با مدل‌های مختلف این نوع الکترود آشنا می‌کنیم.

انواع الکترود استیل

الکترود ضد زنگ از الکترودهای محبوب در جوشکاری استیل است و به دنبال این محبوبیت مدل‌های مختلف از آنها روانه بازار شده‌اند. در ادامه برخی از پرطرفدارترین مدل‌های الکترود استیل را برایتان آورده‌ایم:

الکترود E307

این مدل الکترود برای جوشکاری فلزاتی استفاده می‌شود که شبیه به هم نیستند. یعنی جوشکاری دو فلز متفاوت، مثل جوشکاری فولادهای منگنز بالا به فولادهای کربنی ریخته‌گری. برای جوش دادن این موارد الکترود E307 بهترین گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار دارد.

ویژگی‌های الکترود E307:

  • مقاومت در برابر خوردگی

  • دوام بالا

  • مقاومت در برابر ترک خوردگی

  • استحکام بالا

الکترود E308

این مدل الکترود بهترین گزینه برای جوشکاری فولادهایی چون 301 ، 302 ، 304 ، 305 است و اتصال دائمی روی آنها ایجاد می‌کند.

انواع الکترود استیل کدامند ؟

الکترود E 308 H

ساختار این الکترود تقریبا شبیه به الکترود E308 است، با این تفاوت‌ که مقدار کربنی که از جوش این مدل الکترود ایجاد می‌شود بیشتر است. این زیاد بودن کربن باعث افزایش استحکام می‌شود و مقاومت آن را بالا می‌شود. معمولا از این الکترود برای جوش زدن فولادهایی مثل H304 استفاده می‌شود.

ویژگی‌های الکترودE308 H :

  • استحکام بالاتر نسبت به دیگر الکترودها

  • مقاومت در دماهای بالا

  • اتصال محکم

الکترود L308

جالب است بدانید جوش ایجاد شده توسط این الکترود بسیار شبیه به E308 است اما نسبت به آن کربن کمتری دارد. به دنبال این موضوع احتمال خوردگی در بین دانه‌ها و ترک برداشتن آن نیز کمتر است. این نوع الکترود دارای عناصری مثل تیتانیوم و نیوبیوم است که این مورد باعث می‌شود مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان دهد.

الکترود MO308

این الکترود و الکترود E308 نیز شبیه به هم هستند و تنها تفاوت آنها در وجود بیشتر عنصر مولیبدن در این الکترود است. موارد استفاده این الکترود در جوشکاری فولادهایی است که دارای عناصر کروم، نیکل و مولیبدن هستند. همچنین می‌توان از آن برای جوشکاری فولاد 316 نیز استفاده کرد.

الکترود E 309 MOL

از این الکترود برای جوشکاری فولادهایی استفاده می‌شود که در آنها کروم، نیکل و یا مولیبدن وجود داشته باشد. می‌توان از آن در فولادهای ضد زنگ E316L هم استفاده کرد. برای جوشکاری این موارد الکترود E309 MOL بهترین گزینه‌ای است که پیش روی شما قرار دارد.

الکترود E309

از این محصول هم برای جوشکاری فولادهای مشابه و هم فولادهای متفاوت استفاده می‌شود. استفاده آن هم به صورت آهنگری است و هم به صورت ریخته‌گری. استفاده آن برای جوشکاری فولادهای ضد زنگ 304 به فولادهای کربنی رایج است.

الکترود E 309 L

این الکترود نیز از نظر ساختار به الکترود E309 شبیه است و تفاوت آنها به میزان کربن موجود مربوط می‌شود که این مقدار در E309L کمتر است. از این مدل الکترود برای جوشکاری فولادهایی مثل 309 استفاده می‌شود که بتواند در برابر خوردگی و گرمای زیاد از خود مقاومت نشان دهد.

الکترود E 309 CB

این الکترود و E 309 به هم شباهت دارند و تنها از نظر مقاومت در برابر خوردگی دانه‌ها این الکترود بهتر عمل می‌کند. کاربرد این محصول برای جوشکاری فولادهای مقاوم به خوردگی است و معمولا برای جوش دادن فولادهایی مثل 347 به فولادهای کربنی استفاده می‌شود. از این الکترود در برخی موارد برای لایه‌دهی روی فولادهای کربنی نیز استفاده می‌شود.

الکترود MO 309

ترکیب شیمیایی که در تولید این نوع الکترود به کار رفته به الکترود E 309 شبیه است. تفاوت آنها در مقدار کمتر کربن و مقدار بیشتر مولیبدن در این الکترود است. موارد استفاده آن در جوشکاری فولادهایی مثل 316 و همچنین لایه‌دهی روی فولادهای کربنی به چشم می‌خورد.

ویژگی‌های یک الکترود استیل مناسب

  • دارای بافت محکمی باشد و به سادگی خم نشود.

  • پوششی یکدست و بدون ترک‌خوردگی یا برآمدگی روی الکترود باشد.

  • الکترودها درون جعبه به یک‌دیگر نچسبیده باشند.

  • شاخه‌های التکرود باید کاملا صاف و بدون هیچ خمیدگی یا پیچ و خمی باشند.

راهنمای انتخاب نوع الکترود استیل

برای اینکه بتوانید یک الکترود ضد زنگ مناسب انتخاب کنید نکاتی وجود دارند که توجه به آنها موجب انتخاب هرچه بهتر شما می‌شود. در واقع الکترود مناسب جوشکاری باید برحسب آیتم‌های مختلفی انتخاب شود. این آیتم‌ها عبارت‌اند از نوع جوشکاری، قطعه، شرایط جوشکاری و ... . در نتیجه اگر اطلاعات کافی درباره فلزات جوشکاری داشته باشید به مراتب انتخاب نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود.

انواع الکترود استیل کدامند ؟

در صورتی که به این موارد بی‌توجهی کنید و الکترود جوشکاری را در مدل مناسبی تهیه نکنید، مقاومت جوش پایین آمده و به مرور استحکام آن نیز کاهش پیدا می‌کند. در نهایت پایان کار مناسبی نخواهید داشت و با عیوب زیادی در جوشکاری نهایی روبه رو می‌شوید. حتما دقت کنید که برای خرید یک فروشگاه الکترود جوشکاری مناسب انتخاب کنید تا احتمال روبه رویی با چنین مشکلاتی را به حداقل برسانید.

کلام آخر

در این مقاله شما را با انواع الکترود استیل آشنا کردیم و ویژگی‌های یک الکترود استیل استاندارد را برایتان توضح دادیم. قبل از تهیه این محصولات ابتدا باید مشخص کنید که به چه نوعی از این الکترودها نیاز دارید و سپس اقدام به خرید کنید تا بتوانید الکترودی مناسب با شرایط کاری خود انتخاب کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز