خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آفتاب خودرو در گفت‌وگو با ایلنا:

انقلاب بزرگ صنعت خودرو در راه است!

انقلاب بزرگ صنعت خودرو در راه است!
کد خبر : ۱۵۱۳۰۱۲

مجوز واردات برای مدل‌های محبوب و پرفروش مزدا از جمله مزدا 3، مزدا CX-30 را کسب کرده‌ایم و مدل برقی مزدا EZ-6 نیز یکی از گزینه‌هایی است که به زودی به سبد خود اضافه خواهیم کرد.

ایلنا؛ بالاخره مذاکرات طولانی "آفتاب خودرو" با "شرکت مزدا" جواب داد و طی این مذاکرات قرار بر این شد تا مدل‌های بنزینی، پلاگین هیبرید و تمام برقی مزدا به زودی وارد کشور شوند. در همین زمینه محمد کاظمی، مدیرعامل "آفتاب خودرو"، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ابراز داشت: "ما مجوز واردات برای مدل‌های محبوب و پرفروش مزدا از جمله مزدا 3، مزدا CX-30، کسب کرده‌ایم و مدل برقی مزدا EZ-6 نیز یکی از گزینه‌هایی است که به زودی به سبد خود اضافه خواهیم کرد." این کارشناس خودرو با اشاره به داخلی شدن تولید مزدا تصریح کرد: "در صورت نهایی شدن فرآیندها و راه‌اندازی خط تولید، طبیعتا و طبق فرآیندهای استاندارد و تعریف شده، در ابتدا قطعات خودرو به صورت CKD (Completely Knocked Down)  وارد کشور خواهند شد و در کارخانه‌های محلی مونتاژ می‌شوند." کاهش نرخ مزدا، ممانعت از خروج ارز و اشتغالزایی از جمله برنامه‌هایی است که "آفتاب خودرو" ضمن تولید و مونتاژ مزدا در برنامه‌های بلندمدت خود مد نظر دارد. متن این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

با خبر شدیم طی یک سال و نیم اخیر، برای واردات خودرو، با مزدا مذاکراتی داشته‌اید. چه امتیازاتی طی این مذاکرات دریافت کرده‌اید که سایر واردکنندگان ایرانی فاقد آن هستند؟

طی این مذاکرات خوب و سازنده‌ای که با کمپانی مادر داشتیم، توانسته‌ایم توافقات ویژه‌ای از جمله تخفیفات انحصاری، دسترسی به جدیدترین مدل‌های بازار و همچنین انتقال تکنولوژی برای مونتاژ در داخل کشور دریافت کنیم. این امتیازات ما را از دیگر واردکنندگان متمایز می‌کند و به ما اجازه می‌دهد تا با کیفیت و قیمت مناسب‌تری خدمات مان را ارائه دهیم. همچنین دریافت قطعات اصلی و دستگاه‌های به روز عیب یاب، یکی از بخش‌های مهم مذاکرات محسوب می‌شود که این دستگاه‌ها هم ثبت سفارش و خریداری شده‌اند.

دلیل اینکه مذاکرات طولانی شد چه بود؟

مذاکرات طولانی به دلیل نیاز به بررسی‌های دقیق و تطابق با مقررات و استانداردهای دو کشور بود. همچنین، ما به دنبال کسب بهترین شرایط ممکن بودیم تا بتوانیم منافع مشتریان ایرانی را به حداکثر برسانیم و اطمینان حاصل کنیم که حضور برند مزدا و خدمات رسانی به مشتریان، یک حضور دائمی و مستمر و تؤام با انتقال تکنولوژی باشد. همین مسائل در کنار برخی بروکراسی‌های همیشگی در داخل، نظیر مقررات گمرکی، سامانه ثبت سفارش، تأمین ارز و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی مزید بر علت شد تا فرآیند ثبت سفارش با کندی پیش رود.

یکی از تفاوت‌های آفتاب خودرو با سایر رقبا که در زمینه واردات حضور دارند، اعمال برنامه‌ای جهت مونتاژ و داخلی کردن تولید محصولات وارداتی است. آیا باید گفت یک انقلاب بزرگ در زمینه ارتباط ایران و شرکت مزدا در حال رخ دادن است؟

بله، ما به این برنامه به عنوان یک تغییر بزرگ و انقلاب در صنعت خودرو نگاه می‌کنیم. با همکاری نزدیک با مزدا و انتقال دانش و تکنولوژی، می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت خودکفایی و تولید محصولات با کیفیت در داخل کشور برداریم.

طی چند سال می‌توانید از مرحله واردات خودرو عبور کنید و به فاز تولید و مونتاژ وارد شوید؟

ما امیدواریم که در آینده ای نزدیک بتوانیم از مرحله واردات عبور کرده و به طور کامل به فاز تولید و مونتاژ  خودرو وارد شویم. ضمن آنکه از حالا نیز گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده و مذاکرات سازنده‌ای با مسئولان داشته‌ایم و ان‌شاءالله با مساعدت نمایندگان و کمیسیون صنعت مجلس به زودی مقدمات راه‌اندازی خط تولید را در یکی از شهرها فراهم خواهیم کرد.

در کدام محصولات توانسته‌اید اجازه واردات را کسب کنید؟

ما مجوز واردات برای مدل‌های محبوب و پرفروش مزدا از جمله مزدا 3، مزدا CX-30، کسب کرده‌ایم و مدل برقی مزدا EZ-6 نیز یکی از گزینه‌هایی است که به زودی به سبد خود اضافه خواهیم کرد. همچنین شرکت مزدا وعده داده تا جدیدترین مدل‌ها مانند مزدا ARATA نیز همزمان با بازارهای جهانی در ایران نیز توسط "آفتاب خودرو" نیز عرضه شود. این محصولات در بازار ایران بسیار مورد توجه قرار دارند و مذاکرات و انتخاب مدل‌های ثبت سفارش شده به گونه‌ای بوده تا نیازها و سلایق مختلف مشتریان را پوشش دهند.

پروسه مونتاژ و تولید چگونه خواهد بود؟

در صورت نهایی شدن فرآیندها و راه‌اندازی خط تولید، طبیعتا و طبق فرآیندهای استاندارد و تعریف شده، در ابتدا قطعات خودروها به صورت CKD (Completely Knocked Down)  وارد کشور خواهند شد و در کارخانه‌های محلی مونتاژ می‌شوند. به تدریج، با انتقال تکنولوژی و آموزش نیروهای متخصص، بخش‌های بیشتری از تولید به داخل کشور منتقل خواهد شد. همچنین داخلی سازی، با حفظ استانداردهای کیفی مزدا و با استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی و تخصص بومی پیاده سازی خواهد شد.

آیا می‌توان گفت بعد از راه‌اندازی خط تولید توسط "آفتاب خودرو" ، ضمن داخلی شدن مونتاژ و تولید محصولات مزدا، واردات محصولات مزدا دیگر مقرون به صرفه نیست و صرفاً باید از شما این محصولات را خریداری کنند؟

با داخلی شدن مونتاژ و تولید، هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و محصولات با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه خواهند شد. در نگاه اول، این به معنای کاهش نیاز به واردات و تقویت تولید داخلی است. البته همچنان واردات برخی مدل‌های خاص که تقاضای محدودی دارند ممکن است ادامه یابد؛ ولی آنچه که مسلم است می‌بایست روند مونتاژ و واردات از یک توازن درست تبعیت کند تا علاوه بر حفظ استانداردهای یک خودروی باکیفیت و به روز، نیاز بازار نیز به خوبی تأمین شود. بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که با داخلی شدن و مونتاژ، واردات خودروها مقرون به صرفه نخواهد بود، بلکه ما به دنبال بهینه‌ترین سلوشن برای تأمین و عرضه خودرو، به نفع مصرف کننده با حفظ منافع تأمین کننده و تولید کننده هستیم.

به نظر شما ضمن راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ مزدا در ایران، چه میزان از خروج ارز جلوگیری خواهد شد؟

با راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ در ایران، می‌توانیم سالانه میلیون‌ها دلار از خروج ارز جلوگیری کنیم. این نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز ایجاد می‌کند و صنایع وابسته را تقویت می‌کند. در واقع علاوه بر کاهش خروج ارز، شاهد انتقال تکنولوژی به داخل و اشتغال آفرینی قابل توجهی هستیم که شاید ارزش آن به مراتب بالاتر از میلیاردها دلار باشد.

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز